کد خبر 1457571
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
مشاهد یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در جاجرم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه جاجرم دیده شده است.

به گزارش مشرق، رضا شکاریان مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: صبح روز سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ یکی از شهروندان حین عبور از جاده خاکی کوه بابا به جاجرم متوجه حضور یک قلاده یوزپلنگ در حال خوردن یک خرگوش وحشی شده و بوسیله تلفن همراه خود موفق به ثبت تصویر این گونه ارزشمند می‌شود.

وی افزود: با تماس این شهروند با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم و کسب اطلاع از محل مشاهده یوزپلنگ، بلافاصله اکیپی از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به محل اعزام و نسبت به پایش منطقه اقدام‌ کردند.

وی ادامه داد: در منطقه مورد نظر در شمال غرب پناهگاه حیات وحش میاندشت قرار داشته و طی سال‌های قبل نیز تصاویری از این گونه در این محل به ثبت رسیده است، بنا به اهمیت موضوع، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در محل حضور یافته و نکات لازم را در خصوص پایش و حفاظت از مکان‌های‌ تردد یوزپلنگ به محیط‌بانان خاطر نشان کرد.

شکاری گفت: پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم واقع در استان خراسان شمالی یکی از زیستگاه‌های مهم یوزپلنگ محسوب شده و در سال جاری بیش از ۱۲ مورد مشاهده یوز در این منطقه گزارش شده است.

میاندشت زایشگاه مطمئنی برای حفاظت از این حیوان با ارزش است و در کنار منطقهٔ حفاظت‌شده خارتوران سمنان از زیستگاه‌های مولد یوزپلنگ در کشور محسوب می‌شود. وسعت ۸۵ هزار هکتاری میاندشت بعنوان قدیمی‌ترین مناطق چهارگانه زیست محیطی کشور از یوز آسیایی میزبانی می‌کند.

ایران، مادر پیروز نیز از این منطقه بود ولی هنگامی که این ماده یوز توله بود از میاندشت به سرقت می‌رود و در تهران شناسایی و در پارک پردیسان نگهداری شد، سپس برای زادآوری به توران منتقل شد.

مردم خراسان شمالی، میاندشت جاجرم را با نام «کوشکی» می‌شناسند، همان یوز نری که چندین سال در میاندشت جاجرم و در شرایط نیمه اسارت زیست داشت، اما پس از چند سال با هدف تکثیر گونه به تهران منتقل شد، اقدامات در این باره مؤثر واقع نشد و پروژه آن بی‌اثر ماند و در نهایت در قالب طرحی دیگر از تهران به استان سمنان انتقال یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دوستدار محیط زیست IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    1 2
    سلام علیکم ، بزودی این یوزپلنگ ها توسط پزشکان ، عوامل سازمان حفاظت از محیط زیست ایران ، کشته خواهند شد .
  • طهرانی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    قابل توجه سازمان ضد حفاظت محیط زیست ایران و شرکاء
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    پلنگ ایرانی شد پلنگ آسیایی ..جالب شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس