پهپاد ایرانی

یک روزنامه سعودی نوشت پهپادهای ایرانی، قدرت‌های نظامی و همچنین اسرائیل را با موفقیت به چالش کشیده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه  عرب‌نیوز نوشت: پهپادها، فناوری پیشرفته و دارای کاربردهای متنوع هستند که با توجه به رواج جنگ‌های از راه دور در خاورمیانه، به یکی از مهمترین سلاح‌ها تبدیل شده‌اند و بیشتر کشورها از آمادگی لازم برای دفاع در برابر آنها برخوردار نیستند؛ این فن‌آوری در دست شبه‌نظامیان به یکی از مؤلفه‌های مهم جنگ‌های غیرمتقارن تبدیل شده و بر میزان بی‌ثباتی‌های ژئوپلتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا افزوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کارشناسBBC: قدرت و نفوذ در منطقه حق ایران است+فیلم


کارشناسانی همچون مایکل نایتس، کارشناس جنگ‌های خاورمیانه و مکلبرگ، استاد دانشگاه، علت استفاده از پهپادها را ارزان بودن و عدم نیاز به استفاده از خلبان عنوان می‌کنند. در تازه‌ترین نمونه، از ۱۸ پهپاد در کنار ۷ موشک برای بمباران تأسیسات نفتی عربستان سعودی استفاده شد.


حوثی‌های یمن در ابتدا از پهپادهایی ابتدایی استفاده می‌کردند؛ اما پهپادهایی که اکنون به کار می‌برند تقریباً با پهپادهایی که ایران طراحی می‌کند، یکی هستند و به نظر می‌رسد برد پرواز آنها تا ۱۵۰۰ کیلومتر باشد.


قبلا اسرائیل برنامه‌ای را در ارتش خود در زمینه توسعه فناوری‌های مربوط به حمله با پهپادها و دفاع در برابر آنها اجرا کرد. اما به گفته نایتس، پیشرفته‌ترین استفاده‌کنندگان پهپادها، ایران و گروه‌های مورد حمایت این کشور از جمله حوثی‌های یمن هستند که اسرائیل را در این زمینه به چالش کشیده‌اند. ایرانی‌ها پهپادهایی با قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای مانند بمباران با دقت بسیار بالا را در اختیار حوثی‌ها قرار داده‌اند. تنها کافی است که ایران دستور ساخت یا برنامه الکترونیکی ویژه را به یمن ارسال کند. تهیه مواد مورد نیاز برای ساخت پهپادها از بازارهای آزاد به راحتی امکان‌پذیر است.


نایتس گفت حزب‌الله لبنان نیز سرگرم تولید و توسعه فناوری پهپادی خود بر اساس طرح‌های ایرانی است. حزب‌الله از سال ۲۰۰۴ از پهپادها استفاده می‌کرده است.


یکی از مهمترین جنبه‌ها در کاربرد پهپادها در حملات نظامی، امکان انکار مسئولیت حمله‌هاست. پهپادها را می‌توان در صورت رهگیری شدن، با فشار دکمه‌ای منفجر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    18 71
    برد پهباد ها باید به 10 هزار کیلومتر برسه
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      4 3
      دریافت شد هاجی
  • امید IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    32 79
    ایران از چندین سال پیش تکنولوژی برتر از پهباد ها دست یافته است که چیزی در حدود یوفو است و قدرت مانور بالایی داره ..جنگ جنگ تا ازادی قدس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس