کد خبر 1589556
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
حمله به کنسولگری ایران در دمشق؛ تل‌آویو به دنبال چیست؟

کارشناسان معتقدند که پاسخ تهران به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به مقر کنسولگری ایران در دمشق قطعی است باید دید تهران چه زمان و مکان مناسبی را برای این پاسخ انتخاب خواهد کرد.

به گزارش مشرق، روز دوشنبه سیزدهم فروردین ۱۴۰۳، جنگنده‌های اف- ۳۵ وابسته به نیروی هوایی ارتش اسرائیل با ورود به آسمان جولان اشغالی به وسیله شش موشک هدایت شونده ساختمان کنسولگری و محل سکونت سفیر ایران در دمشق را هدف قرار دادند. با وجود تشدید اقدامات میدانی برای یافتن اجساد شهدای احتمالی این جنایت اما تا این لحظه تعداد شهدا ۵ الی ۷ تن و زخمی‌ها ۱۲ نفر اعلام شدند. در میان شهدا این حادثه نام سردار محمد زاهدی فرمانده سپاه ایران در سوریه و لبنان، معاون ایشان سردار محمدهادی حاجی رحیمی، سردار حسین امیرالله رئیس ستادکل سپاه پاسداران در امور سوریه و لبنان و تنی چند از مستشاران ایرانی حاضر در سوریه به چشم می‌خورد. در ادامه این گزارش تحلیلی پس از بررسی مختصر تاریخچه ترورهای هدفمند رژیم صهیونیستی علیه فرماندهان ایرانی در سوریه به بررسی اهداف و پیامدهای این اقدام تروریستی و تجاوز آشکار به خاک ایران خواهیم پرداخت.

جوخه ترور صهیونیسم علیه مقاومت

پس از فروکش کردن فتنه داعش و تروریست‌های تکفیری در خاک سوریه، ارتش رژیم صهیونیستی براساس راهبرد «هزار خنجر» حمله به محل اسکان نیروهای مقاومت، انبارها، فرودگاه‌ها، نیروها و مستشاران نظامی ایران را در دستور کار خود قرار داد. تل‌آویو برای عملیاتی کردن این راهبرد براساس طرحی بلندمدت و به صورت گام به گام دامنه حملات علیه منافع و نیروهای مقاومت را توسعه داد. پس از عملیات طوفان الاقصی و حملات یکپارچه و هدفمند محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی، میزان فعالیت جوخه ترور اسرائیل در سوریه و لبنان افزایش چشم گیری پیدا کرد.

به عنوان مثال چهارم دی ماه ۱۴۰۲ شهید سید رضی موسوی، دیپلمات و رایزن دوم سفارت ایران در دمشق، از جمله مستشاران با سابقه سپاه پاسداران در سوریه و شخصیت‌های کلیدی بخش لجستیک جبهه مقاومت در سوریه و لبنان از سوی ارتش اسرائیل مورد هدف قرار گرفت. به گفته حسین اکبری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، منزل ایشان توسط سه موشک ارتش اسرائیل هدف قرار گرفت و شهید رضی به دیدار حق شتافت.

دیگر ترور شاخص صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر، هدف قرار گرفتن سردار حاج صادق امیدزاده معاون اطلاعات نیروی سپاه قدس سپاه پاسداران و جانشین ایشان حاج محرم در حمله ارتش اسرائیل به دمشق بود. در جریان این حمله تروریستی جنگنده‌های صهیونیست ساختمانی سه طبقه را که نیروهای امنیتی ایران در آن ساکن بودند را هدف قرار دادند. پیش از این ماشین ترور اسرائیل مستشاران بلندپایه ایرانی مانند شهیدان مرتضی سعیدنژاد، احسان کربلایی پور، محمدعلی عطایی شورچه، پناه تقی زاده و حجت اله امیدوار را هدف قرار داده بودند اما هیچ یک از اقدامات فوق نتوانست تا اراده ایران برای حمایت از دولت قانونی دمشق و تقویت محور مقاومت را سست نماید.

هدف از ترور فرماندهان نیرو قدس چیست؟

تنها ساعتی پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق منابع مختلف در حال برشمردن دلایل متعدد در خصوص دامنه و اهداف این حمله هستند. دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل ساعاتی پس از این اقدام تروریستی، بدون اشاره به این حادثه تروریستی در برابر دوربین‎ های تلویزیونی حاضر شد و از حمله پهپادی مقاومت عراق به نیرو دریایی این رژیم در شهر ایلات خبر داد! برخی تحلیلگران با اشاره به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و درخواست جامعه جهانی از رژیم صهیونیستی برای توقف نسل کشی در نوار غزه، حمله اخیر صهیونیست‌ها به دمشق را نوعی تلاش نتانیاهو برای دست آوردسازی در پیشگاه افکار عمومی اسرائیل و تلاش برای گسترش جنگ در جبهه شمالی ارزیابی می‌کنند. در حالی که کابینه اضطرار ملی اسرائیل با راه اندازی کارزار تبلیغاتی قصد دارد حمله به رفح را به نوعی مهر پایان بر حیات سیاسی- نظامی حماس نشان دهد، سفر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و زیاد نخاله دبیرکل جهاد اسلامی به تهران نشان دهنده تداوم حیات قدرتمند مقاومت علی‌رغم بازی‌های رسانه‌ای اسرائیل است. سلسله تحولات فوق سبب کاهش چشمگیر اقبال رای دهندگان اسرائیلی به نتانیاهو و متحدان راستگرا وی در کابینه شده است. در چنین شرایطی کابینه فعلی اسرائیل تلاش می‌کند با دنبال کردن انواع ماجراجویی‌های سیاسی- نظامی در جبهه مختلف شانس خود برای بقا در قدرت و پیروزی در انتخابات‌های آتی اسرائیل را امتحان نماید.

پیامدهای تجاوز اسرائیل علیه خاک ایران

ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی وابسته به رژیم صهیونیستی پیش از حمله روز دوشنبه سیزدهمین فروردین ۱۴۰۳ همواره پایگاه‌ها و مراکز غیرسیاسی وابسته به نیرو قدس، اعضای محور مقاومت یا دولت سوریه را هدف قرار می‌دادند. با این حال به نظر می‌رسد مقامات اسرائیلی تصمیم گرفتند تا با حمله به مراکز دیپلماتیک وابسته به جمهوری اسلامی ایران، سطح و میدان نبرد با تهران را تغییر دهند. براساس کنوانسیون وین حمله به مراکز دیپلماتیک کشورها در حکم حمله به خاک آن واحد سیاسی محسوب می‌شود. این موضوع جزئی‌ از مسائل قطعی و استثناناپذیر حقوق بین‌الملل است تا حدی که کشورها در هنگام جنگ نیز باید مصونیت اماکن دیپلماتیک را را محترم شمرده و به آنها حمله نکنند. برهمین اساس ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در اظهار نظری خواستار محکومیت این جنایت از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل به شدیدترین لحن شد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران این حق را دارد تا به صورت کاملا قانونی و مشروع پاسخ این تجاوز نظامی را بدون هیچگونه تعقیب بین‌المللی بدهد و تل‌آویو پس از پاسخ احتمالی ایران نمی‌تواند تهران را متهم به نقض قوانین بین‌المللی کند.

در چنین شرایطی ارزیابی اولیه تحلیلگران آن است که جمهوری اسلامی ایران نیز سطح پاسخ به اقدامات اسرائیل را افزایش خواهد داد. در این معادله تهران به تنهایی این حق و توان را دارد که به تجاوز صهیونیست‌ها پاسخ دهد و در عین حال می‌تواند با هماهنگی متحدان خود در سراسر منطقه در زمان و مکان این مناسب به این جنایت پاسخ دهد. با توجه به اظهارنظر مقامات رسمی دولت ایران تا این لحظه به نظر می‌رسد پاسخ متقابل تهران امری قطعی است اما دامنه این پاسخ به هیچ وجه مشخص نیست.

برخی رسانه‌های غربی مانند فاکس نیوز معتقدند پاسخ به حمله اسرائیل پیامدهای بسیار جدی در سراسر منطقه خواهد داشت. در دوران جدید ایران علاوه بر امکان هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک اسرائیل در سراسر جهان و قرار دادن فرماندهان ارشد اسرائیل در لیست سیاه، می‌تواند لیستی بلندبالا از مراکز حساس اسرائیل مانند بنادر، فرودگاه‌ها، مراکز تجاری و پادگان‌های نظامی را در بانک اهداف خود قرار دهد. پاسخ هم سطح و بازدارنده ایران به شهادت فرماندهان ارشد مقاومت در دمشق می‌تواند مهر پایانی بر سال‌ها تجاوز و بی‌اعتنایی اسرائیل به تمامیت ارضی کشورها، قوانین بین‌المللی و امنیت جهانی باشد.

نتیجه

در تاریخ مبارزه میان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی، از حمله نیرو هوایی ارتش اسرائیل به مراکز دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق به عنوان یک نقطه عطف یاد خواهد شد. فرماندهان نظامی- امنیتی اسرائیل بدون توجه به قوانین بین‌المللی گزینه حمله نظامی به «خاک ایران» را انتخاب و فصلی جدید از نبرد میان تهران- تل‌آویو را آغاز کردند. با آنکه مقامات تصمیم گیر در تهران ثابت کردند که با تدبیر و صبر تحولات میدانی را رصد کرده و در دام اقدامات تحریک آمیز صهیونیست‌ها نخواهند افتاد اما پاسخ سخت به این گستاخی اسرائیل امری دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. حال باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده ایران و محور مقاومت چه زمان و مکانی را برای پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیست‌ها انتخاب خواهند کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    7 1
    صبر کردن مصیبته در این مورد. خاک ایران بمباران شد. جواب در خور ندهید به صورت بی سابقه ای در عرصه بین الملل تحقیر خواهیم شد. حتی امریکا هم جرات چنین کاری نداشت
    • IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
      0 0
      ایران بی صدا پاسخ خواهد داد ولی پس از پاسخ مقابله اش گوش زمین وزمان را کر خواهد کرد
  • RU ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    6 3
    هیچ قطعی هم نیست، بلکه قطعا پاسخی نخواهیم داد. ایران در تمام این سالها به دنبال فرار از جنگ با آمریکا بوده و تمام تحریمها و سختی ها برای این است که یکبار نزدند برای همیشه تکلیف روشن شود
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      25 7
      خفه شو
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      2 5
      حرف مفت نزن لطفاااااااا دهنت ببند، ایران از حمله به آمریکا هراس داشته!پس اونی که با اینهمه دبدبه و کبکبه صدام رو تحریک کرد تجهیزات داد خودشو پاره کرد و کل دنیا و علیه ایران شوراند ولی در نهایت آنقدر بزدل بود که خودش رخ نداد کدوم شیطانی بود؟! یانکی‌ها آنقدر بزدلن که حتی شاهی رو که نوکر کت بسته و دیرینه خودشون بود رو از ترس همین ایرانی که تو داری میگی حتی راه ندادن به خاک آمریکا! و هر وقت هم یانکیها پاشونو بیشتر از گلیمشون و خاکشون گذاشتن تنها کسی که جواب داده اتفاقا فقط ایران بوده
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      9 5
      چرا انقدر چرت و پرت میبافی ایران اگه از آمریکا میترسید آنقدر براش کری نمی‌خوند اگه ازش میترسید که با اینهمه فشار مثل بقیه سر خم میکرد و تسلیم میشد نه اینکه بخاد مبارزه کنه میشد یکی مثل هند و پاکستان و امثلهم که هرچی از آمریکا توسری خوردن خوار شدن گفتند ارباب دستت درد نکنه ، توی هشت سال دفاع مقدس آمریکا و همه جیره گیر های ترسوش یکطرف بودن و ایران یکطرف دیگه و جالب اینکه ایران یک تنه همشونو شکست داد، هنوزم همون نسل هستیم و خون پاک آریایی درونمون میجوشه رهبر امر کنه شکمشون سفره میکنیم از دادن جان بالاتر نداریم و بارها به دنیا اثبات کردیم و همه فهمیدن ما از شهادت هیچ کمترین ترسی نداریم هنوزم همون ملتیم
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    6 1
    جاسوس‌ها و ضعف دستگاههای اطلاعاتی امنیتی حفاظت اطلاعات سپاه رو دریابید!از ی سوراخ هزار بار گزیده شدن چه معنایی داره؟پیشگیری بهتر و راحت تر از درمانه.وقتی ارشدترین فرماندهان براحتی شناسایی و ردیابی میشن و در دسترس هستند بنظرتون اسراییل چرا نباید از این فرصت استفاده نکنه؟؟؟
    • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      0 1
      همه مثل تو جلبک نیستند که مخفیانه در گل و لای سفر کنند، اینها آدم هستند و جلوی چشم و دیده میشوند توسط ماهواره ها و سیستم های هوشمند پس احتمال ترورشان هم هست
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    8 3
    عرف بین الملل در تمام کشورهای قدرتمند ( بدون حتی یک استثنا ) اینه که اگر بهشون حمله کنی برق آسا و بسیار شدیدتر پاسخ میدن و هیچ تعلل و صبر ایوبی در کارشون نیست . اینجا حساب حملات خونبار دشمن از دست رفته هنوز دنبال زمان مقتضی و مکان مناسب و صبر استراتژیک میگردیم . آخرش هم با دو تا بیانیه بشدت هر چه تمامتر محکوم است و هلاکت دو تا سرباز صفر اسراییلی سر و تهش میاد هم . شاید تعریف جدیدی از اقتداره
    • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      0 1
      جواب تو و نتیجه زر تو میشه نتیجه تحقیر آمریکا در افغانستان و عراق و رژیم حرامزاده که برق آسا رفت دل غزه و مثل تو در گل گیر کرده جیگر چدنی پس خفه
  • DE ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 1
    نتیجه نحس جمع آوری اطلاعاتی رژیم صهیونیستی این ترورها میباشد. تقویت واحدهای ضد اطلاعاتی بسیار حیاتی است.
    • ادرین DE ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      0 0
      چی میگی. نمیشه که کل بودجه مملکت برای حفاظت اطلاعات هزینه کرد. باید بازدارندگی ایجاد کرد. باید در قبال ترور یه شخصیت، یه شخصیت بزرگتر از حریف ترور کرد. اثرش از هزارتا کار اطلاعاتی بیشتره
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    8 4
    هدف اینه که اسرائیل میخاد ثابت کنه سپاه نمیتونه کرک و پشم هیچ صهیونیستی رو به باد بده ولی کور خونده
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 0
    در حد پاکستان هم نیستید ، حتی حمله به چندتا تروریست اونم تو کوههای مرزی رو تحمل نکرد ی روز نشده تلافی کرد..اگه از خودتون نمی‌تونید محافظت کنید چجوری میخواهید از مردم محافظت کنید
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
      1 2
      ایران باید با عراق سوریه و هر کشوری که با اسرائیل دشمنه از نظر نظامی متحد بشه و یه خط نیرو رسمی رو به اسرائیل تشکیل بده ، قبل ازینکه کار به دفاع بکشه ، باید این جانور کودک کش صهیونیستی رو یه درس حسابی بهش داد
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    0 0
    اسراییل اگه بخواد با ایران بجنگه میاد مستقیم داخل ایران رو میزنه ... پس اینقدر تکرار نکنید که میخواد پای ما رو بکشه وسط !!!! خب اصلا بکشه وسط . مگه میترسین ؟ مگه 44 سال شعار نابودی اسراییل رو ندادین ؟ خب برین بجنگین دیگه . ما که الانش هم از گرسنگی داریم میمیریم. حداقل دنیا ببینه بزدل نیستیم
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    1 0
    حداقل دو تا پهباد بزنین
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    4 0
    پاسخ هم بدیم شاید در حد زخمی یا کشته شدن چند سرباز بی‌مایه صهیونیست باشه، هیچ وقت ندیدیم و نشنیدیم یک مقام ارشد این رژیم فاسد به درک واصل بشه، درحالیکه اونها فقط ستون فقرات نظام رو هدف گرفتن و جسارت زیادی هم پیدا کردن
    • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
      0 1
      چون تو نشنیدی و ندیدی دلیل نمیشه که همچین اتفاقی نیفتاده اولا چون نادان هستی و احمق در ثانی رژیم حرامزاده مثل محور مقاومت کشته هایش را اعلام نمیکنه ثالثا واقعا احمق نادان هستی. پدر موشکی اسقاطیل که در هتل خودجوش آتش گرفت و سقط شد را فقط نمونه بهت بگم تا داغت تازه بشه😉🤣🤣🤣🥳👎
  • سجاد IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    1 1
    هدف مردم اریایی ایران است تا تظاهرات به علت ظلم تجار پزشکان دندانپزشکان نکنند.
  • مجید IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 0
    من ماندم موشک هایپر سونیک خیام عماد خرمشهر فتاح و غیره رو برای کی می خوایم جوابش رو بدین تمام سرداران ما رو شهید کردن بعد فقط بلدیم بگیم قبل شهادت صورتشون نورانی بود امروز جواب ندیدم باز دانشمندان ما را می‌کشند ما عراق سوریه نیستیم از روی صبر جواب کوبنده نه نیابتی
  • ادرین DE ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    1 0
    از نفوذ ایران در منطقه ترسیدن. تک تک ترورها با سیگنال امریکا اتفاق می افته. اسرائیل جرات همچین کاری نداره. پاسخ اگر محکم و غافلگیرانه نباشه این ترورها به تهران و مقامات دولتی کشیده میشه. به هوش باشید. اگر قرار باشه با اعلان قبلی چارتا موشک بزنید مث دفه قبل انگار هیچ کاری نکردید. اگر همون دفه قبل حتی یه دونه ناوچه امریکایی زده بودید الان جرات همچین کاری به مغزشون هم خطور نمیکرد. این از دو ماه قبل دویست نفر تکه تکه شدن تو کرمان، اون از سردار سلیمانی، حالا هم دوباره . . . واقعا مصلحت چی را میکنید؟ شاید توان ش ندارید یا شجاعت ش؟
  • ادرین DE ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    مرور ترورهای برجسته یک دهه گذشته> ترور شهیدان سردار عماد مغنیه، سردار سلیمانی، ابومهدی، سردار رضی، سردار زاهدی، چند ده نفر شهید و زخمی در شاه چراغ، چند صد نفر ترور شهید و زخمی در کرمان و ده ها ترور در مشهد، بلوچستان فرودگاه امام و ... . همه و همه با خط دهی امریکا و سازمان های جاسوسی سیا موساد. چه کار کردید. حتی یه بار نشد یه نفر از دشمن را مقابله به مثل ترور کنید. کم کم ترورها به تهران و مقامات دولتی خواهد رسید. با این وضعیت بیت رهبری هم امنیت ندارد. حتی سید حسن نصرالله هم هدف ترور خواهد بود. دشمن خیالش راحت شده که ایران ترس از جنگ داره و پاسخ نمیده و تا چند سال اینده تک تک سران مقاومت را چه داخل ایران چه خارج ترور خواهد کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس