کد خبر 1567199
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

به گزارش مشرق، عبدالرحیم انصاری، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

اندر حکایت بگومگوهای دو همسایه!

ایران و پاکستان هیچ وقت وارد درگیری های جدی نخواهند شد. نه ایران مایل است با یک کشور مسلمان بجنگد و نه پاکستان به هزاران دلیل قادر است با ایران تقابلی داشته باشد. آنچه اتفاق افتاد بیش از هرچیز تابع فشار افکار عمومی دو کشور بود.

نقش رسانه را نباید دست کم گرفت، خصوصا آنگاه که پای غرور یک ملت در میان باشد. پاکستان پس از حمله ایران به تروریستها نمیتوانست تحقیر رسانه های هندی را تحمل کند، و میخواست هرطور شده پاسخی برای افکار عمومی اش داشته باشد.

ایران این مسئله را خوب درک میکند و مهمتر از تقابل با دولت پاکستان، آسیب رساندن به تروریست ها برایش اهمیت دارد. این یک واقعیت است که اسلام آباد در تامین امنیت مرزهای خودش هم ناتوان است، چه رسد به آنکه بخواهد در امنیت ایران موثر باشد، همانطور که تروریست های زیادی در سراسر مرزهای مشترکش لانه گزیده اند و روزی نیست تعدادی از نظامیانش را به خاک و خون نکشند.

آنها اگر میتوانستند اول با چنین پدیده هایی مبارزه میکردند. یک دولت چند دسته، ملتی متشکل از قومیت های مختلف، با جمعیت بالا و درآمد ناچیز این کشور را در موارد زیادی محتاج برخی عرب های خلیج فارس کرده است. هرچند نمیشود نقش وهابیت در برخی اقدامات ضدامنیتی علیه ایران را نادیده گرفت، اما واقعیت این است که کلیت پاکستان خود را دوست ایران میداند و جمهوری اسلامی نیز همواره به آنها کمک کرده است، کما اینکه برخی مسئولانشان نیز بر آن تاکید دارند.

آنطور که گفته میشود ایران قبلا هم تروریست ها را در خاک پاکستان هدف قرار داده بود اما آنها علیرغم اطلاع از این موضوع سکوت اختیار کرده بودند؛ شاید بهتر بود این بار نیز این مسئله از سوی ایران رسانه ای نمیشد تا دولت پاکستان نیز تحت فشار افکار عمومی کشورش قرار نمیگرفت و مجبور به واکنش نمیشد؛ هرچند لازم بود بدانند کوتاهی در تامین امنیت مرزهای یک کشور دوست تبعاتی هم دارد!

علی ایحال، اینکه ما بارها اشاره کردیم و گفتیم افکار عمومی را با احساسات خود در مقابل مسئولین قرار ندهید تا آنها نخواهند برای آرام کردن مردم از برنامه اصولی خود خارج شوند، یکی از تبعاتش این چیزها است. آنها خود بلدند چطور انتقام بگیرند و نباید آنها را در رسانه ها تحت فشار گذاشت!

درست در روزهایی که باید تمرکز کشور و محور مقاومت روی اسرائیل و تحرکات آمریکا در منطقه باشد، کشور وارد بگو مگو با کشوری شده که نه تنها دشمن ما نیست، بلکه دوست ماست! معتقدم این مسئله امنیتی اخیر را میشد موثرتر، بهتر و بی حاشیه تر نیز به سرانجام رساند.

کسی نیست که نداند پاکستان حریف ایران در هیچ تقابلی نخواهد بود؛ همگان میدانند ایران در هر نبرد واقعی در منطقه پیروز نهایی خواهد بود؛ اما اهم و فی الاهم باید کرد. آگاه کردن مردم و رساندن آنها به این درک که نظامیان و امنیتی های کشور میدانند چه میکنند خیلی مهم است!

وقتی میگوییم امنیت مهم است و شوخی نداریم، همه اش به این معنا نیست که باید با متجاوز و تروریست برخورد کرد. باید درِ آن کانالها و سایت های خائن یا جاهلی که افکار عمومی را تحریک میکنند نیز گل گرفت! باید روشنگری کرد و مردم را آگاه ساخت. کسی منکر پاسخ کوبنده نیست؛ اما راه دارد!

حواشی اخیر بین پاکستان و ایران یک بحث سطحی است و مطمئنم در نهایت روابط دو کشور نیز متاثر نخواهد شد و صد البته که امنیت مرزها نیز با همکاری طرفین بهتر خواهد شد؛ زیرا این اتفاق درس مهمی نیز برای پاکستان بود. آنها فهمیدند ایران واقعا جدی است، و دیگر دست روی دست نخواهد گذاشت.

پاکستان در بسیاری مسائل نیازمند همکاری ایران است؛ در تجارت و خیلی مسائل دیگر که نمیخواهم به آنها بپردازم اگر ایران اراده کند میتواند برایشان در اقتصاد و معیشت دردسر ساز شود. ایران اگر طالب اعمال غیرانسانی بود با توجه به انبوه عاشقان جمهوری اسلامی در این کشور میتواند به آنها ضربات سهمگینی وارد کند؛ اما ما دشمن نیستیم.

نگاه جمهوری اسلامی نیز با نگاه مرسوم بسیاری از کشورها به مسائل مرزی فرق دارد. ایران برادری را میخواهد اما درعین حال انتظار دارد پاکستان هم به خودش بیاید و قدردان باشد. و پایان کلام اینکه دشمن ایران اکنون در دریای سرخ است، نه مرز سراوان!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    48 6
    قصه نگید. 18 میلیارد دلار غرامت عدم اجرای خط لوله صلح با پاکستان رو به اجرا بگذارید. مرز پاکستان رو با نیروی نظامی طوری ببندید که امکان قاچاق سوخت از بین بره. طبق آماری که چند وقت پیش اعلام شد سالانه بالای 2 میلیارد لیتر سوخت به پاکستان قاچاق میشه. یعنی روزی 7 تا 8 میلیون لیتر. همین دو کار تاثیر بالایی داره. و در نهایت اینکه درصد غنی سازی رو بالا ببرید و به سمت همونی که همه میدونیم حرکت کنید. منطقه ما پر است از کشورهایی که قدرت هسته ای هستن و این دستمون رو در بسیاری موارد محدود میکنه. بازی بسه دیگه.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      20 0
      اینا آب و نون و سوختشون رو از ما میگیرن همین الان قطع کنید از گشنگی می میرند. ضمنا 18 میلیارد دلار خسارت قرارداد لوله کشی رو از حلقومشون بکشید بیرون 1100 میلیارد دلار هم عراق بی چشم رو به ملت ما بدهکاره
    • US ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      22 4
      ایران بعداز تحقیر دیپلماتیک و سپس نظامی نباید به این راحتی با پاکستان مراوده کند بلکه فشار را باید بیشتر کند تا نخست وزیر پاکستان چنان تویت گستاخانه ننویسد،
    • مش غلام IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      3 40
      جناب قصه گو ، تو نمی توانی با قهرمان بوکس جهان وارد رینگ بشوی چون با اولین ضربه ناک دوان میشوی ایران هم نمی‌تواند با ابرقدرتی مثل پاکستان درگیر جنگ بشود چون از هر نظر ضعیفتر است شیرفهم شد یا نه؟!
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      3 0
      این همون چیزیه که ناتانیاهو میخواد.بفهم
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      2 0
      بگو مگوهای دو همسایه باعث کشته شدن نزدیک ده کودک معصوم شده است
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      وقتی نفت و گاز قاچاق بشه قبایل منتفع پاکستانی و مافیایی داخلی اجازه به نتیجه رسیدن این طرح فروش گاز به پاکستان نمیدهند
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      منش غلام پاشو از پا بساط ایران و پاکستان مسلمان اند پاکستان در هیچ ائتلافی علیه ایران نبوده
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      پاکستان مشکلات بسیار در داخل دارد. ارتشش بسیار ملی گرا و غیرتمند است.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    54 5
    شما که میدونستید پاکستان جواب میده. قدرت اتمی هم هست. امیدوارم با فکر شروع کرده باشید این ماجرا رو. نمیگم وارد درگیری نظامی بشید. ولی بستن مرزها و به ویژه بستن امکان قاچاق سوخت، تعیین تکلیف عبدالحمید یک بار برای همیشه، غرامت 18 میلیارد دلاری خط لوله صلح، و بالا بردن درصد ع=غنی سازی کارهاییه که لازمه
  • دبیر باز نشسته IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    5 15
    چه تحلیل منطقی و جالبی کاملا موافقم
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 11
    مجبورین به نوعی خودتونو از یمن و حماس جداکنین تا ابها از اسیاب بیفته برا خودتون الکی بهانه جور. می کنین . اخرش که چی دنیا رو هم بگیزین اخرش هیچه
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      دقیقا مثل تو که هیچ هم نیستی
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    8 11
    "کسی نیست که نداند پاکستان حریف ایران در هیچ تقابلی نخواهد بود؛" آقا پاکستان کشور اتمیه. نیروی هوایی قوی هم به لحاظ ضرورت مقابله با هند داره. تعداد ارتشش هم به دلیل جمعیت بالا زیاده. اگه میخواید پاکستان حریف تقابل با ایران نباشه، اتمی بشید. رویا نبافید
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      6 1
      جنگ، بازی رایانه ای نیست. ادوات و تجهیزات هم حرف اول و آخر رو نمی زنه.
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      مگه بار اولمونه که بایک کشور«اتمی» چالش پیداکردیم ؟؟؟ بیش ازچهل ساله که با آمریکا و اسراِییل «اتمی» سرشاخ شدیم...!1 تازه ارتش وتجهیزات وتسلیحات اونا که بهتروبالاتر ازپاکستانه
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      مگه بار اولمونه که بایک کشور«اتمی» چالش پیداکردیم ؟؟؟ بیش ازچهل ساله که با آمریکا و اسراِییل «اتمی» سرشاخ شدیم...!1 تازه ارتش وتجهیزات وتسلیحات اونا که بهتروبالاتر ازپاکستانه
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      مگه بار اولمونه که بایک کشور«اتمی» چالش پیداکردیم ؟؟؟ بیش ازچهل ساله که با آمریکا و اسراِییل «اتمی» سرشاخ شدیم...!1 تازه ارتش وتجهیزات وتسلیحات اونا که بهتروبالاتر ازپاکستانه
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      0 0
      مگه بار اولمونه که بایک کشور«اتمی» چالش پیداکردیم ؟؟؟ بیش ازچهل ساله که با آمریکا و اسراِییل «اتمی» سرشاخ شدیم...!1 تازه ارتش وتجهیزات وتسلیحات اونا که بهتروبالاتر ازپاکستانه
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    3 8
    من تحقیرتون نمی کنم ولی از نظر من مردمی که داخل ایران این قدر فعالانه با اسرائیل آمریکا علیه هم وطن خودشون کار میکنند حالا های بگو پول می گیرند یا دنبال ترقیند اینها دیگه قابلیت حکومت جمهوری اسلامی را ندارند بیایید بریم من یک بار گفتم وقتی کسی نمی خواهد نمی خواهد اصلا بذار لیبرال سرمایه داری یک بار جهان را بگیرد ببینیم چه کار میکنه والا ما مسئول نجات همه مردم نیستیم ما فقط مسئول نجات خودمونیم ما بریم جای دیگری تمام این بندگان خدا هم اگر خواستند با ما بیاند اگر نه همین جا بمونند به زور که نمیشه یک مردمی را برای عدالت جهانی یا اسلام پشت یر خودمون بکشانیم نمی خواهند اصلا دوست دارند کشور را بدهند دست غرب خوب بگذار بدهند تمام .
  • علیرضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 1
    نگاه جمهوری اسلامی نیز با نگاه مرسوم بسیاری از کشورها به مسائل مرزی فرق دارد. ایران برادری را میخواهد انگار در یک مسابقه فوتبال تیم مقابل توپ رو هم با پا میزنه هم با دست و به هیچ قاعده قانونی هم پایبند نیست ولی ما بازیکنای خودمون رو مجبور میکنیم بازی رو طبق قانون فیفا و با جوانمردی کامل اجرا کنند بدون نقص جل الخالق آخه برادر اونا که برادری سرشون نیست اونا دنبال نابودی مان چرا خودمون رو گول میزنیم ؟
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    6 4
    احسنت تحلیل زیبایی بود
    • NL ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      4 5
      چرت ترین تحلیل بود
  • ژرژ IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    6 2
    حداقل حداقل کاری که باید بکنید بستن سفارت و مرز روی این تروریست‌هاست
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    6 2
    داستان ساختید!!!
    • علی US ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      2 2
      ما فک کردیم دوران بزن درو اونا تموم شده حالا نوبت ماست اما غافل از اینکه............!
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    7 0
    پاکستان تروریست نوکر آمریکا رو باید از نظر اقتصادی نابود کرد . جلوی قاچاق سوخت ارزان به پاکستان باید گرفته بشه
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 3
    مشکل از حماقته ما دیگه وگرنه به جای موشک چهار تا انتحاری میذاشتین، گفتن کی بوده هم میگفتین کی بود کی بود من نبودم، هم اونا رو میکشین هم انقدر جنجال نمیشد، کسی نمیتونست متهمتون کنه!!! ولی همش شده خودنمایی! کاش درس بگیریم حداقل بعدا بتونیم خوب از خجالت این وهابی ها دربیایم!!
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    5 4
    علی الحساب که همین پاکستان از نظر شما ضعیف،خوب زد به برجکتون،فکر کردید عراقه که جواب نده؟همون عراق هم رفت شورای امنیت شکایت کرد،نه عمو،با پاکستان نمیتونید از این شوخیا کنید،چون میخواد جلوی هند کم نیاره میزنه به برجکتون،البته یه خسته نباشید هم به سامانه پدافند یکپارچه کشور بگیم که با وجود تنش دیروز در مرز،موقع حمله پاکستان نه چیزی رو دید و نه شنید و نیروی مهاجم ۲۰ کیلومتر هم وارد کشورمون شد و باقی قضایا...
  • سهیل بشردوست DE ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 3
    پاکستان رو از طریق بستن حریم هوایی و دریایی براحتی میشه تحت فشار گذاشت، جایگزین واردات پاکستانی هم واردات از دشمنش هندوستانه
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      4 0
      دولت هند هم که صهیونیستیه
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 4
    تلگرام فیلتر است
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 1
    وقتی امریکا را بشکنیم، پاکستان و سعودی و ترکها خودبخود سرتعظیم فرود میارند. در هر صورت پاکستان بزودی درگیر اتفاقاتی میشه ک وهابی ها غمگین میشن
  • مانی IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    5 1
    به تمام اینهایی که برای برخورد قاطع با پاکستان نسخه میپیچند لباس رزم و پوتین اسلحه بدید ببریدشون لب مرز
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    با سلام. به نکات قابل توجهی در این متن اشاره شده بود.
  • علیرضا IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 2
    پاکستان هم جمعیتش دو برابر ایرانه هم سلاح اتمی و ارتش ورزیده داره هم متحدان منطقه ای و فرا منطقه ای ،روی هند حساب باز نکنید هندی ها هیچوقت با یه کشور اسلامی چون جمهوری اسلامی ایران متحد نمیشن ،الکی برای کشور هزینه سازی امنیتی نکنید
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 2
    رسانه ای کردن موضوع اشتباه بوده؛ ولی شما هم داستان گفتید.
  • احمدزاده IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 1
    1- عملیات اربیل و به درک واصل کردن عوامل موساد خیلی خوب بود 2- عملیات ادلب سوریه و خیبرشکن و دوربردترین عملیات هم عالی بود و بسیار عزت آفرین و غرور انگیز و در عین حال لازم. 3- ولی به دوستان نیروهای مسلح انتقاد دارم ... در عملیات پاکستان دستاورد خاصی نداشتیم یعنی نفر شاخصی رو نابود نکردیم و به جیش الظلم هم صدمه خاصی وارد نکردیم .... به جاش تنش غیرضروری با پاکستان راه انداختیم ... بالاخره طبیعی هستش که وقتی ما اول حمله کردیم پاکستانی که دولت چند تیکه داره و ارتش هم داره ساز خودش رو میزنه ... از اون طرف هند داره تحریک میکنه و از این طرف ترکیه و امارات (خبر دروغ ورود 20 کیلومتری جنگنده های پاکستانی رو خبرگزاری آناتولی این اردوغان منافق کار کرد) چنین واکنشی نشون بده 4- طبق معمول این جور مواقع که اکثرا کاربران در فضای مجازی فقط نیش و کنایه بلد هستن که آزاردهنده هستش ولی تمرکز باید به فلسطین اشغالی و دریای سرخ باشه ... 5- موضوع نباید تبدیل به درگیری عمیق تر و تحقیر رزمندگان دلاور کشور تبدیل بشه ... ان شاالله که عاقبت بخیر بشیم
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    2 0
    پس پدافند هوایی شرق کشور دیشب خواب بود که جنگنده های پاکستانی وارد ایران بشوند و پس از بمباران یک روستا با موفقیت منطقه را ترک کنند. آقایان فرماندهان نظامی جواب بدهید ،شما مسئول پاسخ به اقدام بودید ،کجا بودید پس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    مش غلام، بااین تحلیلی که کردی باید بگم، اسمت کاملا بهت میاد.
    • مش غلام IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      دم شما گرم ، خیلی ممنونم از لطف شما
  • حمیدرضا IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    قشنگ مشخصه جناب انصاری آشنایی لازم با پاکستان راندارد!! در خراب شده پاکستان قدرت اصلی دست ارتش پاکستان وعلی الخصوص سازمان اطلاعات نظامی قدرتمند پاکستان موسوم به آی اس آی است !!این سازمان قدرتمند جنایتکار توسط یک ژنرال انگلیسی بنام سرلشگر کاتوم پایه گذاری شده واکنون یکی از پنچ سازمان برتر اطلاعاتی دنیا هستش واکثریت فرماندهانش از وهابیون تندرو وبیشرف انتخاب میشوند!!!ارتش پاکستان تحت نظر مستقیم سیا واینتلجنت سرویس اداره میشود کافیه که بدانید عامل اصلی کشتار فلسطینیان در سپتامبرسیاه سال1970 میلادی در اردن وبه دستور شاه حسین اردنی ملعون ونوکر انگلیس شخص ژنرال ضیا الحق پاکستانی بود که بعدها در پاکستان به مدت ده سال زمامدار این کشورشد!!!!!یعنی الان این ارتش ذلیل و مزدور پاکستان نیست که با ایران سرشاخ شده بلکه در واقعیت انگلیس خبیث است که مشغول فتنه انگیزی وجنایت در جنوبشرق ایران گردیده!!!باید با دولت وارتش خبیث پاکستان قاطعانه برخورد شود!!!
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    میگما نمیشه شکراب کنیم بین پاکیا رو با طالبان همچی اساسی از هم بکشن تماشا کنیم حالشو ببریم؟ از هر طرف تلف شه علی برکت الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس