کد خبر 1576477
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

تحلیل تکنیکال بیت کوین در سال ۲۰۲۴

به دو دلیل، ۲۰۲۴ سال مهمی برای بیت کوین خواهد بود. اولا به دلیل رویداد هاوینگ در ماه آوریل که پاداش استخراج بیت کوین نصف می‌شود و ثانیا با پذیرش ETFهای بیت کوین، حالا باید شاهد پیامد ورود نقدینگی سازمان‌ها و موسسات مالی به حوزه ارز دیجیتال باشیم.

پس بنابراین، چشم از قیمت بیت کوین برندارید، چرا که سابقه تاریخی بیت کوین به ما می‌گوید که در چرخه‌های گذشته، هر بار پس از هاوینگ، ما به شدت شاهد افزایش قیمت بیت کوین بوده‌ایم. علاوه بر آن، به احتمال فراوان نقدینگی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به افزایش قیمت بیت کوین در چرخه بعدی کمک خواهد کرد. پس منتظر چه هستید، آیا الان بهترین زمان خرید بیت کوین است؟

شاید بهتر است کمی صبر کنید. فارق از دلایل فاندامنتالی که در بالا ذکر شد، بیایید نگاهی نیز به شرایط تکنیکالی چارت بیت کوین بیاندازیم و ببینیم که آیا بیت کوین با دلایل تکنیکالی شرایط صعود و شکستن سقف تاریخی خود را دارد؟ و یا چارت تکنیکال چیز دیگری می‌گوید و ما در امسال، شاهد دیدن سطوح پایین‌تری از قیمت خواهیم بود.

نگاهی به رفتار بیت کوین در سال گذشته

پادشاه رمزارزها در سال ۲۰۲۲ مانند کسی که از لبه پرتگاه به پایین پرت شده، سقوط عجیب و غریبی را تجربه کرد. اتفاقات دردناک توکن Luna و ماجرای صرافی FTX، کاتالیزوری بر این ریزش شدید شدند و سرمای زمستان کریپتو را غیرقابل تحمل‌ کردند. بیت کوین چیزی حدود ۷۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و از ۶۹۰۰۰ دلار به زیر ۱۶۰۰۰ دلار کشیده شد.

در حالی که اکثریت، قیمت‌های پایین‌تری نظیر ۱۲۰۰۰ و ۹۰۰۰ دلاری را برای بیت کوین می‌دیدند، اما قیمت در چرخشی غیرمنتظره، به بالا بازگشت و در سال ۲۰۲۳ شاهد ریکاوری قیمت بیت کوین بودیم. با زیبایی خاص و رازآلودی، بیت کوین با حرکت‌های نوسانی طولانی و خسته‌آور و صعودهایی سریع، خریدارانی را که منتظر قیمت‌های ارزان‌تر بودند، به حیرت انداخت، چنانکه که هنوز هم باور نمی‌کنند که بیت کوین سال ۲۰۲۳ را با قیمت ۴۵۰۰۰ دلار به پایان رسانده است.

البته که نباید از اخبار پیرامون ETF بیت کوین غافل شویم، چرا که تقریبا نیمی از حرکت صعودی بیت کوین به واسطه خبرهای خوبی بود که از سمت علاقه غول‌های دنیای مالی به این رمزارز منتشر می‌شد.

تحلیل تکنیکال بیت کوین در بلندمدت

برای تحلیل چارت بیت کوین، می‌توان از رویکرد تایم‌فریم بالا به پایین استفاده کرد. همچنین بهتر است که در دید کلی، به شکل چرخه‌ای به چارت نگاه کنیم. همانطور که در تصویر چارت زیر مشاهده می‌کنید، تمام چرخه‌های بیت کوین نمایش داده شده است.

بیت کوین تاکنون سه رویداد هاوینگ را پشت‌سر گذاشته و در آستانه چهارمین رویداد پیش‌رو قرار دارد. هر چرخه، شامل ۴ مرحله می‌شود. مرحله اول، انباشت (accumulation) نام دارد و شاهد نوسانات قیمت در یک بازه مشخص هستیم که به رنگ سبز مشخص شده است.

مرحله دوم، حرکت قیمت تا ۶۱.۸ درصد سقف قبلی و اصلاح از آن ناحیه است. مرحله سوم، انباشت بعدی در زمان اصلاح و آماده شدن برای حرکت اصلی و انفجاری بعدی است که در مستطیل زرد رنگ قابل مشاهده است و در بخش چهارم و پایانی، ما یک صعود فوق‌العاده به سمت قیمت‌های بالاتر را شاهد هستیم.

تحلیل تکنیکال بیت کوین در سال ۲۰۲۴

نکته‌ای که حائز اهمیت است، نقش هاوینگ در این چرخه می‌باشد. همانطور که مشاهده کردید، هر رویداد هاوینگ در زمان انباشت دوم اتفاق افتاده است و پس از آن ما شاهد رشد خوب در بیت کوین بوده‌ایم.

اما اجازه دهید تا وضعیت حال حاضر بیت کوین را بررسی کنیم. تا به اینجا، بیت کوین فاز اولیه انباشت را پشت سر گذاشته، به فیبو ۶۱.۸ رسیده و در حال حاضر، در فاز اصلاح و انباشت دوم قرار دارد. اما در چه سطحی ما انتظار بازگشت و شروع رشد اصلی قیمت را داشته باشیم؟ در ادامه پاسخ می‌دهیم.

تحلیل تکنیکال بیت کوین در کوتاه‌مدت

برای تحلیل تکنیکال بیت کوین در تایم پایین، همانند تایم‌فریم بلندمدت، از فرکتال کمک می‌گیریم تا بهتر متوجه شویم که کجای چرخه قرار گرفته‌ایم.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. به نظر می‌رسد که بیت کوین مانند چرخه سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ رفتار می‌کند. در آن چرخه‌های پیشین، هر بار که قیمت بازه اولیه انباشت را به بالا شکسته و به فیبو ۶۱.۸ رسیده، اصلاح خود را تا سقف شکسته شده ادامه می‌داده و از آنجا چرخش خود را انجام می‌دهد.

تحلیل تکنیکال بیت کوین در سال ۲۰۲۴

هم‌اکنون نیز بیت کوین در فاز اصلاح پس از رسیدن به فیبو ۶۱.۸ است و چنانچه بخواهیم طبق فرکتال گذشته، تحلیل کنیم، انتظار داریم که در سطوح ۳۴-۳۲ هزار دلار، شاهد چرخش قیمت و شروع صعود پرقدرت بیت کوین باشیم.

هدف اول این صعود، شکست سقف قبلی در ۶۹۰۰۰ دلار است و پس از آن سطوح قیمتی ۱۲۰، ۱۵۰ و ۱۸۰ هزار دلار قابل دسترس خواهد بود.

اما سناریو نزولی چطور؟ آیا می‌توان انتظار داشت که بیت کوین از سقف قبلی عبور نکند و از اینجا نزولی شود؟ بله، در چارت همه‌چیز ممکن است! اگر بیت کوین نتواند سطح حمایتی ۳۲۰۰۰ دلار را حفظ کند، می‌تواند تا ۲۶۰۰۰ دلار و حتی ۱۹۰۰۰ دلار ریزش کند. پس در سرمایه‌گذاری و معاملات خود، دقت کنید و همیشه ریسک خودتان را کنترل نمایید.

سخن پایانی

تصویب ETFهای بیت کوین و رویداد هاوینگ، نوید یک سال فوق‌العاده مثبتی را برای بیت کوین می‌دهد. ما در این مقاله، علاوه بر عوامل بنیادینی که ذکر شد، به بررسی چارت بیت کوین و پیش‌بینی رفتار آن طبق چرخه‌های گذشته پرداختیم.

به این نکته دقت کنید که پیش‌بینی قیمت، آن هم قیمت ارزهای دیجیتال که بسیار پرنوسان‌ هستند، بسیار دشوار است و عوامل مختلفی در تغییرات قیمت بیت کوین موثر هستند. پس بنابراین، مطلوب است که ریسک معاملات خود را مدیریت کنید و سرمایه‌ای که توان از دست دادن آن را دارید به این بازار وارد کنید.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس