سقوط

متخصصان سایبری، اطلاعاتی را در اختیار برخی رسانه‌های تخصصی خارجی گذاشته‌اند که نشان می‌دهد در سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، نقش حمله سایبری تروریستی پررنگ بوده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، حادثه غم انگیر و تاسف بار سقوط یک هواپیمای اوکراینی در سحرگاه روز چهارشنبه هفته گذشته را شاید بتوان یکی از تلخ‌ترین حوادث سال‌های اخیر کشورمان دانست که دل‌های مردم را غصه‌دار کرد و جمعی از هموطنان را به کام مرگ کشاند.

بعد از بروز این حادثه تاسف بار، نیروهای مسلح و دیگر بخش های مسئول در کشورمان وارد بحث تحقیق و تفحص پیرامون این موضوع شده و در نهایت در صبح روز شنبه، ستاد کل نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی در خصوص این حادثه داد و در کمال تاسف مشخص شد که شلیک غیرعمد از سامانه پدافند هوایی تور ام ۱ سپاه موجب سقوط این هواپیما شده است.

بیشتر بخوانید:

دستور رهبر انقلاب درباره حادثه هواپیمای اوکراینی: صادقانه و صریح با مردم مطرح کنید

سردار سلامی: جنگ الکترونیک را شروع کردیم پرنده‌های آمریکایی ناپدید شدند/ موشک بالستیک نقطه‌زن یعنی انتهای تکنولوژی

همزمان، رهبر انقلاب با اطلاع از وضعیت به وجود آمده دستور پیگیری‌های ویژه را صادر کردند و توضیحات سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه (متن کامل تر را در اینجا مطالعه کنید) مشخص کرد که این اشتباه از ظرف نیروهای خودی، موجبات چنین اتفاقی را رقم زده است.

ابهاماتی در سقوط پرواز اوکراینی

یکی از اولین مباحثی که پس از رونمایی از علت واقعی سقوط ذهن بسیاری را درگیر کرد این بود که با وجود شرایط بسیار حساس کشور در آن مقطع و امکان بروز هرگونه حادثه چرا حداقل پروازها در آن بازه زمینی لغو نشده است. سردار حاجی زاده در این خصوص این گونه می‌گوید:

«نمیخواهم کسی را متهم کنم، از دید من هروقت شرایط جنگی می‌شود باید این اتفاق توسط مسئولین ذیربط می‌افتاد اما به هر ترتیب نیفتاد... و کسان دیگری باید این کار را می کردند.»

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین ضعف‌ها در سقوط پرواز اوکراینی و فرجام تلخ آن را دقیقا در همین موضوع پیدا کرد. نهاد یا نهادهایی که مسئول انجام پروسه پرواز ممنوع و زمین‌گیر کردن پروازهای کشور در آن لحظه بودند کدام نهادها بودند و آیا پاسخگو خواهند بود؟

در عین حال، این سوال و ابهام برای بخشی از جامعه پیش آمده که به نظر می‌رسد نیروهای مسلح در بیان واقعیت، تاخیر کرده‌اند. در حالی که چنین موضوع حساسی که شامل پارامترهای مختلفی چون علت حادثه، اشتباهات فرد یا گروه شلیک‌کننده، احتمال هک سیستم یا هر نوع ابهام دیگر، نیازمند بررسی تخصصی است و در حالی که ایکائو (سازمان هوانوردی بین المللی) در تحلیل خود از این ماجرا، رسما پیش‌بینی می کند که این جمع بندی ۳۰ روز طول بکشد، اما ایران در عرض ۳ روز، این اقدام را انجام داده است.

چرا تشخیص اشتباه در آن شرایط رخ داد؟

مسئله بعدی در خصوص این تراژدی، شلیک اشتباه سامانه تور ام ۱ است. در این خصوص باید به شرایط حساس چند ساعت پس از وقوع پاسخ موشکی کشورمان به آمریکا اشاره کرد که هر لحظه بیم جنگ می‌رفت. در این شرایط، از مفهوم نظامی «مه جنگ»   یا Fog of War استفاده می‌شود؛ اصطلاحی که به دشواری تصمیم‌ گیری در میانه درگیری‌ ها اشاره دارد و فشار و حساسیست روانی بالا بر نیروها را توصیف می کند.

در واقع کارشناسان نظامی این شرایط را به زمانی اطلاق می‌کنند که وخامت شرایط به شکلی است که مانند شرایط مه و غبار، تشخیص اطلاعات درست از نادرست یا سره از ناسره سخت و دشوار می‌شود. در واقع این شرایط عدم‌اطمینان نسبت به محیط اطراف را در میدان جنگ توصیف می‌کند. در این شرایط نیروهای نظامی، اپراتورها و افراد دخیل در شرایط آماده‌باش استرس، فشار و هیجانی چندین برابر شرایط معمول را تجربه می‌کنند و این مسئله احتمال خطای آنها را بالا می‌برد.

کشورهای مختلف همگی تلاش دارند با استفاده از آموزش‌ها، ابزارها و فناوری‌های مختلف در چنین شرایطی درصد خطا را هرچه می‌توانند، کمتر کنند. برخی از کارشناسان خطای صورت‌گرفته از سوی یک سامانه پدافندی کشورمان را در راستای بخشی از همین مسئله تلقی می‌کنند. چنین سامانه های پدافندی، در شرایط جنگی اختیارات بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند بدون طی سلسله‌ مراتب مرسوم در صدور فرمان آتش، تصمیم به شلیک بگیرند.

کروز از کجا آمد؟

هشدار شلیک موشک کروز یکی از موارد مهمی است که واکاوی آن به روشن شدن ماجرا کمک می‌کند. با توجه به اینکه در آن ساعات و به دلیل تهدیدهای مداوم ترامپ برای شلیک به ۵۲ نقطه کشور، پدافند به صورت آماده باش کامل درآمده بود، سامانه و افراد فعال در تور ام ۱، هدفی که در رادار خود در نزدیکی آن است را به عنوان موشک کروز تشخیص می دهد که سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، علت آنرا علاوه بر خطای فرد شلیک کننده، نوع حرکت هواپیما و محل استقرار سامانه دانست که به موشک کروز شبیه بوده است.

تحت تاثیر جنگ الکترونیک قرار گرفتن یا نوعی از حمله سایبری یکی از گزینه‌های موجود در این شرایط است که مشخص شدن حقایق کافی از آن همچون ماجراهای استاکس نت و امثالهم، زمان طولانی‌تری را طلب می‌کند. بر این اساس، بررسی‌های مشرق از برخی رسانه‌های خارجی فعال در حوزه دفاعی نشان می‌دهد، نمی توان به طور کلی، موضوع احتمال حمله سایبری و جنگ الکترونیک را در این موضوع کنار گذاشت به صورتی که حتی بعضا اشاره می شود که واحد ۸۲۰۰ اسرائیل مقصر "مرگ" هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران است.»

پایگاه تحلیلی پولیتوس در این زمینه با اشاره به اینکه "پس از اصابت موفقیت‌آمیز موشک‌های ایرانی به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه نیروی هوایی آمریکا قصد حمله به مراکز استراتژیک ایران را دارد به آن‌ها داده‌شده بود"، افزوده است: درست در همان لحظه حساس، یک بوئینگ مسافربری در مجاورت یکی از مراکز مهم نظامی سپاه به پرواز درآمد و این تقارن زمانی سرنوشت‌ساز با "خطای انسانی" ترکیب شد تا به‌طور تصادفی، موشک شلیک‌شده، هواپیمای مسافربری را به آتش بکشد.

به نوشته این پایگاه تخصصی، کارشناسان مرکزی به نام "Veteranstoday" معتقدند که واحد ۸۲۰۰ اسرائیل در ازکارافتادن سیستم هواپیمای پرواز PS۷۵۲ درگیر بوده چراکه  این حمله سایبری تروریستی اسرائیلی بود و هکرهای اسرائیلی با تغییر در کد شناسایی هواپیما و تعویض جای "دوست و دشمن"، هواپیماهای اوکراینی را به‌عنوان "دشمن" تعریف کردند که همین منجر به پرتاب موشک سیستم پدافند هوایی ایران شد.

این کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که عمده تراشه‌های مورداستفاده در ساخت تراشه‌های نظامی سایبری در سراسر جهان درخطر نفوذ هستند چراکه این تراشه‌ها با استفاده از فن‌آوری آمریکایی ساخته‌شده و دارای خلل قابل‌نفوذ برای دسترسی‌های غیرمجاز هستند و پیش‌ازاین نیز سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل از طریق حمله هکرهایشان توانستند در مقاطعی سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران را مختل کنند.

"به همین دلیل است که روسیه و چین برای تولید و آماده‌سازی زیرساخت‌های سایبری خود فن‌آوری دیجیتال تولیدی خود را برای دفاع از امنیت ملی به کار می‌گیرند و به همین دلیل است که کشورهایی مانند ایران ممکن است هنوز در مقابل نفوذ سایبری اسرائیلی آسیب‌پذیر باشند. "

به اعتقاد این رسانه، "برای جلوگیری از حملات سایبری آینده اسرائیل به اهداف نظامی و غیرنظامی، این تروریسم سایبری باید افشا شود و با پایان دادن به این رفتار متجاوزانه، خطر تسلط اسرائیل بر فناوری سایبر، به همه جهانیان اعلام شود و بسیاری از کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که وضعیت هواپیمای اوکراینی یادآور داستان مرگ یک‌باره سیستم هواپیمای شناسایی روسی "ایل-۲۰"، در آسمان سوریه، در سپتامبر ۲۰۱۸ است که درنتیجه اقدامات عمدی دولت صهیونیست، به زمین‌خورده بود. "

از سوی دیگر، بحث هایی در خصوص امکان استفاده آمریکا از سامانه جنگ الکترونیک سوتر (Suter) نیز در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطرح است که این سامانه، یک نوع سیستم جنگ الکترونیک است که هدف از کارکرد آن، فریب سیستمهای دفاع هوایی و موشکی حریف است. کارکرد این سامانه به گونه ای است که با ارسال امواج الکترونیکی و الکترومغناطیسی به سیستمهای دفاع هوایی و موشکی و نفوذ در رایانه آنها و یا شبکه یکپارچه پدافندی، ضمن ایجاد اختلال در فرایند کارکرد آنها، پالس ها و داده های غلط را برای آنها ارسال میکند.

اگرچه شواهد و مستندات زیادی در حال حاضر برای تایید چنین موضوعی وجود ندارد و مواردی چون برد این نوع سامانه ها، عدم کشف چنین اخلال هایی در سامانه های موجود در اطراف تهران و نحوه اجرای چنین اقدامی، باعث کمرنگ شدن احتمال آن می شود اما با توجه به انواع اقداماتی که در سالهای اخیر توسط اسراییل و آمریکا برای به هم زدن آرامش و امنیت کشورمان به اجرا گذاشته اند، طبیعتا نمی توان به طور کامل و سریع چنین گزینه هایی را کنار گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 274
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 95
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    نفوذی های داخل بنی صدر 2
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      آسمان تهران برای سفیر انگلستان کلیر شد. اما برای پدافند ایران در روز جنگ نشد. تعظیم به بریتانیا
    • روزبه IT ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      بعد افشاگری های اسنودن و انتقال اطلاعات شبکه های جاسوسی، روسهاروبه این یقین رسونده که خطر در کمینه خدا می دونه چه چیزهایی رو افشاگری کرده که فوری به فکر اینترنت ملی افتادن
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      8:47 چون برای برخی مسئولین جان انگلیسی ها بیشتر از هموطنان خودمان ارزش دارد والا این تلفات انسانی را در قضیه بنزین و سیل و قطار و غیره داشتیم و آنهاخم به ابرو نیاوردن. اینجا هم فریادها برای عزیزان از دست رفته نیست بلکه خوشحالی درونی خناس ها از اشتباه سهوی نیروی خودی ست .
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      مطمئن باشید آمریکا بزودی با موشک کروز ایران را خواهد زد. چون دیگر پدافند ما جرات نخواهد داشت به سیگنال کروز واکنش فوری نشان دهد و هر بار می ترسد که نکند هواپیمای غیر نظامی باشد. توضیح بیشتر این سرعت موشک کروز بسیار متغیر است و در حین تغییر مسیر سرعتش کم می شود و به راختی در رادار با هواپیمای غیر نظامی اشتباه می شود. فرصتی هم که برای رفتن زیر سقف آسمان و دیدن با چشم غیر مسلح هم نخواهد بود. پس موشک کروزی که بعدا به سوی ایران نشانه خواهند رفت حتما به هدف خواهد خورد.
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      از همه مشکوک تر اظهار نظر فوری مقامات امریکا و کانادا در این مورد که این هواپیما هدف موشک قرار گرفته و فیلم برداری به موقع از اصابت موشک دست داشتن نفوذی ها را تقویت کرده.
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      16 13
      ....یدید
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      تعداد منفی ها نشان دهنده فعالیت شدید نیروهای سایبری عربستان و آلبانی و تلاویو است.
    • مجید US ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      63 5
      شاید سالها بعد بیشتر عنوان شد که ماجرا چه بود شهید تهرانی مقدم شهید کاظمی آشتیانی
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      43 12
      قابل توجه عزیزان بی اطلاع از امور نظامی. اطلاعات سیستم‌های پدافندی در بستر اینترنت منتقل نمیشوند که بشه دستکاریشون کرد. فقط میشه در ارسال و دریافتشون اخلال ایجاد کرد.
    • چند سوال مهم IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      12 15
      1-آیا اطمینان صد در صد حاصل شده که سقوط هواپیما بر اثر اصابت موشک بوده است یا بر اساس حدس و گمان و شانتاژ کارشناسان خارجی بخصوص اکراینی ها این اتهام گردن گرفته شده است تا اوضاع خرابتر از این نشود 2- چنانچه یقین صد در صد از اصابت موشک وجود ندارد ، چقدر احتمال میدهید امواج الکترومغناطیسی مزاحم مثل گنبد آهنین و هارپ و غیره باعث این سقوط شده باشند 3- بهرحال بایدر در نظر داشته باشید که فضای مغناطیسی کشور ما سالهاست که به دلیل مسائلی مثل پارازیت ها و اخیرا هارپ ، چندان مناسب نیست . بعلاوه در شرایط جنگی هم طرفین مخاصمه اقدام به ارسال امواج رادیویی تدافعی و تهاجمی میکنند که این خود بیش از پیش ناهنجاری های مغناطیسی را در آسمان کشور تشدید میکند ، و در نتیجه بر اثر ناهنجاری های مغناطیسی ، سیستم ناوبری هواپیماها مختل و هواپیماها سقوط میکنند. حتی شاید سقوط هواپیمای تهران یاسوج هم بدین علت بوده باشد ....
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      22 11
      مومن بحث جنگ الکترونیک را سپاه چرا قبول نمی کند و می خواهد مرتب یک استوار را محکوم کند چون پای مسئولین بالای مملکتی گیر است اینطوری می توانند بگویند پدافند ما در عوض قوی است و مسئولین در متوقف نکردن پروازها قصور نکرده اند
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    باشه تو راست میگی
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      پس نکند لابد مرض داشته اند و عمدا هواپیما را زده اند تا آبروی خودشان را ببرند؟
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      51 35
      حالا تو چرا اشفته شدی ناقلا ؟! نکنه تو بودی که..............
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      13 4
      ول کنید این حرف هارو .قطر اینجا چی میگه ؟
    • محمدحسین IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
      2 1
      ببخشید که در محضر شما اعاده ادب کرد.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    اره بهترین راه واسه فرار از بار مسئولیت همینه ، مثل همیشه دورغ ،شرم به شما
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      بدبخت، نیروهای مسلح که این تقصیر رو به گردن گرفت. نویسنده داره فرضیاتی مطرح می کند که عقل تو به آن قد نمی ده. می گوید احتمال وجود اخلال الکترونیکی هست اما تایید نشده. شرم بر هرچی آدم بیسواد پر مدعا.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      56 22
      البته باید گزارش از لشگر سایبری فارسی زبان عربستان واسرائیل رو هم ضمیمه میکدر تا دلیل این عصبانیتهای عجیب وغریب از افشای احتمال حمله سایبری روشن شود.
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      88 46
      این جماعت ماهواره بین اصلا عقلی براشون نمونده شبکه‌های ماهواره‌ای و تله گرامی دشمن کنترلشون میکنه
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      17 14
      احمق
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      50 32
      شرم به خودت باشه عزیز آخه چه دروغی ؟! خب هم فرمایده یگان هوافضا و هم فرماده کل سپاه و هم ستاد مشترک نیروهای مسلح مستقیم و با صراحت آن هم در رسانه ها مقابل مردم گفتند اشتباه از نیروی ما بوده و گردن می گیریم.
    • BE ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      29 25
      این شرکت هواپیمایی متعلق به یک شرکت سرمایه گذاری است که آن شرکت متعلق به صهیونیست است. آنها داده های زیادی را در گذشته جمع آوری کرده اند .... چه کسی واقعیت را نادیده گرفته است؟....
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      3 3
      سگ
    • محمدحسین IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
      5 11
      فرار از مسولیت؟!!! سپاه که مظلومانه به گردن گرفته.
  • یازهرا IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    56 13
    برای یافتن جواب نمی توان سیستم ها را چک کرد بلکه میتوان رفتار و حرکات دشمن را در آن زمان بازبینی کرد.
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      2 27
      حاجی زاده پس از عملیات قاسم سلیمانی اعلام کرد ما همراه با شلیک موشک روی هواپیماهای دشمن هم اختلال ایجاد کردیم به احتمال بسیار زیاد یکی ار این اختلال ها به اشتباه روی هواپیمای مسافربری و رادار تور ایجاد شده هواپیمای مسافربری با موشک کروز اشتباه گرفته میشه و بهش شلیک میشه
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    باز هم تاکید می کنم، حاجی زاده و سران سپاه دارند در یک علملیات استشهادی رسانه ای عملا خود را قربانی می کنند. واقعیت این نیست. آنچه به هواپیما برخورد کرده قطعا هر چه بوده موشک نبوده. رد موشک باید در فیلم دیده می شد که نیست ( البته فیلم جعلی درست کردند که رد موشک در آن ظاهرا هست اما اشتباها در آن فیلم نشان دادند هواپیما منفجر شده! که اینطور نبود). موشک اگر به هواپیما بخورد در جا آن را منهدم و منفجر می کند ( که برای توجیه این مساله هم مدعی شدند لابد فیوزهای مجاورتی موشک به دلیل عدم برخورد به هواپیما و حرکت از کنار آن منفجر شده! که این هم نمی تواند درست باشد. چون هواپیمای غیر نظامی آنقدر کند است که وقتی موشک رویش قفل شود حتما به آن برخورد می کند و مثل جنگنده نظامی نیست که با یک حرکت مانوری از موشک بخواهد فرار کند و موشک ناچار شود خود را منفجر کند) . پس کل داستان زیر سوال است. حاجی زاده مانند آدم بیگناهی است که در دادگاه اتهامات را قبول کرده تا متهم واقعی را نجات دهد. اما متهم واقعی کیست؟ من بر اساس فیلم موجود و شواهدی مانند آتش سوزی تدریجی هواپیما قبل از انفجار با اطمینان صد درصدی می گویم که شیء اصابت کرده به هواپیما گلوله توپ ضد هوایی بوده است. پدافندی که ویژه ارتش است. اما حاجی زاده خود را فدا کرد تا رویای درگیری بین ارتش و سپاه تعبیر نشود.
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      72 18
      تا حالا صدای توپ ضد هوایی رو شنیدی؟؟ تا حالا خط آتش اونو اصلا دیدی؟؟
    • CZ ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      48 2
      عدم هماهنگی در امنیت پرواز حتی آمریکا بعد از حمله موشکی ایران منطقه هوای ایران را پرواز ممنوع اعلام کرد
    • به IR ۰۸:۵۳ IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      18 18
      ظاهرا تو ضدهوایی را نمی شناسی. رد آتش ضد هوایی که در فیلم های جنگی دیده اید و صدایی که شنیده اید فقط مال مسافتهای کوتاه است در کنار خود توپ ضد هوایی. از دور - مثل فاصله ای که فیلم گرفته شده است- ابدا نه ردی از ضد هوایی قابل مشاهده است و نه صدایی شنیده می شود. در دوره جنگ من خردسال بودم اما یادم هست هواپیماهای عراقی را که در وضعیت قرمز با ضد هوایی سرنگون شدند. نه نوری دیده می شد و نه صدایی. فقط هواپیما آتش می گرفت.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      15 11
      همه حرفات درسته بجز آخریش،
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      18 21
      تو منافقی که بین.ارتش وسپاه نفاق ایجاد میکنی وگرنه.جوابت را با.دلیل وبرهان میدادم
    • هامان IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      32 2
      عزیزم سپاهم توپ داره.توپ۲۳رو هردوتادارن،توپ۳۵تنهاارتش داره،توپهای کالیبربالاترضدهوایی یه نمونه رو سپاه داره و یه نمونه ی۱۰۰میلیمتری هست که ساخت صنایع دفاع هردودارن.پس از اساس این موضوع ردِّ
    • به هامان IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      6 2
      حتی اگر هم حرف تو درست باشد - که نیست چون سامانه های ضدهوایی سپاه خیلی تعداد هستند و اطراف تهران هم نیستند- اما در اصل مساله که موشک نبوده است تفاوتی ایجاد نمی کند.
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      24 12
      موضوع رو منحرف نکنید مسئله اینه که چرا اولش داشتید مینداختین گردن نقص فنی؟ مگه میشه زده باشید و خودتون ندونید؟ چرا همون اول اعتراف نکردید؟
  • صابر IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    سلام یادمون نره، هواپیما هم بوئینگ بوده! بوئینگ آمریکایی با تجهیزات و سامانه های الکترونیک آمریکایی!
    • US ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      33 25
      امان از دست جهل
    • BE ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      23 10
      این درست است ، آنها می توانند از راه دور کنترل شوند ، فقط تعداد معدودی از خطوط چنین عملکردهایی را غیرفعال کرده اند ... مطالعه کنید - اصلاً وانمود نکنید که همه چیز را می دانید ...
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    98 11
    بزرگترین اشتباه تقصیر سازمان هواپیمایی که اصلا گذاشتند این هواپیما پرواز کنه
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      86 15
      مسئول بستن اسمان کشور ،رئیس شورای امنیت ملی یعنی روحانی است.طبق ماده ده قانون هواپیمائی کشور.
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      35 14
      مسئول بستن اسمان کشور ،رئیس شورای امنیت ملی یعنی روحانی است.طبق ماده ده قانون هواپیمائی کشور.
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      17 7
      شورای عالی امنیت ملی شامل سردار سلامی امیر موسوی سردار باقری رئیسی سعید جلیلی و دریابان شمخانی هم میشه اونا چرا نبستن امسمان کشور رو؟ به نظرم رو این بهونه هم نمیشه مانور داد چون باز پای خود سپاهی ها گیره بریزید رو هواپیماربایی
  • یازهرا IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    دشمن را بشناسیم، یعنی شناخت و شناخت
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    35 6
    باید دید بازرسی ستاد کل چقدر در تحقیقات و کسب اطلاعات موفق عمل میکنه
  • آنتی اصلاح طلب US ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    54 28
    سفر ناگهانی امیر قطر ادعای میدل ایست آنلاین تردید سردار حاجی زاده در خصوص موشک های کروز شلیک شده به خاک ایران قطعات پازل توطئه آمریکا در حال کامل شدنه .
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    42 61
    واسه دفاع از سرباز خاطی دیگه به جاده خاکی نزن. یه اشتباه کرده که قضاوتش کار ما نیست. آسمون، ریسمون هم نکن.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      81 25
      آره بابا! پشتشون رو خالی کنید تا اینبار که واقعا کروز ودشمن وبمبهاش اومد روی سرت ،سرباز از ترس تو ،حرکتی نکنه وبمب وموشک بخوره توی...........
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      29 7
      9:48 سربازی که بترسه، بهتره اصلا پشت سیستم نشینه. کلی جوون شجاع و باهوش داریم.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      13 16
      سرباز زمانی ترسش بیشتر میشه که خودی ها هواش رو نداشته باشن . چون هر کاری کنه به ریسکش نمیارزه . مردم هم که بعضی ها واقعا در فضای رسانه ای دشمن اسیر شدن۱۱:۴۴
    • فرهمند IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      4 0
      سرباز پشت تور ام یک بشینه ؟ حتما دارین شوخی می کنین رادار من حداقل درجه اون یه ستوان یک یا سروانه اما اجازه برای شلیک موشک فقط با تائید و روئت فرمانده سایت راداریه که سرهنگ به بالاس
  • علی IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    12 36
    متاسفانه مسولان مشعول کارنامه ۴۰ساله انقلاب رو لکه دار کردن
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      43 30
      اتفاقا نشان دادند مسئول تراز انقلاب یعنی چی .عمری به مردم خدمت کردند ولی به دلیل حادثه ای که کلا مشکوک است ،ارزوی مرگ کردند.خدائیش تو خودت این قدر مسئولیت کارهات رو به عهده میگیری؟!
  • YasharTurk IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    29 14
    خطای انسانی و عدم اتصال آنلاین اپراتور سامانه پدافند هوایی تور ام ۱ به اطلاعات پرواز اطراف سامانه، باعث هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافر بری شده امید است از این تجربه تلخ،پدافند هوایی درس عبرت بگیرد و با به کارگیری نیروی آموزش دیده فوق حرفه ای و ساخت شبکه آنلاین پدافند بومی، که حداقل با این شبکه، پدافند هوایی بتواند به اطلاعات پروازهای داخلی محدوده عملیات خود دسترسی آنلاین داشته باشد. تا جلوی تکرار چنین حوادثی را به صفر برساند
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      36 45
      انلاین بوده اند وای در سیستم ارتباط اختلال ایجاد کردن واپراتور نتونسته تماس داشته باشه.به نظرت در عرض ده ثانیه تصمیم گیری راحته ؟! اگه کروز واقعی بود یا مثل 11 سپتامبر خود هواپیما مثل کروز عمل میکرد ،چی ؟!
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      27 2
      خطای انسانی محرزه چون این پدافند باید می فهمید که این چه موشکی است که از سمت تهران شلیک شده و به سمت جنوب حرکت میکرد؟؟؟هواپیما از تهران برخاسته و به سمت پدافند حرکت میکرد یعنی از شمال به سمت جنوب می امد. و از طرف غرب یا شمال غرب یا جونب غرب نمی آمد. و درصورت تداخل سامانه پدافند این چه سامانه ای است که هم رادرش حک شده هم شبکه آنلاین اطلاعات پرواز ، هم راه تماس و اپراتورش تشخیص شمال،جنوب وغرب، شرق ندارد
    • به IR ۱۳:۰۹ - ۱ IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      1 9
      هواپیما تغییر مسیر داده و در حال برگشت به سمت فرودگاه بوده. پس ایراد شما وارد نیست.
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      9 1
      18:22 هواپیما بعد از هدف قرار گرفتن بسمت فرودگاه چرخش کرد و برگشت دفاع شما قابل قبول نیست
  • امین TR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    77 37
    با توجه به اینکه ترامپ سریع گفت کاره خوده ایران بوده و قبل از شلیک موشک اون تصویر بی بی سی یکی داشت از هواپیما فیلم میگرفت انگار میدونست قرار بزننش به احتمال زیاد حقه ی سیگنالی بوده سیگنالی داده که من موشک کروزم یا اختلال الکترونیک ایجاد کرده که از عمد اشتباه کنیم
  • کوروش IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    به خدا از همون اول گفتم ، قطعا آمریکا باعث و بانیش است ! اونقدر شل گرفتن که یه سری احمق رفتن جلو دانشگاه تا خنده های کفتار رو دربیاورند ؛ یعنی نمی فهمند که دستکاری های آمریکا (در سطح های مختلف امنیتی و حملاتی که نجام دادن) باعث این اشتباه شده ؟ یعنی نمیخواند بفهمند که در واقع و دراصل آمریکا این هواپیما رو زده ؟!! نمیخواهید بفهمید؟؟؟؟؟؟؟؟!
    • مهرداد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      26 3
      نبستن فضای هوایی و زمین گیر کردن هواپیماها پس از آماده باش 100 درصدی پدافند هم تقصیر آمریکا بوده؟ آمریکا از داره سو استفاده میکنه از بی عرضگی ماست
    • محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      30 22
      به خدا کوروش راست میگه یعنی کسانی که منفی زدند حتما لشکر سایبری اطراف روی مبل نشتند و منفی می زنند.
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    31 9
    در هرحال این موارد نیاز به بررسی و زمان بیشتری دارد که باید با دقت و بدون حساسیت کاذب انجام شود .
  • علی FR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    27 42
    از اولشم این هواپیما مشکوک بود الان خبر رسید که این هواپیما با روشن کردن رادارش داشته نقاط کشور آواکسهای امریکا رو پر میکرده
  • زهرا IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    68 31
    بخداکارهمین اسراییل وامریکاست نخواستن واردجتگ اشکارباایران بشن اینجوری انتقام گرفتن ک وجه سپاه خراب بشه مام ک چقدرنمک نشناسیم خوبه دیروزقلبمون اتیش گرفت واسه سردارمون امروزعکسشوپاره میکنین سردارخاجی زاده دقت کنیین بخدااون خوشحالی ترامپ وحرفاش دقیقابخاطره همین خذابکاری کاره خوده عوضشه
    • RU ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      17 7
      به خدا بابت این چیزا قسم نخورین. هفته قبلم خیلیا حاضر بودن قسم بخورن موشک امکان نداره به هواپیما خورده باشه.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    44 12
    انتظار ندارید که وقتی شرایط جنگی می شود, امریکا از سیستم های جنگ الکترونیک علیه ایران استفاده نکند. فکر کنم امریکا قدرت و تفوق جنگال خود را در این فقره به کار بسته و به خاطر عدم اقرار به پیروزی امریکا در این زمینه, ترجیحا به ان اشاره نشده است.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    62 45
    سلام من به عنوان کارشناس ارشد امنیتی کاملا قبول دارم که این یک حمله جنگ الکترونیک بوده که دست منافقین داخلی و خارجی می باشد ان شاء الله هر چه زودتر اعلام شود
  • RU ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    45 45
    با توجه به دروغگویی سه روزه مقامات و مخصوصا داستان آتش گرفتن موتور هواپیمای اسراییلی الان این شبیه یه بهونه است. باید زودتر حقیقت به مردم گفته می شد بعد درباره این جنبه اش میگفتن. نه اینکه وقتی غرب پا رو گلوشون گذاشت راستشو بگن.
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      49 28
      تو باید بگویی غربیها از کجا می دانستند هواپیما موشک خورده؟ آنهم قبل از هیچ تحقیقی؟ و از کجا می دانستند چه ساعتی باید فیلم بگیرند؟
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      25 27
      اینقدر به دروغ حساسی خدائیش؟! ولی متن بالا رو نخوندی ؟ حتی ایکائو گفته بررسی حداقل سی روز طول میکشه .ولی مسئولین کشور ما سه روزه اعلامش کردند.
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      6 18
      میشه این جمله ی «چرا زودتر نگفتن » رو انقدر نشخوار نکنید. از حماقت امثال شماها که در مقابل فهمیدن مقاومت میکنید حالمون بهم میخوره. یا استدلال منطقی بیارین یا خفه شین و مثل الاغ به تروریستها سواری ندین.
  • من IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    48 39
    اینا که می گی یعنی ناتوانی وحشتناک ایران در دفاع از خود... نیروی نظامی ناکارآمد و منفعل... اگر بخوان حمله موشکی واقعی کنند چقدر تلفات میدیم؟ با حمله سایبری نه تنها نتونستیم از خودمون دفاع کنیم خودزنی هم کردیم
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      41 24
      ناتوانی در دفاع از خود ؟! الان تو در سایه ارامش وامنیتی که سالهاست این عزیزان به بار اورده اند ،نشستی پشت کیبوردت وحس میکنی قاضی جهان شدی .
    • بهزاد AZ ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      24 23
      امنیت داریم چون: _تمرکز عربها از اسرائیل منعطف شده به ایران! _آمریکا با معرفی ایران بعنوان تهدید عربها رو میدوشه! وگرنه آمریکا نشون داد هر موقع اراده کنه نابودمون میکنه
    • حامد IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      8 14
      ناتوانی در دفاع نیست. این فقره اگر هواپیمایی آسمان رو پاک (clear) می کرد اصلا اتفاق نمی افتاد. پدافند ایران خوبه. مشکل جایی دیگه هست. به فرض که حمله سایبری و جنگال بوده، مهمترین دستاوردش، زدودن اطمینان مردم از کارامدی سیستم های پدافندی هستش! او اون هم فعلا تا حدودی محقق شده. البته به مرور زمان که با همین سیتم پدافندی چند تا پهباد دیگه رو زدن اونوقت اعتماد سر جاش بر میگرده و تازه مسوله سقوط هواپیمای مسافربری پروندش باز میشه.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      17 4
      شما نگران ناتوانی وحشتناک ایرانی بگو بودجه نظامی هم اندازه ترکیه بهشون بده(عریستان بماند) .....13 میلیارد بهشون می دی تازه رئیس ستاد مشترک میاد میگه 20 درصدش را اختصاص دادن....گرفتین مارو .....هواپیما مسافربری را فرستادین تو دهن شیر (سیستم دفاع موشکی که دربدر دنبال کروز تو آسمانه)بعد میگین چرا زدش ...
  • سیدمهدی IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    28 17
    خودتونم میدونید همه این حرفا الکیه چطورتاهفته قبل همش میگفتین نقص فنی الان میگین جنگ الکترونیک بعد اصلا همه اینا درست چرا پروازها رو لغو نکردن
    • بهروز IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      36 13
      درخواست سپاه ازشوراي امنيت ملي اين بوده كه پروازها لغو شود ولي مخالفت كردند آقايون(روحاني وشمخاني)
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      29 17
      لغو پرواز ها هم وظیفه سپاه است؟ چقدر بلاهت؟
  • مهزیار IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    25 12
    باید بررسی شود آیا ممکن است کسی از روی زمین در نزدیکی محل سامانه اقدام به ایجاد اختلال بر روی سامانه پدافندی کرده باشد
  • مهدی IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    54 50
    یه راه برای تشخیص اینکه این قضیه کار آمریکاییها بوده ،اینکه مشابه همون هواپیما در همان مسیر، مثل هواپیمای اوکراینی عینا پرواز کند، بعد ببینند پدافند چه چیزی را تشخیص میدهد کروز یا هواپیما؟!!! اگه کروز نشان داد مشکل از پدافند است وگرنه کار شیاطین آمریکایی است که بنده توصیه میکنم از نیروی هوایی و فضایی روسیه و چین هم کمک بگیرند!!!************* بنده نظرم اینکه اینها از یک سیستم ضدپدافند فضایی مشابه suter استفاده میکنند که کاملا سرّی است و قصد حمله داشتند ولی بعد متوجه شدن اصابت موشک با هواپیما از حمله منصرف شدند!!!/////////////// مطمئنم خداوند متعال و معصومین علیهم السلام دعاها و توسلات رهبر انقلاب و مومنین را مورد اجابت و عنایت قرار خواهند داد و با نصرت الهی پرده از حقیقت ماجرا برداشته خواهد شد!!! انشاءالله بحق حضرت فاطمه زهرا (ع) تا آخر همین هفته حقیقت ماجرا آشکار شود و حکومت شیطانی آمریکا منفورتر از گذشته نزد جهانیان گردد!!!
  • US ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    49 19
    مشرق تو که میگفتی سیستم های مانفوذ ناپذیره چی شد حالا امریکایی ها راحت نفوذ کردن تو سیستم هاتون؟
    • حسن م IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      4 17
      سامانه هامون اتفاقا درسته،بوئینگ تونسته سیگنالی که دلخواه سازندگان بوئینگ هست رو نشون بده،و سیگنال هواپیمای مسافربری رو قطع کنه
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    23 29
    ترامپ باتفاق اوکراین ( اکراین گیت ترامپ) پاسخ روشن این بازی است
  • فری IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    26 17
    رو نیس که. سنگ پای قزوین! !!بسه خجالت هم خوب چیزیه
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    44 22
    بعد از موشک باران پایگاه آمریکاییها جنگندههای امریکایی در خلیج همیشه فارس به پرواز در می آیند و تمامی پروازها در این کشورها لغو میشود و سپاه هم از دولت درخواست لغو پروازها در ایران را میکند ولی دولت مخالفت میکند چرا؟!
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    37 25
    فیلمی در فضای مجازی هست چه درست لحظه برخورد موشک به هواپیما را نشان میدهد . برای من سوال هست چطور در ان سرما و وسط بیابان یک نفر باید از آسمان فیلم برداری کند . شاید یک واحد جنگال الکترونیک با برنامه ریزی قبلی در انجا مستقر بوده و ساعت پرواز و مسیر پرواز و شماره پرواز هوا پیما را هم در نظر داشته و هواپیما هم ساخت کشور آمریکا هست .
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      7 9
      فیلم اول که موشکی را نشان نمی دهد و آتش گرفتن هواپیما را نشان می دهد واقعی است. اما فیلم جدید با کیفیت بالا که موشکی را در حال حرکت و سپس انفجار هواپیما را نشان می دهد کاملا جعلی است. چون اصلا هواپیما منفجر نشد.
  • DE ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    40 11
    عجب سناريوي جالبي مشرق!
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      11 20
      # انتقام سخت رو که گرفتیم ،معنی سناریو جالب تا مغز استخونت جا میگیره.صبر داشت باش.
  • ایرانی IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    45 33
    ان شاالله انتقام از اسرائیل نزدیک است...
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    23 15
    شماره پرواز ۷۵۲ و تهدید خاص وزیر خارجه آمریکا مبنی بر ایجاد هزینه برای تصمیم گیران ایرانی احتمال جنگ سایبری رو تقویت میکنه
  • رحمت عیدی IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    32 28
    انشاءالله در روزهای آینده و با روشن شدن تحقیقات تکمیلی ستاد کل و جعبه سیاه حقایق روشن خواهد شد،اما در این ماجرا سپاه و نیروی هوافضا و خصوصا سردار حاجی زاده کاری شبیه کار رهبری در ماجرای بنزین کرد تا به اصطلاح شر بخوابد و فرصت فتنه گری بیشتر از فتنه گران گرفته شود واین حرکت در طرح حذف فرماندهان مقاومت تعریف میشود،و بالاخره موارد بسیار مهم و مبهم ماجرا مثل اطلاع افسر پدافند از اطلاعات پرواز مسافری تجاری،سیستم تشخیص دوست از دشمن سامانه،رصد از ابتدای پرواز هواپیما،علت تغییر جهت هواپیما بسمت سامانه یا پایگاه سپاه،و عدم اجرای پرواز ممنوع باید روشن شود که میشود آنگاه ماجرا کلا عوض شده و دستهای پلید پیدا و پنهان نفوذی و خائن و برنامه آنها آشکار و رسوا میشود،و ایضا خباثت اسراییل و آمریکا در حمله سایبری و جمینگ،به امید خدا
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      16 8
      فکر می کنی نتیجه تحقیقات رو میان اعلام کنن
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      8 18
      دیدی که اعلام کردند.
  • سعید IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    11 21
    ای کاش همون اول توی بیانیه ستاد نیروهای مسلح به همین موضوع اشاره کرده بودید.
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    6 5
    مسئولیت اعلام کردن پرواز ممنوع هم هیئت وزیران است...
  • CA ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    25 30
    بنظرمن هواپیما حمله سایبری شده و حتی از راه دور هم نبوده بلکه یک لپ تاپ هکر در داخل هواپیما بوده که توانسته هم کنترل هواپیما را به دست گیرد و هم باعث تغییر کدها گردد تا سامانه تور ام یک را به اشتباه اندازد. علت تمامی این وقایع یکی بودن اینترنت عمومی با شبکه کنترل هواپیما هست. و شاید هم اکستندر وای فای هم داشته تا کنترل بیرونی هم داشته باشد. بنظر من این حمله بیشتر به سایبری شبیه هست چون کل شبکه مخابرات هواپیما قبل از اصابت موشک از کار افتاده..
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    21 8
    ما که خودمون پدافند می‌سازیم چه نیازی بود از پدافندی استفاده بشه که ممکنه کدهاشو روسیه به دیگران داده باشه؟!!!
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    17 22
    چطور آن نفر فیلم گرفت اون موقع این رو بگو
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    28 26
    رهبری در مورد نفوذ در سپاه و مغرور شدن به دستاوردها هشدار دادند اما نشنیدید/
  • قریشی IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    53 30
    من معتقدم کوچکترین حوادث و گرفتاری هایی که برای کل بشریت اتفاق می افتد ریشه در صهیونیسم و جریانات مخوف پشت پرده آن دارد . والسلام
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    45 12
    دنبال یک آشغال نفوذی در داخل باشید
  • لیدا 12 IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    31 6
    حادثه دردناکی بود. میشه گفت با هیچ حرفی نمیشه دردشو التیام داد اما شده !نه با غرغر کردنو اب به اسیاب دشمن ریختن. مثل بعضی ازسلبریتی های در پیتی ک با غوره ای سردیشون میشه وبا مویزی گرمیشون !و حالا دایه دلسوزتر ازمادر شدن!نه با دست رو دست گذاشتن همانطور ک مسیولین گفتن باید فرد یا گروه خاطی از راه قانونی وقضایی. مجازات کارشو ببینه
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    39 17
    اصلا قابل پیش بینی نبود ارائه ی این سناریو! اون هواپیما تو ارتفاعی بود که با چشم غیرمسلح هم میشد تشخیص داد هواپیماست چون موشک کروز چراغ چشمک زن نداره و سرعت موشک کروز هم با هواپیمای مسافربری یکی نیست خصوصا هواپیمایی که تازه داشته ارتفاع میگرفته! دوما چرا پرواز ممنوع اعلام نکردید؟! اینها هم تقصیر آمریکاست؟ ول کنید دیگه خودتونم بکشید آبروی رفته هرگز برنمیگرده
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      10 22
      رادار چشم غیر مسلح نیست. فقط یک نقطه نورانی را از فاصله دهها کیلومتری تشخیص می دهد. جسمی فلزی با سرعت کم که می تواند موشک کروز - در حال تغییر مسیر- و یا هواپیمای غیر نظامی باشد
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      25 7
      اگه براشون ممکن نبود که تشخیص بدن بهتر بود نمیزدن. آمریکا همون اول جنگ خصوصا بعد از اون توییت بدون خشونت ترامپ و اینکه گفت فردا میام سخنرانی کنم مرض نداشت که بیاد بمب اتم بندازه رو ایران! پس اگه حتی موشک کروز هم بود فوقش به جایی برخورد میکرد و خسارات محدودی وارد میشد(نه اینکه بخوایم قمار کنیم و بگیم حالا یا موشک از آب درمیاد یا نمیاد و بعد هواپیما باشه و صد و هفتاد و شش نفر آتیش بگیرن و تکه تکه بشن!) و بعدش میفهمیدیم که آره آمریکا هم بهمون حمله رو آغاز کرده(هرچند بعد از اون توییت ترامپ بسیار بعید بود) و پدافندمون با اطمینان کامل بعدش فعال میشد و حتی اگه خدای نکرده اشتباهی یه هواپیما رو هم میزدن(که البته بعد از وضعیت جنگی دیگه میشد پرواز ممنوع اعلام کرد و جلوی همچین حادثه ای رو گرفت) باز اینطوری رسوایی در سطح بین الملل ایجاد نمیشد.
  • محسن چریک IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    24 28
    متاسفانه رسانه های ما به این فرضیه مهم توجه نمیکنند که با توجه به اینکه فن آوری بویینگ در اختیار آمریکاست و براحتی میتواند با داده های الکترونیکی همانند هواپیماهای بدون سرنشین آنرا بطور دلخوا هدایت کند و یا از مسیرش منحرف کند و از طرفی با ما در وضعیت جنگی و حمله بسر می برده است،امکان اخلال در مسیر پرواز توسط دشمن وجود دارد و باید این فرضیه را از نظر دور نداشت،البته کارشناسان خدوم کشور باید این را باید بررسی کرده و نتایجش را به مردم اعلام کنند،چرا که اینگونه جنایات از آمریکا نه تتها بعید نیست بلکه کارنامه اش پر از اینگونه جنایات و بدتر از ان علیه بشریت هست
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      29 18
      پس باید همه بویینگ های داخلی میرفتن میخوردن به نقاط حساس کشور
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      15 31
      همان یک مورد کافی بود. چون آمریکا نیاز به جنگ روانی داشت تا قهرمانان کوبیدن عین الاسد را تبدیل به مایه ننگ کند.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    36 5
    دوست عزیز این همه آسمون ریسمون نباف 1چه کسی گفته بود کروز شلیک شده و الان کجاست؟ 2 کروز شلیک شده به کجا خورده؟ این دو تا سوال رو جواب بده
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      6 11
      میگه سیگنال کروز روی هواپیمای مسافری داده
  • NL ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    48 13
    نویسنده محترم بهتر از هر کسی آگاه است که تور ام یک سامانه پدافندی غیر شبکه محور با هسته آنالوگ است وقتی سیستمی تحت شبکه کنترل نمیشود و مستقل است کدام جنگ الکترونیک و حمله سایبری ؟ این حرف همانقدر خنده دار است که بگوییم مثلا توپ ۲۳ را با سایبر اتک از کار انداختند! شما فکر نمیکنید ارائه این تحلیلها یعنی پدافند ما در برابر آمریکا کاملا تعطیل است ؟ یعنی از بیرون مرزها هر کاری بخواهند با پدافند ما میکنند ؟ این که شد عذر بدتر از گناه !
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      18 32
      وقتی میشه تا خود پنتاگون رو هک کرد ،یعنی هر فضای سایبری قابل هک کردند.ندیدی چینیها اطلاعات مهم راهبردی اخرین هواپیمای جنگی امریکا رو سرقت کردند.سرچ کن تا بفهمی هیچ امنیت سایبری مطلقی وجود ندارد.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      11 7
      اوصولا هر جا شبکه ارتباطی وجود داشته باشد مستقل از اینکه مال کی باشد قابل هک کردن است
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      4 20
      آخه بیسواد، مگه هک کردن فقط در اختیار گرفتن کنترل یه وسیله هست!؟....هواپیما می تونه هک بشه، امواج راداری که سامانه ی موشکی دریافت کرده می تونه هک شده باشه و ......
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      10 1
      در پاسخ به ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ اون رو بهش میگن اختلال نه هک
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    48 2
    یک سوال ساده چطور برای مراسم 14 خرداد و رژه هفته دفاع مقدس پکلیه پروازهای فرودگاه ها کنسل می شود، ولی در این روز کنسل نشد ؟!!!! چه شخصی مسئول کنسل کردن پروازها بود و نکرد ؟
  • NL ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    39 11
    خوب پس یعنی کلا پدافند ما کشکه دیگه ! اونها هر کار بخوان باهاش میکنند ! خوب تعطیل کنید بره بابا
  • سعید زنجانی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    24 3
    بالاخره حقیقت روشن میشه، اگه کار حمله سایبری و .. بوده که باید مسولین وزارت خارجه یا کل دنیارو علیه این جنایتکاران آمریکا و اسرائیل متحد کنن یا بی عرضه هستن، ولی اگه مسله اشتباه خودی بودهخ باید کسی که اجازه نداد پروازها کنسل بشه و تمام مسولین مرتبط با این قضایا استعفا بدن
  • AQ ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    41 11
    این همه بریدی و دوختی، برادر داداش... کروز زیر 550 مایل حرکت نمیکنه ، هواپیما در اونجا سرعت 350 مایل سرعت داشته، خود سردار حاجی زاده هم گفت به خاطر تصمیم عجولانه یک فرد همچین فاجعه ای درست شده، حالا شما هی چرت تحویل مردم بدید
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      11 16
      چرا عزیزم. آنکه تو شنیده ای سرعت کروز در لحظه قفل شدن بر هدف است. اما در حین پرواز - که دارد بالا و پایین می رود - سرعتش تا زیر 200 مایل هم می رسد.
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    34 9
    یعنی آمریکا انقدر قدرتمند و ما انقدر ضعیف و زبون شدیم که بدون ورود جنگنده اونها به آسمان ما توسط پدافند خود ما از ما تلفات میگیرند ؟ اگر موشکهای بالستیک خود ما رو با حمله سایبری به شهرهامون شایک کنند چه کسی جوابگو هست ؟
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    27 3
    متن فوق نشان ميدهد فقط اونايي مقصرند كه پرواز ها را لغو نكردند لعنت بر ليبرال
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    17 18
    و همچنین فیلمبرداری از هواپیما قبل از اصابت موشک آنهم در آن ساعت؟ !
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    30 13
    این حرف کل سیستم پدافند هوایی کشور رو زیر سوال میبره
    • علی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      11 32
      این واقعیت‌رو باید پذیرفت! مسئولین ما باور نداشتن خباثت امریکایی‌ها‌رو تا این حـــد!!!
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    11 7
    این احتمالش خیلی کم است و در حد یک سناریو است...اما نمی تواند در این امر دخیل باشد.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    21 8
    پس اشتباه انسانی نبوده ؟ انقدر آمریکا مسلطه به ما ؟
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      8 10
      جنگ=زد وخورد.هم میزنی وهم میخوری.منتهی مهم آخر کاره که والعاقبه للمتقین.
  • ناشناس IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    16 5
    چرا حداقل پروازها در آن بازه زمینی لغو نشده است.این خیلی مهم است و یکی از مهمترین دلایلی که قابل ذکر است همان حمله سایبری تروریستی اسرائیلی بوده که در ان شرایط جنگی تشخیص ان سخت است .
  • دالغا IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    37 10
    بهتر نیس دیگه تموم کنین توجیه کردن را....
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    22 28
    حداقل مرد باشید اشتباه کردید بهونه نیارید
  • CA ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    36 17
    قویترین پدافند خاورمیانه فرق موشک و جت مسافربری را تشخیص نمیده . خجالت بکشید کمتر توهم بزنید
  • یاس IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    8 5
    نویسنده متن تو پیدا کردی افرین بابا
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    15 26
    تو این هواپیما ایرانیها ، افغانیها ، اوکرانیها بودن ،پس امریکا چیزی نداشته که دلش از سقوط هواپیما بسوزه ، اگه خلبان اوکراینی می دونست چه نقشه ای براش کشیدن هیچ وقت اصرار به ترک فرودگاه نمی کرد،
  • علــی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    22 2
    مسئولین اوکراینی اعلام کردن نمیتونن آخرین مکالمات خلبان‌رو اعلام کنن!، این یعنی چی؟! !!!!!!
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    10 7
    احتمال وجود عامل نفوذی بیشتر هست روی افراد درگیر با این قضیه باید بیشتر تحقیق کرد موشک کروز با هواپیمای مسافری هیچ شباهتی نداره
  • حمید IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    13 23
    در جنگ تحمیلی، پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران مصادف شد با سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط امریکای جنایتکار، الان هم هم این توهم‌رو گرفتن که با ساقط کردن این هواپیما با اختلال در هواپیمای بوئینگ، ایران تسلیم خواهد شد!
  • CZ ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    13 0
    عدم مدیریت و هماهنگی در امنیت پرواز چرا که بعد از حمله موشکی ایران آمریکا منطقه هوایی ایران را پرواز ممنوع اعلام کرد . ما چه کردیم
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    16 0
    ما که دست‌مون به جایی بند نیست مگر از طریق شما!، لطفاً از مسئولین بخواهیـد، آخرین مکالمات خلبان هواپیمای اوکراینی‌رو از اوکراین بخوان
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    19 0
    چهره همیشه خندان امیر قطر بهنگام ورود و در زمان دیدارها کاملا درهم و غمگین است به امید خدا اخبار پشت پرده بزودی آشکار خواهد شد
  • سیف IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    8 15
    یه سئوال!: سران جانی امریکا، هیچ واکنش و اظهارنظری در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی داشتـن؟؟!
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    6 2
    مشرق گرامی لطفاً کشش ندید اتفاق افتاده تموم کاریش نمیشه کرد
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    18 0
    دعا کنیم رسوا بشن اگر افرادی عمد داشته اند در ماجرا
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    10 7
    چند تا سوال دارم از رئیس جمهور در بیانه ای که در جواب ترامپ دادید اشاره به هواپیمای مسافربری کردید ترامپ از کجا بعد از سقوط متوجه موضوع شد چرا شورای امنیت ملی که شما رئیسش هستید پرواز ها رو لغو نکرد چرا ربیعی در جلسه ی سری شما و بعدش یه مقدار سوتی میده که مشخص میشه دست دولت در کار هست چرا شما از خانواده های داغدیده داغدار تر شدید و به دنبال تصفیه حساب شخصی هستید چرا توی این اوضاع نون را گران میکنید چرا امیر قطر اذعان به جنگ الکترنیک میکنه اما شما هیچ واکنشی به این موضوع نشون نمیدید.
  • مهرناز IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    9 16
    ایا؟ کسی به سخنرانی ترامپ بعداز موشک باران پایگاهش و سقوط هواپیمای ایران دقت کرد ؟ فقط این جمله را بیان کرد" فعلا همه چیز خوبست.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    30 5
    اگه اونها این همه قدرت دارند پس بهتره باهاشون درگیر نشین و اینطوری از مردم ایران انتقام سخت نگیرین. چون با این اوصاف حتی ممکنه بتونن از پهبادها و موشک های ما علیه ما استفاده کنند و دلیلش هم روشنه وقتی شما می تونین سیستم های اونها رو هک کنین و در کنترل بگیرین اونها هم می تونن این کارو بکنن.
  • شاپور هاشمی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 1
    ۶۸
  • سعید IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    32 12
    یک جنگ محدود و یک موشک و هواپیما را نتوانستید درست مدیریت کنید خوب ادعای ارسال هزاران موشک را دارید چه تضمینی هست که این هزاران موشک ادعایی شما با همین طریق به سر خود مردم ما و زیر ساختهای کشور ف ود نیاید آنگاه هم به همین راحتی ت الید گفت امریکا جنگ الکترونیک کرده و ماست مالی می کنید
  • محمد بزرگی IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    28 4
    سامانه tor که بوسیله آن موشک پدافندی شلیک شده تاحد زیادی مقاوم در برابر جنگال است و از آن مهمتر دارای یک بخش اپتیکی است که اپراتور میتواند با چشمان خود هدف را شناسایی کند،اگر سامانه پدافند هم هک شده چشمان اپراتور که هک نشده ...
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      7 14
      اپراتور در اتاق بوده. نه زیر سقف آسمان! پس نمی توانسته هواپیما را ببیند و در 10 ثانیه تصمیم گیری کند.
  • فدایی سید علی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    19 17
    یه جای کار میلنگه.پرواز شماره ۷۵۲ و تهدید زدن ۵۲ نقطه از سوی ترامپ.چرا اینقدر شباهت؟؟؟
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    8 8
    چرا هواپیمای اوکراین درونش رادار پخش کننده ی سیگنال موشک کروز قرار داده شده و شما از این موضوع مطلع بودید و بچه های سپاه این سیگنال ها رو متوجه میشند و اجازه ی پرواز به همین هواپیما رو نمیدند. اونوقت همزمان هواپیماها از قطر بلند میشند و سیگنال کروز رو ارسال میکنند دیگه بقیش رو عاقلان تصمیم بگیرند که قضیه از چه قراره
  • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    8 17
    نه ما علم پدافندی داریم نه کار ماست که تصمیم بگیریم ، پس تصمیم با مسئولین مربوطه است در ضمن هرچی بگیم و بگید که احتمال نفوذ و جنگ الکترونیک زیاده اونایی که نمیخان بفهمن ، نمیفهمن بحث با ناقص خیالان شیوه استاد نیست علم افلاطون حریف جهل مادرزاد نیست
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    11 16
    خیلی جالبه فیلمی که گرفته میشه دقیق از مکان شلیک پدافند گرفته شده اونم نصفه شب بعدش هیچ تعجبی نمیکنه انگار منتظر چنین اتفاقی بوده. آخه ساعت پنج صبح کدوم آدم عاقلی از آسمون فیلم میگیره.
    • محمود IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      11 2
      چرا داشتن، از همون اول با توجه به علم غیبی که داشتن، گفتن موشک زده!
  • مریم IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 23
    از همون اول هم معلوم بود کار دشمنان داخلی و خارجیه و هماهنگ عمل کردند و کلی ابهام وجود داره که حتما نیروی مسلح بجای قربانی کردن خودش باید خائنین رو به ملت معرفی کنند چه کسی با لغو پروازها مخالفت کرد؟؟؟؟؟ اعلام ورود کروز به آسمان کشور؟؟؟ ثبت فیلم سانحه در اون مکان و ساعت خاص بدون هیچ هیجانی و سکوت مطلق؟؟؟ دلیل تغییر مسیر هواپیما و حرکت تهدیدی به سمت پایگاه نظامی؟ سکوت آمریکا و کد دادن عدد 52!!! و..... مطمئنم مدافعان سربلند وطن برای آرامش کشور فداکارانه مسئولیت را به عهده گرفتن وگرنه نیروهای قهاری که عملیاتهای موفق آنها را در شکار پهبادهای دشمن و کنترل مرکز فرماندهی استکبار در عراق و..... دیده ایم هرگزززز مرتکب همچین خطایی نمیشوند جز در صورت خیانت افراد داخلی یا حملات سایبری دشمن و اخلال در سامانه ها که قبلا هم نمونه هایی دیده ایم. امیدوارم با حمایت این عزیزان روحیه آنها را در دفاع از امنیت خودمان تقویت کنیم و امیدوارم مردم بیشتر آگاه به دشمنان خود بشن مخصوصا که سفیران خبیث و شاشوی آنها عملا وارد میدان شدند. زنده باد دلاور مردان مدافع وطن
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    6 24
    هواپیمای مسافر بری سیگنال جاسوسی برای شلیک کروز ارسال میکرده تا مناطق حساس رو بزنند باید زده میشد چون داشت سیگنال شلیک موشک کروز رو ارسال میکرد و بچه های سپاه متوجه میشند که این هواپیما جاسوسی هستش.
  • مصطفی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    17 0
    با سلام قطعا تاسف عمیق داریم همه برای هم وطنان از دست رفته .ایران چه با با نظام اسلامی چه با هر نظام دیگری که هدفش حفظ و ارتقای وطن باشد نیاز به قدرت سخت و نرم دارد.اون چیزهایی که همه از اونهاناراحتیم مثل تبعیض فساد نادیده گرفتن معیشت مردم و...ربطی به تضعیف ابزار های این قدرت ندارد.چون در بحث ارتقای جایگاه جهانی کشور ایران که مبحثی مربوط به اضافه شدن یک قدرت به بازیگران موجود است نظام جهانی قدرت تفاوتی بین نظام اسلامی و یا هر مدل حکومتی دیگری قائل نیست.با تشکر
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    22 17
    چه امریکا چه خودتون در هر صورت نشان از بی کفایتی نیروی نظامی است اگه امریما حمله میکرد حتما ایرانو با خاک یکسان میکردید دیگه بعدم میگفتید تقصیر امریکا بوده که حمله کرده 4 تا موشک زدید به دوتا سوله خالی بجاش 180 نفرو بکشتن دادید تا 4 روزم انکار کردید اونم به زور دولت های خارجی مغر اومدین دیگه چی میگین من جاتون بودم همون لحظه یا خودمو میکشتم مه گم و گور میشدم
  • سارا IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    10 13
    ماده 10 هواپیمایی کشوری: اداره کل هواپیمایی کشوری می تواند در مواردی که امنیت عمومی یا علل نظامی ایجاب می نماید با تصویب هیأت وزیران پرواز هواپیمای ایرانی یا خارجی را بر فراز قسمتی از خاک کشور ممنوع یا محدود یا مقید به شرایط خاص بنماید. بر این اساس شخص رئیس جمهور در این حوزه می بایست پاسخگو باشد که چرا علیرغم هشدارهای مکرر سپاه خاک کشور را منطقه پرواز ممنوع اعلام نکرده است!!!!! جالب است که روحانی خود در این داستان مدعی است و عجیب به دنبال تخریب نیروهای نظامی!!!
  • داریوش IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 9
    با سلام خوب اگه مسولین همون موقع میگفتن چه اشوبی میشدبا توجه به تبلیغات رسانهای غربی
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    28 8
    خجالت نکشیدبندازیدگردن آمریکا
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    28 6
    دلیل بدتر از گناه این است. اگر اسراییل در همین تهران می تواند سیستمهای الکترونیک ما را هک کند پس وای بر ما
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      1 7
      هواپیما هک شده
  • سحر-یزد IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    7 23
    ما که نفهمیدیم چی شد ولی بقیه کشورها هیچ انگی به سپاه نزدند چون تجربه این حملات رو داشته اند مطمعنا این کار رو کردند تا سپاه عزیز رو زیر سوال ببرند هزار بار میگیویم امنیت از نون شب واجب تره تو منطقه هیچ کشوری امنیت نداره مخصوصا اینایی که دور مارو گرفتند حواستون باشه به این دشمن ملعون که میخواد از ایران افغانستان و عراق بسازه بعدشم غرتمون کنند
  • US ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    11 19
    مسئله نحوه تهيه شدن فيلم اصابت موشك به هواپيما قبل از برخورد است مثل اين بود كه درمحلى ناشناس بر پايه اى ثابت موبايلى نصب شده بود واز حادثه اى كه انرا درشرف وقوع حدث زده ميشد فيلم بردارى كند از كجا نصب كننده موبايل اين اتفاق را ميدانست راز همين جاست كه انرا بايد باز كنند
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    32 11
    میبینم که مشرق ماله بدست شدی، به مال خدا و نماینده خدا به همراهت
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      8 30
      دارد یک احتمال جدی را مطرح می کند. مگر اینکه تو معتقد باشی سپاه مرض داشته و عمدا زده تا آبروی خودش را ببرد. لابد خودش هم فیلم گرفته و داده بی بی سی
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    13 13
    برخی نشانه ها از جمله فیلمبرداری دقیق و در همان لحظه پرتاب گلوله ضد هوایی و ارسال آن به رسانه های آمریکایی - اسراییلی ، حکایت از توطئه ای مرموز دارد. بهر حال دشمن است و دارای مکر فراوان و نیز نفوذی های خطرناکتر در بدنه و سیستم دولت و حکومت... این مطلب را باید باور کنیم...
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 7
    ممنون‌از‌اطلاع‌رسانیتون
  • ساسان IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    5 11
    بایستی بررسی کامل بوسیله دانشمندان خودمان انجام شود ودرصورت کارتروریستی باکشورهای تروریست برخورد سخت انجام شود
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    7 19
    باید صفر تا صد سخت افزارهای کامپیوتری را خودمون بسازیم تا احتمال هک شدن به حداقل برسد...معلومه که اونها می توانند چیزی را ساختند دستکاری کنند ...خدا لعنتشون کنه که جان حاج قاسم و ابومهدی و دیگران را گرفتند ...
    • CA ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      0 2
      الان تقریبا تمامی بخشهای دولتی و حقوقی در بیشتر کشورهای توسعه یافته از کامپیوتر استفاده نمی‌کنند و از ماشین تحریرهای مکانیکی استفاده میکنند چون سامانه کامپیوتری امن نیست. ارتش های مهم کشورهای مختلف کلا همه صفر تا صد کامپیوتر را خودشان می‌سازند و برنامه ریزی میکنند چون بخش دفاعی هست و بایستی امنیت سایبری صد در صد داشته باشه.
  • US ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    30 8
    به جای این تحلیلها برید پیدا کنید کی تو شرایط جنگی اجازه پرواز داده! این که دیگه کار جنگ الکترونیک نیست
    • علــی IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      4 7
      احسنت. موافقم. تا اونجا که یادمه سردار حاجی زاده هم اشاره‌ای کوتاه به این داشتن که ما گفتیم!!!
  • US ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    4 17
    مستند "روز صفر" که بی بی سی فارسی پخش کرده رو به مسئولین بدهید در اون خودشون اعتراف میکنند که ویروس هایی طراحی کردن که اوپراتور های ایران رو گول زده
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    9 20
    دقیقا همین است چرا که آمریکا به اکراین گفت من سند میدهم که کار ایران است از طرفی در قضیه روسیه و اکراین هم همین اتفاق افتاد نتیجه میگیریم براستفاده از جنگ الکترونیک کاری کرده اند که هواپیما در نظر پدافند ما موشک به نظر برسد و خطا کند خواهشا آن را برای عموم و مسئولین برای پیگیری مطرح کنید
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    4 3
    چه عجب عقلتون به این موضوع رسید!
  • فدایی امام خامنه‌ای IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    14 25
    ما در جنگ تحمیلی هم کم شکست نداشتیم!. ولی بالاخره به لطف خدای متعال پیروزی از آن ما شد و یک وجب از خاک‌مون در اشغال صدام لعین نموند. الان هم با لعین‌ترین و منفورترین حکومت دنیا طرفیم ولی باکی نیست تا همین الان هم هیمنۀ امریکا رو شکستیم و به حول قوه الهی استخوانش‌رو هم خرد میکنیم و مثل یه آشغال از منطقه به بیرون خواهیم کرد.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      4 16
      خواش‌میکنم‌ این‌قدر‌ کوته‌ بین‌ نباشیم‌، ما‌ در‌جنگیم‌ اونم‌ با‌ ابرقدرقتی‌ مثل‌ امریکا‌ این‌ شلیک‌ ،شلیکی‌ سرنوشت‌ ساز‌ بوده‌، یا‌ اپراتور‌ می‌بایست‌ اجازه‌ میداد‌ اطلاعات‌ پدافندی‌ از‌طریق‌ این‌ بوئینگ‌ به‌ ظاهر‌ مسافربری‌ اما‌ در‌عمل‌ فوق‌مدرن‌ شناسایی‌ امریکایی‌ که‌ به‌کشور‌هم‌پیمان‌ خودش‌یعنی‌اکراین‌ داده‌ شده‌ بود‌ ،تا‌ سیستم‌ عامل‌ راداری‌ما‌رو‌هک‌ وسیگنال‌ ها‌ رو به‌موشک‌های‌ کروز‌ امریکا‌ مخابره‌ کنه‌ یا‌ باید‌ تصمیم‌ به‌ زدن‌ هواپیما‌یی‌ که‌ امریکای‌ جنایت‌کار‌ از‌ کشتن‌ مسافران‌ بیگناهش‌ سو‌استفاده‌ کرده‌ بود‌ رو‌ ساقط‌ کنه، پس‌ اگر‌ اطلاعات‌ مخابره‌ میشد‌ الان‌ من‌و‌تو‌ زنده‌ نبودیم‌ که‌ بخوایم‌ فرماندهان‌ هوشیار‌ سپاه‌ رو‌ مورد‌ بدترین‌ القاب‌ خطاب‌ کنیم‌ ،امریکا‌ ،اکراین‌ ودیگر‌ کشورهایی‌ که‌ در‌این‌ جنایت‌ دست‌ داشتن‌ باید‌ محا‌کمه‌ شوند‌ نه‌ ایران‌ و‌ سربازان‌ شجاع‌ وطن‌،،، جانم‌ فدای‌ ایران‌ ،جانم‌ فدای‌ رهبر‌، جانم‌ فدای‌ فدائیان‌ ایران‌
  • مهرداد IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    20 6
    اول اینکه چرا از سیستمی استفاده می‌کنید که دشمن میتونه هک کنه پس در زمان درگیری جنگی هم میتونه به ما خسارت بزنه دوم اینکه چرا دارید خطای تشخیصی خودتون رو گردن دیگران میگذارید سوم اینکه به فرض به دنیا گفتیم اسرائیل حمله سایبری میکنه که چی؟؟
  • l IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    10 22
    نقش آمریکا در سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی در سپیده دم روز چهارشنبه به تاریخ 18 دی ماه 1398 تعداد زیاد ی هواپیمایی جنگی در مرزهای ایران و هواپیمایی شناسایی در ارتفاع بالا از فضای آسمان ایران در حال پرواز بودند؛ این هواپیماها متعلق به پایگاه های آمریکا در کشورهای امارات، عراق و ترکیه بودند. یکی از هواپیمایی که در ارتفاع زیاد در آسمان تهران بوده، هواپیمایی فوق پیشرفته ای به نام RC-135 W Rivent Joint می باشد. این هواپیما با داشتن دو رادار بزرگ، قوی، فعال و متصل به بدنه برای انجام عملیات شناسایی، نفوذ و حمله سایبری استفاده می شود. هواپیما RC-135 W با انجام عملیات سایبری بروی رادار زمینی سپاه منفرد( خارج از شبکه) در نزدیکی تهران، اطلاعات این رادار را هک کرده و کنترل رادار زمینی سپاه را از طریق عملیات سایبری در اختیار می گیرد وبرای این رادار اطلاعات جعلی و کاذب یک موشک کروز شلیک شده به سمت تهران را تعریف می کند. در ضمن این هواپیما با ایجاد اختلا ل شدید همه راه های ارتباطی و مخابراتی پایگاه راداری سپاه را با شبکه های راداری مجاور به طور کامل قطع یا مختل می کند. وقتی موشک کروز مجازی( سوری) به پایگاه نزدیک و نزدیک تر می شود، رادار زمینی سپاه به وضعیت هشدار شدید می رسد که زمان داشتن عکس العمل توسط اوپراتور( برادران سپاه در این پایگاه) در این شرایط بحرانی فقط 10 ثانیه می باشد. از طرف دیگر هواپیما RC-135 W به صورت لحظه ای مختصات فضایی و جهت هواپیمایی اوکراینی را رصد می کند. از آنجا که ارتباط های رادیویی و مخابراتی رادار زمینی سپاه مختل شده و اوپراتورهای رادار نمی توانند با فرماندهی و رادارهای شبکه ای مجاور تماس برقرار کنند؛ و از طرفی رادار به وضعیت هشدار شدید رسیده و فقط 10 ثانیه برای عکس العمل به موشک کروز مجازی شلیک شده زمان دارند؛ چاره جزء شلیک به موشک کروز مجازی ندارند. مختصات فضایی هواپیمایی اوکراینی به جای مختصات فضایی موشک کروز جایگزین می شود و موشک شلیک شده از سوی پایگاه راداری سپاه به هواپیمایی اوکرینی تصادم می کند و باعث سقوط هواپیمایی اوکراینی می شود. اگر کمی انصاف داشته باشیم نباید به سرزنش اوپراتورهای پایگاه راداری سپاه بپردازیم، چرا که هر کسی به جای آنها بود چاره ای جزء شیلک موشک به سمت موشک کروز مجازی شلیک شده به سمت تهران ند
    • CA ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      5 16
      امکان هک سامانه تور ام یک وجود ندارد چون وای فای برای دسترسی ندارد راحت ترین کار همین ورود به شبکه هواپیمای مسافربری با یک برنامه مخرب روی لپ تاپ هست و خود شرکت بوئینگ سالها هست که اخطار میدهد که یکی بودن شبکه وای کنترل هواپیما توسط خلبان با وای فای مورد استفاده توسط مسافران یک اشتباه طراحی هست و احتمالا یک تیم هکر در بیرون بوده باشد هم هست منتهی بایستی به وای‌فای هواپیما اول متصل شد شاید وای فای اکستندر خاصی باشه که می‌تونه تا فواصل بالای کیلومتر کار کنه! منتهی دیگه نمیتونه توی بورد هواپیما باشه و شاید داخل بار و البته بصورت های هاب عمل کرده.
  • مهرداد IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    17 3
    چرا مدام میگند 10 ثانیه وقت داشته بیاند ثابت کنند با نقشه و اصلاعات واقعی اونم توسط تیم کارشناسی داخلی و خارجی چون یکبار گفتند کارشناس خارجی هم بیاد که مطمئن بشیم 10 ثانیه فرصت داشته نخ اینکه زبونی بگند 10 ثانیه
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 7
    فقط تنبیه سخت! وگرنه ول کن نیستند
  • مرگ بر امریکا IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    4 14
    در جنگ الکترونیک ایجاد اخلال در شبکۀ پدافندی یک کار معمولی‌است و بخصوص ایجاد اخلال در رادار هواپیمایی که ساخت خودشون هست!. پ.ن. ساعت 5 صبح! یه نفر خیلی آروم و راحت قبل و بعد از اصابت موشک به هواپیمارو فیلمبرداری کرده بدون هیچ حرف و سخنی...خیلی طبیعی و مرسوم هست!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    14 2
    پس آمریکا پیروز شده تو این مورد بنا بر گفته شما!!!
  • امیر IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 17
    اونا از اصل غافلگیری استفاده کردن و حاج قاسم را شهید کردن.. ما هم باید غافلگیرشون کنیم و اسرائیل را بزنیم... نزنیم سپاه و نظام جایگاهش را تو مردم از دست میده.. بعد از زدن اسرائیل رهبر از تمام مسلمانهای دنیا در صورت جواب اسرائیل دعوت کنه. که اسرائیل و آمریکا بعد از این جرات تخطی پیدا نمیکنن.
  • امین CZ ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    22 2
    وقتی موشک میزنیم وهواپیمای مسافری راساقط میکنیم نیازی به تحقیق تفحص وکمیته و..‌.نیست.دشمن اصلا اقدام متقابل نکرده پس از اوهام دربیاییم .دشمن اگه قرارباشه کاری نکنه همه میشن رستم دستان واز قبل پیروز !!! کارایی نظامی وپدافندی و.‌.. به شعار و... نیست درمیدان عمل و جنگ و...محک میخورد وبس !!!لاید جانباختگان کرمان هم حتما قربانی سایبری دشمن شدن!!!
  • ابوذر IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 16
    سلام ، والا از آمریکاییها هیچی بعیدنیست.خطای الکترونیکی برای پدافند ایران درست کرده باشند پدرسوخته ترین ارتش دنیا ارتش آمریکاست چون به هرجای این کره خاکی میروند آدم نکشند غیرممکنه
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 24
    فقط برای سردبیر محترم - سلام آقای سردبیر درخواست دارم که در خصوص نفوذ الکترونیک آمریکا در سیستم پدافند صحبتی به میان نیاد و اگر ممکنه این مطلب هم از سایت حذف بشود. زیرا با این اوضاع مشوشی که ضد انقلابیون بر علیه سپاه ایجاد کرده اند ممکن است که این مسئله را به پای ضعف سیستم دفاع موشکی سپاه بگذارند و بهانه بیاورند که سپاه تاکنون هیچ کار درستی انجام نداده است و تمامی خدمات و پیشرفتهای سپاه را با این بهانه به زیر سوال ببرند و اذهان را مشوش کنند. خودتان می‌دانید که ضد انقلاب در فضای مجازی و تغییر افکار عمومی قدرت زیادی دارد. لذا تا می‌توانیم نباید بهانه دست دشمنان بدهیم. ممنون از زحمات شما در خبررسانی صحیح به مردم حقیقت جو.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    16 0
    آقاجان این گفته ها چیزی جز فرافکنی نیست ساده ترین کار را در زمان جنگ انجام ندادن وآن ممنوع کردن پرواز هواپیماهای غیر نظامی زمان جنگ. نخست وزیر ژاپن به علت ناامن بودن منطقه سفرش به کشورهای عربی رو 10 روز عقب انداخت بعد ما که در جنگ بودیم آسمان را کلیر نکردیم!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    15 5
    شاعر به جفنگ آید!!! ما هم باور کردیم. به عنوان یک متخصص عرض می کنم: کل تئوریهای نوشته شده در این مقاله از پایه غلط و اشتباه هستند.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    14 9
    در کنار موشک ها اقتصاد و اینترنت ملی را تقویت کنید. در مورد موشک ها هم یه سوال: بیشترین برد موشکی ایران 2500 کیلومتر! در حالیکه خیلی ها قاره پیما و چند ده هزار کیلومتری دارن! اگه از جایی دور تر از 2500 کیلومتر به ما حمله بشه چی کار می کنیم؟
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      3 15
      دشمنان ما در نزدیکی ما نقطه ضعف دارند لازم به هزینه بیشتر برای دور بردتر نیست خوب شد کار دست شما نیفتاد
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      2 1
      سوال فرضی بود منظورم این بود اگه مثلا امریکا از منطقه بره و از جای دورتر بخواد کاری بکنه یا یه کشوری به جز امریکا که در منطقه پایگاهی نداره! اگه کار دست من بود به پیشرفت همه جانبه فکر میکردم! حتی در مورد موشک(بیشتر از این که هست)
  • AR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    16 9
    در پی حمله مرموز سایبری اسراییل وحمایت امریکا سیل عظیمی استان های جنوبی را فراگرفت .وتاکنون سه کشته و۸۰ ملیون زخمی برجای گذاشت.پیدا کنید پرتغال فروش را.
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    4 27
    من که هیچ شکی در دخالت آمریکا و مخصوصن اسرائیل در این ماجرا ندارم. حتی فراتر از اختلال الکترونیکی، من میگم سیستمهای بویینگ 752 رو هک کرده و قصد داشته اند آن را مانند یک حمله انتحاری به هدفی در تهران بکوبند. یک فیلم هدر فضای مجازی از زمان اصابت پدافند به هواپیما منتشر شده که نشان می دهد شخص فیلمبردار انگار منتظر وقوع حادثه بوده است. آن هم در آن موقع صبح و در آن منطقه! تاکید ترامپ بر عدد 52 هم بسیار مشکوک و مانند یک رمز عملیاتی است که در اینجا به اشتباه فکر کردندد منظورش زدن سایتهای فرهنگی است!
  • یک ایرانی IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    10 1
    من و امثال من خیلی داغدار ،ناراحت و عصبانی هستیم و منتقد به سپاه و مسئولین ولی یادمون باشه همه ما تو اون شرایط و استرس که منتظر پاسخ آمریکا بودیم چشم امیدمون به همین نیروهای مسلح بود و ته دلمون به خاطر داشتن همین سپاه قرص بود.خوب حالا یک اپراتور به دلایل متعدد و از جمله حماقت سازمان هواپیمایی کشوری و هیئت وزیران و ...به خاطر عدم لغو پروازها و همچنین استرس و زمان کم تصمیم گیری دست رو ماشه میزاره و فاجعه میشه!!! اگر هدف واقعا کروز بود چی میشد؟ این اتفاق خیلی دردناک و گرون و اذیت کنندست و آرزوی صبر برای خانواده های قربانیان می کنیم ولی یادمون باشه با اینکه من خودم تا امروز همیشه نگاه خوبی به سپاه نداشتم ولی سپاه همون نیروی نظامی و دفاعی ایرانه که با ارتش فرقی نداره و تو شرایط سخت بازم همه نگاهمون به این سپاه خواهد بود. اینقدر خوردشون نکنیم بلکه هدایتشون کنیم که دیگه از این اتفاقات وحشتناک نیفته . امیدوارم خون این عزیزان باعث بشه شرایط کشور به سمت امنیت و آزادی و بدون استرس بره. روحشون شاد . آمین
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    7 23
    قطعا اصل ماجرا یه چیز دیگه ست ولی نمیدونم چرا سپاه این وسط داره خودشو قربانی می کنه و حقیقتو افشا نمی کنه ????????
  • US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    7 2
    من در خصوص این مطلب چیزی ندارم بگم چون تخصص ندارم. اما از مشرق سپاس گزارم که نظر های مخالف اش را هم منعکس کرد. کافی این روش را با روزنامه کیهان و سایر سایت ها مقایسه کنید که نه جرائت انعکاس نظرات مخالف نظر مدیریتشون را دارند و نه حتا حاضر هستند نظری غیر از نظر خودشون بنویسند. من به عنوان مخا لف خط مشی مشرق از آنها به خاطر این رفتارشون تشکر می کنم که این قدر معرفت دارند.
  • هومن US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    8 6
    خود سپاه رسماً اعلام کرد «خطای انسانی» خواهشا بیشتر به پیکره دفاعی ضربه نزنید
  • امیر US ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    9 1
    به نظر من ؛ اینجا، اندکی صبر، تامل باید کرد. گذر زمان خیلی چیزها رو بهمون ثابت خواهد کرد. چرا یکم صبر ندارین. عزیزان، هم مسافرین و هم سپاه، همگی از جمله هموطنان ما هستند. لطفا کمی صبور باشید. همه چیز مثل روز برامون روشن میشه.
  • سها IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    4 15
    فقط به این فکر کن چند روز قبل از حمله موشکی ترامپ سر عین الاسد با عراقی ها می جنگید که باید ه سنه ساخت اونو بدن.بعد از موشک باران خیلی ریلکس اومد گفت همه چی خوبه!!!اونها بدون شلیک یه تیر به هدفشان رسیدن.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 5
    یرانی ها هم گفتند که ما هم سیستم های اونا رو دقایقی از کاز انداختیم ولی توضیح ندادند که به اون حملات موشکی ربط داشته یا نه یه عملیات روانی جداگانه بوده؟
  • حمیــد IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    4 27
    دیشب که داشتم فیلم تظاهرات عده‌ای محدود و معلوم‌تالحال‌رو میدیم ناخوداگاه فیلم جنایات داعش در عراق و سوریه رو هم دیدم! یک لحظه با خودم گفتم ایکاش سردار سلیمانی‌ها و حاجی‌زاده‌ها و .... اصلاً نبودند تا جانیان داعشی وارد ایران میشدن و...!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 22
    خدابهترمی داندولی بااین که ایران گناه کاراست ولی گناه اوغیرعمدبوده ولی امریکاکه گناه کاراست حکم خدادرموردکسانی که عمداوازروی گستاخی موجب مرگ دیگران می شوندوبردیگران سرکشی می کنندخداوندسرنوشت شومی برایشان رقم میزند
  • حقجو IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 21
    سر نخ جنگال آمریکایی ها را رها نکنیم تا عدم کارایی پدافند خودی اثبات بشه؟
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 0
    حسگرهاي مسنت میتواند تا حد بسیار زیادي، شناسایی تجهیزات و وسائل زمینی را جهت عملیات سرکوب و انهدام پدافند دشمن حتی هنگامی که حسگرهاي آنهـا در حالـت 1 غیر عامل قرار دارد و یا رادار آنها خاموش میباشد، شناسایی نماید. اطلاعات سه بعدي کشف و فاصله یابی لیزري که از طریق مسنت بدست آمده است، به هواپیماهاي بدون خلبان انتقال یافته و امکانات استثنائی تفکیک و شناسایی خودروهاي موشک هاي زمین به زمین، خودروهاي شنی دار، موشک هاي زمین به هوا و غیره را از سایر خودروها در سطح زمین فراهم میسازد. تجهیزات مسنت روي علائم و هشدارهایی از قبیل: ضد اختفاء، استتار و فریب، دفاع موشکی، ارزیابی میزان خسارات جنگی، و عملیات شیمیایی فعالیت بیشتري را داشته اند. بکارگیري فناوري خاص و حساسه هاي هوشمند در سامانه هاي سلاح ها ، ضرورت استفاده از سامانه هاي پیچیده جمع آوري اطلاعات را به منظور شناسایی توانمندي هاي این گونه سلاح ها قبل از بکارگیري آنها اجتناب ناپذیر می سازد . شناسایی موشک هاي هوشمند کروز که از مسافت هاي دور و از هوا ، زمـین و دریـا قابل پرتاب بوده، تا حد بسیار زیادي از طریق حساسه هاي مسنت قابل رد گیري و شناسایی است بکارگیري فناوري هاي پیشرفته، مسنت را قادر می سـازد تـا در محـیط هـاي زیـر از قابلیت هاي خوبی برخوردار باشد: دستیابی به اطلاعات همزمان از طریق کشف، شناسایی و گزارش فعالیت هاي دشمن  تشخیص احتمال بکارگیري سلاح هاي کشتار جمعی قابل تاثیر بر منطقه نبرد کشف و موقعیت یابی میادین مین فراهم نمودن داده همزمان جهت برنامه ریزي مجدد مهمات و حساسه ها شنود و تعقیب تجهیزات دشمن از طریق وضعیت هاي محیطی کنترل مناطق غیرنظامی و تشخیص آشوب ها مقابله با فناوري پنهان مسنت به اطلاعات جمع آوري شده بوسیله ابزارها و تجهیزاتـی همچـون رادار، لیـزر، حسـگرهاي الکترواپتیکـی، آشکارسـازهاي تشعشـی، حسـگرهاي ارتعاشـی و . . . اطـلاق می گردد . این اطلاعات، اهداف یا رویدادها را از روي آثار شان می سنجد. وجود مسـنت، براي به هنگام کردن داده بر روي سامانه ي مهمات هوشمند بسیار اساسی است.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    12 2
    اگر سیستم حک شده باشد لطف کنید دیگر از توانمندی های سایبری ‌و....حرف نزنید
  • رضا IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    12 1
    فکرنون باش ک خربزه ابه این چرتو پرتارم ول کنید شما نه عددی هسین ک نظر بدین نه نظرتون مهمه برای کسی پس بااین حرفا چرته تون افکارمردم بهم نریزین
  • شهروند ایرانی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 16
    بنظر من احتمال سایبر اتک نزدیکتر است.البته چه کسی پروازها را لغو نکرده.مقصر اصلی است خواهشمندیم مسولانی را مدیر قرار دهید که توانایی مدیریت بحران را داشته باشند.نکته مهم انکه در دین اسلام مشورت بسیار حایز اهمیت است پس بایستی ارتباط ارگانها باهم بیشتر شود تا تنها یک ارگان تصمیم لغو پرواز را نداشته باشد.بلکه گروهی متخصص وخبره.اینجاست که باید متخصصین ما بداند دشمنان ما کسانی هستند که پیر وجوان رحم نمی کنند.انها از هر راهی وارد می شوند. حال باید از داستان رستم وسهراب درس گرفت.بیشترین اسیب ان است که بدون اطلاع عزیزیت را خودت از بین ببری.
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      4 9
      والا فرمانده میدانی جنگ که سامانه پدافند باشه اعلام کلیر کرده کسی گوش نکرده .... بعد شما میحواهی یه مشت دکتر و دانشمند را پشت یه میز جمع کنی تصمیم بگیرن آسمان را ببندن یا نبندن(متوجه سیالیت این نوع جنگ ها هستید) .....شما مردم ایران حالتون خوش نیست .....بدبخت سربازی که برای شما بجنگه .....قاسم سلیمانی به اون عظمت (فرمانده فاتح بدون لشکر و امکانات) را به امریکاییها فروختین رفت .....
  • شب شکن IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 12
    سردار حاجی زاده در یک کنفرانس مطبوعاتی به تشریح جزئیات علملیات «شهید سلیمانی» پرداخت، در بخش از این کنفرانس برای نخستین بار پرده از جنگ الکترونیک ایران علیه پهپاد های آمریکای برداشت.
  • شب شکن IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    4 13
    موشک کروز مگه در حوالی تهران اوج میگیرد ؟ساده نباشیم احتمالا اپراتور جاسوس صهیونیسم بوده.
  • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 3
    تحلیل خوبی بود.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    20 2
    شما دیگه ابرو رو خوردیدوحیا رو قی کردید.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    12 5
    قبل از تخریب الاسد ترامپ گفته بود اگر تلافی کنید ما تکنولوژی های بسیار پیشرفته داریم که نابودتان می کند ........در ضمن ما از اسرار نظامی و تکنولوژی آمریکایی ها خبر نداریم و نظر می دهیم اینها دروغ می گویند و می خواهند کشتن مردم را لاپوشانی کنند .... نظر دهندگان عزیز بهتره کمی دیگر منتظر بمانید تا مشخص بشه هواپیما هک شده یا نه یا از رادار هواپیما برای شناسایی رادارها و سایتهای موشکی استفاده شده یا نه اگه ما تکنولوژی نداریم دلیل نداره غربی ها هم نداشته باشند
  • لنگرودی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    11 1
    تور 1 غیر قابل نفوذ سایبری هست مستقل عمل میکند چیزی که اطلاع ندارید رسانه ای نکنید
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      3 4
      ما در دنیا چیزی به عنوان غیر قابل نفوذ نداریم ....بخصوص اگه اطلاعات سیستم را سازنده اصلی به امریکا نداده باشد .....بخصوص که الان برای سیستم تور ام 2 دنبال مشتری است.....بالاخره اینکه ترامپ دیوانه سرمایه ای ارزشمند برای روسیه است ....
  • 1232 IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 13
    سردار حاجی زاده در یک کنفرانس مطبوعاتی به تشریح جزئیات علملیات «شهید سلیمانی» پرداخت، در بخش از این کنفرانس برای نخستین بار پرده از جنگ الکترونیک ایران علیه پهپاد های آمریکای برداشت.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    5 17
    این حدس وکمان هاازهردوطرف هدف دارطرح می شود.ازطرف عوامل داخلی جهت تطهیرضارب وازطرف دشمنان با هدف ارعاب وبزرگنمایی قدرت خود.به راستی اگرآمریکادارای چنین قدرتی بودچراموشک های سپاه را تشخیص نداد؟ واقعاًآمریکا اگراینقدرقدرت داشت چگونه 9فروندپهپادفوق مدرنش همزمان هک وکورشدند؟نفوذی ها درسیستم پدافندموجب چنین جنایتی شدند.ساعت6وسط بیابون تاریک چه کسی ازیک هواپیما قبل ازاصابت موشک فیلم می گیردوچندلحظه بعددقیقاًموشک اصابت می کند.نفربعددرشهریارآماده است وفیلم برداری می کند.عده ای دیگردرخودروی درحال حرکت و....
    • CA ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      1 3
      تمامی برنامه های هک رو میتونی توی Kali Linux پیدا کنی و تمامی برنامه های لازم برای هک اتوماتیک توی GitHub و sourceforge غیره هست فقط کافی هست توی لپ تاپ یکی بریزه و یک برنامه بزرگ متصل به هم بسازه و وای فای هواپیما رو هم کنه و نیاز به هیچ کسی هم نیست و این برنامه رو من توی اینترنت دیدم که می‌تونه وای فای هواپیما رو هم کنه و نیاز به هکر هم نداره! مشکل یکی بودن وای فای کنترل هواپیما با وای فای عمومی هست که در داخل هواپیما مسافران استفاده میکنند.
    • وطن IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      1 9
      اولین نظر ترامپ ودقیقا ساعات اولیه حادثه این بود که احتمالا خطای انسانی رخ داده ............ پس نتیجه از قبل اطلاع داشته
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      4 1
      حرف شما در مود وجود نفوذیها صحیح است. اما دست کم گرفتن قدرت جنگال آمریکا اصلا عاقلانه نیست.
  • صابر IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    5 1
    پرواز شماره 752 اوکراین. ترامپ هم از تهدید حمله به « 52 نقطه فرهنگی» کرده بود. آیا این می‌تواند گرا دادن به نفوذی باشد؟؟؟ مَثَل من همون آدمی است که چکش به دست دارد و همه چیز رو میخ می‌بیند. گفتم تا دوستان و مسئولانی که تحقیق می‌کنند و تخصص دارند این مورد را هم گوشه ذهنشان داشته باشند.
  • برسام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 0
    بهتر بود به جای تهدید رسانه ها همان اول مسئولیت این کار بر عهده گرفته میشد چرا که به طور مثال در همین اوکراین یا چندین مورد در شوروی این اتفاق افتاده و همان ابتدا نیروهای مسلح و دولت های این کشور ها مسئولیت را قبول‌کرده اند جم بندی صحبت‌های سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در نشست خبری بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سالهای گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند آنچه در بررسی‌های ما انجام شد شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود. در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است در چندین مرحله بالاترین سطح آماده باش به همه‌ی شبکه تاکید می‌شود و همه سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر می‌بردند در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشکهای کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند. سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شستی را شما فشار بدهید. مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود. در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در ۱۹ کیلومتری که «کروز» تشخیص داده می‌شود. باتوجه با اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که شرایط جنگی است و موشک کروز شلیک شده، او این هواپیما را کروز تشخیص داده؛ او موظف بوده تماس بگیرد و تاییده بگیرد و خبط اپراتور هم از همین نقطه است منتها در آن شرایط گویا شبکه ارتباطی او با اختلال مواجه شده بود او ده ثانیه فرصت داشته که تصمیم بگیرد که بزند و می‌توانسته نزند و در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد. شایعه تغییر مسیر مشکوک 737 کذب است
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 0
    اصل ماجرا اینه که باید نوتام یا پواز ممنوع میدادند ،ومسول سقوط هواپیما با کسانی است که اینکار نکردن
  • جهاد IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 1
    باتشکر از مطلب ارائه شده و هچنین بازگشت تون به تلگرام
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    12 1
    همش عذر بد تر از گناه همش پیچاندن مردم باید آسمان کشور از هوا پیما های غیر نظامی پاک میشد
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      2 1
      نکند مسوول اینکار هم سپاه بوده؟
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 14
    یک احتمال هم هست که این نوع فرضیه بافیها برای و طرح حمله سایبری برای القای قدرتمند بودن آمریکا یا اسرائیل باشد اگر اینها چنین قدرتی داشتند چرا در سیستم موشک ها اخلال ایجاد نکردند که به هدف نخورد. به نظر می رسه در جنگ الکترونیک هم ما از آنها قویتریم ولی اینها را مطرح می کنند که خود را قوی نشان دهند.
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      2 2
      چون سیستم های موشکی ساخت خودمون هست ولی سامانه تور ام ساخت روسیه است....مسئله خیلی ساده است .....یک ایران ضعیف هم به سود امریکاست هم به سود روسیه....کسی که پدافند امریکا را تو عراق شکست میده حتما دیگه به روسیه در سوریه احتیاج نداره ....
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    10 17
    به خدا اینقدر خودتون خسته نکنید اونی که اومده تو خیابون فحش میده داد میزنه وشعار میده که جمهوری اسلامی رو نمی خوایم دنبال توضیحات نیست حتی به دنبال احقاق حق نیست حتی به دنبال اصلاحات نیست اون فقط مامور که بگه وشعار بده ویک عده ادم بدبختانه روشنفکر هم دنبالش بکشه روشنفکرهایی که اطلاعاتشون تا نوک دماغشون بخدا همین سوریه جلو چشممونه مگه نگفتن ما دنبال ازادی هستیم همین ادمای اپوزیسیون خارج از سوریه داد زدن یک عده نادون ویک عده هم دانای پول گرفته داغش کردن بعدش کشوردو دسته شد اخرش هم شد جولان داعشی ها امریکا واروپا اینو میخواد خورد شدن ایران تا راحت فقط بیاد ثروت ایران ببره ازادی برا اونا بهانه است مشرق اینو خواهشا پخش کن
  • کوروش IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    14 3
    کسی که کلید مرگ فشار داد انسان بوده نه کامپیوتر اپراتور کافی بود قبل از شلیک یک نگاهی به بیرون می انداخت تا چراق هواپیما می دید کسی که هواپیما مسافر بری از موشک کروز نمی تواند تشخیص بدهد حتما شب کوری دارد
  • دوین IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    13 4
    این همه علم تخیل و داستان سازی !!
  • محمد IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    7 13
    جالبه اسم رمز 52 نقطه ترامپ و پرواز 752
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 7
    شاید منشاء جنگ الکترونیک، خود هواپیمای بوئینگ بوده. با خرابکاری در هواپیمای مسافربری، جنگ الکترونیک شاید از خود هواپیمای مسافربری انجام شده
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    7 13
    جانم فدای رهبر و سردار حاجی‌زاده فرمانده و علمدارایران .. دوستان عجله نکنید بلاخره ماه پشت ابر نمی ماند و حقایق آشکار خواهد شد آمریکا منتظر باش همه این فتنه ها مسببش تو هستی از جایی بهت ظربه بزنیم که ندانی از کجا خوردی بازم منتظر انتقام سخت سردار حاجی زاده باش
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    20 5
    این اگر واقعیت باشه که خیلی ناجوره !!! چجوری میخواستید با آمریکا بجنگید پس ؟
  • امیر IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    18 0
    اصلا فرض بر این که آمریکا کل سیستم ناوبری هوایی ایران را به صورت کنترل از راه دور به دست میگرفت و هر پرواز رو تبدیل به انتحاری میکرد! در شرایط جنگی، پرواز های غیر نظامی آیا نباید لغو شوند؟! بی فکری تا چه حد؟
  • آتشی در جان US ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    19 3
    می تونید این بحثهای نخ نما رو جمع کنید طرف اومده خودش اعتراف کرده ضمنا تا حالا از سیستمهای ضدجنگال پیشرفته وطنی در همین وبسایت صحبت ها شده از نشاندن سالم هواپیمای فوق پیشرفته پنهانکار RQ 170 و فائق آمدن سیستم های ضد جنگال وطنی بر آن صحبتها شده که برای نمونه متنی از سالها قبل در همین رابطه را برای شما بیان می نمایم (بر همین اساس، یگان‌های پدافند هوایی و جنگ الکترونیک نیروهای مسلح ماموریت می‌یابند تا هرگونه پرواز هواپیماهای نیروهای فرامنطقه‌ای از پایگاه‌ها و ناوهای آنان در کشورها و آب‌های منطقه را به دقت رصد کنند.) حال چگونه است که سیستم های ضدجنگال در این برهه حساس ناکارآمد شدند خواهش می کنم بیش از این مردم را فلان فرض نکنید
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    13 1
    بیشترین تقصیر متعلق به سازمان هواپیمای برای عدم توقف پرواز 2- آسیب پذیری سیستم پدافندی ما در برابر جنگ الکترونیک است تو را خدا اعتراف کنید مردم نمی گن چرا سپاه هواپیما را زد
  • یک ترک IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    4 1
    اخلال الکترونیک در سیستم ناوبری هواپیما و رادار پدافند اینجانب بارها متذکر شدم اما کسی گوشش بدهکار نبود
  • کاربرجدید IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    14 0
    نقش روسیه در این میان کجاست که هم سیستم مال آنهاست و هم تا کنون چندین هواپیمای مسافربری اوکراینی را زدند.
  • US ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    7 1
    اگه جنگ الکترونیک بوده بیان تو تلویزیون بگن که مردم هم بدونن - از روسیه و چین کمک بگیرید
  • FI ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    6 4
    بین ماله کشی به این سانحه و هوچی گری در مورد ایرباس ایران ایر که آمریکا زد باید یکی رو انتخاب کنید .
    • IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      0 11
      نه وقتی که بویینگ ساخت آمریکاست
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    10 13
    با مطلب فوق کاملا موافقم و یکی از علتهای این حمله ناجوانمردانه تلاش برای کم رنگ کردن و مخدوش کردن محبوبیت سپاه در بین مردم است . به کوری چشم همه دشمنان از جمله آمریکاو اسراییل و منافقان و ضد انقلابهای داخلی و خارجی ما مردم ایران سپاه و سرداران بزرگوار و دلاور و باشهامت و صادق خود را با تمام وجود دوست داریم و خواهیم داشت و از آنان حمایت می کنیم.
  • محمد IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    4 15
    بنظرم اون طرف رو که شلیک کرده آن قدر بزنیدش که مقر بیاد آن قدر بزنیدش اعتراف کنه اون فرد فیلمبردار چه نسبتی باش داره مردک اول صبح سرد موبایل به دست آسمون رو فیلم میگرفته داشتی از صورت فلکی فیلم میگرفتی یا از بارش شهابی صبح سردی که سگ پرسه نمیزنه البته صدای یه سگ میومد خودش بود و سگه و شیطان
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    18 6
    رفقا حرفای جالبی زدند و من خیلی هایش را خواندم اما چه هکر بوده، چه نفوذی، چه خطای خودی، ... هر چه بوده، این نتیجه را تغییر نمی دهد که: «ما حقیقتا باختیم! با حریفی خیلی قویتر از خودمان رزم‌آرایی کردیم اما واقعیتش را باور نکردیم! ما بد باختیم! حدود 200 کشته دادیم و سرمایه اعتماد ملی‌مان هم از دست دادیم و آبرویمان در دنیا رفت!»
  • شبرو IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 7
    پدافند تور ام 1 روسی است وقطعا در مقابل نفوذ آمریکاییها بیمه است. ولی احتمالا جاسوس های اسرائیل و آمریکا نفوذ کرده بودند.
  • امیر IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    11 2
    بریم سیستم پا تریوت امریکا را بگیریم چندتا جاسوس و نفوذی را هم مسعول این سیستم کنیم مثل اقتصاد مشکلمون حل میشه
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    10 2
    چیزی از بی عرضگی های اقایون در پدافند کم نمی کنه تازه اگه این باشه گناهشون بیشتر هم هست
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    22 13
    هواپیما رو زدین این همه فرضیه نداره چرا هر وقت گندی می کارین سریع سراغ آمریکا می رین دیوار کوتاه تر از آمریکا پیدا نکردین این روز ها ذهن مردم با حاج قاسم سلیمانی این هواپیما سر گرم کردین خودتون می دونید اوضاع طلا و دلار چه جوریه اگر حکومت دست دلال هاس پش شما دارین اونجا چه غلطی می کنین
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
      8 19
      درکتان می کنم. بت بزرگتان را ابراهیم زمان حاجی زاده در عین الاسد شکست. حالا حکم به سوزاندن ابراهیم داده اید. آری. آمریکا همیشه از نظر شما بی تقصیر است حتی در شرایطی که تهدید کند 52 نقطه ایران را می خواهد بزند.
  • ایرانی IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 12
    ممکنه درت باشه به چند دلیل که باید ببرسی بشه۱_چون اپراتور تو رادار موشک کروز دیده۲_آمریکا بلافاصله گفت این هواپیما با موشک پدافند ایران سقوط کرده۳_هواپیمای بویینگ ساخت آمریکاست و کشور سازنده احتمالا کدهایی برای دسترسی یا نفوذ در این محصول همیشه داره ۴_توییت ترامپ که همه چیز عالیه۵_وجود پهپاد آمریکا در ارتفاع بسیار بالا و حمله سایبری
  • محمد IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 16
    من نه کاری به موشک دارم نه سیستم جنگال نه هیچی اول همه از اطلاعات سپاه وزارت اطلاعات میخوایم معمای اون فیلمبردار رو حل کنند که اول صبح دنبال چه چیزی تو آسمون میگشته صبح سردی که سگ پرسه نمیزنه البته صدای سگی میاد تنها خودش هست سگه و شیطان
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      4 2
      بخشی از افراد برای کا در تهران میان که در شهر های اقماری ساکن هستن باید صبح زود بیدار بشن تا برسن به سرکارهاشون
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      3 5
      یعنی منطقیه که اون بخش از مردم که دنبال کار هستن اتفاقی موبایلشون رو دقیقن به نقطه ی اصابت آینده ی موشک و هواپیما نشانه می رن؟
  • ش DK ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    4 0
    چطور سیستمی که برد رادارش ۲۰ کیلومتر بیشتر نیست قابلیت حک شدن دارد؟ ، پس دیده بان بصری این سیستم چه کاره بود؟ چون برد درگیری این سیستم حداکثر ۱۲ کیلومتر هست پس دیده بان این سیستم با وجود احتمال حک شدن، چرا متوجه نشده است؟
  • رض US ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    1 1
    اقا چقدر مغز فندقی زیاد شده اخ نمیفهمی چرا تفسیر میکنی فندق
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    15 4
    قبلا می گفتید جنگ روانی، حالا می گویید جنگ الکترونیک، اینها را برای کسانی بنویسید که اطلاعات وتخصصی ندارند شاید باور کنند واقعا ماییه تعجب و تاسف هست
  • علی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    13 1
    من یک نظری درباره موضوع گزارش نوشتم که فاقد هر نوع توهین و......... بود و صرفٱ بحث تخصصی بود ولی آنرا چاپ نکردید ،بعد از این یا نظر نخواهید یا در وبگا ه خودتان را گل بگیرید ، و متکلم وحده باشید.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    5 4
    به نظر من دستگاههایی که می باید پروازها را لغو میکردند و نکردند هم مقصر هستند تنها سپاه مقصر نیست اینجا هم سپاه پیشمرگ شد
  • حسین زاد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    1 20
    بنظر میرسد هواپیمای اکراینی نقش اسب تراوای آمریکا را داشته ! وظیفه اول به هم ریختن رادار تهران برای شلیک موشکهای کروز آمریکا به 52 نقطه و در صورت عدم موفقیت کوبیدن به حسینیه امام خمینی ! که با اصابت موشک هر دو هدف ترامپ به باد رفت !
    • گم نام IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      1 1
      حقیقتا این موقع شب پرام ریخت از این تحلیلت:|
  • علي IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    3 1
    هر تجهيزي كه داراي مدار كنترل است قابل نفوذ ،اختلال و هك كردن است حتي اگر كل مدار كنترل hard wire باشد يك شستي كنترل هم قابل نفوذ است تجهيزات كنترل با فركانس هاي خاص داراي عملكرد خواهند شد
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    2 13
    جنگ الکترونیک ممکن است از طریق ماهواره های آمریکا انجام شده باشد.
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    1 0
    مگه صدای موتور هواپیما رو گوش نمیکنند تا ببینند با مشخصاتی مطابقت دارد یا نه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس