در راستاي دشمن شناسي و آشنايي با اقدامات مهره‌هاي اصلي در پروژه خيالي سرنگوني ايران اسلامي، "مشرق" اقدام به معرفي تعدادي از چهره‌هاي مهم و تأثيرگذار در عرصه سياست‌هاي كاخ سفيد، رژيم صهيونيستي، كشورهاي اسلامي، منطقه خاورميانه و ديگر مناطق جهان تحت عنوان ژنرال‌هاي جنگ نرم كرده است.

به گزارش مشرق، آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد بخش سیزدهم معرفی ژنرال‌هاي جنگ نرم است که اختصاص به معرفی مایکل والر یکی دیگر از استراتژیست های دنیای غرب دارد.

مایکل والر



سوابق علمی و اجرایی:
  • نایب‌رئیس مرکز سیاست­گذاری امنیتی[1]
  • عضو هیأت علمی موسسه سیاست جهان[2] (که با نام دیگرِ دانشگاه امنیت ملی و سیاست خارجی واشنگتن هم شناخته می­شود)

تحصیلات:

مایکل والر تحلیل­گر سیاسی نومحافظه­ کار، شاغل در مرکز سیاست­گذاری امنیتی است که به عنوان معاون عملیات‌های اطلاعاتی خدمت می­ کند و همچنین استاد دانشگاه سیاست جهانی است که یک دانشگاه جناح راستی واقع در واشنگتن است.

همچنین والر در وبلاگ خود به آدرس  مقالات خود را منتشر می­ کند PoliticalWarfare.org و پایگاه اینترنتی متعلق به اندرو بریت بارت[4] به آدرس BigPeace.com .

والر اغلب در مورد تهدید فرضی اسلام بنیادگرایانه در آمریکا و موضوعات پرتنشی مانند مسجد در منطقه صفر[5] (منطقه‌ای که برج‌های دو قلو در آن قرار داشتند) مطالبی منتشر می ­کند. همچنین او در مورد مسائل ایران، در موضوعاتی مانند سرکوب گروه­ های مخالف حکومت، مقالات مختلفی منتشر کرده است.

والر در یکی از مقالات خود، به تظاهرات لندن که توسط گروه­ های اسلامی سازماندهی شده بود، حمله کرد. این گروه ­ها مخالف سفر پاپ بندیکت شانزدهم[6] در سپتامبر 2010 بودند. والر با تأکید بر این شعار تظاهرکنندگان که "عدالت نزدیک است"، نوشت: "در قانون شرع، به منظور ظهور عدالت، باید مسیحیان به عنوان اهل گناه،[7] یا به اسلام روی آورند و قوانین اسلام را بپذیرند و یا کشته شوند." در گزارش سال 2010 مرکز سیاست­گذاری امنیتی، که به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت، والر خاطر نشان کرده بود که "حتی اگر ]تظاهرکنندگان[ از لحاظ قانونی جرمی مرتکب نشده باشند، زبان رمزی مورد استفاده آنها، که برای پیروان قانون شریعت قابل درک است، نشان می­ دهد که این تظاهرات باید به عنوان یک تهدید تروریستی در نظر گرفته شود".[8]


سخنرانی والر درباره دشمنی روسیه با آمریکا

والر در یکی دیگر از مقالات خود چنین نوشت: "دولت آمریکا باید به جرم جاسوسی برای جولیان آسانژ[9] - مؤسس سایت ویکی لیکس[10] - قرار توقیف صادر کند، جولیان آسانژ یک استرالیایی است که ده ­ها هزار سند محرمانه و نظامی آمریکا را در سایت خود منتشر کرد."

والر به نقل از کنت دی­گرافن­رید[11]، همکار خود در موسسه سیاست جهانی و همچنین مسئول ضدجاسوسی سابق در دولت بوش، نوشت: "آسانژ معاملات مخفیانه اطلاعاتی انجام می­داد.

او در شهرهای مختلف حضور پیدا کرده و با استفاده از "عفوهای مشروط"[12] مخفیانه یا علائم شناسایی بین او و منابع­اش، به مجاری خبری مختلفی دسترسی پیدا کرد تا از ادامه انتشار اطلاعات محرمانه، به هنگام آغاز انتشار آنها، اطمینان حاصل کند. این خیانتکاران به نسخه­ های گوناگونی دسترسی داشتند تا اگر یک مجرای انتشار اطلاعات در یک مکان متوقف شد، در یک مکان دیگر ادامه داشته باشد... دسترسی غیرقانونی به 100000 سند محرمانه در مورد فعالیت­های ضدجاسوسی ما و در اختیار گذاشتن آنها برای مطالعه تروریست­ها، به وضوح نوعی کمک به تروریسم و معاونت در جرم محسوب می­شود".[13]

از سوی دیگر، تعدادی از ناظران ایدئولوژیک، ویکی لیکس را به جهت شیوه­ های جمع ­آوری داده ­ها و عدم رعایت استانداردهای صریح در زمینه اینکه چه چیزهایی و چگونه باید منتشر شوند، مورد انتقاد قرار دادند.[14] رابرت گیتس، وزیر دفاع، در مورد ویکی لیکس فقط به این اظهارات بسنده کرد که "ویکی لیکس به خاطر انتشار اسناد محرمانه­ای که ممکن است زندگی سربازان آمریکایی را به خطر اندازد، ‘از لحاظ اخلاقی مجرم’ است".[15]

والر در دانشگاه سیاست جهانی واشنگتن دارای کرسی در زمینه ارتباطات بین­ الملل است. او در واحدهای درسی ‘تبلیغات خارجی، ادراکات و خط­ مشی’، ‘نزاع سیاسی: گذشته، حال و آینده’ و ‘دیپلماسی عمومی و نزاع سیاسی’ تدریس می­ کند. والر معتقد است که واحد درسی نزاع سیاسی به بررسی تاریخچه، فلاسفه و روش ­های نزاع سیاسی از دوران باستان تا دوران معاصر می ­پردازد. 



کتب نگارش شده توسط والر

والر کتاب­های متعددی تألیف و ویرایش کرده است که برخی از مهم­ترین آنها عبارتند از

  • خلع سلاح حکومت­ های استبدادی
  • عبور از رژیم­های دیکتاتوری[16]، که در سال 2005 با همکاری ایلان برمن[17] تألیف کرد
  • کتاب امپراطوری اسرارآمیز: نقش ک.گ.ب در روسیه امروزی[18]، که در سال 1994 تألیف کرد و نسخه ویرایش شده سال 2007
  • کتاب نفوذ راهبردی: دیپلماسی عمومی، ضد تبلیغات و نزاع سیاسی.[19]

والر در مورد کتاب نفوذ راهبردی چنین اظهار می­ کند: این کتاب حاصل کار 13 صاحب نظر و مسئول در رشته دیپلماسی عمومی، ضد تبلیغات و نزاع سیاسی است. در این کتاب به بررسی موضوعات سیاسی از دوران انقلاب آمریکا و کل دوران جنگ سرد تا دوران معاصر و جنگ­های معاصر در عراق و افغانستان پرداخته می­ شود.[20] در بین مؤلفان این کتاب، نام افرادی چون لئو اشتراوس[21] استاد کارنز لرد[22]، جنیفر مارشال[23] از بنیاد هریتیج[24] و تعدادی از همکاران والر در دانشگاه سیاست جهانی به چشم می­ خورد.[25]

شرح‌حالی که موسسه سیاست جهانی از والر ارائه داده، او را چنین معرفی می­ کند: "او یک صاحب نظر و مسئول در حوزه دیپلماسی عمومی، نزاع سیاسی، عملیات روانی و عملیات اطلاعاتی است که به مدت 25 سال در پشتیبانی از سیاست ­های خارجی و نظامی آمریکا مشغول به فعالیت بوده است."

در این بیوگرافی، سوابق کاری والر به این ترتیب بیان شده است: «عضو مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده آمریکا، خدمت در گروه کار کاخ سفید در آمریکای مرکزی، مشاور کمیته روابط خارجی سنا، مشاور آژانس اطلاعاتی آمریکا، مشاور آژانس توسعه بین­ الملل آمریکا، مشاور وزیر دفاع در عملیات افغانستان و عراق و مشاور ارتش آمریکا». به علاوه او عضو هیئت علمی برنامه آموزش و پرورش رهبران برای ایجاد صلح پایدار[26] در دانشکده عالی نیروی دریایی[27] و عضو افتخاری پترائوس فیوچرز گروپ[28] در مرکز رهبری راهبردیِ دانشگاه جنگ ارتش آمریکا[29] است که با حمایت مالی اداره اطلاعات ملی آمریکا[30] و دانشگاه اطلاعات ملی[31] تشکیل شده است. در سال 2010 از او به عنوان عضو "تیم ارزیابی توانمندی­های عملیات روانی" نام برده شد، این تیم زیرمجموعه­ای از فرماندهی عملیات‌های ویژه آمریکا[32] است.[33]



آرزوی والر برای سرنگونی ایران

جی مايکل والر از مؤسسه سياست جهانی می گويد بهترين راه پيش روی ايالات متحده برای ايجاد تغيير در ايران، تحريم و يا اقدام نظامی نيست، بلکه در گروی کمک به مردم اين کشور برای سرنگونی رژيم اسلامی است. وی در سخنرانی خود در دفتر مرکزی اين مؤسسه در واشنگتن گفت، پس از انجام تدارکات مناسب، "انقلاب می تواند ظرف چند روز رخ بدهد."

وار می گوید: ايران آماده تغييرات تند و افراطی است، مردم منفعل نيستند و به طور فزاينده ای مايل به قدم علم کردن در برابر دولت هستند. جنبش دانشجويی در مواجه با رژيم، درجاتی از شهامت و بی باکی را به نمايش گذاشته است. سپاه پاسداران نيز احتمالاً با احساس وقوع تغييرات قريب الوقوع، شاهد شکاف هائی در پايبندی و وفاداری به حکومت اسلامی بوده است.

آقای والر می گويد به اعتقاد او، ايالات متحده می تواند با تلاش نسبتاً محدودی، جنبش رادر تهران تشديد کند. واشنگتن می تواند امکان ارتباط مخالفان با يکديگر را بوسيله تلفن های همراه ماهواره ای غير گرانقيمت و از پيش شارژ شده، سرورهای واسطه اينترنتی و دوربين های ساده فيلم برداری و ساير ابزار ضبط و انتشار اخبار جنبش، فراهم کند. شبکه خبری فارسی صدای آمريکا نيز می تواند بر گزارش های سوء رفتار رژيم متمرکز شود و اخبار رویگردانی مهره های داخلی رژيم به اميد پيوستن ساير افراد به آنها را در دستور کار قرار دهد. رسانه های دولتی تهران معمولاً از کنار چنين داستان هائی عبور می کنند، بنابراين صدای آمريکا می تواند به پخش اين گزارش ها بپردازد و قضاوت را برعهده مردم ايران بگذارد.

از همه مهمتر، ايالات متحده می تواند پشتيبانی اخلاقی قدرتمندی نشان دهد. يک عامل بسيار مهم در توقف جنبش مستمرايرانی ها عليه رهبری آن کشور، احساس شک و ترديد نسبت به پشتيبانی آمريکا از حرکت آن هاست. پيام آشکار واشنگتن به مخالفان ايرانی مبنی بر حمايت از انقلاب آن ها، می تواند به عملی شدن آن منجر شود.35




2 Center for security policy

3 Institute of world politics

5 Andrew Braitbart

6 Ground zero mosque

7 Pope Benedict XVI

8 Dhimmi

9 J. Michael Waller, "Islamist militants in London make repeated threats against Pope Benedict,” Polticalwarfare.org, September 18, 2010, http://jmw.typepad.com/political_warfare/2010/09/islamist-militants-in-london-make-repeated-threats-against-pope-benedict.html.

10 Julian Assange

11 WikiLeaks

12 Kenneth DeGraffenreid

13 Parole

14 J. Michael Waller, "Special ops forces should snatch WikiLeaks founder, counterspy says,” Polticalwarfare.org, July 29, 2010, http://jmw.typepad.com/political_warfare/2010/07/special-ops-forces-should-snatch-wikileaks-founder-counterspy-says.html.

15 See, for example, "From One Transparency Advocate to Another," On the Media from NPR, July 30, 2010, http://www.onthemedia.org/transcripts/2010/07/30/02.

16 Quoted in Steven Aftergood, "Leak Cases Move Forward,” Secrecy News, August 4, 2010, http://www.fas.org/blog/secrecy/2010/08/leak_cases.html.

24 Dismantling Tyranny: Transitioning Beyond Totalitarian Regimes

26 Secret Empire: The KGB in Russia Today

27 Strategic Influence: Public Diplomacy, Counterpropaganda and Political Warfare

29 Leo Strauss

30 Carnes Lord

31 Jennifer Marshal

32 The Heritage Fundation

33 J. Michael Waller, "Exclusive: New 'Strategic Influence' book is finally available,” Polticalwarfare.org, August 21, 2010, http://jmw.typepad.com/political_warfare/2010/08/exclusive-.html .

34 The Leader Development and Education for Sustained Peace Program

39 The National Intelligence University

40. The US Special Operations Command

41. IWP, "J. Michael Waller, http://www.iwp.edu/faculty/detail/j-michael-waller-2.

35. http://www.washingtontimes.com/news/2010/apr/16/taking-down-tehran/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • javad ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    آرزوي نابوي جمهوري اسلامي ايران را به گور خواهيد برد آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند امام خميني (ره)
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    Syria has been experiencing unrest since March 2011 with organized attacks well-armed gangs against Syrian police forces and border guards being reported across the country.
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    ارزو بر کودکان عیب نیست
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    این شغال زردمو ی زاده شیطان در عالم هپروت سیر میکند صنار بده اش به همین خیال باش
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    نابودی ایران؟؟؟؟؟؟؟؟ هه!
  • بهروز ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    از الگوی براندازیش معلومه که چه احمق انسان نمایی هست . مشرق خوندن درباره این دیونه فقط وقتم تلف کرد .
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    No group or individual has claimed responsibility for the attack.
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    شکر خدا را که دشمنان این مملکت را از احمقها قرار داد...
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    انشاالله هم خودش و هم آرزويش براي هميشه به گور خواهد رفت .
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    یانکی های خونخوار غده های سرطانی و منفور از یک گوشه ای از شرق امریکا شروع کردید و بتدریج کشتید و جلو امدید. گیرو که کالیفرنیا را هم از مکزیک بزور گرفتید و جلوتر هم امدید. بخیلی جاها دست اندازی کردید. ولی ملعون ها لقمه ایران در گلوی کثیفتان گیر کرده و امیدورام زنده باشم و ان روز را ببینم که با صورت برخاک افتاده اید .
  • ازادانديش دورودي ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    اين ارزوتحقق يافتني نيست به لطف خداوند
  • n c u ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    موساد هستم نابودتان میکنیم
  • هرکول ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    . خندیده
  • محمد ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    چقدر چرت و پرت گفته این آقا باید بهش شهید طهرانی مقدم رو معرفی کنیم تا ترس به جونش بیفته و به خودش ... چی فکر کردن؟ این با این صحبتهاش نشون داده که دکترا رو از کاسه ... خونشون کشیده بیرون ایران هزاران هزار سال قدرتشو به جهانیان نشون داده. جنگ دفاع مقدس رو به یاد نمیارند کوروش کبیر و به یاد نمیارند مقاومت مردم ایران رو مقابل تحریم ها نمیبینند. صدای خرد شدن استخوان های امپریالیسم شنیده شده و روز به روز صداش بیشتر میشه
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    اوفینا
  • نصیر ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    امریکایها در کشورهای مخالف حرف از مردم می زنند که مردم طرفدار جنبش وال استریت را به شدت سرکوب کردن طوری که در عرض 5 ساعت حدود 500 نفر زندانی شدند در حالی که در داخل امریکا بمب گذاران یا تروریست ها اگر امریکایی و سفید پوست باشن بیگناه شناخته می شوند اگر خارجی یا سیاه پوست باشن اعدام و حتی بدون دستگیری کشته
  • اسمال ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    خدا با ما است
  • عبدالله ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    خدايا اگرمردم آمريكاو دولت آنها قابل هدايت نيستند آنها ورژيم صهيونيستي را نابودبگردان. براي نابودي رژيم صهيونيستي صلوات.
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    ارزوی یک الاغ است که میخواد پرواز کند
  • محمد ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    انشاالله...جواد عزیز، این بهترین نظر است
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    آقای ژنرال!!! شتر در خواب بیند پنبه دانه...
  • عبدالله مومن ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    امثال اين ديوانگان اند كه با اين فرضيات آبكي خويش بر گرده ملت آمريكا سوارشده و بودجه اين كشور را به حلقوم خود و دوستانشان مي ريزند. انقلاب مردم ستمديده و زير نفوذ اسرائيل آمريكا . روزي اين نادانان را به دوزخ خواهدفرستاد.
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • علی ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    انشاء الله به امید تسخیر و نابودی لانه کفر و فساد و دیکتاتوری (کاخ سفید).
  • محمد ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    اقای والر دیش داشه بپوش هربستانی هستی
  • کارن ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    هو یارو ببین صدام کجاست..اونم میخواست فردای روز جنگ بیاد تهران.الان تو جهنم داره بندری میزنه.البته قاطی دیوها و اجنه ها
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    به گور سیاهت خواهی برد...یه عمر نوکری صهیونیستها چه حقیرت کرده. یه نگاه تو ایینه به خودت بنداز...
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    خیلی ها با این آرزو عمرشونو تلف کردند اینم روش. ثبت است بر جریده عالم دوام ما
  • ahmad ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    گنده تر از این بچه نتونستن هیچ غلطی بکنن. زورآزماییهای امریکا و اسراییل را در چند فتنه که آخریش سال 88 بود دیدیم اما مفتضحانه شکست خوردند. فرق ما با آنها در ایمان به خداست. خدا حافظ و نگهدار این نظام است. اصلا ماندگاری این نظام یکی از معجزات است چرا که با هیچ محاسبه سیاسی و اقتصادی نمیتوان ماندگاری هیچ نظام سیاسی را در دنیا با وجود این همه کارشکنی ملاحظه نمود.
  • مبین ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    مکروا و مکر الله ان الله خیر الماکرین .
  • سعید ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    خاورمیانه نباشه، اونوقت آمریکا چطوری صدها میلیارد دلار سلاح به کشورهای عرب بفروشه؟!
  • سعید ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    زرشک
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    .. 92 در راه است پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما اسیبی وارد نشود
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    Mr Waller: Mother....
  • javad ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    هيچ غلطي نميتوني بكني شما اسرائيلي ها اگه بجنبيد تل آويو و حيفا رو با خاك يكسان ميكنيم قبل ار اينكه حتي يه موشك يتونيد شليك كنيد
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    موساد کجا بود بابا! یه ابله نشسته برای خودش اتحاد ضد مرغ درست کرده!!: no ...
  • manamhamintor ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    taze reagan ham hamonjaas ke saddam raft badbakht akahre omresh zanesham nemishnakht baske khereft shode bood!
  • سیّدعلی ذوالفقاری ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    هشتم براش خیس بخوره
  • ایران ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    به نام خدا اگر قرار باشه همه ی ما اینجا بشینیم معلومه که میشه ایران رو نابود کرد ! باید بصیرتمون رو بالا ببریم ، به بقیه هم چیز هایی رو که میدونیم بگیم روشنشون کنیم از تفرقه جلو گیری کنیم وحدت افزایی ، جذب مردم به انقلاب و رهبری و از این دست کار ها جلوی جنگ گرم و نرم رو میگیره !
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    n c u ببخشید این یعنی چه؟
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    انقدر وضع دل و روده اش بده که بردنش ان ای سی یو
  • اصفهانی ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    هیچ وقت نباید دشمن را دست کم گرفت. به تعبیر امیرالمومنین اینها در باطلشان آنقدر جدی هستند که ما در موضع حقمان نیستیم. گاهی وقتها ممکنه کشور نابود شده باشد و ما خواب بوده باشیم. اجرای سیاستهای اومانیستی و مادی که شاخ و دم نداره.
  • شایان ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    یه شهید همت برای مقابله با این مردک بسه!
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    بیچاره نمیداند بنا به وعده اللهی زمانی که ما به رهبری امام زمان دنیا را تسخیر میکنیم کشوری به نام امریکا وجود نخواهد داشت
  • صرفا جهت اطلاع ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    تا ظهور پشتیبان هستیم سال1397 شمسی
  • علی ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    آقای والور مالیدی..........
  • علی بوجاری ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    به دعای گربه سیاه بارون نمی بارد.امیروارم این ارزو را به گور ببری.
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    اتک؟؟؟؟؟ مال دیس اسپیکز نیستند!
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    چخه
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    این آرزو رو میبری همونجا که صدام برد
  • پدرام ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    با چی میخواد ایران سرنگون کنه ؟ با اون پهبادهایی که ازشون گرفتیم؟!
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    ﺁﻓﺮﻳﻦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﮊﻧﺮﺍﻝ ﺷﺠﺎﻉ ﺁﻣﺮﻳﮑﺎﻳﻰ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﻣﺮﮒ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ.
  • رضا ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    زرشک
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    جنابالی موش ساد هم نیستید !
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    لعنت الله علی القوم الظالمین...
  • احمد ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    از اين ژنرال ها بودند هستند و خواهند بود....نتيجه اينه كه هيچ غلطي نتوانستند و نمي توانند بكنند....
  • خزائی ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    آمریکا در جنگ فرهنگی علیه ایران پیروز شده ،اما چرا بعضی از مسئولین نمی خواهند کاری بکنند ،نمی دانم،اگر سکوت کنیم نزد خداوند مسئولیم
  • وهاب ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    خوشبختانه این یانکی ها هیچ شناختی از اسلام و ایرانیها ندارند بخاطر همین است که رجز خوانی میکنند . مملکتی که مردمانش بخاطر یک وجب از خاکش حاظرنند جانفشانی کنند هیچ باکی از این خدا نشناسها ندارند . زنده باد ایران و ایرانی . درود بی پایان
  • پدرام ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    ژنرال پماد سوختگي بدم بهت
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    «« پشتیبانی اخلاقی قدرتمند»» وحتما از نوعی که درکشور سوریه درحال اجراء است!! اما یانکی های کودن باید بدانند که این نسخه برای ایران اسلامی قابل اجرا نیست! ایران اسلامی ایران دولت ملی گرای مرحوم مصدق نیست که بشود با شعبان بی مخ ها سرنگونش کرد! ملت هم آن ملت دوران مصذق نیست! با کمترین جسارتی به ایران , این دولت امریکاست که درکنار رقیب سابقش اتحادجماهیر شوروی به موزهء تاریخ خواهذ پیوست! آمریکائیها باید بدانند که پشتوانهء مالی و اقتصادیش نفت وگاز عربستان وقطر وامارات است! وبا جرقه ای به هوا میرود !
  • حمید ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    بسمه تعالی بچه های ایران هم آرزویشان نابودی امریکای جنایتکاراست ببینم کی زودتر به آرزویش میرسد حق یاباطل البته حق بااین حال الله اعلم
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    واتز یور نیم داداش؟ پلیز اسپیک پرشیان.
  • ahmad ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    الان ک امریکا خودش داره نابود میشه
  • کریم ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    فازش چیه؟!!!!
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    :)))
  • ahmad moradi ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    ژنرال فقط امير خان قلعه نوعي
  • جواد ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    0 0
    خیلی غلط کردی
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    0 0
    be omid khoda ma sardar soleymani darim
  • محمد د ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    0 0
    فَلَا يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ إِنَّا نَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ ﴿76﴾ پس گفتار آنان تو را غمگين نگرداند كه ما آنچه را پنهان و آنچه را آشكار مى‏كنند مى‏دانيم (76) سوره یس
  • م ص ر ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    شهر که شلوغ میشه، غورباقه ها هم هفتیرکش میشن...
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    اقا برای چی به احمق ها توهین می کنی نمی بینی ناراحت شدن منفی دادن.
  • اهوازی ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    0 0
    شتر (البته حیف از شتر) در خواب بیند پنبه دانه. و ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس