تأکید مجدد روسیه بر احترام به تمامیت ارضی ایران

وزرای امور خارجه ایران و روسیه در مورد تحولات مربوط به قفقاز جنوبی، آخرین وضعیت همکاری‌ها و روابط دو جانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امشب (سه‌شنبه) پنجم دی ماه و برای دومین بار ظرف پنج روز گذشته تلفنی گفت‌وگو کردند.

تحولات مربوط به قفقاز جنوبی از جمله بیندجمهوری آذربایجان و ارمنستان، آخرین وضعیت همکاری‌ها و روابط دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مباحث‌ مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با اشاره به تحولات جاری در قفقاز، از روند مذاکرات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار استقبال و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تثبیت صلح و ثبات در منطقه تأکید کرد.

سخنگوی کرملین (کاخ ریاست جمهوری روسیه) امشب نسبت به توافق صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز خوشبینی کرد «دیمیتری پسکوف» سه شنبه شب گفت که دو کشور آماده نهایی کردن پیمان صلح هستند.

امیرعبداللهیان همچنین امشب با همتای آذربایجانی خود تلفنی گفت‌وگو و بر ادامه تلاش‌های سازنده ایران برای برقراری صلح پایدار بین جمهوری آذزبایجان و ارمنستان تأکید کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان با تبریک به جمهوری اسلامی ایران برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، آن را گام بسیار مهمی در توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با روسیه و کشورهای عضو این اتحادیه خواند.

وی بار دیگر اعلام کرد که روسیه صمیمانه و صادقانه و بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و این موضع غیر قابل تغییر فدراسیون روسیه است.

لاوروف جمعه نیز در پی بیانیه نشست مراکش با حضور کشورهای عربی و روسیه و طرح ادعاهای بی اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی با امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرده بود. این بیانیه به احضار کاردار روسیه به وزارت خارجه ایران در غیاب سفیر این کشور و تسلیم یادداشت اعتراضی ایران نیز منجر شد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به همکاری دو کشور در احداث راه آهن رشت - آستارا و با توجه به انجام تمام تشریفات داخلی اجرای این توافق از سوی روسیه، بر عزم کشورش برای تسریع در اجرای این طرح توسعه همکاری‌ها بین دو کشور تاکید کرد.

احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر از دیگر مباحثی بود که وزرای خارجه ایران و روسیه در این تماس تلفنی بر آن تأکید کردند.

امیرعبداللهیان و لاوروف اخیرا و در حاشیه نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر در مسکو با یکدیگر دیدار کرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فریدون IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    6 0
    دیگر کافی است به حرف های مثبت روس ها هم اعتماد نکنید
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
      1 0
      وی بار دیگر اعلام کرد که روسیه صمیمانه و صادقانه و بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و این موضع غیر قابل تغییر فدراسیون روسیه است.متأسفانه روسها این حرف رو در هیچکدام از رسانه‌هایشان انتشار ندادند
  • محمد IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    5 0
    گول این زبون بازق ها رو نخورید، مقابله به مثل کنید و امتیاز بگیرید.
  • غلامرضا عالیشوندی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    4 0
    لاوروف شکر اضافی خورده. سیاست یک بام و دوهوا.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    2 0
    اشکال از روس ها نیست اشکال از ما است که هر کشوری با ما کوچکترین روابطی برقرار کند توهم هم پیمان و شرکای استراتژیک برادر و پسر خاله به ما دست می دهد روس ها علنا می گویند روابط استراتژیک با آمریکا را فدای ایران نمی کنیم آنوقت ما شرایط و معادلات و روابط قدرت های جهانی را ساده لوحانه تفسیر می کنیم
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    این که بدتر شد. یعنی روسیه جزایر رو جز خاک ایران به حساب نمیاره. دفعه قبلی هم دقیقا بعد از بیانیه همین حرف ها رو زده بود. باید متقابلاً کریمه و جزایر کوریل رو جز خاک اوکراین و ژاپن اعلام کنیم و بعد بگیم به تمامیت ارضی روسیه احترام میزاریم.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    خیانت کار ترین کشور نسبت به ایران در طول تاریخ روسیه کثیف بوده کدوم کشور به غیر از انگلیس و فرانسه اینقدر از سرزمین های بکر ما رو از مام وطن جدا کردن و مورد استعمار و عقب موندگی نگه داشتن. اینا والا بلا خوی استعماری دارن چرا نمیفهمین ، اینا متجاوزن به خدا، نمیبین با اوکراین چیکار کردن؟؟؟ هر کاری کنید آخرش خیانت میکنن
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    روسیه دروغگوی کثیف به قبر ترزار بزرگتون خندیدین ، معلوم نیست مقامات ایران رو چی فرض کردن
  • SG ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    مرغ های پخته داخل دیگ هم می دانند روس ها ایران را بعنوان یک برگ ارزشمند برای معامله برابر غرب می دانند دستگاه دیپلماسی ما از توهم هم پیمان و شریک استراتژیک با روس ها بیرون بیاد فقط در شرایط برابر با این کشور رابطه داشته باشد نه کم و نه زیاد
  • SG ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 1
    یکی مثل ظریف می خواد که شدیدترین و توهین آمیز ترین برخوردها را با لاوروف انجام می داد
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      1 2
      ظریف فقط بلد بود با لاوروف تند برخورد کنه اما جان کری کلاه گشادی سر برجام گذاشت -فقط نیشش باز بود -کار دیگه ای نکرد
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    2 0
    روسیه هیچ وقت متحد کسی نبود هیچ وقت هم نخواهد بود باید اتمی بشیم روی پای خودمون باشیم
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    روسیه دودوزه بازی و نفاق را کنار بگذارد
  • حسین IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    ایران اتمی رفتار روسها رو تغییر خواهد داد ،ذره ای شک نکنید.
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    پوتین وقتی که صدام در محاصره ائتلاف آمریکا بود پاسخ تلفن درخواست کمک او را نداد در حقیقت روسیه بخشی از تله آمریکا برای نابودی دشمنانش است این یک همکاری دوجانبه بین آمریکا و روسیه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس