کد خبر 997909
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
روحانی نمایه

اکنون خطر مهم، آمریکا نیست که دستش رو شده. اروپایی ها به ویژه فرانسه هستند که آقای روحانی، تصویر میانجی دلسوز را از آنها ترسیم می کند. این تحریف، خطرناک و پر خسارت است.

به گزارش مشرق،  محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

عراقچی معاون وزارت خارجه امروز گفت "متاسفانه برجام در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و در آی سی یو به سر می برد. باید سخت تلاش کنیم تا آن را نجات دهیم و در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا از آن محافظت کنیم".

آیا برای نجات یک بیمار بستری در آی سی یو، او را می کُشند و از روی جنازه اش عبور می کنند؟! اصلا آیا می شود به اروپایی  که برجام را به این روز احتضار گونه انداخته، اعتماد کرد و نسخه تجویزی او را پذیرفت که قبل از هر چیز، حکم به معدوم کردن برجام می دهد و خواستار مذاکره و واگذاری امتیاز جدید از سوی ایران است؟

سخنان دوپهلوی آقای روحانی و عملکرد دو ماه اخیر او و ظریف، دقیقا متضمن همین کار با برجام است. روحانی امروز گفت:

"مسیر بسته نشده. اروپایی ها باز هم در حال تلاش هستند... ماکرون گفت عبارت هایی که خودتان می گویید، آن عبارت مبنای مذاکره ما باشد.

کلیت طرح فرانسه که می‌توانست قابل قبول باشد، برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد. ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند. آمریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز و پول نفت در اختیار قرار بگیرد.

ماکرون برای بار دوم ظرف ۲۴ ساعت با من ملاقات و این طرح را ارائه کرد، گفتم کلیت این طرح از نظر ما قابل قبول است ولی عبارتهای آن را اصلا قبول ندارم.

از رئیس جمهور فرانسه تشکر می کنم. او تمام تلاش خود را کرد و ما هم همراهی کردیم؛ کسی که مانع نتیجه بود، کاخ سفید بود؛ نه پاریس مقصر بود، نه توکیو و نه بقیه کشورها. همه با هم و با ایران، تلاش کردند.

هرگاه حقوق و کرامت ملت ایران در نظر گرفته شود، راه باز است".

اکنون خطر مهم، آمریکا نیست که دستش رو شده. اروپایی ها به ویژه فرانسه هستند که آقای روحانی، تصویر میانجی دلسوز را از آنها ترسیم می کند. این تحریف، خطرناک و پر خسارت است.

برجام با همه نقص ها و خسارت هایش، حاوی تعهدات طرف غربی برای برداشتن تحریم های مالی و بانکی و نفتی است. دولت با همین توجیه که تحریم ها برداشته می شود، از برجام در داخل دفاع کرد و اکنون مسئولیت دارد از این دستاورد ادعایی در مقابل طرف خارجی -بی هیچ تنازلی- دفاع کند.

اما فرانسه و انگلیس و آلمان، درست بر عکس این را می خواهند. با همراهی آمریکا، برجام را به آی سی یو برده اند اما مسئولیت معدوم کردن آن را از روحانی مطالبه می کنند!

اگر روحانی گرفتار چنین تله ای شود، دیگر دستش به هیچ چیزی بند نخواهد بود. باید عبرت گرفت از سرنوشت کاری که آمریکا و اروپا و صهیونیست ها با یاسر عرفات کردند:

وقتی اولین رخنه را در حق حاکمیت فلسطینی ها وارد کردند و عرفات را وادار کردند مذاکره درباره خطوط قرمز ملتش را بپذیرد، نسخه قانونی کردن اشغال فلسطین پیچیده شد. درست مانند سدی که اولین شکاف در آن، می تواند به فروپاشی سد ختم شود.

آنچه از سوی رسانه های غربی فاش شد و متاسفانه با وجود تکذیب های اولیه، در چند ماه اخیر تایید شد، این است که ظریف و روحانی عبور از برجام را پذیرفته اند.

آنها در رایزنی های نا به جا با برخی سناتورهای آمریکایی و دولت فرانسه، قول دائمی کردن محدودیت های موقت برجام را داده اند. و حال آن که نه عقلا و نه قانونا چنین اجازه ای نداشته اند. بحث های موشکی و منطقه ای البته داستان جداگانه ای است.

تشکر از فرانسوی ها در حالی است که آنها غیر از برجام، قراردادهای توتال و ایرباس و پژو را هم یکطرفه و بدون پرداخت یک یورو خسارت لغو کردند. ادعای راه اندازی کانال اس پی وی و اینستکس هم دروغ بود. آخرین بار هم وعده وام 15 میلیارد دلاری را برای فریب ایران مطرح کردند که آن هم دروغ بود.

اجمالا این که همین فرانسوی ها علنا در موضوع اقتدار نظامی و نفوذ منطقه ای ایران، از آقای روحانی طلبکاری می کنند و این چیزی نیست که روحانی بخواهد بابت آن، تشکر هم بکند! آنها می خواهند شیلنگ تنفس مصنوعی برجام را هم بکشند، اما به دست روحانی و با مسئولیت او!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    21 6
    فرانسه همان کشوری نیست که قول تجهیز سپاه ایران را به فتحعلی شاه داده بود ولی موقع جنگ با روسیه او را تنها گذاست، و فتحعلی شاه شکست خورد، این موضوع را حتما به آقای روحانی بگویید دست کم حتما بگویید قرارداد ایران با فرانسه در دوره فتحعلی شاه را بخواند نکات آموزنده زیاد داد. حتما بهش بگویید.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    11 0
    برجام از همون اول سقط به دنیا آمد
  • ناشناس IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    0 6
    شما مشکلتون چیه به نظر من قصد دارین این انقلاب ونابود کنیین به هر بهایی اما مردم با رهبر ودولت هستند وشما راه به جایی نمیبرین
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      0 1
      رهبر رو خوب اومدی ولی دولت متاسفانه خلاف ملت و رهبری در حرکت است اگر متن رو یکبار دیگه بخونید متوجه میشین که حتی داد عراقچی هم از رفتارهای ساده لوحانه روحانی در اومده.. آدمو یاد ابوموسی اشعری میندازه
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    7 0
    ساده لوحی هم حدی دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس