روزنامه فیگارو

یک نشریه فرانسوی تأکید کرد ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا، رویکرد تهاجمی در پیش گرفته است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

فیگارو نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا؛ با خروج از توافق هسته‌ای و ممانعت از فروش و صادرات نفت، ایران را از لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار داده است.


بستن راه نفوذ و هرگونه برتری منطقه‌ای ایران به‌ویژه در چهار پایتخت عربی بیروت، بغداد، دمشق و صنعا که طی ۲۰ سال اخیر به دست آمده؛ از اهداف اصلی سیاست آمریکا در برابر تهران است.

بیشتر بخوانید:

مرکل: رفع تحریم‌های ایران قبل از مذاکره با آمریکا واقع‌بینانه نیست

همنوازی اروپا با ساز ناکوک ترامپ

جان کری: جنگ اقتصادی علیه ایران را ما شروع کردیم


ایران با هدف تلاش مقابله با تحریم‌ها و کاهش فشارهای اقتصادی که آمریکا تحمیل کرده، حمله به عربستان سعودی را به‌عنوان نقطه ضعف آمریکا در خاورمیانه برگزید و در واقع به راهبرد تهاجمی روی آورده است.


عربستان سعودی که از سال ۱۹۴۵ متحد راهبردی آمریکاست، علاوه بر ضعف نیروهای ارتش، در حال حاضر مشکلات دیگر از جمله این که افکار عمومی غرب علیه ریاض است، دوم اینکه با بی‌احتیاطی درگیر جنگی علیه حوثی‌ها در شمال یمن شده است. نیروهای مسلح ایران از یک راهبرد جنگی ترکیبی پیروی می‌کنند. این یک جنگ دوران ناپلئون نیست. هیچ اعلان جنگی صورت نگرفته است، جبهه نبرد و هیچ قانونی برای بازی دیپلماتیک وجود ندارد. همه راه‌ها برای دستیابی به هدف راهبردی که تعیین شده خوب است اما از اعلام این مسئله و تبلیغات خبری نیست. مانند جنگ‌های سایبری، در این شرایط هم نسبت دادن اقدامات خصمانه کاری بسیار دشوار است.


تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص عربستان سعودی ۱۴ سپتامبر توسط پهپادها بمباران و موجب شد تولید نفت عربستان سعودی به نصف کاهش یابد که افزایش ۱۵ درصدی بهای بین‌المللی هر بشکه نفت را به همراه داشت. این نمونه کاملی از یک جنگ ترکیبی، نامتقارن و فرسایشی است. حوثی‌ها به‌عنوان هم‌پیمانان ایران مسئولیت حمله را برعهده گرفتند.


آنها از پهپادهای ارزان و ناشناس در برابر قدرتی استفاده کردند که هواپیماهای رهگیر فوق پیشرفته در اختیار دارد. آنها موجب حیرت دشمن شدند. آنها با افزایش بهای نفت خام موجب بروز شوک اقتصادی به دشمن شدند.


دونالد ترامپ با مشاوره جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که خود یک کهنه سرباز است دریافت در این بحران، مهار تشدید تنش‌ها بسیار دشوار خواهد بود. به‌طور قطع حمله به ایران یک اعلان جنگ واضح خواهد بود.


آسان‌ترین هدف برای ایرانی‌ها، سربازان آمریکایی مستقر در عراق هستند. ترامپ که در زمان کارزار انتخابی خود پایان‌دادن به ماجراجویی آمریکا در کشورهای اسلامی را وعده داده بود، در عراق در دام افتاده است.


یک جنگ جدید در عراق هرگونه بخت وی برای پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال ۲۰۲۰ را از بین خواهد برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    6 0
    فقط کافی ذخایرشون کم بشه تا قیمت نفت بشه صد دلار چیزی تا زمستون نمانده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس