خودداری آمریکا از افشای جزئیات تبادل زندانیان با ایران

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از افشای جزئیات تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن به دلیل حساسیت موضوع خودداری کرد.

به گزارش مشرق، متیو میلر (مت میلر) سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن و اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر اینکه طولانی شدن روند تبادل متاسفانه نتیجه عدم وجود اراده نزد دولت آمریکا است، افزود: نمی توانم در خصوص جزئیات این روند صحبت کنم زیرا موضوعی بسیار حساس است اما باید بگویم هیچ امری مهمتر از آزادی هرچه سریعتر این افراد نیست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم تا روند را تسریع کند و بازداشت ‌شدگان را در سریع‌ ترین زمان ممکن به خانه بازگرداند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بسته شدن شرکت دیجی کالا با مداخله در امور داخلی ایران گفت: ما گزارش ها در خصوص این مساله را دیده ایم و معتقدیم هدف قرار دادن دیجی کالا، یک پیام واضح به جوانان ایران ارسال می کند مبنی بر اینکه حکومت ایران از هیچ اقدامی برای کنترل کردن زنان و دختران ایران رویگردان نخواهد بود.

میلر در تداوم دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران افزود: حکومت ایران حتی حاضر است راه تنفس شرکت های استارت آپ محلی خود را ببندد. چنین رفتاری تاثیر بسیار منفی بر کارآفرینان ایرانی دارد و جای تعجب نیست که بسیاری از مردم جوان در ایران خواهان تغییر هستند یا کشورشان را ترک می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۲۶ تیرماه نیز در خصوص تلاش دفتر نماینده ویژه این کشور در امور ایران برای آزادی آمریکایی های دو تابعیتی زندانی در ایران گفت که این دفتر همچنان درگیر این موضوع است.

میلر با بیان اینکه برای بازگشت همه شهروندان آمریکایی زندانی در ایران در تلاش هستیم، افزود: اطلاع رسانی جدید در این زمینه ندارم. اما این مساله همچنان یک اولویت مهم برای ما است.

او ۲۵ خردادماه نیز با بیان اینکه هنوز توافقی با ایران در خصوص آزادی آمریکایی ها وجود ندارد، تصریح کرد: آمریکا به استفاده از تمام ابزار موجود خود از جمله دیپلماسی برای پیشبرد اهداف خود ادامه خواهد داد اما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که بتوانم اعلام کنم.

میلر در واکنش به اظهارات وزیرخارجه عمان مبنی بر اینکه ایران و آمریکا به نهایی کردن توافق برای تبادل زندانیان نزدیک و در حال بررسی جزئیات این توافق هستند، گفت: نمی خواهم در خصوص گفتگوهای خصوصی دیپلماتیک اظهار نظر کنم اما باید بگویم که بازگرداندن آمریکایی هایی که به صورت "غیر قانونی" بازداشت شده اند، همچنان هدف رئیس جمهور، وزیر خارجه و همه کارکنان وزارت خارجه آمریکا است تا آنها را به خانه برگردانیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز هشتم اردیبهشت ماه جاری (۲۸ آوریل) درباره آخرین تحولات تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا عنوان کرد: ۶ ماه قبل آنها خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده خود به ما معرفی کردند. درباره تبادل زندانیان به عنوان موصوع انسانی مورد توجه ایران، صورت‌جلسه‌ای بین نماینده ایران و نماینده معرفی شده تدوین شد و ما محدودیت زمانی برای انجام تبادل در سریع‌ترین زمان را نداشتیم.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی اجرای این توافق و صورتجلسه ماه‌ها به تعویق افتاد. تا اینکه در هفته‌های گذشته قرار بر این شد که صورتجلسه به روزرسانی شود و این بروزرسانی در دستور کار ما است و موضوع آزادی و تبادل زندانیان را یک موضوع اساسی دانسته و بر اجرای آن تأکید داریم.


آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت ماه) گفت: ایالات متحده آمریکا تعهدی بالاتر از بازگرداندن آمریکایی هایی که به صورت غیر قانونی بازداشت شده اند، ندارد. امروز، ما کسانی را که مسئول بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکا هستند، پاسخگو می کنیم. اقدامات ما هشداری واضح و مستقیم به کسانی است که در سراسر جهان به صورت غیر قانونی اتباع آمریکا را بازداشت می کنند.

پیش از این نیز، کاخ سفید در بیانیه ای به نقل از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: "پیام من به روسیه، ایران و تمام دولتهایی که در سراسر جهان آمریکایی‌ها را گروگان گرفته یا به ناحق بازداشت کرده‌اند این است که آنها را فوری آزاد کنید."

رئیس جمهور آمریکا گفت: دولت من، ابزار جدیدی را برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی سنگین بر آنانی که آمریکایی‌ها را در سراسر جهان گروگان می‌گیرند یا به ناحق بازداشت می‌کنند، به کار می‌گیرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 0
    حکومت ایران از هیچ اقدامی برای مقابله با قانون شکنی نباید فرو گذار کنه. برخورد پلیس یلنکی ها با بی قانونی و آنارشی گری چگونه هست؟ با یه سرچ در اینترنت جواب این سوال به دست میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس