سوخت جنگنده‌های اسرائیلی را کدام کشورها تامین می‌کنند

حدود ۶۰ درصد از نفت رژیم اسرائیل از مسیر خط لوله باکو-تفلیس-جیهان تامین می‌شود که تحت مدیریت ترکیه است، همچنین ترکیه از سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل از رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

به گزارش مشرق، با آغاز جنگ حماس و رژیم صهیونیستی، یکی از مطالبات جدی مسلمانان و همه آزادی‌خواهان دنیا قطع صادرات انرژی کشورهای مختلف به این رژیم غاصب بوده تا بدین صورت ضربات و فشار اقتصادی بیشتری بر نظامیان رژیم صهیونیستی وارد شود.

هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود با اشاره به مسئله فلسطین فرمودند: راه صدور نفت به رژیم صهیونیستی باید بسته شود. دولت‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی همکاری اقتصادی نکنند. در مجامع جهانی این جنایات بدون لکنت محکوم شود.

روز گذشته نیز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در این باره عنوان کرد: دولت‌های عربی و اسلامی باید روابط خود را با صهیونیست‌ها قطع کنند و عرضۀ نفت، گاز و غذا به اسرائیل را متوقف کنند.

سوال اساسی اینجاست که رژیم صهیونیستی با چه کشورهایی همکاری در حوزه انرژی دارد. موسسه مطالعات انرژی SolutiEN در گزارشی با عنوان «اسرائیل و گسترش روابط انرژی بر پایه گاز مدیترانه» به این سوال پاسخ داده است.

*تأمین نفت اسرائیل از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی

مجموع ظرفیت پالایشی اسرائیل در دو پالایشگاه حیفا و اشدود در سرزمین‌های اشغالی معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز و محل تأمین خوراک آن از نفت وارداتی، عمدتا از قزاقستان و آذربایجان است که از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی محسوب می‌شوند (تصویر ۱). نیجریه و گابن از اعضای اوپک، دیگر مبادی اصلی واردات نفت را تشکیل می‌دهند.

در مجموع ۴۰ درصد از سبد انرژی مصرفی در اسرائیل به نفت وابسته است. با گسترش اختلافات میان دولت مرکزی و دولت محلی کردستان عراق که منجر به توقف صادرات نفت این منطقه به اسرائیل در سال جاری شد، مصر و برزیل به مبادی وارداتی نفت اسرائیل افزوده شده است.

سوخت جنگنده‌های اسرائیلی را کدام کشورها تامین می‌کنند

تصویر ۱

(در مجموع حدود ۶۰ درصد از نفت اسرائیل از مسیر خط لوله باکو-تفلیس-جیهان تامین می‌شود که تحت مدیریت آذربایجان و ترکیه است.)

*منفعت ۹۰ میلیارد دلاری از منابع گازی سرزمین‌های اشغالی

درآمد صادراتی، تنها مزیت اکتشاف و بهره‌برداری از منابع گازی سرزمین‌های اشغالی برای اسرائیل نبوده، بلکه در کاهش هزینه‌های تأمین برق و کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان خرد و نیز کاهش هزینه‌های آلایندگی نیز موثر بوده است؛ طی یک دهه گذشته، مجموع عایدی حاصل از گسترش مصرف گاز در اسرائیل معادل ۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. درآمد صادراتی نیز دیگر عایدی حاصل از این منابع است. در سال ۲۰۲۲ معادل ۲.۳ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات گاز به اردن و مصر ایجاد شده است.

جهش صادرات گاز به مصر، به عنوان مهم‌ترین گزینه پیش‌رو برای صادرات گاز به اروپا از طریق زیرساخت‌های گاز مایع طبیعی LNG این کشور، پس از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای صادرات گاز مستقیم از خط لوله Med East و صادرات غیرمستقیم از مسیر ترکیه به شمار می‌رود.

سوخت جنگنده‌های اسرائیلی را کدام کشورها تامین می‌کنند

تصویر ۲- روند تحولات واردات و صادرات گاز اسرائیل

*مصر، نخستین شریک تجاری انرژی اسرائیل

پس از عادی‌سازی روابط مصر به عنوان اولین کشور اسلامی با اسرائیل، از سال ۲۰۰۵ و طی قرارداد ۲۰ ساله صادرات گاز این کشور به اسرائیل آغاز، اما به دنبال وقوع انقلاب سیاسی در مصر از سال ۲۰۱۲ متوقف شد. با کشف ذخایر گازی در آب‌های مدیترانه، جریان گاز در خط لوله EMG معکوس و مصر از سال ۲۰۱۹ به واردکننده گاز از اسرائیل تبدیل شد. در حال حاضر سالانه ۵ میلیارد متر مکعب گاز معادل ۸ درصد از کل مصرف مصر از خط لوله EMG به مصر صادر می‌شود.

با امضای تفاهم‌نامه میان کمیسیون اروپا، رژیم‌صهیونیستی و مصر برای صادرات گاز به اروپا احداث خط لوله ۶۵ کیلومتری Hovav Ramat به Nitzana در دستور کار قرار گرفته تا سالانه ۶ میلیارد متر مکعب گاز بیشتری از ذخایر گازی سرزمین‌های اشغالی به مصر ارسال و روانه بازار اروپا شود.

سوخت جنگنده‌های اسرائیلی را کدام کشورها تامین می‌کنند

تصویر ۳- جایگاه خط لوله EMG بین اسرائیل و مصر

*اردن، وابسته به گاز وارداتی از اسرائیل

وابستگی ۹۰ درصدی اردن به واردات نفت و گاز برای تأمین انرژی و تولید برق، این کشور را به دیگر مقصد اصلی صادرات گاز توسط اسرائیل تبدیل کرده است. توافق اولیه میان دو دولت در سال ۲۰۱۶ شکل گرفت که بر اساس آن اردن به مدت ۱۵ سال در مجموع ۴۵ میلیارد متر مکعب از طریق سه خط لوله پیشنهادی دریافت خواهد کرد.

در حال حاضر از این میان تنها یک خط لوله احداث شده تا اردن از سال ۲۰۲۰ سالانه حداکثر ۳ میلیارد مترمکعب گاز از میدان لویاتان دریافت کند. حجم یاد شده معادل حدود ۶۰ درصد از کل مصرف گاز اردن را تشکیل می‌دهد که به طور عمده در تولید برق به مصرف می‌رسد.

سوخت جنگنده‌های اسرائیلی را کدام کشورها تامین می‌کنند

تصویر ۴

*ترکیه، مشتری سوخت اسرائیل

بندر جیهان به عنوان نقطه انتهایی دو خط لوله باکو-تفلیس-جیهان و خط لوله کرکوک-جیهان، نقشی کلیدی در بارگیری و تامین نفت خام وارداتی اسرائیل دارد. از منظر مبادلات فرآورده و سوخت نیز از سال ۲۰۱۶ و پس از برقراری مجدد روابط میان ترکیه و اسرائیل (پس از یک دوره تیرگی روابط ناشی از مناقشه بر سر مسئله فلسطین) در مجموع ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی و سوخت کشتی (معادل حدود ۲۵۰ میلیون دلار) به اسرائیل صادر و بیش از ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل (معادل حدود ۵ میلیارد دلار) از اسرائیل وارد شده است.

مناقشات مرزی میان کشورهای شرق مدیترانه بر سر تعیین تکلیف منابع گازی شرق مدیترانه، مهم‌ترین مانع بر سر پروژه صادرات گاز از طریق احداث خط لوله به بندر جیهان و عبور از زیرساخت‌های گازی ترکیه برای انتقال به خاک اروپا بوده است.

سوخت جنگنده‌های اسرائیلی را کدام کشورها تامین می‌کنند

تصویر ۵

با مطالعه گزارش بالا به راحتی می‌توان تشخیص داد که انرژی و سوخت مورد نیاز جنگنده‌های اسرائیل برای بمباران غزه توسط کدامیک از کشورهای اسلامی تامین می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 10
  • بختیاری ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    24 7
    امیدی نیست که اردوغان منافق خائن در مقابل ارباب بزدلش غلطی مرتکب بشه،
    • ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      2 0
      دم ترکیه و اردوغان گرم
  • ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    51 12
    کشور دوست و برادر جمهوری صهیونیستی باکو تامین میکنه متاسفانه. نفت باکو که زمانی جزو ایران بوده داره میره تا علیه خودمون استفاده بشه.
    • ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 87
      یاشاسین جان آذربایجان
    • ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      32 5
      خاک بر سر نویسنده بی شرف پیام "یاشاسین جان آذربایجان" ، مزدور طرفدار این رژیم جعلی کود کش، عرضه دارن رو زمین با مبارزان فلسطینی بجنگند اونم با این همه امکانات و پشتیبانی نظامی جهانی
    • ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      20 4
      علیرغم تمامی این بی شرفی ها ، اسرائیل 25 سال آینده را نخواهید دید و مستضعفین وارثان زمین خواهند بود
    • ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      9 2
      علیرغم تمامی این بی شرفی ها ، اسرائیل 25 سال آینده را نخواهید دید و مستضعفین وارثان زمین خواهند بود
    • ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      26 4
      جالب هست برادران عراقی به اسرائیل سوخت می‌دهند ولی سعودی ها به اسرائیل سوخت نمی‌دهند
  • ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    4 0
    " امروز صحنه فلسطین مهم است و بر همه جهان تاثیر گذار است." سخنان درستی از اقای جلیلی است اگراز این فرصت استفاده بهینه در شناخت ماهیت تفکرات صهیونیست انجام گیرد تا مردم دنیا بدانند چگونه عده ای سرمایه داران خونخوار محدود با زنجیر کردن دولت های امریکا و انگلیس و المان و فرانسه و دیگر کشور های اروپایی وچون سگ هار انها را بجان مردم دنیا انداختن ،منافع خود را تامین ،بطوریکه با چاپ دلار های تقلبی بیش از هفتاد درصد اقتصاد دنیا را در اختیار داشته و با جمعیتی کمتر از بیست میلیون نفر مردم تمام کشور های دنیا را بخصوص مردم امریکا وکشور های اروپایی وافریقایی ،بیشتر کشور های اسیایی مثل ژاپن،کره جنوبی ،مالزی ،کشور های عربی حوزه خلیج فارس،بیشتر کشور های جدا شده از شوروی سابق،استرالیا،و...را به بردگی کشیده اند .امروز اگر رسانه های ازاد به اگاه کردن مردم بپردازند خود مردم امریکا و اروپا ودیگر کشور های تحت سلطه حاکمان دست نشانده خود را بزیر کشیده و طومار سرمایه داران صهیونیست را در هم میپیچیدند.
  • ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    23 4
    # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ... # مرگ بر آمریکا و اسراییل ...
    • alir ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      5 7
      تور اخدا نگو رحم کنید- 😒😒😒😒
  • ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    22 2
    اردن و مصر و آذربایجان و ترکیه سعی میکنن اقتصاد اسرائیل رو بهبود ببخشن و اسرائیل رو سر پا نگهدارن
    • ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      2 9
      یاشاسین
  • ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    21 35
    آذربایجان چرا باید روابطش را با اسراییل قطع گنه؟ زمانی که بیست درصد خاک آذربایجان در اشغال ارمنیها بود کدام کشور عربی با ارمنستان قطع رابطه کرد؟ کدام کشور عربی یه سرباز برای حمایت به جبهه قره باغ اعزام کرد؟‌ اتحادیه عرب یک بیانیه ساده هم صادر نکرد
    • امیر ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      0 2
      روزی نوبت باکو میرسه . اونوقت کی میخواد کمکش کنه؟
    • ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      1 0
      گوساله آذربایجان چه کسانی از ایران جدا کردند؟
    • ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      0 0
      آفرین
  • ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    31 44
    ایران خودش از طریق تورکیه به اسراییل نفت می‌فروشد و به بقیه کشورها توصیه می‌کند، با اسراییل مراوده نکنند?
    • ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 8
      منبع دیگر بجز اینترآشغال برای ایم مدعات داری
    • سعید ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      14 3
      بعد پولش رو از کی میگیره
    • حامد ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      22 5
      امثال تو چقدر کلاغ تشریف دارید
    • مصطفی ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      20 6
      اگر مغزی به اندازه. ی نخود یا حتی نیم نخود داشتی هرگز چنین نمی گفتید
    • ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      10 4
      حتما تو پروفسور این را فهمیدی. خوبه دیگه چی فهمیدی. بگو
    • به حامد ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      6 9
      هرکسی پا روی دمتون بزاره و دروغ‌هاتون رو بریزه بیرون کلاغ تشریف داره
    • ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      7 1
      حتما بجاش دمپایی لا انگشتی وارد میکنیم؟ یکم گردو بخور
    • ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      31 1
      موضوع رو نباید ساده نگاه کرد. اگر یک ایرانی به یک ترک هر وسیله ای بفروشد از کجا معلوم اون ترک جنس رو به کی داره میفروشه.
  • مقدس ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    20 0
    چرا راه دور ميرويد نماينده مركز صادرات كشور روسيه در ايران ( وابسته به نمايندگى بازرگانى سفارت روسيه در ايران ) يك يهودى باكوئى هست !!!!! ، اغلب شركت هاى روسى كه در ايران در حال ...... هستند در مالكيت يهوديان باكو ميباشد . جالب اينجاست مركز تجارى هم در اختيار يك يهودى روس تبار از سنت پترزبورك هست كه به تازگى نمايندگى فروش محصولات سايپا و ايران خودرو در روسيه را دارد !!!!!
  • ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    3 0
    انگار حالا می خ اهند از تهران بروند بندر عباس بابا تو یه وجب جا می خواهند پرواز کنند با یه باک یه ماه را می روند.
  • ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    10 1
    سوخت هواپیماهای جنگده رژیم اشغال گر توسط تانکرهای سوخت رسان آمریکایی که از قطر و عربستان بسوی این رژیم پرواز میکنند تامین میشود روزانه ده ها تانکر سوخت رسان از این دو کشور جهت سوخت رسانی هوایی پرواز میکنند میتوانید سایتهای مربوط و رهگیری هواپیماها را مرور کنید
    • ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      5 1
      کشور های شورای همکاری خلیج فارس ارتشی ندارن تحت الحمایه صهیونیست هستند
    • ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      3 25
      کشورهای همکاری خلیج عربی
  • ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    13 1
    سوخت هواپیماهاشم که امارات میده
    • ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      2 1
      عربستان هم به زودی با حمایت چین تا یک سال آینده و از طریق خط کریدور هند و اروپا تامین انرژی اسرائیل را بر عهده خواهد داشت. وقتی می گویند چین با هوش است همین است دیگر!
  • ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    5 2
    مسلمانی اگه توی آذربایجان و قزاقستان هست ایناروبترکونن
  • ایرانی ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    0 3
    بنازم
  • ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    6 0
    کشورهای اسلامی که در کندن این چاه شریکند، اگر تغییر رویه ندهند، در چاه خواهند افتاد. ظلم در مال، جان و فرزندان اثر دارد، پس اگر به فکر صندلیشان هستن زودتر شریانهای ارتباط با اسقاطیل راقطع کنند
  • ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    2 1
    تاریخ تمام خیانت ها وترسها وغرب زدگی های دولتمردان وبی تفاوتی بعصی دولتهای مسلمان ومنطقه وبعصی اعراب واشخاص را نسبت به قتل وعام مردم بیگناه غزه قضاوت خواهد کرد وروسیاهی برای زغالها خواهد ماند
  • ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    16 18
    آذربایجان هیچوقت با سگ‌ها دوستی نمی‌کنه.
    • ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      2 1
      صد رحمت
    • ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      11 0
      دنیا بده وبستانه.آذربایجان به رژیم صهیونیستی نفت وگاز میده عوضش سلاح وپهباد میگیره
    • ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      0 0
      آخه احمق جان. ملت تورک خوبند.آذربایجان ما هم خوبه. مشکل علی اف احمقه
  • رستم ایرانی ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    23 1
    شردوغان خودش یه فراماسون صهیونیسته و الهام خانم آذری هم یه قمار باز مشروب خوار کثیفه
  • بهروز ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    8 11
    اسرائیل در جنگ آذربایجان و ارمنستان پشت آذربایجان بود از تجهیزات مدرن و پیشرفته اسرائیل توانسته خاکها اشغال شده خود را پس بگیره ولی ایران و فلسطین و لبنان از ارمنستان حمایت کردند روابط بین الملل و استراتژیک به اسلامی و مسیحی بودن نیست منافع ملی هر کشور ایجاب میکنه در کدام طرف شطرنج باشی
  • ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    3 0
    خوب مگر در دنیا تنها آذرباجان تولید کننده سوخت هواپیما است
  • ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    33 1
    اوردک خان خودش هم اسلام امریکایی را یدک می کشد در باطن چشم دیدن ایران بزرگ را ندارد ولی در ظاهر الکی با ایران دوستی می کند
  • ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    3 0
    البته عراق نه کردستان عراق نفت اسرائیل رو تامین میکنه
  • ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    23 2
    دله تر از اردوغان و اف پیدا نمیشه
  • ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    3 0
    خاک تو سرشون
  • نامدار ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    1 0
    احتمالا
  • ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    1 0
    صددرصد هزعربستان
  • ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    17 1
    آذربایجان علیف یهودی ترکیه اردوغان کثیف صهیونیست منافق هستند که به اسرایبل کمک می‌کنند مردمشون بی تقصیر ومخالف اسرایبل هستند
  • ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    18 2
    ایران که قرار بود اسراییل رو نابود کنه
    • ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      0 2
      میکنه
  • ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    12 0
    اردوغان = منافق علیه صهیونیستا لفاظی کن، صهیونیستا علیهت فحاشی کنن، رأی مسلمانان رو جذب کنن، بعد منافع صهیونیستا رو تأمین کن! عجب معامله کثیفی!
  • ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    1 0
    ایران بده جای دوری نرفته
  • ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    0 1
    جمهوری آذربایجان یعنی باکو حياط خلوت اسرائیل است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!مرگ بر دولتهایی که باوجود این همه کشتار توسط صهیونیست هاهنوز با صهیونیست رابطه دارند
  • ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    2 0
    امارات هم مستقیما داره به صهیونیستها کمک میکنه
  • امین عابدی ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    اذربایجان ترکیه اردن مصر عراق مقطعی به موضوع اقتصادی نگاه میکنند و در متن قضیه دوست ندارند قرار بگیرند. مسئله اروپاست که حتی آتش بس غزه را نپذیرفت . نفت و گاز بهانه ست . شاید نفت وگاز عامل پوششی باشد .اما قطعا" دوران به نفع جیب عرب شکم کنده ست . من هیچ دلیلی برای سختی و فقر و بدبختی بشریت در روی زمین نمیبینم . شاید خواست خدا در روی زمین حزب انسانیت باشد نه فقط شعار با نفس گرم
  • ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    کشورهای اسلامی اگر اتحاد توانشان را حفظ کنند از اسرائیل جعلی قطع رابط کرده بودند این جسارت نداشتن کشورهای مثل ترکیه و آذربایجان و مصر و عربستان و امارات و...... اگر ارتباط و دوستی با این رژیم جعلی نکرده بودن الان فلسطین به این روز نمی افتاد
  • ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    هیچ کشوری بخاطر حماس که خاصیتی نداره منافع خودشو به خطر نمیندازه
  • ناصر ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    همه کشورهای نفتی خاورمیانه به اسرائیل نفت میدن رومیزی ندن زیر میزی میدن
  • احمد ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 2
    اردوغان از پست ترین رئیس جمهورهای جهان و باید ارساله جایزه موزیگری،کثیفترین،بی شرفترین.......را بگیرد
  • ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 1
    خدایا اینان ادامه نسل حرمله ویزد ویزیدیان دوبار آمده‌اند که علی اصغر های زیادی را به قتل برسانند و رساندند پس تورا به پهلوی شکسته حضرت زهرا س مرگ آنان را مانند یزیدیان قرار ده و به خفت وخا ری برسان آن شاالله آن شاالله
  • محسن ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 2
    خیلی از کشور های بی ناموس با اسرائیل رابطه دارند واسم اونها باید از لیست اسلام وکشور های اسلامی حذف بشه. انشاالله.
  • مصطفی ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 1
    اردوغان مهره صهیونیست هاست از یک طرف ژست ضد صهیونیستی می گیرد و ادا در می آورد از طرف دیگر قشنگ اسرائیل را ساپورت می کند
  • احمد ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    هیچ کشوری برای قطع گاز وارتباط خود با اسراییل به حرف نصرالله گوش نمی دهد ایشان فقط بر گروههای شیعه نفوذ دارد که در چند کشور مستقل از حکومتهای خود عمل می کنند
  • م ن ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 1
    مرگ بر اردن و مصر و جمهوری اذربایجان که سوخت صهیونیزم ها را تامین کردهو می‌کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس