رای دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی صادر شد

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز (جمعه) رای خود را درخصوص اقدامات اضطراری برای تعلیق فعالیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کرد.

به گزارش مشرق،دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه در پی شکایت آفریقای جنوبی از نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه تشکیل جلسه داد و دادستان‌های این دادگاه طی دو روز به بررسی شواهد ارائه شده و نیز دفاعیت نماینده تل‌آویو پرداختند.

«جوآن دونوگو»، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: این دادگاه از فاجعه کنونی در غزه اطلاع دارد و قتل مستمر در آنجا را محکوم می‌کند.

وی گفت: دامنه اختیارات دادگاه در این زمینه به دلیل درخواست ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی محدود است. اگر شرایط با ماده هفت و ۹ منشور دادگاه مطابقت داشته باشد دادگاه می‌تواند تدابیر موقت را اتخاذ کند.

رئیس دیوان گفت: آفریقای جنوبی طی جلسات آنچه را که در غزه رخ می‌دهد نقض توافقنامه درباره منع نسل کشی دانست. اما دادگاه در حال حاضر حکم نخواهد کرد که آیا اسرائیل تعهدات مربوط به این توافقنامه را نقض کرده است یا خیر. با این حال دادگاه درخواست اسرائیل برای کنار گذاشتن پرونده را رد می‌کند. تمام طرف‌های عضو می‌توانند در صورتی که طرف دیگری مرتکب نقض‌هایی شود، آن را به دادگاه بکشانند.

رئیس دادگاه افزود: آفریقای جنوبی گزارشاتی را درباره نقض توافق منع کشتار جمعی و نسل کشی، در غزه توسط اسرائیل ارائه کرد. اما دادگاه در حال حاضر تصمیمی را درخصوص اینکه آیا کشتار جمعی اتفاق افتاده یا خیر نخواهد گرفت اما درباره امکان وقوع کشتار جمعی حکم خواهد داد. ما پرونده کشتار جمعی علیه اسرائیل را رد نمی‌کنیم و درباره حکم دادن به اقدامات اضطراری اختیار داریم. اطلاعات نشان می‌دهد که بیش از ۲۵ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۲ میلیون نفر طی جنگ آواره شده‌اند. ملت فلسطین براساس توافقنامه منع کشتار جمعی تحت حمایت هستند. گزارشات اولیه نشان می‌دهد غزه به مکان ناامیدی و مرگ تبدیل شده است.

رئیس دادگاه کیفری بین‌المللی تصریح کرد: ما گزارش آنروا (آژانس امداد و کار سازمان ملل برای فلسطین) در ۱۳ ژانویه را در دستمان داریم که در آن تأکید شده از این جنگ ویرانگر بیش از ۱۰۰ روز گذشته و بمباران غزه همچنان ادامه دارد و موجب آوارگی تعداد زیادی از ساکنان شده است. بیش از ۲ میلیون نفر آسیب دیده‌اند. از نظر جسمی و روانی آسیب دیده‌اند و کودکان در رعب و وحشت به سر می‌برند. سازمان جهانی بهداشت ۲۱ دسامبر اعلام کرد ۹۳ درصد ساکنان غزه با سطح بی سابقه‌ای از گرسنگی و سوء تغذیه مواجه هستند.

وی تأکید کرد: یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، غزه را تحت محاصره کامل قرار داد و آب و برق و سوخت غزه را قطع کرد. وی مردم غزه را حیوانات انسانی توصیف کرد. حقوقی که آفریقای جنوبی خواهان آن شده است قابل اجرا است و آن حمایت از فلسطینی‌ها در برابر کشتار جمعی است. گزارشات و اسناد ارائه شده توسط آفریقای جنوبی معقول و منطقی است و در نتیجه دادگاه باید آن را بررسی کند. فلسطینی‌های غزه حق دارند در برابر کشتار جمعی حمایت شوند.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری تأکید کرد: شروط برای اتخاذ تدابیر موقت فراهم است. اسرائیل باید اقدامات لازم را برای ممانعت از قتل یک مجموعه از انسان‌ها یا آسیب رساندن شدید به آن‌ها اتخاذ کند. اسرائیل باید تمام اقدامات لازم را برای ممانعت از کشتار جمعی و نسل‌کشی در غزه اتخاذ کند. اسرائیل باید فورا تدابیری را برای ممانعت از ویرانی و تخریب در غزه اتخاذ کرده و گزارشی را به دادگاه درباره تمام تدابیر موقت ظرف یک ماه ارائه کند.

در این حکم آمده است: اسرائیل باید تضمین کند که نیروهایش مرتکب کشتار جمعی نشوند. همچنین باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در غزه اتخاذ کند. غیرنظامیان در غزه با وضعیت بسیار دشواری مواجه هستند. اقدامات اسرائیل برای از بین بردن خطرات ناشی از اجحاف در حق فلسطینی‌ها کافی نیست.

رئیس این دادگاه تأکید کرد: ما اقدامات اضطراری را درباره پرونده نسل کشی در غزه توسط اسرائیل اتخاذ می‌کنیم. اسرائیل باید فراهم کردن فوری کمک‌های لازم برای مردم غزه را تضمین کند. باید تمام طرف‌های درگیر در غزه به قوانین بین‌المللی پایبند باشند و گروگان‌ها را فورا و بدون شرط آزاد کنند. ۱۵ قاضی در دادگاه رأی موافق دادند که باید اسرائیل تدابیری را برای ممانعت از کشتار جمعی اتخاذ کند.

هم زمان با قرائت حکم دادگاه لاهه صدها تن از حامیان فلسطینی‌ در مقابل دادگاه گرد آمدند.

آفریقای جنوبی با این اتهام که رژیم صهیونیستی در جریان عملیات نظامی‌خود در نوار غزه، کنوانسیون منع نسل‌کشی مورخ ۱۹۴۸ را نقض کرده است، در روز ۲۹ دسامبر شکایتی را علیه اسرائیل در دیوان‌بین‌المللی دادگستری مطرح کرد.

در این راستا ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین از تمام کشورها خواست تمام اقدامات دیوان لاهه را اجرا کنند. وی گفت: کشورهای جهان اکنون تعهد قانونی برای توقف جنگ نسل کشی اسرائیل در غزه دارند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    38 4
    خاک بر سرتون بیشرفا-اسراییل باید از روی زمین محو بشه
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      23 2
      شانس اوردیم که رای به دستگیری و اعدام سران حماس و کشتار مابقی مردم غزه ندادند .
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      17 2
      این کمک میکنه همه بدونن که دنیا در سلطه چه شبکه کثیفی قرار داره و کتمان جنایت و ترس از اتهام یهودستیزی رو ببینند و حجم دروغهایی که همه و حتی خیلی از مسلمانان آنها را راست می پندارند ...
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      1 2
      یه تعداد باید باید یه تعداد هم اگر و اما این قضات هم به بدبختی خودشون جلو اسراییل حکم دادند
    • منتقد گمنام IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      1 2
      حماس و اسرائیل دو لبه یک قیچی برای کشتار غزه شدند ! حماس اگر ذره ای برای ته مانده آبرویش ارزش قائل است گروگانها را آزاد کرده راهی کشور دیگر شود. زمان قذافی معمولا به لیبی میرفتند.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      1 2
      ان شالله همه ادم های اون خاک منحوس به درک واصل بشن هم اسرائیلی هم فلسطینی ها
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    22 2
    نفوذ صهیونیسم
  • خان داداش IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    20 2
    چه توقعی دارید از این مجتمع مثلا حقوق بشری بین المللی؟؟! چاقو دسته خودشو نمی بره.حالا کافیه ی نفر تو ایران به هر دلیلی مشکوک بمیره.سریعا به نقض حقوق بشر و کشتارجمعی و نسل کشی محکوم میکنند...
    • DE ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      16 1
      یک نگاه به افاضات تحلیلگران درمورد این دادگاه بنداز. دیروز همشون صحبت از چه کنیم و چه خواهیم کرد داشتن. صحبت از اهمیت لاهه حالا همشون خفه خون گرفتن. اینجور مواقع آدم عالم از احمق جدا می شه.
    • یدالله IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 25
      ]چرا اینقدر مردم را مشکوک میمیرانید ؟درک دنیای امروز فکر عاقلانه امزروزی میخواهد نه افکار گاو پرستانه 1000 سال قبل . افتاد
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    6 1
    این هم حکم مجامع بین المللی
  • محمد IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    8 1
    الحمدالله ، ان شاءالله کشتار مردم بی دفاع متوقف بشه مردم آزاده چند ماه عزادار هستند کشتن مردم بی گناه ، همه جای دنیا مذموم هست.
    • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      8 0
      یعنی میخواید طوفان الاقصی رو متوقف کنید؟حیقه که.پس جشن گرفتنتون چی میشه؟
  • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    11 6
    یهودیان یکی از اقوام بنی اسرائیل هستند از نسل یهودا( یکی از فرزندان یعقوب نبی)، کسی که حضرت یوسف را در چاه انداخت و پس از سکونت در مصر باستان با فرعونیان همراه شدند تا اینکه توسط حضرت موسی از رود نیل گذشتند ولی در آنطرف رودخانه، پیرو سامری بت پرست شدند. یهودیان نه یک فرقه بلکه یکی از اقوام بنی اسرائیلی هستند که مورد لعن و نفرین حضرت موسی و خداوند تبارک و تعالی قرار گرفتند و آواره شدند و از هدایت الهی بی بهره گشتند : فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ و سپس به صورت حیوانات در کالبد انسان درآمدند : فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ مَا نُهُوا عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ و . . .
  • US ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    10 1
    شاید بهتر باشه خیلی از کشورها به نشان بی اعتباری و عدم توانایی در بیطرفی و اجرای عدالت این دادگاه از عضویتش خارج بشن.
  • US ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    7 0
    خلاصه مطلب چی بود؟!
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      24 0
      خاندان یهود در دنیا جمع کردنشان کار این ها نیست
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    4 19
    یه اتش بس وشروع تحقیقات درباره عاملان وازادی کودکان اسیربدون به خطرافتادن جان مردم ازدوطرف
  • یه ایرونی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    4 0
    همین!! اتخاذ کنه ؟
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    7 1
    از قدیم گفتن "زَر بر سر پولاد نهی نرم شود"!!! حالا فکر کن مثلا ایران، سوریه یا کوبا این کارو کرده بودن 24 ساعته شدید ترین رأی رو براشون صادر میکردن!! البته خوبیش اینه که دیگه دم خروس زده بیرون و کسی ادعای دموکراسی اینا نمیتونه بکنه!
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    19 1
    سر مردم غزه بی کلاه ماند .بدون آزادی هزاران اسیر فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی دادگاه از غزه خواسته همه گروگان هارو سریعا آزاد کنه.رژیم صهیونیستی رو جنایتکار جنگی اعلام نکرد.رای دادگاه خوب نبود و اسرائیل تا حدودی برنده شد.آمریکا به خاطر دادن بمب و چیزهای دیگه محکوم نشد.دادگاه کشکی بود.کشتی های هلندی جز ائتلاف آمریکایی در حمله به انصارالله یمن هستن.اینجوری نمیشه.حق گرفتنی است و نه دادنی.ظلم بر مردم کرانه باختری چی میشه؟
  • NL ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    5 4
    دم آفریقای جنوبی که بدون شعار و تظاهر بازی- کار عاقلانه ای کردند و به دیوان کیفری لاهه علیه کشتار غیر نظامیان شکایت کردند ؛گرم.
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    7 1
    درسته که آفریقای جنوبی سایت کرد ولی دادگاه حکم به آزادی سریع گروگان های صهیونیست صادر کرد .فلسطین اگه این کارو بکنه صهیونیست ها بیشتر با غزه ضربه وارد میکنن.این دادگاه بدون آزادی هزاران اسیر فلسطینی در بند صهیونیست ها رای به آزادی اسرای نظامی اسرائیل رو داد تا خیال نتانیاهو از فشار داخلی کم بشه.حکم منصفانه نبود و به نفع اسرائیل حکم داد.فقط زور.حق گرفتنی است نه دادنی.کشتی های هلندی جزو ائتلاف آمریکا در حمله به یمن هستن
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 1
    دادگاه واقعا خسته نباشه
  • محمد جوادی IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    23 0
    معنی رای دادگاه این هست که اسرائیل تا میتونی در این یک ماه کشتار کن بعد دست نگهدار تا ما دلیلی برای اعلام کشتار جمعی نداشته باشیم
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    10 0
    فقط ادعا به سازمانهایی که تخت سلطه استکبارند هم امیدی نیست اسقاطیل 25 هزار نفر را کشته 80 درصد منازل مردم را تخریب و بیمارستانها را از کار انداخته دادگاه چولمن بجای برخورد فقط در کلام سفارش پرهیز از کشتار جکعی داده مسخره تر هم داریم مگه میشه مگه داریم این نوع چشم پوشی بر جنایت
  • US ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 0
    رای دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی صادر شد
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    9 1
    قاضی صهیونیست یعنی این. قاضی تا بخواد در آینده به نتیجه برسه که اسرائیل نسل کشی کرده یا نه دیگه از غزه چیزی نمی مونه.
  • داریوش IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    5 1
    یکیباید این خوک کݭیف نتانیاهو رابه بدرک بفرستتد تا تمام مسلمانان از شرش راحت شوند فقط یک فدایی لازم است هرچه زودتر
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    3 0
    "هم زمان با قرائت حکم دادگاه لاهه صدها تن از حامیان فلسطینی‌ در مقابل دادگاه گرد آمدند.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 3
    رای دادگاه همون یک ساعت بعداز بیان شکایت ودفاعیات طرفین صادر شد،،که همون باخاک یکسان شدن اسرائیل بود :-) نمیدونم چه اصراری دارید حقیقت رو کتمان کنید؟!؟
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 1
    زاغارت نفوذ تا کجا حکم آبدوغ خیاری.
  • محسن RU ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 1
    شکایت باید از طریق قیم فلسطین یعنی انگلیس تنظیم شود شکایت فاقد وجاهت قانونی و مردود است در صورت عدم شکایت انگلیس جنگ تا روز آخر معتبر است در خصوص جنایت جنگی با توجه به ورود کماندوها به جنگ و عدم بمباران هوایی استماع نمیگردد
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    3 2
    قضاوبلای مردمان ودولت کشورآفریقای جنوبی بخوره توملاج سردولت مردان خائن وبی غیرت کشورهای گاوشیرده وامارات وترکیه خائن دورو ومنافق
  • مسعود دیپلمات IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    8 4
    حکم دیوان بین‌المللی لاهه را به مقاومت فلسطین تبریک می گویم: ذَلِكَ نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ --- لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ المومنین بِالْحَقِّ--- لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْاقصی إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 0
    این حکم بود خدا شاهده وقتی داشتم این حکم را می‌خواندم داشت خوابم می‌برد چی دارند میگن
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 0
    این حکم بود خدا شاهده وقتی داشتم این حکم را می‌خواندم داشت خوابم می‌برد چی دارند میگن
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 0
    سران آمریکا ، انگلیس و آلمان هم به دلیل حمایت از نسل کشی باید محاکمه شوند.
  • نادر مهدوی IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 0
    ساده‌لوحانه است که فکر بکنیم این دادگاه واقعا مستقل است و رای عادلانه خواهد داد... همون افرادی که مجموعه نظامی-صنعتی آمریکا industrial-military complex رو اداره میکنن همون کسایی هستن که اون کلاه‌گیس مسخره قاضی رو گذاشتن سرشون
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    6 1
    «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی در واکنش به حکم دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی، از اینکه در رأی این دادگاه، اشاره‌ای به آتش‌بس نشده است، ابراز ناامیدی کرد
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 0
    به خدا قسم وقتی که این حکم را می‌خواندم داشت خوابم می‌برد این چه جور حکمی است
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 0
    قضات دادگاه زیر فشار امریکا و انگلیس. فرانسه . المان . هلند . و... به نحوی رای دادند که صهیونیست ها محکوم نشوند . حتی بمباران بیمارستان ها و کشتن کودکان و تخریب خانه ها را که توسط صهیونیست ها انجام شده را بعنوان جرم محکوم نکرد و خواستار بازداشت جنایتکاران نشد . البته شانس اوردیم با این همه بی ابرویی بر علیه فاسطینی ها رای نداد
  • DE ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    می بینید که اثری از محکومیت قطعی نیست و به اسرائیل فقط انجام اقداماتی برای جلوگیری از نسل کشی توصیه شده . ضمنا رای این داداگاه هرچند قانونی است اما ضمانت اجرائی ندارد . قضات این داداگاه باید رای دادن را از قضات رئوف !! و منصف اعدامی های ایران یاد بگیرند ! گویا کشتار و تجاوز و گروگان گیری حماس از خاطره موافقان یهودی کشی محو شده !!
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    خوب مطالعه اش کنید ببینید چه ظرفیت‌های داره ایا میشه در مجامع بین المللی و جاهای دیگه از این حکم علیه اسرائیل استفاده کرد تا جایی راهی باز کرد برای گرفتن حکم نسل کشی یا نه
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    به اميد صدور حكم
  • حمیدی IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    26 هزار نفرکشته شدن مدرکی بالاتراز اینم هست دادگاه هم طرف اسراییله متاسفانه
  • رضا IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    لعنت برغربی هامدعی حقوق بشرن برامهساامینی کوموله فاحش حکم میدهندامابرای قتل عام بیش ازبیست هزارنفردرفلسطین حرف ددوپهلومیزنند
    • سا ط IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
      0 0
      لطفا توهین نکنید اون هم بنده خدا بود خدا همه رفتگان رو غریق رحمت کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس