کد خبر 868875
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰
مردم کره جنوبی

در سال 1998 طلاهای مردم، به کمک دولت کره جنوبی آمد و آن را از یک ورشکستگی بزرگ نجات داد.

به گزارش مشرق،‌ بیست و یک سال پیش، کره جنوبی تا مرز ورشکستگی پیش رفت. بحران اقتصادی آسیا مانند یک ویروس در تایلند، مالزی، سنگاپور و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا پراکنده شد. این موضوع می‌توانست به ایجاد یک بحران اقتصادی جهانی منجر شود.

کره تا پایان قرن بیستم به یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد. شهروندان به درآمدی دست‌یافتند که قادر بودند در زندگی روزمره به راحتی با غربی‌ها رقابت کنند. اما در تابستان 1997 سئول با مشکل روبرو شد. کسب و کار بی‌رونق شد، وام‌ها به تعویق افتادند، بانک‌ها ورشکست شدند، سرمایه‌گذاران خارجی حدود 18 میلیارد دلار از این کشور خارج کردند و شرایط اقتصادی به شدت بحرانی شد. صدها هزار نفر نیز شغل خود را از دست دادند.

نزدیک به 3.5 میلیون نفر –معادل یک‌چهارم جمعیت کره جنوبی- داوطلبانه در کمپینی شرکت کردند و به کمک کشورشان آمدند. مردم روی لباس‌های خود شعار « بیایید با جمع‌آوری طلا بر بحران واحد پول خارجی غلبه کنیم» را نوشتند. در آن زمان هر فرد به طور متوسط 65 گرم طلا برای نجات اقتصاد کره اهدا کرد. در مدت دو ماه 2.2 میلیارد دلار جمع‌آوری شد که تمام و کمال به صندوق بین‌المللی پول تحویل داده شد. همبستگی و وطن پرستی کره‌ای‌ها باعث شد وام 58 میلیارد دلاری در اوت 2001، یعنی 3 سال پیش از موعد پرداخت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    40 0
    فقط به خاطر اینه که مردمش به مسوولان اعتماد داشتن
    • ایرانی GB ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      2 0
      مردم ایران کار بالاتر از این برای دولت انجام دادند : جنگ شد مردم به ندای دولت جواب دادند و برای دفاع از کشور جوانان خودشون رو فدا کردند , ۴۲ سال دولت مردم رو به اقتصاد مقاومتی دعوت کرد که مردم جواب دادند , وقت انتخابات شد و دولت از مردم دعوت کرد و مردم بارها جواب دادند , رئیس جمهورهای نالایق یکی بعد از دیگری اومدند و معیشت مردم رو گرون و گرون تر کردند و مردم ایران ۴۲ سال صبوری , گذشت و متانت از خودشون نشون دادند ... بزرگواری که مردم ایران در حق دولت انجام دادند در طول تاریخ بشری سابقه نداشته اما کو دولتمرد با شرف و با غیرت که شعورش بکشه و اینو بفهمه ؟؟
    • ساسان IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      0 0
      منظورش اینه که باید مثل مردم ترکیه دلار هامونو بدیم به دولت
  • US ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    43 6
    اونجا کره جنوبیه مردم نظامشونو قبول دارن و دوس دارن و بهش اعتماد دارن
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      7 38
      یعنی میخواهی بگی اینجا مردم نظام رو قبول ندارند؟اینهمه راهپیمایی تو این دو سه روز برای حمایت از نظام رو ندیدی؟!!!
  • ناشناس IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    22 2
    منظور؟ انتظار دارید مردم پولشان را به دولتی بدهند که بخاطر کسربودجه،نرخ ارز بالابرده؟وبدتر از آن،دایم به مردم القا میکنه هیچ چیز گران نشده!
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    3 2
    خوب باید طرحی برنامه ای چیزی بدهند مسئولان مثل ذخیره و سود خوب و یا جایگزینی با ملک و خانه و خودرو
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    6 1
    اره اما تازه روحاني ديروز گفت اصلا كمبودي نيست!!
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    13 0
    اعتمادی نیست بین مردم و مسئولین وقتی گنده های مملکت توی ویلاها و خانه های 1000 متری نزدیک کاخ مینشینن
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 1
      کره هم همین بود... نکنه فک کردی تا گفتن ورشکستگی دیگه کاخ نشینان رفتن تو کوخ نشستن؟!!! نخیر... اونا همچنان نگران ثروت های از دست رفته اشون شدن یه سری مثل غربگداهای ما چمدونشونو بستن و کاسه گداییشونو بردن برا آمریکا و... اما مثل همیشه وطن پرستا موندن و کشورشونو ساختن.... درست مثل جنگ ما که یه سریا چمدونشونو بستن و رفتن و یه عده ای جنگیدن...جنگ که تموم شد همونایی که رفته بودن برگشتن و شدن مسئول فاسد و اصلاح طلب و... که گند بزنن به اون آب و خاکی که نجات داده بودن... کره مردمش تو یه جا به دادش رسیدن اما ایران 43ساله دارن به داد کشورشون میرسن با اعتماد به خدا و رهبر و بسیاری از مسئولای گمنام و پاکدست که برعکس فاسداش تو چشم نبودن و نیستن.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس