اوکراین ادعاها درباره استفاده روسیه از موشک‌های ایرانی را رد کرد

رییس اداره اطلاعات نظامی اوکراین در اظهاراتی ادعاهای غرب مبنی بر استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد.

به گزارش مشرق، "کایرلو بودانوف" رییس اداره اطلاعات نظامی اوکراین ادعاهای غرب درباره انتقال موشک‌های دوربرد از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و تاکید کرد که این اطلاعات واقعیت ندارند.

روزنامه نیو ویس در این باره گزارش داد که بودانوف می‌گوید "آن‌ها(موشک‌های ایرانی) آنجا نیستند. هیچ یک از این‌ها با واقعیت مطابقت ندارد."

او همچنین اشاره کرد که تنها "تعداد کمی" از موشک‌های کره شمالی دریافت‌شده توسط روسیه در جنگ اوکراین استفاده شده و "استفاده گسترده از آن‌ها صحت ندارد."

اظهارات بودانوف در پی این مطرح می شود که "جان کربی" هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در اوایل ژانویه گفته بود روسیه با استفاده از موشک‌های بالستیک کره شمالی در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ به اوکراین حمله کرده است. به گفته کاخ سفید، روسیه از چند موشک کره شمالی نیز در ۶ ژانویه علیه اوکراین استفاده کرد.

"هوانگ جون‌کوک" نماینده کره جنوبی در سازمان ملل گفت کره شمالی از اوکراین به عنوان "میدان آزمایشی" برای موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای استفاده می‌کند.

افزون بر این، "آندرییف کوستین" دادستان کل اوکراین در ۱۱ ژانویه گفت که دفتر دادستانی اولین مستندات دال بر استفاده ارتش روسیه از موشک‌های کره شمالی را دریافت کرده است. کره شمالی ادعاهای آمریکا را مبنی بر انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و آن را "بی‌اساس" تلقی کرد.

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳ در گزارشی مدعی شد که واشنگتن گمان می‌کند ایران در حال آماده شدن برای تحویل موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه است.

خبرگزاری رویترز نیز در ۲۱ فوریه با نقل قول از شش منبع مطلع مدعی شد که ایران حدود ۴۰۰ موشک بالستیک به روسیه فرستاده است‌ و تحویل آن‌ها، احتمالا، در ژانویه ۲۰۲۴ و در پی مذاکران میان تهران و مسکو انجام شد.

با این وجود، ایران ادعاهای غرب مبنی بر تحویل پهپادها و موشک‌ها به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و گفته است همکاری‌های نظامی با روسیه، بدون ارتباط با جنگ اوکراین و در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه انجام می شود.

ایران بارها تاکید کرده است برخلاف غرب که آشکارا به مداخله نظامی در جنگ اوکراین می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین حمایت نکرده و جنگ را راهکار حل‌وفصل این مناقشه نمی‌داند و آماده میانجیگری میان طرفین برای دست یافتن به یک راهکار صلح‌آمیز است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس