خارک

علی‌رغم وجود ارزش اقتصادی گازهای میادین نفتی که در مشعل‌ها می‌سوزند، مشعل‌ها در جزیره خارک همچنان روشن‌ و در حال آسیب‌زدن به محیط زیست منطقه و آلودگی هوا برای ساکنان جزیره هستند.

گروه تصاویر ماهواره‌ای مشرق - بیشتر گازهای همراه نفت به عنوان یکی از منابع هیدروکربوری به رغم منابع اقتصادی در ایران  سوزانده می‌شود؛ آلودگی زیست‌محیطی و ارزش افزوده از دست‌رفته ناشی از گازهای مشعل موجب گردیده است تا جمع‌آوری این گازها در کشورهای دارای گازهای مشعل، مورد توجه قرار گیرد.

یکی از روش‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت، ساخت کارخانه NGL است؛ گاز همراه نفت بعد از انتقال، در واحدهای NGL تحت فراورش قرار گرفته و محصولات حاصل از آن تولید می‌گردد.

اکنون با اینکه پروژه NGL جزیره «خارک» از بقیه واحدهای NGL در مراکز نفتی ایران پیشرفت بیشتری داشته، اما با این حال تصاویر ماهواره‌ای به‌دست آمده نشان می‌دهد که همچنان مشعل‌های گازی در این جزیره در حال سوختن هستند و علاوه بر هدر رفتن سرمایه اقتصادی، در حال آسیب‌زدن به محیط زیست منطقه و ایجاد آلودگی هوا برای ساکنان و نیروهای وزارت نفت مشغول در این جزیره است.

با وجود اینکه موانع مختلفی در پیشرفت واحدهای NGL وجود دارد، اما از دولت انتظار می‌رود که با توجه به تذکر رهبر انقلاب در این رابطه در بازدید از منطقه عسلویه در سال ۹۰، در جمع‌آوری این شعله‌های گاز تدبیر و اقدامات سریع‌تری انجام دهد.

موسی سوری مدیرعامل اسبق شرکت نفت وگاز پارس پس از بازدید مقام معظم رهبری از منطقه عسلویه در سال ۹۰ طی مصاحبه‌ای گفته بود: «در بازدید از عسلویه وقتی آقا به مشعل‌هایی رسیدند که شعله‌های بسیار بلندی داشت، اشاره کردند که چرا این شعله‌ها این‌قدر بلند است؟ یکی از دوستان توضیح داد که این به لحاظ فنی است. گفتند من دو سؤال دارم؛ اول این‌که آیا این شعله‌ها گاز است و ارزش اقتصادی دارد؟ گفتیم بله. آقا گفتند: دوم این‌که آیا محیط زیست را آلوده می‌کند؟ گفتیم بله. گفتند: پس باید تدبیر کنید. توجیه نکنید، تدبیر کنید».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    24 1
    یادش بخیر زمان آقای احمدی نژاد خارک چه آب و هوایی داشت
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
      2 11
      یادش بخیر مهموت برای اجرای مطالبه رهبری 2 سال کاری نکرد و آقای حسن جان 4 سال!! :D
  • ابراهیم مازنی IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    27 0
    من پدرم نظامی است و چند سالی خارک زندگی کردیم. تابستون که میشه ، این شعله ها ، کل جزیره رو جهنم میکنه ؛ تقریبا فقط دهانه این شعله ها ( بدون دکل ) به ارتفاع یک ساختمان پنج طبقه است. بوی سوختن گاز ، همیشه تو جزیره هست. لازم به ذکر است که این گاز ، با گازهای معمولی فرق داره و شرائط استخراج و نگهداری و انتقال اون ، بسیار پیچیده تر از گازهای معمولی است و البته بسیار با ارزشتر یادمه در اوائل دولت احمدی نژاد ، می گفتن که قراره چینی ها بیان برای ما ، پالایشگاهای مخصوص این گاز رو بزنن و در عوض ، چند سال این گاز رو ببرن که دولت وقت قبول نکرد.
  • ناشناس IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    27 2
    مشرق جوری تیتر زدی انگار این مشعل ها رو چهار سال پیش روشن کردن.تا بوده این مشعل ها روشن بودن.هشت سالش هم تو دولت نهم و دهم بوده!
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
      7 1
      عالیجناب، از 90 تا 92 میشه چند سال؟ از 92 تا 96 میشه چند سال؟ سال 92 وضعیت تحریم چگونه بود؟ ^-^ الان چگونه است؟ :D
  • میثم IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    19 5
    یعنی زمان مدیریت جوانها و در دوران رستم قاسمی این گازها سوزانده نمی شد؟!!!!!!! زهی انصاف
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    13 3
    اینهمه توسعه رو در عسلویه وخارک نمی بینید..مثل قوم بنی اسراییل دنباله بهانه دود مشعل هستین...
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    16 14
    با وجود این دود تو جزیره خارک واقعا رای دادن به روحانی خیانته
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    5 12
    سلام وتشکر از اطلاع رسانی شما . باستحضار ملت شریف ایران عزیز برسانید که امروزه در اکثر مناطق نفتخیز کشورم که گاز همراه نفت دارد همین حال را دارند.جناب وزیر و معاونینش هم هیچ علاقه ای به جذب سرمایه گذار در زمینه اجرای سالم سازی محیط زیست کارکنان ومردم بومی ندارند تمام
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    7 11
    حرفتون درست. ولی خارک جمعیت ساکن نداره صرفا کسایی که اپنجا هست در معرض خطر هستند و هر چه زودتر باید فکری بشه. البته از دولت فعلی فقط عدد و رقم ساختگی برمیاد و کار این دولت نیست. باید یه همت بکنیم برای دولت بعدی که ۴ سال دیگه هم چنین کارهایی به تاخیر نیفته
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    9 4
    سایت مشرق ! آب رو برز اونجات . هنوز در اواخر دوران خوشی در دنیا هستید و دوران ناخوشی در دنیا و اخرت شروع نشده است
  • محسن IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    9 9
    مشرق اگه به خدا اعتقاد داشتی همچین حرفی نمی زدی.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    17 16
    اول اینکه جزیره خارک مسکونی است و مردم بومی ساکن هستند دوم اینکه کدوم دولت به فکر مردم استان بوشهر بوده که این یکی باشه فقط ثروت این استان ثروتمند از عسلویه تا خارک و جم و بنادر میبرند و میخورند و صرف ابادی جای دیگه می کنند و مثل مار چنبر زده اند رو ثروت این استان و عاید مردم با صداقت استان بوشهر چیزی نیست
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    10 0
    اين گاز ها ، گاز ترش هست و قرقار بود كه تحت قرارداد كرسنت به امارات داده بشه كه در دولت قبل جلو قرارداد گرفته شده.
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
      0 6
      چرا حرف مفت میزنی.این خارک اون سلمان بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس