کد خبر 998026
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
بوریس جانسون

نخست‌وزیر بریتانیا طی سخنرانی در نشست سالانه حزب محافظه‌کار، ضمن اعلام تحویل توافق‌نامه اجرای برگزیت به بروکسل تهدید کرد اگر این توافق مورد قبول قرار نگیرد کشورش را بدون توافق خارج می‌کند.

به گزارش مشرق، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا ضمن سخنرانی در نشست سالانه حزب محافظه‌کار بارها از سیاست‌مداران این کشور به‌خصوص هم‌حزبی‌هایش درخواست کرد: «بیایید برگزیت را اجرایی کنیم».

بیشتر بخوانید:

انتشار طرح پیشنهادی «جانسون» برای برگزیت

جانسون در ابتدای این سخنرانی گفت، پارلمان «بخشی از نظام بریتانیا است که به نظر می‌رسد دچار ناکارآمدی شده است. [پارلمان] از اجرای برگزیت امتناع می‌کند، از هر اقدام سازنده‌ای امتناع می‌کنند و از برگزاری انتخابات امتناع می‌کنند. درست در زمانی که رأی دهندگان از این‌که بر اولویت‌های آن‌ها تمرکز کنیم درحال نا امید شدن هستند».

جانسون گفت: «آنچه دنیا می‌خواهد این است که با حفظ آرامش و به‌صورت معقول این مسئله را حل کنیم و به حرکت خود ادامه دهیم. به‌همین دلیل است که  در تاریخ ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم. بیایید برگزیت را اجرایی کنیم. بیایید کشورمان را متحد کنیم».

نخست وزیر بریتانیا ادامه داد: «از این می‌ترسم که پس از گذشت سه و نیم سال [از همه‌پرسی برگزیت] مردم احساس کنند فریب خورده‌اند و اگر مردم بفهمند شکی که داشتند درست بوده، عواقب سنگینی برای اعتماد به دموکراسی به‌وجود خواهد آمد».

جانسون افزود: «بیاید آن (برگزیت) را انجام دهیم زیرا ایجاد تأخیر در آن هزینه‌بر و بی‌فایده است. بیایید آن را انجام دهیم زیرا به ایجاد روابط مثبت جدید با اتحادیه اروپا نیاز داریم. این حزب (محافظه‌کار) ضد اروپا نیست. این کشور ضد اروپا نیست. ما اروپا را دوست داریم. ما اروپایی هستیم».

او در مقابل شرط اتحادیه اروپا برای پذیرش توافق برگزیت گفت: «امروز در بروکسل آنچه به نظر من پیشنهادات معقولانه و سازنده است روی میز می‌گذاریم. تحت هیچ شرایطی در مرزهای ایرلند شمالی یا حوالی آن ایست و بازرسی نخواهیم داشت». 

جانسون تأکید کرد اگر اتحادیه اروپا این توافق‌نامه را قبول نکند کشورش برگزیت را بدون توافق اجرایی می‌کند.

رهبر حزب کارگر در این سخنرانی از «جرمی کوربین» رهبر حزب رقیب کارگر انتقاد کرده و گفت: «ما خواهان سیستم مهاجرتی استرالیایی هستیم (سخت‌گیری زیاد در مقابل مهاجران). اما کوربین می‌گوید اصلاً به کنترل مهاجرت اعتقادی ندارد. اگر جرمی کوربین به خیابان داونینگ (ساختمان دولت) راه یابد، مالیالت‌های شما را [بین احزاب] تقسیم می‌کند، اقتصاد را ویران می‌کند، اتحادمان با آمریکا را از بین می‌برد و بریتانیا را تجزیه می‌کند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین چیزی رخ دهد».

او بار دیگر ادعاهای خود در خصوص هزینه باقی ماندن در اتحادیه اروپا را تکرار کرده و گفت: «آیا می‌خواهیم تأخیر بیشتری [در اجرای برگزیت] اعمال کنیم؟ آیا می‌خواهیم ماهانه یک میلیارد دلار دیگر که می‌تواند به برنامه خدمات درمانی اختصاص یابد خرج کنیم؟ بیایید برگزیت را اجرایی کنیم».

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

«ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس سه بار توافق با اتحادیه اروپا را به پارلمان ارائه کرد اما قانون‌گذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.

۳۱ اکتبر (۹ آبان ۱۳۹۸) مهلت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا با و یا بدون توافق فرا خواهد رسید و جانسون که ۷۰ روز از نخست‌وزیریش گذشته است، تأکید کرده که تا این زمان، کشورش را از اتحادیه اروپا با توافق و یا بدون توافق خارج خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس