احداث سد ایلی‌سو ترکیه منجر به ایجاد مشکلات بسیاری برای ایران می‌شود

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: باید بدانیم که ایران همچنان در مورد سد ایلی‌سو واکنش جدی به عمل نیاورده است؛ این بی‌عملی می‌تواند باعث شود که برای ما مشکلات بسیاری به وجود بیاید.

به گزارش مشرق، ابراهیم فراهانی، کارشناس مسائل اوراسیا با اشاره به احداث سد ایلی‌سو توسط ترکیه، اظهار داشت: ترکیه  درباره آب‌هایی که از این کشور سرچشمه می‌گیرد، طرح‌هایی دارد؛ به خصوص دجله در سوریه و فرات در عراق که دجله در آخر به هورالعظیم می‌رسد.

ببینید:

فیلم/ خطرات ساخت سد ترکیه بر روی دجله

وی افزود: این کشور چند سال قبل با طرح «گاپ» برای جمع‌آوری آب‌ها و استفاده از نیروی آب با زدن سد برای تولید انرژی پاک برق اقدام کرده است و بعد از تحولاتی که منجر به تضعیف دو دولت عراق و سوریه شد،  ترکیه از این فرصت استفاده کرد و پیرو نبود دولت مرکزی قوی در بغداد و دمشق، توانست حق‌آبه این کشورها را کم کرده و سوء‌استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

تبعات سد جدید ترکیه برای ایران

این کارشناس مسائل اوراسیا اضافه کرد: با اشاره به برخی از اظهارات رئیس جمهور ترکیه، افزود: در چند سال گذشته، اردوغان این نکته را متذکر شده است که اگر شما نفت دارید، من هم آب دارم و وقتی شما نفت خود را صادر می‌کنید و پول می‌گیرید، شما هم باید برای دریافت حق‌آبه خود پول پرداخت کنید.

وی تاکید کرد: باتوجه به شرایط فعلی غرب آسیا،  جنگ قرن ۲۱ را بعد از جنگ ترونی، جنگ بر سر آب می‌دانند زیرا خاورمیانه (غرب آسیا) آب کمی دارد و با توجه به تحولات زیست محیطی اتفاق افتاده، بارش‌های کم و گرم شدن زمین، اثر آن بر قسمت‌های بیابانی بسیار زیاد است.

فراهانی در پایان تصریح کرد: در مورد ایران باید بدانیم که ایران همچنان در مورد این سد واکنش جدی به عمل نیاورده است؛ این بی‌عملی می‌تواند باعث شود که برای ما مشکلات بسیاری به وجود بیاید.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • علی IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 2
    چرا در ایران ، برای موضوعات آینده واکنشی نیست؟ چرا همش در مورد مسائل روز صحبت میشه؟ در صورتی که مسائل روز باید قبلا فکر شده باشه و الان فقط اجرا بشه. و در لحظه باید بیشترین کار فکری و برنامه ریزی برای آینده باشه. کارشناس داره میگه، سد روی آب دجله و فرات برای ایران مشکل زا است، هیچکس واکنش نشون نمیده تا اینکه دیر بشه؟ از کجا معلوم بخشی از این هدف ایران نباشه؟ مگه در بقیه نقاط مرزی، حق آبه ایران را کم نکردن؟ مگه تاوان بسیار بسیار سنگین سر آب هیرمند ندادیم؟ خب چرا کسی واکنش جدی نمیگیره؟ چون هنوز اتفاق نیفتاده! بعد از وقوع واکنش بدرد دشمن میخوره نه بدرد کشور.
    • علی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      1 0
      ایران مدیریتش عکس العملی است نه عملی. یعنی حتما باید فاجعه اتفاق بیفتد تا عکس العملی انجام دهد در غیر اینصورت هیچ عملی که حاکی از آینده نگری باشد مشاهده نمی شود.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    مسئله اینه که کاری نمیتونیم بکنبم غیر از مذاکرهو توافق. چون ترکیه در کشور خودش سد زده
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 1
    شیر که از برکه بره ،نوبت تاخت وتاز کفتارها فرا می رسه
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    2 0
    مسیولان ایرانی کلا نقش چغندر و بوق رو ایفا میکنن ذره ای دلشون به حال ایران نسوخته صد رحمت به سیب زمینی!
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    4 1
    خب راس میگه آب از سر زمین خودش میجوشه مال خودشه عراقیهام به اندازه500 سال نفت دارن یه لوله شو بکشن سمت ترکیه
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 1
    «فراهانی در پایان تصریح کرد: در مورد ایران باید بدانیم که ایران همچنان در مورد این سد واکنش جدی به عمل نیاورده است؛ این بی‌عملی می‌تواند باعث شود که برای ما مشکلات بسیاری به وجود بیاید.» این بی عملی و فشلیت دستگاه دیپلماسی در مقابل دو کشور باکو و ترکیه ،در چند دهه آینده صدمات جبران‌ناپذیری به کشور و ملت ایران خواهد زد
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    بازی کثیفی راه انداخته این ترکیه... قطعا ایران هم بایستی جواب درخوری داشته باشه... سکوت هم بعیده راهکار ایران باشه... حالا میفهمیم هزینه های سرسام آور هالیوود برای فیلمهاش مثل انیمیشن رنگو که به موضوع آب و کنترل آب، اشاره مستقیم داره، چرا و چگونه هست...
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    ترکیه با خشک کردن دجله و فرات مقدمه را برای جنگ های هزاران و تجزیه کشورها آماده میکند.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 2
    آذری ها و کردها و فارس ها و تورک های ایران بهمراه مردم باکو باهم انتقام شهدای تورک و کورد وآذری و فارس جنگ چالدران را میگیرند.
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    تورک ها جان ایران هستند همانطور که در جنگ چالدران و جنگ هشت ساله دیدین همه ایرانی ها برای همدیگر خون میدهند.
  • بابک آزری FR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 1
    اکثر آب های شیرین منطقه از خاک پر برکت آنادولو سرچشمه می‌گیرند آینده خاورمیانه را نه نفت بلکه آب رقم خواهد زد به زودی با تغییر اقلیم و گرمایش جهانی این مؤضل بیشتر به چشم خواهد آمد ترکیه با سد سازی روی رود های ساری سو قره سو آراز چایی دجله و فرات و چندین شاخه آب شیرین دیگر کشور های یاغی و خاطی را تنبیه خواهد کرد و این قدرت از برکاتی است که خداوند به ترک ها ارزانی داشته حمد و سپاس برای خداست الان بعضی ها میان میگن نفت در برابر آب خخخخ نفت دیگه ارزش سابق رو ندارن فاکتور های قدرت داره عوض میشه با قطع آب سوریه و عراق کشاورزیشان مختل میشه و برای تهیه چند کیلو گندم وابسته به تورک ها میشوند همچنین ریزگردهای ناشی از خشک سالی کشاورزی در جنوب ایران را نابود خواهد کرد با خشک شدن کامل دریاچه ارومیه دشتی از نمک خواهد ماند با گذر زمان بلور های نمک کشاورز شمال غرب ایران راهم از بین خواهد برد فاکتور های قدرت در حال تغییر است الله اکبر
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 0
    ریزگردهای سد های ترکیه عثمانی در آذربایجان، هدیه عثمانی برای پانتورک ها است.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    2 1
    آب تجدیدپذیر چه ربطی به نفت تجدیدناپذیر داره ؟
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      1 0
      زنده باد، نفت خیلی با اررش تره از میز کار تا خودکار تا رنگ دیوار همه چیز از نفت است. آب شیرین کن خورشیدی یا انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان هم راحت است هم‌بشدت اشتغال زایی دارد.‌‌
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    بخاطر‌ خلق پول‌بزرگ روحانی و تحریم ها، ایران در موضع‌ضعف است.
  • رامین IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    4 1
    سد کارون و گتوند و سد گرمی تو ایران رو هم بررسی کنید ببینینم چقد باعث خشکسالی شدند؟ راستی میدونستین سد گتوند و کارون رو بعنوان افتضاح سد سازی تو کتابهای خارجی تدریس میکنند ؟ لابد سدی که رو لایه خاک رس و یا نمک احداث میشه برای خشکسالی مفید هستش... یاد حرف مموتی در مورد توجیه آب سنگین افتادم که میگفت در بسیاری کشورها بجای اب از اب سنگین برای اشامیدن استفاده میکنند و لوله های اب شهری اب سنگین جریلان داره
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      1 0
      فرقی ندارد سد های ایران را هم رفسنجانی کلنگ میزد. خدا رو شکر رییسی دولت را از سالها تسخیر نفوذی ها نجات داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس