تنش در روابط مصر - آمریکا پیامد معامله تسلیحاتی قاهره - مسکو

یک دیپلمات بلندپایه شاغل در وزارت امور خارجه مصر گفت: علت تنش میان واشنگتن - قاهره به دنبال رویکرد چند روز اخیر مصر به سمت مسکو و خرید پنهانی چهار جنگنده چند منظوره سوخو-۳۵ از مسکو است.

به گزارش مشرق،  العربی الجدید به نقل از یک دیپلمات بلندپایه مصری شاغل در وزارت امور خارجه این کشور نوشت: علت تنش میان واشنگتن - قاهره به دنبال رویکرد چند روز اخیر مصر به سمت مسکو و خرید پنهانی چهار جنگنده چند منظوره سوخو-۳۵ از مسکو است.

این دیپلمات مصری که خواست نامش فاش نشود به العربی الجدید گفت: دولت آمریکا ملاحظات و نگرانی هایی از توافقات اخیر مصر و روسیه و از جمله حمایت قاهره از مواضع مسکو و متحدانش دارد.

وی توضیح داد: ایالات متحده تصور می کرد پس از دیدار بایدن با السیسی در جده، می تواند نسبت به بی طرفی مصر و عدم حمایت قاهره از مسکو مطمئن باشد. آمریکاییها با آگاهی از اهمیت این دیدار برای السیسی، تصور می کردند که وی پس از این دیدار مراقب خواهد بود تا اعتماد کاخ سفید را از دست ندهد، به ویژه آنکه قاهره امیدوار به حضور جو بایدن در اجلاس آب و هوایی ماه نوامبر در مصر است.

وی افزود: ولی اکنون به نظر می‌رسد که اعلام خبر خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسی از سوی مصر، آمریکایی ها را  غافلگیر کرده است؛ مسکو، قاهره را تحت فشار قرار داده تا  اجرای توافق حاصل شده در سفر السیسی به  صربستان (در جولای سال گذشته) را تکمیل کند، سفری که طی آن ۱۲ پروتکل همکاری بین مصر و صربستان امضا شد.

این دیپلمات مصری افزود: قاهره در حال حاضر به دلایل مختلف که مهم ترین آنها، نیاز به حمایت آمریکا در جریان مذاکرات صندوق بین المللی پول برای دریافت وام جدید است، تمایلی به انجام این کار نداشت.

وی دلیل دوم را بحران مالی فعلی مصر و نگرانی از واکنش های داخلی و افکار عمومی در پی اعلام خبر این معامله دانست و گفت: علاوه بر واقعیت نارضایی عمومی از افزایش فشار به مردم مصر در نتیجه اقدامات دولت السیسی، امروز دیگر افکار عمومی مصر استدلال  نیاز کشورشان به افزایش توان نظامی خود را نمی پذیرد به ویژه آنکه در بحران سد النهضه مصر رسما اعلام کرد که گزینه نظامی را برای حل نهایی این بحران به کلی از فهرست راه حلها حذف کرده است.

در سال ۲۰۱۹، مصر قراردادی به ارزش دو میلیارد دلار با روسیه با هدف خرید ۲۰ فروند هواپیمای جنگی سوخو-۳۵ امضا کرد، توافقی که خشم ایالات متحده را برانگیخت و مقامات آمریکایی تهدید کردند در صورت اصرار مصر بر انجام آن، تحریم هایی را علیه این کشور اعمال خواهند کرد. با این حال، مصر با اصرار بر این معامله اولین محموله شامل پنج جنگنده را در اگوست سال ۲۰۲۰ دریافت کرد.

یکی دیگر از مقامات دیپلماتیک مصری  یکی دیگر از دلایل نارضایتی آمریکا از قاهره را اعلام خبر همراهی قاهره با روسیه و خودداری مصر از به رسمیت شناختن اعلام استقلال یکجانبه کوزووو دانست و گفت: اعلام این خبر در پارلمان صربستان پس از دیدار رئیس پارلمان صربستان با رئیس جمهور مصر در سفر به بلگراد، خشم آمریکا را برانگیخت زیرا واشنگتن این اقدام را حمایت از روسیه قلمداد می کند.

السیسی در جریان سفر خود به بلگراد، با "ایویتسا داچیچ"، رئیس وقت پارلمان صربستان ملاقات کرد. پس از این دیدار، داچیچ اعلام کرد: موضع مصر و رای مخالف این کشور به عضویت کوزوو در سازمان های بین المللی را بسیار مهم و ارزشمند می داند.

به گفته این دیپلمات مصری، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سفر ۲۴ جولای خود به قاهره، با انتقال پیام پوتین به السیسی، به وضوح مصر را تحت فشار قرار داده و برای کاهش اثر و پیامدهای دیدار وی با بایدن در جده، به مقامات مصری یادآورشده بود که مسکو قاهره را شریک استراتژیک خود در قاره آفریقا می داند.

در نوامبر ۲۰۱۶ و پس از آن در سال ۲۰۱۷، مصر و روسیه توافق نامه همکاری مشترکی را برای ساخت نیروگاه هسته ای و چند توافقنامه دیگر به ارزش  ۲۵ میلیارد دلار امضا کردند.

در ۲۰ جولای، اداره نیروگاه های هسته ای خبر از آغاز بتن ریزی برای اولین واحد هسته ای در نیروگاه هسته ای در مصر داد.

 به گفته این مقام مصری، اعلام خبر این اقدام  شتابزده تنها با هدف تایید مجدد مشارکت مصر و روسیه در این زمینه بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    5 0
    خدایش هر کی این جنگنده رو می بینه دلش ضعف میره واسش ؛ قطعا فرماندهان و دکترین نظامی مصری متوجه شدند برای برتری بر جنگنده های غربی رقیبان باید پاد زهرش رو داشت چیزی که اونا مشابهش نداشته باشند این مینی آواکس زنده یک آزمون وحشت خلبانان عربی خاهد بود
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 3
      در صورت احیای مذاکرات برجام وتوافق احتمالی میشه درخواست خرید انبوه آواکس رو مطرح کرد
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    4 0
    دیگه مصر هم فهمیده اون اف-35 آشغاله یواشکی رفته سوخو خریده!!! خخخخخخخ
  • سیدمرتضی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 1
    امریکا خیلی پرو هستش اول حاضر نشد جنگنده اف۱۵بفروشه به دلیل اعتراض رژیم موقت نفروخت به مصر، بعد رفتن دنبال جنگنده رافائل که امریکا حساس نباشه رافائلو خریدن اما فرانسه هم بخاطر اسرائیل و فشار امریکا حاظر نشد موشک دور برد هوا به هوا بفروشه خب چکار باید میکرد رفت برای گزینه جنگنده برتری هوایی شرقی یعنی سوخوی۳۵ که واقعا جنگنده خوبیه و برای ارتقا خیلی جا داره مثل اندونزی یا مالزی که قرار بر این بود که سوخوی۳۵بخره کدومشون رو دقیق نمیدونم اما به فشار امریکا منصرف شد و رفتن برای خرید رافائل برای این که اف۱۵واف۳۵نخرن که چین حساس نشه امریکا کلا پرو هستش و اصلا محبوب نیست کشورها تا یک راه نفسی پیدا کنن برای دور زدن امریکا زود از اون موقعیت استفاده میکنن، البته امیدوارم ما جی۱۰سی بخریم با توجه به اقتصاد موجودمون و الکترونیک پیشرفته چین و نیاز خرید گسترده که ارزونتر تمام شه جی۱۰گزینه خوبیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس