به گزارش مشرق، محمد خانزاده، فعال رسانه در کانال تلگرام خود نوشت:

در ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی به صورت وحشیانه درحال حمله به نوار غزه بوده و به گفته کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل، درحال نسل‌کشی است. اما رژیم صهیونیستی در این اقدام تنها نیست و بعضی کشورها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این جنایات همراه هستند.

کمک و همراهی با رژیم صهیونیستی وجوه مختلفی دارد، از جمله کمک‌های نظامی، اطلاعاتی و… . یکی از مهم‌ترین موارد، تجارت با این رژیم و کمک به حفظ جریان مالی آن است. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، کشورهای جهان اسلام مراودات تجاری با رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف مانند انرژی، مواد غذایی و… دارند که این موضوع قدرت تحریم رژیم صهیونیستی را در اختیار این کشورها می‌گذارد.

با توجه به بررسی‌های به عمل آمده، ۵۰ کشور اسلامی ۱. با رژیم صهیونیستی مراودات تجاری دارند۲. که در مجموع این رژیم ۹% کالاهای مورد نیاز خود را از طریق آن‌ها تامین می‌کند و ۵% از بازار فروش کالاهای تولید این رژیم نیز در کشورهای اسلامی است.

ترکیه با ۶۱% سهم از صادرات و ۷۰% سهم از واردات رژیم صهیونیستی از کشورهای اسلامی، بیشترین تعامل تجاری یک کشور مسلمان با این رژیم را به خود اختصاص داده است. برای مثال، ۳۰% اهن و فولاد رژیم صهیونیستی از طریق ترکیه تامین می‌شود که حجم آن در سال ۲۰۲۲، یک میلیارد و ۱۸۹ میلیون و ۵۹۵ هزار دلار بوده است.

همچنین کشور ترکیه نقش مهمی در تامین نفت مورد نیاز رژیم صهیونیستی دارد. حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد نفت مورد نیاز رژیم صهیونیستی از قزاقستان تامین می‌شود که بخشی مهمی از آن از طریق دریای خزر توسط کشتی وارد آذربایجان شده و سپس از طریق خط لوله باکو تفلیس جیهان به بندر جیهان در ترکیه در ساحل مدیترانه می‌رسد. سپس از طریق کشتی به رژیم صهیونیستی ارسال می‌گردد.

فروش نفت آذربایجان به رژیم صهیونیستی نیز از طریق ترکیه انجام می‌شود که نشان‌دهنده وابستگی امنیت انرژی رژیم صهیونیستی به ترکیه است.

در همین راستا، مقام معظم رهبری نیز تاکیدات بسیاری داشتند. ایشان در دیدار مردم خوزستان و کرمان در ۲ دی ۱۴۰۲ فرمودند:

«امروز وظیفه است که دولت‌های مسلمان نگذارند کالا و نفت و سوخت و مانند اینها به رژیم صهیونیستی برسد، همچنان که او نمیگذارد آب به مردم غزّه برسد؛ این وظیفه‌ی دولت‌های مسلمان است. وظیفه‌ی ملّت‌های مسلمان [هم این] است که از دولت‌های خودشان بخواهند هر گونه کمکی [به رژیم صهیونیستی] را قطع کنند، بلکه رابطه‌های خود را قطع کنند؛ اگر قادر نیستند رابطه‌ی خود را به طور دائم قطع کنند، لااقل به طور موقّت قطع کنند روابط خودشان را، فشار بگذارند روی این عنصر خبیث ظالم خونخوار سفّاک.»

رئیس جمهور نیز در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در ریاض ده پیشنهاد برای حل بحران غزه ارائه داد که یکی از آن‌ها قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی بود. رئیس جمهور در این اجلاس بیان کرد:

«در این راستا، تحریم تجاری علیه رژیم صهیونیستی خصوصاً در حوزه انرژی باید در اولویت قرار گیرد. همچنین از جنبش‌های مردمی در تحریم کالاهای اسرائیلی حمایت و پشتیبانی شود.»

همچنین مراجع عظام تقلید نیز در حکمی هرگونه معامله با واسطه و یا بی واسطه با صهیونیست‌ها را حرام و خلاف شرع اعلام کردند.

درنتیجه با توجه به منویات مقام معظم رهبری، مبنی بر تلاش برای قطع ارسال کالا، نفت و سوخت به رژیم صهیونیستی توسط کشورهای مسلمان، همچنین حکم مراجع عظام تقلید و در راستای پیشنهادات دولت در اجلاس ریاض، دولت جمهوری اسلامی باید از تمام ابزارهای خود، به ویژه ابزار دیپلماسی استفاده کند تا این مهم محقق شود.

با توجه به اهمیت کشور ترکیه در تجارت با رژیم صهیونیستی و همچنین سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر رئیسی به این کشور، فرصت مغتنمی برای رایزنی درباره این موضوع و افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی فراهم شده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هادی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 3
    چه تلاشی هم میکنه. حتما قرارداد با ترکیه اصلی ترین حامی و صادرات کننده کالا به اسرائیل بابت همین قطع شریان بوده!!! ولمون کنید بابا. هر کاری می‌کنید نتیجه عکس میده. شماها عقلانیتی هم دارید؟
    • هادی IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 4
      از متنت معلومه که خودت اصلا عقل نداری
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    4 1
    منافق تر از اردوغان وجود ندارد بطوری که در زمان قبل از او ترکیه اینهمه مراوده با مافیای صهیونیستی نداشت!
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      3 1
      با همین پولهای حرام سدهایی در ترکیه ساخته شد که علت اصلی تخریب بالا در زلزله پارسال بود نیمی از جنوب این کشور باخاک یکسان شد و میلیونها نفر از مردم این کشور به خاک سیاه نشستند .
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 0
    ظاهرا بیشتر تلاشش واسه قط کارت سوخت ماست
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 6
    وظیفهٔ مردم جهان فشار به دولتهاست برای عدم ارسال سوخت و کالا به رژیم منحوس اشغالگر و تحریم کالاهای صهیونیستیه
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 2
    کثیف ترین فرد در دنیا همین اردوغان هست .کثیف وپست فطرت ومنافق.
  • علی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 0
    وسعت دوری آذربایجان از ایران نشان دهنده اوج دشمنی پهلوی پرستان با آذربایجان و اذریهاست
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 2
    ترکیه دومین کشوری که سگیونیست رو به رسمیت شناخته تا به امروز نگهبان ناجیش بوده تا ترکیه هست سگیونیست از لحاظ تامین منابع مشکلی نداره البته تا روزی هم پانترکها در لباس ایرانی طرفدار انکارا و باکو هستن الهام و رجب از لحاظ ایران خیالشون راحته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس