کد خبر 1550308
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹

به گزارش مشرق، وحید خضاب، فعال رسانه، در اینستاگرام خود نوشت:

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین (دومین جنبش بزرگ فلسطین پس از حماس) در صحبت‌های مهمی گفته بقیۀ اسرای نظامی دشمن، فقط در برابر آزادی همه اسرای فلسطینی، آن هم پس از پایان جنگ ازاد خواهند شد.

امیدوارم در موضوع اسرا و تبادل اختلاف نظری بین حماس و جهاد رخ ندهد.

معادله‌ای که النخاله مطرح کرده بسیار مهم است: «همه اسرا» در برابر «همه اسرا»، آن هم پس از «پایان جنگ» و نه حین جنگ یا حتی حین «توقف موقت» جنگ.

در گفتگوی چند روزِ پیش عزت الرشق (عضو دفتر سیاسی حماس)با شبکه الغد، مجری درباره اختلافات جهاد و حماس در موضوع تبادل اسرا از او پرسید. الرشق خیلی صریح وجود هرگونه اختلافی را رد کرد. گفت حماس «از طرف مقاومت» مذاکره می کند که شامل جهاد هم هست. اما خبرهای جسته و گریخته و بعضی تصریحات مقامات جهاد، این شائبه را به وجود آورده بود.

امیدوارم این تأکیدهای سران مقاومت درست باشد. اگر فرمول «سه اسیر در برابر یک اسیر» تثبیت شود، پیروزی های مقاومت شدیدا تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و عملا یک پیروزی مهم برای اسرائیل به دست خواهد آمد. در صورت تثبیت این فرمول، ثابت خواهد شد فشار نظامی، جواب داده است. اینکه آخرین تبادل بین مقاومت و اسرائیل، تبادل «هزار به یک» بود (مبادله شالیت)، سابقۀ مهمی ایجاد کرده است. کوتاه آمدن آن (در حد یک سیصدم) بسیار در چشم خواهد زد.

البته مقاومت می گوید دلیل پذیرش چنین فرمولی، زن و کودک بودن اسرای اسرائیلی و غیرنظامی بودن آنها بوده است. می‌گویند موضوع نظامیان اسیر اسرائیل، به کلی متفاوت خواهد بود. شالیت هم نظامی (سرباز وظیفه) بود.

با توجه به تعداد اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل (حدود 5 هزار تن) و تعداد اسرای اسرائیلی (حدود 200 تن)، فرمول نهایی باید «یک به بیست و پنج» باشد. (این بدون درنظر گرفتن «وزن» اسرای طرفین است. مثلا افسران اسیر اسرائیلی، در برابر کسانی چون مروان برغوثی.)

بخش مهم تر از تحولات میدان، پیوست سیاسی و مذاکراتی «پسامیدان» است. تبادل جاری را از حیث فرمول، نمی توان ملاک قضاوت قرار داد. قضاوت نهایی در مذاکرات آتی روشن خواهد شد. تبادل جاری از حیث زن و کودک بودن طرفین و اینکه اسرائیل اساسا حاضر به پذیرش هیچ تبادلی نبود ولی پس از 45 روز جنگ نهایتا مجبورر شد پیشنهاد مقاومت را بپذیرد، موفقیت مقاومت محسوب می شود اما اگر تبادل نهایی بخواهد بر اساس همین فرمول رخ دهد نه تنها شکست مقاومت است بلکه باید بگویم بسیاری از دستاوردهای 7 اکتبر را به باد خواهد داد. تا اینجا که خوشبختانه مسئولان مقاومت صراحتا این موضوع را رد کرده اند.

کدام فرمول برای تبادل اُسرا بهتر است؟

کدام فرمول برای تبادل اُسرا بهتر است؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    فرمول اینه ۱۵۰۰۰ شهید در برابر ۱۵۰ اسیر اگر بخوان مقاومت کنن با این وضع عدم دخالت جدی ایران و مقاومت تلفات به ۱۵۰۰۰۰۰ هم خواهد رسید
  • ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    در اسلام توصیهء بسیاری به مشورت گرفتن از متخصصین امور شده، بهتره رهبران مقاومت از دلسوزان ملت فلسطین مشورت بگیرند
    • ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      مرگ بر آمریکا و اسراییل و انگلیس و فرانسه و آلمان و .... و کشورهای خائن منطقه و منافقین داخلی و خارجی و کفار و مشرکین و توطئه گران و فتنه گران ...
  • ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    با منطق این تحلیل یک شائبه بوحود میآید که هر اسرائیلی به اندازه 25 فلسطینی ارزش دارد.! از این گذشته برای رژیم بی منطق و تحت حمایت صهیونها چکار دارد هیچ منع اخلاقی و سیاسی هم ندارند که بعد از آزادی اسرا دوباره به بهانه های واهی اسیرشان نکند!
  • ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    باید از غزه کامل برن بیرون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس