کد خبر 772517
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷

به گزارش مشرق، در فرهنگ ایران زمین از دیرباز مراسمات سرور و شادی جایگاه ویژه ای داشته است. مراسماتی که ریشه در هویت و گذشته دارد و نشان ازین دارد که در گذشته مردمان ایران همیشه و در همه حال زمانی برای شادی وسرور اختصاص میدادند و ارمغانش سنت ها و پاسداشت آداب و رسوم گذشته است. عروسی و ازدواج بعنوان یکی از مهمترین و محبوب ترین جشن های ایران از گذشته تا به امروز اگر چه با تحولات و تغییراتی همراه شده اما همچنان بسیار محبوب و شادی آور است. ازدواج در میان اقوام ایران، تاریخی کهن با رسم و رسوم زیبا و جذاب دارد. هر قومی از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب، سنت خاصی برای ازدواج دارند.  
ازدواج در قوم بختیاری، بسیار مثال زدنی و خاص و جالب توجه است. دنیای بختیاری ها، دنیایی مملو از رنگ و شادی و تعاون و صداهای جذاب و دهل است. مردمانی اصیل با زبان و موسیقی و فرهنگ غنی رنگارنگ. جهانی که باید ازحضورش در این دنیای فانتزی دیجیتالی زده امروز، ‌ بالید و به آن افتخار کرد و در میان این مردمان، ازدواج امر پسندیده و بسیار با اهمیتی است که با همیاری همه اعضای طایفه همراه می شود.
بخش جذاب مراسم رقص ایل بختیاری است و ترانه هایی که به مناسبت مراسم عروسی خواندن می شوند، ‌ دوالالی نامیده میشود که از تلفیق دوا و لال به معنی داماد و عروس تشکیل شده. نغمه ها، رقص و پایکوبی و موسیقی سنتی که بخشی از سبک زندگی، ‌ سنت ها و آیین رنگارنگ و جالب آنان را نمایان می کند. در حقیقت این قوم با رقص گروهی خود، اتحاد و همبستگی را به رخ می کشانند و شیوه احترام به بزرگ تر ها را به جوان تر ها یاد می دهند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس