«همراه با فرات» مستند بلندی است که فرشاد اکتسابی کارگردانی و محمد داودی تهیه کنندگی آن را برعهده دارند.

گروه فیلم و صوت مشرق، روايتی ست از نگاه يک فيلمساز جوان که پس از سال‌ها دوری، به سرزمين مادری‌اش «عراق» باز می‌گردد تا فيلمی در خصوص تاريخ کشورش بسازد.

{$sepehr_media_1370297_400_300}
دانلود

یادداشت کارگردان:
همه بر این موضوع واقفیم که در عصر حاضر شرایطی که بر عراق حاکم است تاثیر به سزایی بر تحرکات و تحولات سیاسی بسیاری از کشورهای جهان گذاشته است. ما در این فیلم سعی و تلاش داشتیم تا با رویکردی تاریخی به بررسی ریشه ها و زمینه های شکلگیری وقایع امروزی که عراق و حتی جهان با آن مواجه است بپردازیم. بنابراین به گذشته های دور سفر کردیم و همه چیز را از نقطه آغاز مورد بررسی قرار دادیم تا به سر نخی از این کلاف سر در گم در مسیر تاریخ این کشور دستیابیم. بدین ترتیب نقطه حرکتمان را از صد سال پیش یعنی از سال 1914 (جنگ جهانی اول ) آغاز کردیم و در این سفر شاهد آن بودیم که چگونه وقایع و رخدادهای تاریخی همچون قطعات دمینو به نحو شگفت آوری به سمتی سوق داده می شوند که اینک ما شاهد پدیده ای به نام تروریست و داعش در عراق هستیم. من پیش از این مستندهای تاریخی بسیاری ساخته بودم که عموما در آن ها سعی داشتم از طریق بازسازی وقایع تاریخی به یک بیان روایی برسم. اما این فیلم برایم یک تجربه جدید بود و من در این مستند به جای خلق سکانس های بازسازی که غالبا در مستندهای تاریخی شاهد آن هستیم از شیوه فضاسازی بهره بردم. به عبارتی تلاشم بر آن بود تا با به خدمت گرفتن عنصر تخیل در بیننده و بهره گیری از عناصر مستند به جای باسازی شیوه جدیدی را در نحوه روایت یک مستند تاریخی تجربه کنم.

بیوگرافی کارگردان:
فرشاد اکتسابی متولد 49 از تهران است که فارغ التحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه سوره و همینطور فارغ التحصیل تئاتر با گرایش ادبیات دراماتیک از دانشگاه آزاد تهران - فعالیت فیلمسازی را از سال 1375 با ساخت چندین مجموعه مستند در شبکه های مختلف سیما آغاز کرده است. وی همچنین تاکنون دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم راز یک مجسمه از ششمین جشنواره فیلم مستند ایران، تندیس فیروزه ای بهترین تدوین برای فیلم راز یک مجسمه از ششمین جشنواره فیلم مستند ایران، تندیس زرین بهترین کارگردانی برای فیلم فرزند اصفهان در سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم ماست سیاه است از جشنواره شمسه، لوح تقدیر بهترین کارگردانی برای فیلم راز یک مجسمه از نخستین جشنواره بین المللی فیلم های علمی اهواز، تندیس فیروزه ای و جایزه ویژه دبیر جشنواره برای فیلم همراه با فرات در نهمین جشنواره فیلم مستند ایران را برده است.

عوامل فیلم:
 کارگردان: فرشاد اکتسابی، تهیه کننده و پژوهشگر: محمد داودی، نویسنده: مهدی تراب بیگی، تصویربردار: مهراد امین کاظمی، صدابردار: حمید بختیاری – امیر حاجی ده آبادی، تدوین: فرشاد اکتسابی، صداگذار: حسن مهدوی، میکس صدا: رضا گدازگر، آهنگساز: امید فتح الهی، گفتار متن: رامک صرافان، بازیگر: منتظر الاسدی، مدیرتولید: حمید مهندسی، عکاس: محمد مجلل، دستیاران کارگردان: حیدر الخفاجی – محمد الفتلاوی، دستیاران تصویربردار: حامد فاخر – رضا غفرالهی.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس