کد خبر 998880
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
جلسه فوق العاده کابینه عبدالمهدی

اعتراضات عراق تا حدود زیادی به کنترل در آمده است. پس از جلسه پارلمان این کشور، دولت نیز نیز جلسه اضطراری تشکیل داد و تصمیمات مهمی اتخاذ کرد.

به گزارش مشرق، روند اعتراضات عراق با گذشت پنج روز، در شرایط آرامی به سر می‌برد و دیگر خبرهای چندانی از آشوب‌های روزهای ابتدایی نیست؛ در این میان مسئولان عراق از جمله پارلمان و دولت نیز جلسات فشرده خود را برگزار کرده و با اتخاذ تصمیماتی قول بهبود اوضاع را به مردم داده‌اند.

به نوشته شفق نیوز، شب گذشته کابینه اضطراری دولت عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی» در شرایطی برگزار شد که جز در شهر بابل که نیروهای امنیتی با معترضان در مقابل ساختمان استانداری درگیر شدند، دیگر شهرهای عراق شب آرامی را سپری کردند. 

بیشتر بخوانید:

روایت غربی ها از نقش سفارتخانه‌هایشان در ناآرامی‌های عراق

اما در خصوص جلسه شب گذشته، باید گفت اولین تصمیمات مهم در راستای پاسخ به مطالبات معترضان به دست کابینه عراق گرفته شد که عمده آنها در خصوص تهیه مسکن برای خانواده‌های بی بضاعت و کم درآمد و ایجاد اشتغال بود. طبق تصویب هیأت دولت عراق، مقرر شد تا زمین‌های مسکونی برای خانواده‌های کم درآمد و دیگر طیف‌ها طبق تصمیم شورای وزیران، اختصاص یابد. همچنین باید جانمایی ۱۷۰۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های کم درآمد در استان‌ بصره (در بازه زمانی کم‌تر از چهار هفته) که از پیش آغاز شده بود، تکمیل شود.

کابینه اضطراری عراق همچنین تصویب کرد که طرح ملی اسکان بر مبنای ساخت صد هزار واحد مسکونی در تمامی استان‌ها آماده و به مرحله اجرا در آید. در این طرح اولویت با استان‌ها و مناطق کم برخوردار است.

از دیگر تصمیمات شب گذشته مستمری سه ماهه به مبلغ ۱۷۵۰۰۰ دینار برای ۱۵۰۰۰۰ نفر از بیکارانی که توان کار ندارند بود. مبلغ کلی این طرح هشتاد و هفت و نیم میلیارد دینار برآورد شده است.

همچنین تصویب شد تا در عرض سه ماه در تمامی استان‌ها کیوسک‌هایی دایر شود و هر فردی دو نفر را به کار بگیرد که ازین طریق ۴۵ هزار نفر می‌توانند دارای شغل شوند.

وزارت دفاع عراق نیز موظف شد تا طرح جذب نیرو از میان جوانان ۱۸ الی ۲۵ سال را عملی کند. طبق تصمیم هیأت دولت عراق، تمامی کشته شدگان اعم از معترضان و نیروهای امنیتی شهید محسوب شده و به خانواده‌های آنها حقوق و مزایا تعلق می‌گیرد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز جمعه ضمن اعلام آمادگی برای تغییرات و اصلاحات، از قوه قضائیه و قوه مقننه خواست در این راستا، به دولت او کمک کنند.

***

در این میان گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الامنی» عراق از زخمی شدن ۱۱۴۳ تن از نیروهای پلیس در روزهای گذشته خبر داد و فرماندهی عملیات بغداد نیز گفت که نیروهای امنیتی در شهرک صدر بغداد سه نقابدار را بازداشت کرده‌اند که با خود ۱۷ کوکتل مولوتف حمل می‌کردند.

وزارت کشور عراق نیز اعلام کرد که در استان «الدیوانیه» تعدادی از مردم و نیروهای امنیتی با شلیک عناصر نامشخص زخمی شده‌اند. «تحسین الخفاجی» سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز گفته است که برخی عناصر نامعلوم با هدف فتنه انگیزی به سمت معترضان و نیروهای امنیتی شلیک می‌کنند.

او تأکید کرد که نیروهای امنیتی عراق همراه با مردم و حامی خواسته‌های به حق آنها هستند اما اجازه آسیب به اموال عمومی و حمله به معترضان و پلیس را نمی‌دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    0 0
    درود بر مردم آگاه عراق، مرده باد فتنه گر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس