کد خبر 1503915
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
اتیوپی خواهان پیوستن به گروه بریکس است

سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی از تصمیم این کشور برای درخواست پیوستن به گروه «بریکس» خبر داد.

به گزارش مشرق، میلیس الیم روز پنجشنبه در گفت و گو با رسانه ها افزود: که کشورش در آینده درخواست پیوستن به گروه بریکس را ارائه خواهد کرد.

وی اضافه کرد: آدیس آبابا به همکاری با نهادهای بین المللی که می توانند از منافع اتیوپی حمایت کنند ادامه می دهد و امیدوار است که گروه بریکس با این درخواست موافقت کند.

سفیر روسیه در مصر نیز ۲۶ خردادماه از درخواست رسمی قاهره برای پیوستن به گروه «بریکس» خبر داده بود.

«گئورگی بوریسینکو» تصریح کرد: مصر درخواست رسمی خود را برای پیوستن به بلوک اقتصادهای نوظهور جهان (بریکس) ارائه کرده است زیرا یکی از اقدامات کنونی بریکس، انجام مبادلات تجاری با ارزهای جایگزین دلار از طریق استفاده از ارزهای ملی یا ایجاد ارز مشترک است و این موضوع برای مصر بسیار مهم است.

روزنامه رسمی مصر پیشتر خبر امضای توافقنامه تأسیس بانک توسعه جدید وابسته به بریکس و پیوستن مصر به این بانک توسط عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور را منتشر کرده بود.

بانک توسعه جدید بریکس توسط کشورهای عضو بریکس در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد. پنج اقتصاد این بلوک بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند.

بانک توسعه جدید بریکس با هدف تأمین مالی زیرساخت‌ها و توسعه پایدار در کشورهای عضو و سایر اقتصادهای نوظهور راه‌اندازی شد. از دیگر اهداف این بانک، کمک به کشورهای عضو برای کاهش وابستگی به دلار و یورو است.

این نهاد وام دهنده چندملیتی به گسترش دامنه جهانی خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر بنگلادش، امارات متحده عربی، اروگوئه و مصر را نیز شامل می‌شود. این بانک همچنین در حال مذاکره با عربستان سعودی برای پذیرش این کشور به عنوان دهمین عضو بانک بریکس است.

گروه «بریکس» شامل کشورهای نوظهور اقتصادی جهان یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که از نظر جمعیتی حدود نیمی از جمعیت جهان را در اختیار دارند؛ ۳۰ درصد مساحت جهان را در خود جای داده‌اند و یک‌چهارم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در جهان در این کشورها جذب شده است.

نشست وزرای دوستان بریکس اخیرا در کیپ تاون برگزار شد. در این نشست وزرای خارجه کشورهای بریکس و ۱۲ کشور علاقه‌مند به پیوستن به این گروه شامل ایران، آرژانتین، بنگلادش، ونزوئلا، گابن، جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، اندونزی، کومور، کوبا، امارات متحده عربی و عربستان سعودی حضور داشتند.

گروه اقتصادی «بریکس» در حال پیشی گرفتن از «گروه هفت» (جی ۷) است و براساس ارزیابی ها، سهم کشورهای عضو بریکس از تولید داخلی ناخالص جهانی تا سال ۲۰۳۰ میلادی از ۵۰ درصد تجاوز خواهد کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    خوشبختانه آنجا کسی رو ندارن که بگه:حالا که چی،کو آورده عضویت تون،باید با کدخدا ببنید نه یه مشت کشور داغون.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
    0 0
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس