رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی مجموعا ۲۰ جلسه دادگاه به طول انجامید که در آن در مجموع ۱۱۷ شاکی شکایت خود را ثبت کردند. ۵۵ نفر از شاکیان در جلسات دادگاه صحبت و قرائت لایحه داشتند.
طبق عرف هر کشوری که در حال درگیری یا احتمال جدی درگیری نظامی با کشور متخاصم را دارد، باید فرودگاه های آن کشور و فضای مسافری از هر گونه پرواز در خطوط مسافربری پاک باشد. (کیلیر باشد). چرا این فضا پاک نبوده و دلایل مبهم و اصرار ایرلاین اوکراینی بر انجام پرواز از کدام سو و طرف نشات میگرفته باید بررسی شود و اینکه صرفا یک اپراتور موشک ضد هوایی را در آن شرایط سخت درگیری جدی نظامی به پای میز محاکمه و جرم سازی و کیفر رسانی بکشانیم کمی بی انصافی و دور از عدالت است. سهم همان شرکت اوکراینی در این تراژدی انسانی چقدر بوده ؟ آیا کسی مستندات را به دادگاه ارائه کرده است.
تقصیر خلبان مرحوم که جای خود دارد اما همه تقصیرها هم پای افسر شلیک کننده نباید ریخته شود.
ضمن این که این حادثه قلب همه مردم ایران را آزرده اما رسیدگی دقیق و موشکافانه برای مقصرین این حادثه نیز خواسته همه ملت ایران است. امید که دیگر شاهد این حوادث ناگوار نباشیم.