جشن روز جهانی نوروز به میزبانی سفارت ایران در پاکستان برگزار شد

گردهمایی عیدانه روز جهانی نوروز به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با حضور سفرای کشورهای حوزه نوروز و همچنین جمعی از شخصیت‌های برجسته پاکستانی در اسلام‌آباد برگزار شد.

به گزارش مشرق، در این مراسم چهره‌های فرهیخته پاکستان از جمله سناتور مشاهد حسین سید رئیس کمیته دفاع مجلس سنای این کشور، برخی از مسوولان احزاب سیاسی، مقامات نظامی، اساتید دانشگاه، روزنامه‌نگاران ارشد وابسته به شبکه‌های خبری پاکستان و همچنین سفیران و دیپلمات‌های کشورهای حوزه نوروز سال نو را به رضا امیری مقدم ایران در اسلام‌آباد تبریک گفتند.

سفیر ایران طی سخنرانی در این مراسم از حضور میهمانان به ویژه نظامیان، مقامات وزارت امور خارجه و دولتی پاکستان، سفرا، اساتید دانشگاه ها و اصحاب رسانه قدردانی کرد.

وی افزود: در زمانی که نوروز و در تقارن با آن ماه مبارک رمضان بشریت را به صلح و دوستی فرا می خواند در نقطه مقابل جاهلیت مدرن با بدست گرفتن پرچم دروغین حقوق بشر به صورت همه جانبه علیه صلح و دوستی قیام کرده و در باریکه غزه بی نظیر ترین نسل کشی و جنایت علیه بشریت را رقم زده است و در نتیجه بیش از یکصد هزار کودک، زن و افراد سالمند و بی گناه را شهید و مجروح کرده اند و این سرزمین را به تلی از زباله ساختمانی تبدیل کرده اند. ننگشان باد.

سفیر ایران افزود: فرصت را مغتنم می شماریم و روز ۲۳ مارس روز ملی پاکستان را به ملت و دولت پاکستان تبریک می گوییم.

وی گفت: نوروز کهن ترین آیین دوستی و مهربانی و همزیستی مسالمت آمیز است. آیینی که نیاکان ما در گستره ای پهناور از آن سوی مرزهای چین تا دریای مدیترانه و بسا فراترآنرا جشن می گرفتند. آیینی که بسیار کهن است اما کهنگی نگرفته بلکه هر سال درخشان تر و زیباتر ارج گذاشته می شود.

امیری مقدم افزود: این آیین کهن تنها به کشورهایی که حوزه نوروز خوانده می شوند و امروز افتخار آن را داریم که از نمایندگان آنها در این ضیافت میزبانی نماییم، تعلق ندارد بلکه متعلق به همه مردم جهان است.

سفیر ایران اظهار داشت: بعد از ظهور اسلام پیامبر گرامی اسلام با بسیاری از سنت های جاهلی رایج به مقابله برخاستند و آنها را برچیدند ولی ما افتخار داریم که اسلام مهر تایید بر نوروز به عنوان سنت پارسی زبان زدند و دعایی که در مطلع سخنم خواندم نشان دهنده ارتباط این تحول طبیعی با تحول دهنده آن یعنی خدای یگانه است.

برگزاری جشن نوروز به میزبانی سفارت ایران در پاکستان+فیلم

وی گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد بدلیل صلح طلبی و مهر ورزی نوروز، در سال ۲۰۱۰ طی قطعنامه ای ، ۲۱ مارس را روز بین المللی نوروز تعیین کرد. نوروز همچنین از سوی یونسکو در سال ۲۰۱۶ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت به ثبت رسید.

امیری مقدم گفت: یکی از نمادهای نوروز «سفره هفت سین» است. این سفره با اشیایی که نماد پاکی، روشنایی، معیشت و برکت است تزئین شده و شما نمونه ای از آن را درآن سوی سالن و همچنین میزی که کشور دوست و برادر تاجیکستان به زیبایی آراسته است مشاهده می کنید. با تشکر بسیار از مشارکت تاجیکستان در این رویداد، آمادگی خود را برای برگزاری این رویداد در سال آینده با شکوه بیشتر و با مشارکت بیشتر کشورهای حوزه نوروز اعلام می کنیم.

برگزاری جشن نوروز به میزبانی سفارت ایران در پاکستان+فیلم

سناتور مشاهد حسین رئیس کمیته دفاع مجلس سنای پاکستان نیز با ابراز خرسندی از حضور در گردهمایی روز جهانی نوروز در سفارت جمهوری اسلامی ایران، گفت: فرهنگ نوروز و اقبال لاهوری میراث مشترک دو کشور برادر و همسایه ایران و پاکستان است.

وی با یادآوری سفرهای خود به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دیدار با حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: ایران و مردم آن برای تقدیر و سرنوشت خود تصمیم می‌گیرند و هرگز تحت فشار نیروهای خارجی قرار نگرفتند.

این چهره سیاسی پاکستان افزود: پیوندهای دوستی و برادری ایران و پاکستان را در کنار یکدیگر قرار داده و این روابط با تلاش دولتمردان دو کشور هر روز قوی تر می‌شود.

کاردار سفارت تاجیکستان در پاکستان نیز طی سخنانی با تمجید از اهتمام سفارت ایران در برگزاری مراسم باشکوه بزرگداشت روز جهانی نوروز، گفت: همه ما مفتخر به برگزاری جشن منطقه‌ای و جهانی نوروز هستیم و همچنین با آمدن بهار سال نو ایرانی نیز آغاز شده است.

در پایان این مراسم شرکت‌کنندگان از سفره هفت سین ایرانی و همچنین میزی فرهنگی تاجیکستان بازدید کرده و سپس شام را در فضایی صمیمی و در کنار هم صرف کردند.

برگزاری جشن نوروز به میزبانی سفارت ایران در پاکستان+فیلم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس