کد خبر 169044
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲

عضو کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از اینکه دو واحد وزارت نفت بیشترین میزان محصولاتشان را از خارج کشور وارد می کنند، افزود: چرا نیازهای کشور که توان تولید آن در داخل وجود دارد، از خارج وارد شده و منجر به بیکاری هزاران جوان می شود.

به گزارش مشرق به نقل از خانه ملت، نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۷ آبان) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات رستم قاسمی گفت: چرا با این که سابقه ۱۵ سال تولید داخلی لوله های گاز ترش را داریم، اما باز هم به هر دلیلی از خارج از کشور لوله می خریم.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واردات هزار کیلومتر لوله توسط وزیر مطرح و قبول شده است، افزود: آیا بندهای ۷، ۸، ۹ اصل ۴۳ قانون اساسی تأکید بر استفاده از علوم و فنون و افزایش تولیدات داخلی و صنعتی ندارد؟
 
قاضی پور با تأکید بر اینکه وزارت نفت باید در پی ایجاد فرصت هایی برای توسعه تولید داخلی باشد، گفت: چرا چند سال است زیر مجموعه های وزارت نفت به تصمیمات اکید ریاست جمهوری و جنابعالی بی توجه بوده و واردات را انجام می دهند؟
 
وی ادامه داد: آقای وزیر! شما تا دیروز پیمانکار بوده اید و در پی این بودید که سریع پروژه را به اتمام برسانید اما امروز وزیر نفت هستید و باید نگاه فرابخشی داشته باشید و این که سالهاست حسب نظر سازمان بین المللی کار حجم زیادی فرصت های شغلی در کشور با واردات از بین رفته است، ناشی از چیست؟
 
قاضی پور با انتقاد از حجم واردات لوله تأکید کرد: آیا سزاوار است در شرایط کنونی مملکت صدها هزار جوان متخصص و متعهد بیکار مانده و میلیاردها تومان سرمایه بلا استفاده بماند؟
 
وی افزود: پیمانکاران به ما مراجعه نکرده اند چرا که ما حامی کارگران بوده و حامی سرمایه داران نیستیم.
 
قاضی پور همچنین تأکید کرد: ما به عنوان فراکسیون رهروان ولایت و کمیسیون صنایع و معادن از صنایع و کارخانجات بازدید کردیم و خود شاهد همه چیز بودیم پس به من تهمت نزنید چرا که من از این تحرف ها گذشت نمی کنم.
 
وی ادامه داد: عدم احساس مسئولیت برخی افراد باعث می شود علاوه بر بیکاری نیروهای وفادار، میلیاردها تومان ضرر به کشور در سال تولید ملی وارد شده و شائبه سودجویی و داد و ستد با خارجیان نیز به وجود آید.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص این شائبه ها تأکید کرد: شرکت های لوله سازی بیش از ۲ هزار کارگر و متخصص داشته و امروز تنها چند صد نفر آن هم بدون دریافت حقوق مشغول کار هستند و آیا این موضوع نیازمند سؤال از وزیر نیست؟
 
وی ادامه داد: دولت های قبلی و فعلی در چندین مرحله بر مسئله تولید ملی تأکید کرده اند اما متأسفانه شکل اجرایی به خود نگرفته است.
 
قاضی پور در واکنش به اظهارات وزیر نفت همچنین تأکید کرد: آقای رئیس جمهور به وزیر نفت دستور دادند که باید حداکثر استفاده از توان داخلی را کرد و وزیر نفت هم به آقای بازرگانی دستور داده اند  که باید توجیه شود که آیا امکان ساخت لوله در داخل از کشور وجود دارد و توجه به تولید داخلی جز سیاست های وزارتخانه است اما متأسفانه زیر مجموعه های وزارتخانه دستورهای شما را اجرا نکردند.
 
وی تأکید کرد: لوله های گاز که سابقه تولید آنها در ایران اسلامی طولانی است با چه بهانه ای وارد کرده اید؟
 
قاضی پور با انتقاد از این که چرا پول بی زبان کشور را به خارجی ها هدیه شده است، گفت: مجلس شورای اسلامی می خواهد بداند چه کسانی در پشت سد خرید لوله های خارجی دست دارند و به کشور خیانت می کنند و نقش آقایان قلعه بانی و طاهری و غیره در این رابطه چیست؟
 
وی با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی دادگاه سیاسی است تأکید کرد: شخص شما در این میان متهم، شخص من دادستان و نمایندگان مجلس نیز هیأت منصفه هستند.
 
هم چنین به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نادر قاضی پور در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به اظهارات وزیر نفت گفت: این که آقای وزیر می گویند من تهمت زده ام نادرست است چرا که من سؤال کردم از ایشان که باید نقش آقای قلعه بانی و طاهری بیان شود و من به عنوان نماینده حق پرسش در چارچوب قانون را دارم.
 
وی تأکید کرد: من می دانم که آقای رستم قاسمی شخص ولایتمدار و انقلابی و بسیجی است اما این هم وظیفه ما است که سؤالات و ابهامات خود را بپرسیم.
 
قاضی پور با اشاره به توان داخلی برای تولید لوله گفت: ساخت و تست لوله های فولادی انتقال نفت در ایران اسلامی در شرکت لوله سازی اهواز خوزستان با ظرفیت سالانه ۴۵۰ هزار تن از ۴ تا ۳۲ اینچ با سابقه ۱۵ سال تولید می کند  و با این اطلاعات باید پاسخ داده شود که چرا واردات لوله صورت می گیرد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از روند واردات لوله تأکید کرد: لوله هایی که با کیفیت منحصر به فرد از آلمان وارد می شود در ایران نیز با همان کیفیت تولید می شود.
 
وی ادامه داد: شرکت لوله سازی ماهشهر با ظرفیت ۴۰۰۰ هزار تن از ۲۴ تا ۵۶ اینچ لوله تولید کرده و لوله سازی اهواز نیز هزاران کیلومتر لوله تولید می کرده است و شما را که زمانی پیمانکار بودید باید پاسخ گو باشید که با این توان چرا در ۵ سال گذشته واردات لوله صورت گرفته است.
 
قاضی پور با اشاره به موفقیت های جمهوری اسلامی در سایه توجهات ولی عصر گفت: اگر این میزان لوله که از خارج وارد شده است، از داخل کشور خریداری می شد بدون شک کمک شایانی به تولید داخلی و حمایت از کار و سرمایه جوانان داخلی می شد.
 
وی همچنین تأکید کرد: در حال حاضر ظرفیت سه کارخانه اهواز، ماهشهر و صفا بدون استفاده باقی مانده است که اگر به تعهدات خود عمل می کردید، سه کارخانه فوق با سه شیفت کاری به نیاز داخلی پاسخ می گفت: و از خروج ارز نیز ممانعت به عمل می آمد.
 
این نماینده مجلس با انتقاد از این که چرا در مناقصات شرکت های خارجی برنده می شوند افزود: خرید خارجی مسافرت خارجی و حق مأموریت با دلار دارد اما خرید داخلی رضایت خداوند دارد و نباید دنیا را به آخرت فروخت.
 
قاضی پور با طرح این سؤال که چرا حکم حکومتی مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از تولید داخلی مورد بی توجهی قرار گرفته است، افزود: آقای وزیر آیا می دانید که برای ساخت کارخانجات لوله سازی میلیاردها تومان هزینه شده و در حال حاضر این سرمایه ها بلا استفاده باقی مانده است و این یعنی هدر رفت سرمایه های کشور و ضربه اساسی به آن.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن دست یابی به اهداف افق ۱۴۰۴ را در گرو توجه به تولید داخلی توصیف و تصریح کرد: آقای وزیر شما مطرح کردید که ۱۱۰۰ کیلومتر واردات مسئله مهمی نیست در حالی که این میزان واردات مهم و نگران کننده است.
 
وی تأکید کرد: ممکن است معاملات کلان برای شما مسئله مهمی نباشد اما این ارقام برای کارگران بسیار مهم است.
 
قاضی پور با اشاره به این که ایران اسلامی تا به امروز توانسته به جایگاه های ممتازی دست یابد، افزود: اجازه ندهید با خرید کالاهای غیر ضروری که در داخل نیز  امکان تولید آن وجود دارد به اقتصاد کشور ضربه بزنیم و جوانان ما بیکار باقی بمانند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از اینکه دو واحد وزارت نفت بیشترین میزان محصولاتشان را از خارج از کشور وارد می کنند، افزود: چرا نیازهای کشور که توان تولید آن در داخل وجود دارد، توسط وزارت نفت از خارج وارد شده و منجر به بیکاری هزاران جوان و بلا استفاده بودن کارخانه های این سرزمین می شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس