کد خبر 713092
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶
رضا چراغی

«رزاق چراغی» ، نخستین فرمانده ی لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که خرقه شهادت پوشید و راه دیگر سرلشکران سپاه را به سوی آسمان گشود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ، «رزاق چراغی» به تاریخ پنجشنبه، اول فروردین ۱۳۳۶ شمسی (۱۹ شعبان المعظم ۱۳۷۶ قمری) در روستای «ستق» (واقع در دهستان «بیات» از توابع بخش «نوبران» شهرستان «ساوه» در استان مرکزی) متولد شد. وی در سال های دفاع مقدس، با نام «رضا چراغی» شناخته می شد.. رضا ، در سال 1357،مانند بسیاری از هم سن و سالانش ، سربازی بود در خیل میلیون ها سرباز نهضت ِ «حضرت روح الله».


«رزاق» مدت کوتاهی پس از پیروزی «انقلاب اسلامی»، به «سپاه پاسداران» پیوست و عازم نبرد با ضد انقلاب در جبهه های غرب کشور شد. دست سرنوشت ، به سال ۱۳۵۸ شمسی ، «رضا چراغی» را به محفلِ جهادی یکی از سردارانِ صاحب مکتب انقلاب اسلامی هدایت کرد و او به جمع شاگردان «حاج احمد متوسلیان» پیوست. از آن زمان ، در تمام جبهه های غرب و جنوب ، برادر «چراغی» ، یکی از بازوان توانمند «احمد متوسلیان» بود. پس از اسارت «حاج احمد در لبنان» ، فرماندهی «لشکر 27 محمد رسول الله(صلوات الله علیه)» به «حاج محمد ابراهیم همت» سپرده شد و «رضا چراغی» فرماندهی «گردان حمزه سیدالشهدا» را بر عهده گرفت. در عملیات «الی بیت المقدس»  نیز ، فرماندهی یکی از  محورهای  لشکر ۲۷ را بر دوش می کشید.


پس از تغییر ساختار یگان های سپاه و تشکیل «سپاه ۱۱ قدر»، «حاج محمد ابراهیم همت» به فرماندهی این سپاه برگزیده شد و «رضا چراغی» ، علمدار «لشکر ۲۷ محمد رسول الله(صلوات الله علیه)» گردید و سرانجام در همین مسئولیت ، مزد جهاد اصغر و اکبر خود را گرفت و در «عملیات والفجر ۱ » به تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۶۲ شمسی، پنجه بر بام عرش گرفت و جسمش را در دریای خون رها کرد.


«رضا چراغی» ، نخستین فرمانده ی لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که خرقه شهادت پوشید و راه  دیگر سرلشکران سپاه را به سوی آسمان گشود. پس از شهادت وی ، «حاج همت» مجددا سکان لشکر را به دست گرفت و حدود ۱۱ ماه بعد، شربت شهادت نوشید و فرمانده بعدی این لشکر نیز ، درست یک سال بعد از «حاج همت» در حجله شهادت خفت.


روحمان با یادشان شاد

هدیه به ارواح بلندپروازشان صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • نهضت جهانی صلوات IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
    12 1
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم باتشکر از این سلیقه 100صلوات برای این کار زیبا هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
      3 1
      اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
  • ابوالفضل فتحی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
    19 1
    بسیار عالی است روحشان شاد
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
    2 1
    یادشان به خیر یاد شهید احمد چراغی ناشناخته ای که اخلاصش سر به آسمان می زد در مورد کوتاه مدت حضور او در ایران بعد از انقلاب می توان کتاب نوشت تا الگوئی برای جوانان باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس