کد خبر 129226
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰

انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان موليبدن با ارسال نامه‌اي به وزير صنعت، معدن و تجارت نسبت به تعطيلي 17 واحد موليبدن به دليل گران‌فروشي سولفور موليبدن هشدار داد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در نامه اين انجمن آمده كه "طي پنج هفته گذشته شركت صنايع ملي مس ايران به عنوان تامين‌كننده انحصاري سولفور موليبدن براي قيمت‌گذاري اين كالا از نرخ برابري نزديك به نرخ بازار آزاد دلار استفاده كرده است.

 از آنجاكه بيش از 90 درصد توليد داخلي مشتقات موليبدن صادر مي‌شود و با توجه به شرايط ويژه فعلي و اعمال تحريمهاي يك طرفه براي فروش كالا در بازار جهاني و خصوصا اروپا، صادركنندگان موليبدن بايد سختي‌هاي فراواني را تحمل كنند و در قبل خدماتي كه براي دور زدن تحريم از شركتهاي واسط مي‌گيرند، هزينه‌هايي پرداخت كنند.

خريد سولفور موليبدن با قيمت‌گذاري صنايع ملي مس ايران توجيه اقتصادي نداشته و عملا طي پنج هفته گذشته هيچ توليدكننده‌اي از بورس كالا خريدي انجام نداده است."

همچنين در بخش ديگري از نامه انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان موليبدن خطاب به غضنفري آمده است: "همانطور كه شما و رئيس كل بانك مركزي گفته‌ايد نوسانات نرخ ارز از دغدغه‌هاي اساسي صادركنندگان است. خصوصا در مورد مشتقات موليبدن كه از سرمايه در گردش بالايي برخوردار بوده حاشيه سودي بين سه تا سه درصد دارد؛ بنابراين امكان قبول هيچ‌گونه ريسكي از بابت نرخ ارز براي اين سند وجود ندارد.

با توجه به اين‌كه مواد اوليه مورد استفاده در صنعت فولاد از نرخ ارز مرجع برخوردار شده‌اند دستور فرماييد تا درباره اين ماده اوليه كه مورد استفاده در صنعت فولاد است، از همين نرخ بهره‌مند شود. در هر حال ضرورت دارد قيمت ارز موجود محاسبه در قيمت‌گذاري سولفور موليبدن تعيين و ابلاغ شود تا صنعتگر بتواند با توجه به اين نرخ درباره تعطيلي يا ادامه فعاليت با شرايط اعلام شده تصميم‌گيري لازم را به عمل آورد."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس