کد خبر 136576
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸

مدیر اجرایی پروژه فضایی 'برهموس' هند كه موشك های پیشرفته كروز برهموس را تولید می كند گفت: در پنج سال آینده، ما نسبت به ساخت نوع ماورای صوت این موشك نیز اقدام خواهیم كرد.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، سیواتها نو پیلای در دانشگاه 'آنا' در 'چنای' هند اظهار داشت: متاسفانه كشورهای توسعه یافته فناوری سطح پایین به كشورهای درحال توسعه تحویل می دهند تا فضای آموزش، تحقیق و تولید بومی در این كشورها فراهم نشود.

مدیر اجرایی پروژه فضایی برهموس هند افزود: كشورهای پیشرفته با استفاده از فناوری درصدد تثبیت شرایط توسعه یافتگی خود هستند.

وی گفت: این اقدام به معنی آن است كه ما منابع خود را برای بدست آوردن فناوری پایین هزینه می كنیم و نمی توانیم دست به تحقیق درباره فناوری پیشرفته بزنیم.

این دانشمند فضایی هند ضمن اشاره به پیامدهای زنجیرواری كه فناوری پایین دارد اظهار داشت: همین شرایط موجب می شود كه افراد نخبه، كشورهای در حال توسعه را جای ماندن ندانند و روند فرار مغزها افزایش یابد.

وی همچنین در گفتگو با خبرنگاران افزود: برهموس كه پروژه مشترك هند و روسیه است، اكنون روی نوع زیر آبی موشك كروز ماورای صوت برهموس، كه از زیردریایی پرتاب می شود كار می كند.

پیلای ادامه داد: این موشك قابلیت هدف گرفتن نشانه های چندگانه را دارد، به این معنی كه می تواند كشتی های روی دریا، یا اهداف زمینی را مورد هدف قرار دهد.

وی گفت: همچنین این موشك قابلیت پرتاب از هوا را دارد و به عنوان سامانه ضد كشتی و مقابله كننده با تهدیدهای زمینی عمل می كند.

مدیر اجرایی پروژه فضایی برهموس افزود: در پنج سال آینده، ما نسبت به ساخت نوع ماورای صوت این موشك نیز اقدام خواهیم كرد.

موشك های برهموس با برد 290 كیلومتر، می توانند كلاهك معمولی تا وزن 300 كیلوگرم را حمل كنند و انواع پرتاب از دریا و زمین این موشك با موفقیت آزمایش شده و دراختیار نیروهای زمینی و دریایی هند قرار گرفته اند.

برهموس تولید مشتركی است بین شركت روسی (Mashinostreyenia ) و شركت هندی( Brahmos Corp) كه پیشرانه آن بر اساس موشك روسی یخونت (Yakhont) طراحی شده و سامانه هدایت كننده موشك به وسیله شركت هندی برهموس ساخته شده است. در حال حاضر برهموس، جزو معدود موشكهای كروز در كل جهان محسوب می شود كه در سرعت حیرت انگیز 2٫5 تا 2٫8 ماخ (سرعت صوت) پرواز می كند، كه این مقدار، سه برابر سرعت موشك كروز آمریكایی تاماهاوك (Tomahawk) می باشد.

پروزه موشكی برهموس نام خود را از اسامی دو رود بزرگ برهماپوترا (Brahmaputra ) و مسكوا (Moskva ) برگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس