کد خبر 1540125
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰
اقدامات مهم برای پیشگیری از سکته مغزی

به نوشته «مدیکال‌نیوز تودی» تعداد موارد ابتلا به سکته مغزی در سراسر جهان به‌سرعت در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود که میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از این بیماری تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۵۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش مشرق، سالانه ۱۵ میلیون نفر در جهان دچار سکته مغزی می‌شوند. ۵ میلیون نفر از این افراد فوت می کنند، در حالی‌که ۵ میلیون نفر دیگر با ناتوانی‌های ناشی از سکته مغزی که خانواده و جامعه آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به زندگی خود ادامه می‌دهند. سکته مغزی پس از بیماری ایسکمیک قلبی دومین علت مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. این گزارش خاطرنشان می‌کند که سکته مغزی در بزرگ‌سالان زیر ۵۵ سال به‌سرعت در حال افزایش است.

چرا آمار سکته مغزی در حال افزایش است؟

عوامل متعددی در افزایش تعداد موارد ابتلا به سکته مغزی نقش دارند که در نقاط مختلف جهان متفاوت است. در بیشتر موارد، انتخاب نامناسب رژیم غذایی و سبک زندگی، خطر سکته مغزی را در افراد افزایش می‌دهد. به گفته متخصصان، یکی از مهم‌ترین عوامل خطر سکته مغزی، فشار خون بالای کنترل‌نشده است. چاقی و دیابت در کنار مشکلات محیط زیستی، از جمله آلودگی هوا و عوامل استرس‌زا نیز از علل اصلی سکته مغزی است.

برای جلوگیری از سکته چه باید کرد؟

فشار خون بالا در صورت کنترل نشدن، خطر سکته مغزی را ۲ تا ۴ برابر می‌کند. مصرف نمک را به کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز (حدود نصف قاشق چای‌خوری) برسانید؛ از مصرف غذاهای پرکلسترول مانند همبرگر، پنیر و بستنی هم در حد امکان خودداری کنید. هر روز میوه و سبزی به اندازه کافی و همچنین ۲ تا ۳ بار در هفته ماهی مصرف کنید.

حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز داشته باشید. در صورت نیاز، از داروهای فشار خون استفاده کنید. سعی کنید بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری در روز مصرف نکنید (بسته به سطح فعالیت و شاخص توده بدنی) و سیگار را ترک کنید چون سیگار تشکیل لخته را به چند روش مختلف تسریع می‌کند، خون شما را غلیظ می‌کند و میزان تجمع پلاک در رگ‌ها را افزایش می‌دهد.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس