سردار فرحی: نمونه جدید باور۳۷۳ رونمایی می‌شود/ به نوع جدیدی از سوخت مایع موشک دست یافته‌ایم

سردار فرحی گفت: به نوع جدیدی از سوخت مایع دست یافته‌ایم که ماندگاری آن در حد سوخت جامد است.

به گزارش مشرق، سردار مهدی فرحی، مسئول اسبق سازمان هوافضای وزارت دفاع در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره پیشرفت‌های صنعت دفاعی کشور گفت: نیروهای مسلح توانسته‌اند تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی را برای خودکفایی در صنایع دفاعی بسیج کنند.

وی ادامه داد: ما امروز در عرصه راداری، پهپادی، موشکی، رزم زمینی و عرصه دریایی به پیشرفت‌های بسیار خوب و قابل‌توجهی رسیده‌ایم، به‌عنوان مثال در تولید سامانه‌های پدافندی توانستیم با استفاده از توان بومی به تولیدات بسیار پیشرفته و بِروز دست یابیم که از نمونه آن می‌توان به سامانه باور۳۷۳ و سامانه سوم خرداد اشاره کرد.

سردار فرحی با اشاره به دلایل مختلف ورود صنایع دفاع به تولید انواع تجهیزات گفت: یکی از دلایلی که باعث شد ما وارد تولید سامانه‌های پدافندی شویم این بود که کشورهای خارجی این دستاوردها را به ما نمی‌دادند و ما مجبور شدیم وارد عرصه تولید این سامانه‌ها شویم و خوشبختانه با قیمت بسیار پایین‌تر و با استفاده از توانمندی‌های داخلی، سامانه‌های مختلف و سکوهای پرتاب را تولید کردیم.

سردار فرحی گفت: جدیدترین نسخه باور۳۷۳ در حال طراحی است و ان‌شاءالله به‌زودی این سامانه را که قابلیتی بیش از اس۴۰۰ دارد رونمایی خواهد شد. مسیر ما در این عرصه رو به جلوست و ما می‌توانیم به پیشرفت‌های بسیار قابل‌توجهی دست یابیم.

وی در ادامه درخصوص توانمندی موشکی و برنامه‌های وزارت دفاع برای توسعه توان موشکی کشور گفت: به‌لطف خداوند قابلیت‌های بسیار خوبی در عرصه موشکی ایجاد شده است و ما در این عرصه در پنج سرفصل مختلف مانند کروز، بالستیک و موشک‌های پدافندی وارد شده به دستاوردهای بسیار خوبی رسیدیم.

در این حوزه چند پارامتر مهم مدنظر وزارت دفاع بوده که یکی از این پارامترها بحث دقت است که در این سال‌ها کارهای فراوانی انجام شده است و امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم در حوزه دقت توانستیم به موشک‌های نقطه‌زن برسیم.

سردار فرحی رادارگریزی موشک‌ها را یکی دیگر از اقدامات وزارت دفاع برای توسعه صنایع موشکی کشور دانست و گفت: اقدامات بسیاری در خصوص رادارگریزی موشک‌ها انجام شده است و به توفیقات بسیاری دست یافته‌ایم، این موشک‌ها به‌راحتی می‌توانند از رادارهای دشمن عبور کنند.

سردار فرحی تاکتیکی شدن موشک‌ها را، از دیگر دستاوردهای وزارت دفاع دانست و گفت: امروزه ما به پیشرفت‌های بسیاری در این عرصه رسیده‌ایم که می‌توانیم در عرض چند دقیقه و با سرعت بسیار بالا و استفاده از نیروهای کم از این موشک‌ها استفاده کنیم که دستاورد بسیار بزرگی است.

سردار فرحی ماندگاری را یکی دیگر از مسائل کارشده وزارت دفاع در عرصه موشکی اعلام کرد و گفت: در زمان‌های گذشته روی نگه‌داری موشک‌های سوخت مایع مشکل داشتیم اما امروز با کار کردن روی ترکیب سوخت به درجه‌ای رسیدیم که ماندگاری سوخت مایع ما در ماندگاری از سوخت جامد کمتر نیست و این می‌تواند به نگهداری موشک‌ها در مدت زمان بیشتری کمک کند.

وی با بیان اینکه "برنامه‌های موشکی ما دارای برنامه و نقشه راه هستند که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم"، افزود: شاید بیش از ۲۰ مکانیزم را طی کردیم و با تغییر جنس بدنه و سبک کردن موشک‌ها، به مکانیزمی دست یافتیم که موجب افزایش تحرک و بُرد موشک‌ها شد.

سردار فرحی گفت: در حوزه ماهواره‌برها نیز به دستاوردهای خوبی رسیدیم و ماهواره‌بر سیمرغ یک و دو و ماهواره‌بر ذوالجناح را تولید کردیم، که ذوالجناح یک ماهواره سه‌مرحله‌ای است که دو مرحله آن سوخت جامد است و این ماهواره‌بر یک ماهواره‌بر تاکتیکی است که روی خودرو سوار می‌شود و نیاز به سکوی پرتاب ندارد. ذوالجناح می‌تواند ماهواره ۲۲۰کیلوگرمی را در مدار ۵۰۰کیلومتری قرار دهد که نسبت به ماهواره‌های گذشته یک رکوردشکنی است.

وی ابراز کرد: امروز اگر بخواهیم بگوییم که تولیدات دفاعی ما نسبت به ده سال گذشته چندین برابر شده است، اغراق نکرده‌ایم. خوشبختانه از سرریز این دانش به عرصه‌های دیگر نیز کمک کرده‌ایم و در ساخت تجهیزات خودرو و ساخت واکسن از این فناوری و دانش بهره برده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    9 2
    باسلام اخبار دستاوردهای دفاعی بسیار مسرت بخش هستند. وزارت دفاع و مجموعه تولیدات دفاعی نیروهای مسلح در واقع یکی از نهادهای توسعه کشور بشمار می روند. سرریز تحولات فن آورانه در حوزه دفاعی به اقتصاد، صنعت و تولید راهبرد اثربخشی برای تغییر اکو سیستم است که امیدواریم در دولت انقلابی سیزدهم و در خیمه اباعبدالله ع و در ذیل پرچم ولایت پذیری شاهد این اتفاق خوب و پسندیده باشیم. بدانیم این تحول با نبض جوان کشور همصدا است.
  • امیرو IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    32 7
    الحمدلله رب العالمین. خدارو شکر این صنعت وابسته به کشورهای دیگر نیست به همین دلیل راه پیشترفت برای بهتر شدن همیشه باز است. توان نظامی کشور هرچه بالاتر رود امنیت کشور به همان نسبت رشد خواهد کرد.مرگ بر آمریکای تروریست
  • سرباز IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    41 8
    نیروهای مسلح ما تحت فرماندهی معظم کل قوا فعل خواستن را صرف کرده اند. به دو دلیل . اول ایمان و توکل به خدا. دوم. خودباوری. اما در مدیریت لیبرالی خود تحقیری و امید بستن به کداخدای شیطانی نتیجه اش میشود فلاکت ملت
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    25 6
    درود
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    18 37
    سرم بسازید بقیه پیش کش
    • امیرو IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      10 4
      کمبود سرم کار اون گروه اصلاح طلبهای خائن است که مسئول بودند کاری نکردند. حالا بریم سر حرف تو !یعنی تو انتظار داری هوا فضا بیاد سرم بسازه. حتماً اون موقع میگی چرا نونواییها تانک نمیسازن!
    • محمد محسن IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      8 3
      سرم می‌سازند وهرچه برای کشور لازم است.
    • افشین IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      7 3
      سرم رو شصت سال هستکه هم مبسازن و هم صادر میکنند.سرم وقتی معضل میشه که خودتحقيراني مثل شما در راس کار قرار میگیرند و در آستانه کرونا خط تولید سرم سازی یک کارخانه رو تعطیل میکنند و ایادی دلال داخلیشان مثل شما سرمه ای بازار رو احتکار میکنند. البته این مشکل هم با حرکت انقلابی حل شد و یک صفحه دیگر به روسياهيهاي امثال شما اضافه شد.
    • ناشناس IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      6 2
      نسخه ببر سرم بگیر. هم خارجی و هم داخلی. خدا رو شکر که ما سرم رو کم آوردیم برايذچند روز اونم با دسیسه. اما شما اگه خیلی مردی به عکس روزهای اول کرونا در آمریکا نگاه کن که با کیسه زباله تیم درمانيشون میرفتن داخل بخش و گان نداشتن. برای سرم سازیهای داخل فقط یک سرچ کافیه . تاریخ شروع به توليدشونم هست. ببندید اون چاه خود زنی رو .ایران شما آلبانی نيشينها رو نمیخواد.
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      6 2
      سرم می ساختیم منتهی دوستان شما قحطی مصنوعی ایجاد کردند. در ضمن شما احتمالا میوه و سبزیجات خودتو از داروخانه تهیه می کنی
    • ایرانی GB ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      5 1
      خطاب به دوست عزیز افشین : چه جواب عاج شکنی به این طرف دادین , عین واقعیت رو گفتین ! اینها همه گند کاریها رو انجام میدن بعد سر آخر مثل موجودات خاک بر سر حقیر , گناه بی عرضه گی ها و بی غیرتی های خودشون رو میخوان بندازن گردن نیروهای مسلح ... این جماعت مثلا" اصلاح طلب کاسه لیس غربی ها , از نسل همون اراذل و اوباشی هستند که در جنگ ایران و عراق , ارسال سلاح به سپاه رو متوقف کردندتا خرمشهر بدست عراقی ها بیوفته , الان واسه ما ادای دایه مهربان تر از مادر رو دارند از خودشون در میارند که مردم رو فریب بدن و خودشون رو بجای دوستدار مردم جا بزنند ... در ایران هر جا نکبت و بدبختی هست سرچشمه اش این جماعت مثلا" اصلاح طلب هست
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    14 38
    به فکر معیشت و رفاه اقتصادی ملت باشید .موشک و بمب به درد مردم نمی خوره.
    • امیرو IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      7 4
      بنده خدا اگه موشک نداشتیم الان داشتی مثل افغانها روی چرخ هواپیما خودتو می چسبوندی! اقلاً بزار اون گندی که اشرف غنی تو افغانستان زده خشک بشه بعداً نظر بده. توان نظامی کم بشه همه سوارمون میشن
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      7 3
      اون چیزی که بدرد نمیخوره، طرز فکر فعلی شماست...
    • علی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      5 3
      هرچیزی جای خود دارد امنیت نباشد اقتصاد هم نیست.
    • افشین IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      7 3
      واقعا نمی فهمید یا فکر میکنید مردم نميفهمند؟؟ اگر دومی هست که باید گفت دلیلش همون اولی هست. امنييت شرط اول برای معييشت هست. طلب معييشت رو از مسئولین مربوطش باید میکردید. مخصوصا اون زمانیکه با یک دلاری و هزار تومنی ت. خیابون رقصيديد. با موشک و تجهييزات نظامی هستکه ناموس شما رو حراج نکردند. بی امنييت اصلا خانواده خواهی داشت که معيششت لازم باشه؟؟ اینهمه ..... هم توبره.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      5 3
      امنیت مهمترین نیاز هر کشوره. ضمنا مرغ و جوج تو هم بدستت میرسه.اینقدر نگران نباش.
    • مبین IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      5 2
      اقتصاد کنار امنیت بدرد می‌خورد.
  • محمد رسول IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    27 4
    جنگنده بسازین خیلی پیشرفته
    • ناشناس IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      5 2
      اونم کم کم انشالله. فعلا گامهای اول برداشته شده و شکر خدا همیشه پیشرفت حاصل شده.
  • رضا IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    4 5
    اقا چرا اینقدر چند باره کاری؟؟؟ یه مدل بعنوان فرمت اصلی رد بصورن صنعتی تواید کنید برای داخل و صادرات احتمالی. همش که شد نمونه جدید،نمونه ازمایشی، نمونه ... شبیه حکایت ساخت ۱۰ نوع واکسن کرونا
    • افشین IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 2
      چرا هر چی بما می رسه شماها عیب ميگيريد؟؟ آخه با کدوم منطق شما از پله اول پاتو ميزاري پله اخر؟؟ الان روسیه از اس ۲۰۰ شروع کرده رسیده به اس ۵۰۰ و آمریکا از،پاتريوت اشغال پک یک رسیده به پک سه اشغال و برای اونا عیبی نداره ولی ما باید همون اول بريم آخر کار!!!! الان از،نمونه آ تا ب سامانه باور واقعا زمان زیادی نبرده و نمونه جدید که بیاد آنوقت هم در داخل و خریدار خارجی مختار هستکه نسبت به سطح تهديداتش و بودجه ای که داره انتخاب کنه. اینم بگم که نمونه ب این سامانه پایان کار نیست. نمونه های دیگه هم با برد بیشتر ارتفاع درگیری بیشتر و تعداد درگیری هم زمان بیشتر و همچنین موشکهای پرسرعتر خواهد آمد. این یعنی پیشرفت و در همه دنیا هم همینطوره.
  • مهدی IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    5 1
    اگه این سوخت مایعی که می گید از نظر ماندگاری چیزی از سوخت جامد کم نداره راست باشه یعنی یه انقلاب تو عرصه موشکی و این چیز کمی نیست
  • Ismail IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    4 1
    ان شالله پیشرفت های زیاد و خدا قوت همیشه و پیشرفت های زیاد برای ایران عزیز تمام نیرو های مسلح کشورمان تولیدات انبوه سازی مهم و حیاتی است
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    4 2
    با خسته نباشید به تمام پرسنل نیروهای مسلح ایران که امنیت و اقتدار را به مردم ایران تقدیم می کنند و ایران بزرگ را به دوران شکوه و بزرگی گذشته خواهند رساند ابر قدرتی به خودباوری است این رمزی است که نیروهای مسلخ به آن دست پیدا کرده اند .باید به نیروی هوایی و ساخت و خرید هواپیماهای جنگی توجه ویژه ای داشت زیرا هر کشوری بر آسمان چیره شد در هر جنگی پیروز است و باتوانایی هایی که در حوزه پهبادی داربم باید پهباد آواکس های سبک و سنگین برای حفاطت از آسمان ایران و رصد دشمنان در خاک خود اقدام نماییم چون هم مداومت پرواز طولانی هم سوخت کم و هم سقف برواز بالا از قابلیت ها و توانایی های پهباد آواکس است
    • افشین IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      5 1
      دوران پیش رو متعلق به پهپادهاست و خدا رو شکر ما در این مقوله صاحب سبک هستیم. به اعتراف فرمانده تروریست سنتکام در منطقه از زمان جنگ ویتنام به بعد برای اولین بار هستکه نیروی هوایی آمریکا بدون برتری هوایی در منطقه دست به پرواز و عملیات میزند و این برتری را پهپادهاي ایران در اختیار دارند. این حرف من نیست و اعتراف خود این تروریست در جلسه استماع کنگره تروریستهای کت و شلوار پوش آمریکاست.
  • محمد IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    3 7
    تا زمانی که جنگنده نسازین کار تکمیل نمیشه، حالا هی موشک بساز، راست میگی جنگنده بسازین نسل ۴ هم باشه قبوله
    • علی IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 2
      انشاالله جنگنده هم می‌سازیم حالا می بینید. انقدر انشاالله پیشرفت کنیم که دشمنان متحیر بمانند.
    • افشین IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 2
      همچین نظر میدی که انگار تا حالا طراحی چهل تا دکترین دفاعی کشورهای مختلف رو عملیاتی کردی. جنگنده بمرور و پله پله ساخته خواهد شد و نمونش،کوثر و یاسین هست و ادامه خواهد داشت و لازم باشه بمرور چند فروندي هم خواهند خرید. اما اولویت در دکترین نظامی،ما در خوشبینانه ترین حالت در رده پنجم به جنگنده می رسه که دلایل درستی هم داره و این دلایل بخشيش با نگاه و تجربه حاصله از جنگ اول و دوم خلیج فارس و حمله نیروهای آمریکایی و ناتو به عراق هست. شرحش زمانبر هست و اینجا جاش،نیست اما کار درست همینه که الان دارن میکنن. نسبت به بودجه و توان ما و سطح تهدیدات و دشمن اصلی ما که آمریکا و ناتو در،کنارش هستند این بهترین روش دفاعی هست.
  • siroos US ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    9 1
    به کوری جشم منافقین و بدخواهان ایران
  • US ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    10 2
    بسیار عالی. انواع موشکهای قاره پیما, هایپر سونیک, ماهواره زن, معادل S-500, ترمو باریک و هوش مصنوعی از الزامات است
  • محمد مهدی IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    9 3
    سلام خدا بر سپاه پاسداران وهمه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران. خداقوت خسته نباشید.
  • محمد علی IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    6 4
    درود خدا بر سرداران سرافراز سپاه.
  • FR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    4 2
    سلام .میگم یک بنده خدایی بود همیشه زیر هر خبری کامنت می نوشت آواکس از اوجب واجبات است چرا پیداش نیست خیلی وقته دیگه کامنت نمیزاره کسی ازش خبر داره دلمون خیلی تنگ شده واسه کامنت هاش
    • افشین IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      3 0
      چند وقتی هستکه نیست. یا از دولت روحانی ناامید شد دید این تخم مرغ و مرغ نمیتونه تامین کنه آواکس،که دیگه اصلا. البته از زمان کرونا نیست. انشالله که سلامت باشه و کرونا نگرفته باشه.
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    9 2
    خیلی عالی است به نظر من و این قدرت صنایع دفاع برمیگرده به مدیریت قاطع و مستمر رهبر عزیز که حافظ علم و دانش ایران اسلامی هستند من خیلی باور 373 را دوست دارم چون قدرت فوق العاده ایران در علم را به رخ جهانیان مخصوصا آممریکای شیطان پرست و غربیهای حرومزاده نشون داد و دماغ روسیه را هم تا ماتحتش سوزوند که اینقدر سره اس 300 ادا درآورد و به ما نداد تا اینکه دید خودمون باور 373 را ساختیم بعد گفت بیاین اس 400 هم میفروشم دیگه اس 400 را بزار سر قبرت ما خودمون از اون بهتر را ساختیم تو بیا از ما باور 373 جدید را بخر که از اس 400 شما بهتره ((( برای سلامتی رهبر عزیز عالم و حکیم و مهربان و نورانی صلوات)))
    • افشین IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 1
      الهم ......افرين.هم بر شما و هم بر اناني که مطالبات امام خامنه ای را به نتیجه رساندن.سیاسیون باید از این عزیزان یاد بگیرند. هر جا سخن آقا بر زمین ماند به مشکل خوردیم. عبرت بگیرید آقایان مثلا خواص.
  • حسین ارومیه IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 1
    دفاعی کشورهرچقدرپیشرفت کنه بهتره درودبرشمامرگ براصلاح طلب غربزده
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    1 3
    حالا بزار رو نمایی بشه بعد! یه عکسی ازش دربیاد اون وقت صحبت میکنیم
    • افشین IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      0 1
      تجربه من میگه آماده هست و در،زمان لازم رونمایی خواهد شد. البته عکسهایی از،نمونه جدید و موشک جدیدش در فضای مجازی هست. لانچرهاييدکه دیگه تل نیستند و تبدیل به تلار شدند و همچنین موشکی دیگه با کمی،تغییرات و اندازه بزرگتر.
  • SG ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    1 4
    با سلام. به‌لطف خداوند قابلیت‌های بسیار خوبی در عرصه موشکی ایجاد شده است و ما در این عرصه در پنج سرفصل مختلف مانند کروز، بالستیک و موشک‌های پدافندی وارد شده به دستاوردهای بسیار خوبی رسیدیم. کشورهای خارجی این دستاوردها را به ما نمی‌دادند و ما مجبور شدیم وارد عرصه تولید این سامانه‌ها شویم و خوشبختانه با قیمت بسیار پایین‌تر و مثل فرد پستی مثل قالیباف و با استفاده از توانمندی‌های داخلی، سامانه‌های مختلف و سکوهای پرتاب را تولید کردیم.
    • افشین IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      4 0
      گویا در طویله بزرگ شدی و تربیت شدی که به این راحتی به دیگران توهین میکنی منافق آلبانیایی.دکتر قالیباف هشت سال برای این کشور جنگیده و تنها برادر خود را فدای ملت و کشور ایران کرده که افتخار شهادت بر این خانواده محترم مبارک باشد. پست شماييد که از بدو تولد تا دم مرگ مزدور بیگانه هستید و عاقبت هم با ذلت در غربت به درک واصل میشوید.
  • FR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    1 0
    سلام .میگم یک بنده خدایی بود همیشه زیر هر خبری کامنت می نوشت آواکس از اوجب واجبات است چرا پیداش نیست خیلی وقته دیگه کامنت نمیزاره کسی ازش خبر داره دلمون خیلی تنگ شده واسه کامنت هاش
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    بدبختی ما از خودمونه هیچ کس به فکر هم نوعش نیست وگرنه هم مرغ هست هم سرم دولت با یه سری افراد جاه طلب چکار میتونه بکنه هر کس به فکر جیب خودشه
  • FR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    ماشاالله خدا قوت آدم باشنیدن این افتخارات وپیشرفت های صنعت دفاعی کشورمان احساس غرور وعزت می کنیم خدا یاورتان باشد
  • مغزمتفکر IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    3 0
    باید آواکس بخریم آواکس از اواجب واجباته واجباته واجباته واجباته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس