کد خبر 1382020
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین درباره تغییر لحن آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود در مورد ایران، بار دیگر با اشاره به ادعای فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم در مریوان، پارچین ورامین و تورقوزآباد، ایران را متهم کرده که از پاسخ‌گویی به آژانس اجتناب می‌کند.

 این جمله که «فرصت‌های متعددی برای توضیح و پاسخ‌گویی در اختیار ایران گذاشته شده»، ممکن است نوعی زمینه‌سازی برای اقدام علیه ایران در جلسه آتی شورای حکام باشد. جلسه‌ای که با توجه به توقف مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به محکومیت ایران منتهی شود.

 گرچه تبعات نبرد اوکراین زمینه میانجی‌گری مسکو میان ایران و غرب را کاهش داده ولی به نظر می‌رسد همچنان غرب به طور مستقل نیز اراده‌ای برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت ندارد. زیرا از یک‌سو هنوز طرفین به امکان توافق امیدوارند و از سوی دیگر تعبیر «افزایش قابل توجه» در متن گزارش درباره میزان اورانیوم غنی‌شده، نگرانی طرف‌های غربی از شکست مذاکرات و تداوم ابهام درباره فعالیت ایران را افزایش می‌دهد.

 طبق این گزارش، ذخیره اورانیوم با غنای ۶۰ درصد به بیش از ۴۳ کیلوگرم افزایش یافته و ذخیره اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد نیز بیش از ۲۳۸ کیلوگرم ذکر شده که به مراتب از حد نصاب مجاز در توافق هسته‌ای بیشتر است. با پیشرفت برنامه هسته‌ای و توجه به کاهش شانس دستیابی به توافق، احتمال تلاش رژیم صهیونیستی برای خرابکاری در مراکز هسته‌ای را نباید از نظر دور داشت.

 گرچه ایران از همکاری با آژانس استنکاف نورزیده ولی ضرورتی به پذیرش اتهامات بی‌اساس و در نتیجه زمینه‌سازی برای تداوم اتهامات در آینده نمی‌بیند. به ویژه که قدرت‌های غربی نیز نه‌تنها حاضر به پذیرش مطالبات ایران نبوده‌اند بلکه در برابر اقدامات تروریستی تل‌آویو علیه برنامه هسته‌ای نیز سکوتی همراه با رضایت داشته‌اند.

به نظر می‌رسد شورای حکام در جلسه آتی قطعنامه‌ای در حمایت از فرایند تحقیقات و پرسش‌های آژانس و ضرورت حفظ نظارت‌های پادمانی صادر نموده و خواستار اقدامات مشخص و تعاملی از سوی ایران شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ایرانی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    24 0
    سلام مشابه پاکستان و هند باید قدرت را نشان داد.
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      5 0
      گر بمب اتم داشته باشیم، بر کل آژانس همه....... . ؟!!!
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    23 0
    بابا یبار این سلاح اتمی کوفتی رو بسازین همه رو راحت کنین تحریمو داریم سلاحو نه
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      10 1
      آره واقعا. بدتر از این چی میشه؟ الان کره شمالی هم وضعش خوبه
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      12 0
      با توجه به این که بنگاه بین المللی نیروی هسته ای هرگز پرونده ایران را مختومه نخواهد کرد و آن را به ابزاری برای تحت فشار گذاشتن ایران توسط غربی ها کرده است، بهترین سیاست این است که ایران با بازی دادن این بنگاه به روش های مذاکره برای مذاکره سبب خستگی و فرسودگی شان شود و به همان روشی که کره شمالی و هند و پاکستان سیاست خود را پیش بردند، برنامه هسته ای خود را به پیش ببرد!
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    18 0
    بازدارندگی هسته ای از الزامات است. ایران باید شرط جدید بگذارد که ساخت دفاع هسته ای را "تعلیق" می‌کند در صورتیکه همه تحریم‌ها به هر بهانه برداشته شوند. و این تعلیق را هر ۶ ماه بررسی و در صورت پای‌بندی غرب تمدید کند. همان کاری که آمریکا هم اکنون با تحریم‌ها می‌کند.
    • ناشناس IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      16 0
      دقیقا تنها کار عاقلانه همینه
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    19 0
    ایران باید بمب اتمی داشته باشد و دیگر با قدرت های اتمی مماشات نکند
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    17 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    17 0
    تا بمب اتم نداشته باشیم باید ملت هزینه بدن برای هیچ
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      8 0
      درود بر شما ، باید کار رو تمام کنیم ... کشورهای غربی باید یک ایران اتمی هسته ای رو مشاهده کنند ، ایران باید قوی و قدرتمند باشد ملت ایران به اندازه کافی در این مسیر تلاش کردند کار رو تمام کنید
  • علی GB ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    7 0
    جوابِ آژانس یک بار برای همیشه ← خروج از ان پی تی والسلام
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    3 0
    20 سال هست نفهمیدید هنوز هم نفهمیدین این سوالات تکراری برای چی هست و همیشه هم در دام آنها افتادید منتشر هم زفرمایید
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    3 0
    توافق هسته ای کشک که هیچ فایدهدای برای ایران تدلشت و پول های ایران برنگشت اژانس جاسوس خانه امریکاست و این باید یک اصل تلقی شود و بر اساس این مبنا حرکت کنیم در واقع شکر قهوه ای باید داد به این ها به حای احترام
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 1
    20 سال کشور را بازی گرفتید
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    3 0
    به حکم تاریخ باید یک قدرت اتمی هسته ای باشیم به حکم تاریخ باید قوی و قدرتمند شویم ، ایران کشور مهم و با اهمیت فراوانی است ایران یک کشور معمولی نیست باید بازدارندگی اتمی و حتی بالاتر از اتمی ایجاد کنیم ، این بازی و دشمنی غرب با ما ایرانیان هیچ پایانی ندارد ... قوی شو میهنم، قوی شو ایرانم ..
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    2 0
    این حرکت ها و مواضع آژانس همسو و هم جهت با توقیف نفتکش ایرانی توسط یونان و ارسال غیر قانونی نفت آن به آمریکا فقط برای فشار بر ایران و باج و امتیاز گرفتن از ایران در مذاکرات های آتی با طرف های غربی اروپایی صورت میگیره / به مسئولان کشورمون پیشنهاد میکنیم که دنبال مشتری های دیگری برای. از کشورهای اروپایی برای فروش نفت و گاز باشید / اروپا و آمریکا فقط زبان قدرت و زور را میفهمند لذا با روسیه در یک حرکت هماهنگ یک مدت شیر صادرات مستقیم و غیر مستقیم گاز به اروپا رو ببندین اونوقت زمستون که بیاد معلوم میشه گزارش آژانس علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران چقدر به ضرر این حضرات اروپایی - غربی تمام خواهد شد / خوب روسیه هم از تحریم های ظالمانه اروپا و غرب بی نصیب نبوده و با ما درد مشترک داره / یه بار هم شده هماهنگ بشید و شیر صادرات گاز و نفت رو رو این حضرات پررو و گستاخ اروپایی - غربی ببندین اونوقت میبینید. که مجبور میشن لحنشون رو در مورد ایران و روسیه و.. عوض و اصلاح کنند / گستاخی هم حدی داره زیادی دیگه این حضرات گستاخ و پررو شدن / یه بازهم که شده یه جواب دندان شکن و پشیمان کننده به این اروپایی ها بدین تا بقیه حساب کار دستشون بیاد
  • حسین IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    2 0
    اینا اختیاری از خوشون ندارن و همه اروپا و آژانس مزدور آمریکا و اسرائیل هستن
  • نصر IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    2 0
    ده گرم از این مواد تو یک موشک بالاسر اسرائیل منفجر بشه تا حساب کار دستشون بیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس