نیجر میزبان مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه می‌شود

مربیان نظامی روسیه که به تازگی وارد نیجر شدند، برای آموزش نیروهای نیجر آماده می‌شوند.

به گزارش مشرق، منابع خبری در آفریقا اواخر پنجشنبه اعلام کردند که روسیه نفوذ خود را در منطقه ناآرام ساحل غرب آفریقا با مربیان نظامی روس که به تازگی وارد نیجر شدند، تقویت می‌کند.

براساس گزارش‌ها، مربیان نظامی روسیه در حال آوردن یک سیستم پدافند دفاع هوایی به نیجر هستند و کار با این سیستم را به نیروهای نیجری آموزش خواهند داد. تلویزیون دولتی نیجر نیز روز پنجشنبه با اشاره به توافق بین حکومت نظامی نیجر و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای تقویت همکاری‌ها، گفت که مربیان نظامی روسیه روز چهارشنبه با یک هواپیمای مملو از تجهیزات نظامی وارد نیجر شدند.

پیشتر در اسفندماه سال گذشته، سخنگوی شورای نظامی حاکم در نیجر از اقدام این شورا در لغو فوری توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا پس از گذشت نزدیک به ۱۲ سال از امضای آن میان دو کشور خبر داده بود. بر پایه این گزارش، شورای حاکم در نیجر یک روز پس از سفر سه روزه مقامات ارشد آمریکایی به نیامی، پایتخت این کشور توافقنامه همکاری نظامی (۲۰۱۲) خود با واشنگتن را «به طور یک جانبه» لغو کرد.

پایگاه خبری روسیا الیوم گزارش داد که شورای حاکم در نیجر موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن»، توافقنامه همکاری نظامی با واشنگتن را لغو کرده و حضور نیروهای آمریکایی در خاک نیجر را غیر قانونی و مغایر با منافع این کشور برشمرده است.

در همین ارتباط، آمادو عبدالرحمان، سخنگوی شورای موسوم به شورای محافظت از وطن با انتشار بیانیه‌ای که در تلویزیون ملی این کشور قرائت شد، گفت: «دولت نیجر با تمسک به آرمان‌ها و منافع ملی این کشور، با مسئولیت کامل خود تصمیم گرفته است به شکل فوری و یکجانبه توافق نظامی خود را درباره حضور نظامی نیروها و پرسنل اداری وابسته به وزارت دفاع آمریکا در خاک این کشور را لغو کند.»

در آن زمان همچنین سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در واکنش به اقدام دولت نیجر اعلام کرد که هیأت آمریکایی که هفته گذشته به نیجر سفر کرد به رهبران جدید و شورای نظامی حاکم بر این کشور نسبت به برقراری روابط احتمالی با ایران و روسیه هشدار دادند و نگرانی خود را درباره این موضوع به مقامات نیجر اطلاع دادند. این واکنش پنتاگون به دنبال اعلامیه ارتش نیجر مبنی بر لغو توافق نامه پرسنل نظامی آمریکا و پیمانکاران غیرنظامی برای فعالیت در نیجر صورت گرفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    1 0
    به به خیلی هم عالی ، همینکه این فرانسوی های استعمارگر دزد آدمکش رو اخراج کردین ایول داره!!
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    چند دهه آفریقا رو دوشیدن حالا تفالش رو دادن به روسها. کردارهای واگنر و حمایت از کودتاچیان و... اسمش حضور روسیه نیست. بیچاره آفریقا و مردمش که اسیر حکام فاسد و استعمار کثیف هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس