میرزایی

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 از تلاش‌ها برای متوقف کردن حذف یارانه غیرنیازمندان گفت‌ و به ماجرای ثروتمندانی که در پوشش نیازمندان کمیته امداد مستمری و یارانه می‌گیرند، پرداخت.

به گزارش مشرق، یکی از مصوبات مجلس در سال‌های اخیر در رابطه با حذف یارانه بگیران غیرنیازمند است تا از این طریق با آزاد شدن بخشی از منابع بتوان به گروه‌های هدف کمک و حمایت بیشتری داشت. در سال‌های اخیر اما موضوع حذف با چالش‌های جدی روبرو بوده و عملا دولت در تبصره 14 بودجه که مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است از ارائه بند مربوط به حذف غیرنیازمندان خودداری می‌کرد و مجلس بنا به دلایلی آن را مصوب کرده است.

در این راستا در سال‌های اخیر اقدامات پراکنده و غیرمنسجمی به منظور حذف یارانه بگیران پردرآمد انجام شد که حواشی زیادی داشت و اساسا هر موقع موضوع یارانه در جامعه مطرح می‌شد مسئولان از پاسخگویی به آن طفره می‌رفتند.

بیشتر بخوانید:

در حال حاضر براساس تبصره 14 قانون بودجه دولت موظف است سه دهک درآمدی غیرنیازمند از یارانه را حذف کند،‌ مضیقه مالی و اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و جنگ همه جانبه اقتصادی کار را به جایی رسانده که مسئولان تصمیم گرفتند اینبار به سمت تحقق این مصوبه قانونی بروند. کار حذف از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با برنامه ریزی و بسترهای فراهم شده رسما با اعلام حدود 200 هزار خانوار کلید خورد و باز هم نمایندگانی که رای مثبت به این اقدام داده بودند در مقام دفاع از حذف شدگان یارانه برآمدند و حواشی ایجاد کردند. سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 از مصائب و مشکلات و همراهی نکردن و حتی شگفتی‌های اجرای این قانون می‌گوید. حسین میرزایی به افرادی اشاره کرد که در جریان حذف یارانه، تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند اما اموال و دارایی و تراکنش‌های میلیاردی دارند. این گفت‌وگو بدین شرح است:

با توجه به اینکه حذف یارانه ثروتمندان از سال‌های گذشته در قوانین بودجه سنواتی وجود دارد و در این سال‌ها فرصت سوزی شد چرا امسال مسئولان اقدام به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی کردند؟

میرزایی:‌ اصل یارانه برای این بود که قدرت خرید خانواده‌هایی که پایین است در شرایط نوسان اقتصادی حفظ شود. بدلیل ضعف زیرساخت‌های اطلاعاتی دولت، امکان شناسایی دهک‌های درآمدی وجود نداشت. در نتیجه تصمیم بر این شد که به آحاد جامعه یارانه واریز شود. دولت‌ها در این رابطه چند کار انجام می‌دهند: 1- قیمت کالا و خدمات را ارزان می‌کنند که این موضوع به معنای اعطای یارانه همگانی است. 2- برای جلوگیری از انحراف، مبلغی که بتواند جوابگوی تامین بخشی از نیازمندی‌های پایه‌ای جامعه هدف نظیر مواد خوراکی، آشامیدنی، درمانی و نظایر آن باشد، به حساب خانوارها واریز خواهد شد.

با تصمیم اتخاذ شده، کشور در ماه بالغ بر 3500 میلیارد تومان و در سال بیش از 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به حساب خانوارهای ایرانی واریز می‌شود.

* هوشمند سازی فرایند شناسایی تخصیص یارانه

در شرایط کنونی، به منظور بهینه‌سازی تصمیمی که در دولت‌های قبل برای اعطای یارانه نقدی گرفته شده است، باید با استفاده از ابزارهای داده‌ای و پایگاه‌های اطلاعاتی در خصوص وُسع مالی خانوارهای ایرانی، میزان و نحوه پرداخت یارانه تصمیم‌گیری انجام پذیرد. بنابراین مقوله صحبت ما، حذف یا عدم حذف نیست و می‌خواهیم در خصوص هوشمندسازی فرایند شناسایی و تخصیص منابع یارانه نقدی صحبت کنیم. در راستای تصمیم مزبور، مجلس شورای اسلامی در تبصره 14 قانون بودجه سال 98 عدم تخصیص یارانه به سه دهک بالای درآمدی را مصوب کرده است. ناظر به قانون ذکر شده، باید در خصوص دو موضوع تصمیم‌گیری لازم انجام شود:

1- سه دهک بالای درآمدی چه کسانی هستند و  چگونه باید شناسایی شوند؟ 

2- منابع حاصل از صرفه‌جویی، صرف چه اموری می‌شود؟

سوال: متولی حذف یارانه بگیران غیرنیازمند کدام دستگاه است؟

میرزایی:‌ همانطور که در قانون بودجه نیز تصریح شده است، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی عهده‌دار شناسایی افراد خانوارهایی است که جزء سه دهک بالای درآمدی هستند. سازمان هدفمندی به عنوان متولی قانونی مدیریت منابع هدفمندی یارانه‌ها را در کشور، باید افراد شناسایی شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از لیست یارانه‌بگیران حذف کند. در حال حاضر ستاد اجرایی متشکل از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارتباطات (برای ارسال پیامک به خانوارهای شناسایی شده برای حذف یارانه) و بحث دفاتر پیش‌خوان را فراهم کرده، سازمان برنامه و بودجه (سازمان هدفمندی یارانه‌ها)، وزارت کشور (که دسترسی‌هایی از جمله فرمانداری و استانداری را فراهم کرده تا پاسخگوی مردم باشند) است.

*پزشکان، وکلا و مدیران دولتی در لیست حذف یارانه

سوال: شاخص حذف افراد و خانوار بر چه اساسی تعیین شده و چگونه شناسایی می شوند؟

میرزایی: این ستاد قرار است افراد غیرنیازمند را شناسایی کند. بر این اساس نیازمند شاخص‌هایی هستیم. این شاخص‌ها شامل مجموع ارزش خودروهای اعضای خانوار، مجموع ارزش خودروهای املاک خانوار، حقوق و دستمزد و گروه‌های شغلی مهمی که مطرح شد مانند پزشکان، وکلا، مدیران دولتی و سایر بانک‌های اطلاعاتی که بر مبنای این مورد کمتر از 200 هزار خانوار و در حدود 800 هزار نفر مشمول عدم دریافت یارانه نقدی، شناسایی شدند.

در شرایط کنونی برخی از صاحب‌نظران و افراد موثر قائل به این بودند که در شرایط کنونی و بدلایل مختلف، دولت نباید یارانه غیرنیازمندان را حذف کند.

* شیوه حذف و اطلاع رسانی به افراد

دو تصمیم باید می‌گرفتیم. 1- یارانه افراد بدون اینکه فرصت اعتراض داشته باشند،‌ قطع می‌شد که قطعا حساسیت اجتماعی داشت. 2- مکانیزم دیگر، همراه کردن افراد از طریق اعتراض به قطع یارانه است تا برای برداشتن گام‌های بعدی که قرار است سه دهک بالای درآمدی حذف شوند، با خطای کمتری همراه باشد. بنابراین نیاز است که ابتدا فرایند طراحی شده را آزمایش کنیم و سپس اقدام به ادامه فرایند شناسایی و حذف یارانه دهک‌های درآمدی بالا کنیم. از طریق سامانه پیامکی که سازمان تنظیم مقررات رادیویی با سرشماره «YARANEH» به سرپرست خانوار ارسال می‌شود. در فرایند اطلاع‌رسانی، 2140 سرپرست خانوار وجود داشت که هیچ شماره تماسی از آنها نداشتیم. سایر اعضای خانواده را شناسایی کردیم و به برخی خانوارها، 4 بار پیامک ارسال شد تا مطمئن شویم که اطلاع‌رسانی انجام شده است.

سؤال: مبنای حذف افراد براساس کدام بانک اطلاعاتی صورت گرفت؟

میرزایی: بانک‌های اطلاعاتی مختلفی داریم. سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) اطلاعات اعضای هیأت علمی وزارت علوم، سازمان اداری استخدامی و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان امور مالیاتی، سفرهای خارجی و اطلاعات خودرو، اطلاعات کارگران خارجی، کل اطلاعات اصناف کشور، اطلاعات کدپستی، بیمه مرکزی (اینکه افراد چقدر بیمه خریدند توان مالی را نشان می‌دهد مثلا بیمه آتش‌سوزی خانه که ارزش آن ملک در قرارداد مشخص است) را شامل می‌شود و سایر اقلام اطلاعاتی که ما در شناسایی دارایی، درآمد و هزینه کمک می‌کنند، استفاده شده است.

*ثبت حدود 7 هزار مدل خودرو و مرتب سازی براساس قیمت

یکی از کارهای سختی که انجام شد موضوع مرتب کردن قیمت خودروها بود. بنا به آخرین گزارش‌ها حدود 7 هزار مدل خودرو ثبت شد. برای این کار علاوه بر داده‌های دیگر، فقط یک شبکه داشتیم که اطلاعات را از کف بازار شناسایی کرد. مثلا پژو 405 زمانی 24 میلیون تومان و بعد 30 میلیون تومان شد که الان بیش از 70 میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین سعی بر این بود که کلیه اطلاعات را بروزرسانی کنیم و متناسب با واقعیات بازار و جامعه تحلیل کنیم. در حال حاضر اغلب اطلاعات به روز است و دنبال توسعه بانک اطلاعات نیز هستیم. مجبور بودیم جامعه هدفی را که شناسایی می‌کنیم حتما پردرآمد باشد. در رسانه‌ها عبارت «میلیاردر» مطرح شد که شاید برای سه دهک بالای درآمدی قابل تعمیم نباشد. قرار است افراد غیرنیازمند یا پردرآمد را شناسایی شوند.

برای هر کدام از بانک‌های اطلاعاتی و شاخص‌های اطلاعاتی ضریبی قرار دادیم. علاقه‌مندیم در جلسه‌ای با حضور متخصصان اقتصادی و اجتماعی و تحلیل داده، آزمون وُسعی که اجرا شد را دقیق‌تر تشریح شود.

* شاخص آزمون وسع وزارت رفاه بالاتر از مرکز آمار و بانک مرکزی

اطلاعات پایه‌ای و مبنایی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نیز به خوبی بررسی و مورد استناد قرار گرفت. آزمون وسع وزارت رفاه چند سال است که در حال تست و بروزرسانی است. بر مبنای ضریب بانک‌های اطلاعاتی افراد را رتبه‌بندی کردیم. رتبه اعتباری را در نظر گرفتیم بر مبنای دهک‌ها سقف و کف هر دهک مشخص می‌شود که چه رتبه‌ای دارند. بر مبنای اطلاعات گفتیم که شما کاندیدای حذف هستید. یعنی شناسایی شدند. در تمامی فرایندهای کشور نظیر گمرک، در ابتدا فرد را به عنوان متخلف شناسایی می‌کنند و با بررسی اسناد و مدارک و بازدید میدانی و اظهارنظرهای کارشناسی، تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا مجری تشریفات گمرکی، تخلفی صورت داده است یا خیر و یا در صورت عدم تخلف، چه مبلغی را باید به عنوان حقوق و عوارض گمرکی پرداخت کند. فرایند شناسایی پردرآمدها نیز به همین گونه است و در ابتدا شناسایی اولیه صورت می‌پذیرد و در نهایت با بررسی اطلاعات بیشتر و ارائه ادله از سوی یارانه‌بگیران، تصمیم‌گیری نهایی در خصوص وُسع مالی خانوار یارانه‌بگیر صورت خواهد پذیرفت.

* خانواری که 10 میلیون درآمد دارد و یارانه می‌گیرد

بطور مثال خانواری حدود 10 میلیون تومان درآمد دارد، اما بدلیل اینکه دو فرزند معلول و بیمار دارد، ماهانه بیش از 15 میلیون تومان هزینه دارند و در کنار آن، مستاجر هستند. در این شرایط این فرد باید مشمول دریافت یارانه باشد. کما اینکه بنا به موافقت معاون اول محترم رئیس جمهور، مقرر شد یارانه پردرآمدهایی که شناسایی و حذف شد، به معلولان اختصاص یابد.

* دسترسی به اطلاعات حساب بانکی افراد و خانوار با اجازه نامه کتبی

در مرحله بعدی پس از شناسایی، به افراد اطلاع‌رسانی می‌شود و پس از آن فرد اعتراض می‌کند. بر مبنای اجازه کتبی که از معترضین در دفاتر پیشخوان خدمات دولت گرفته می‌شود، تمامی اطلاعات بانکی خانوارهای معترض گرفته می‌شود و بر مبنای متوسط تراکنش‌های هزینه خانوار در 4 ماهه ابتدایی سال 98 و جدولی که اطلاع‌رسانی شد، حذف قطعی انجام می‌شود.

* دارندگان خودرو تا 50 میلیون فعلا مشمول حذف نیستند

سوال: مبنای حذف یارانه خانوار چیست؟ قبل نوسان ارزی مثلا خودروی بالای 50 میلیون تومان یکی از شاخص‌های حذف خانوار بود اکنون وضعیت چگونه شده است؟

میرزایی: یکی از شاخص‌هایی که مبنای شناسایی بود را با هم مرور کنیم. وضعیت خودروی خانوارهایی که در این مرحله به عنوان دهک‌های درآمدی بالا شناسایی و حذف شدند، کسانی که خودرو نداشته یا ارزش خودرو آنها صفر تا 50 میلیون تومان بوده، در لیست حذف (این مرحله) قرار نگرفتند. افرادی که خودروی 50 تا 100 میلیون بود 63 هزار و 760 خانوار بوده‌اند. 45 هزار و 813 خانوار خودروی آنها بین 100 تا 200 میلیون بوده است. 200 تا 500 میلیون تومان، 37409 خانوار و بالای 500 میلیون 15745 خانوار را شامل شده‌اند.

* تراکنش خرید و درگاه‌های اینترنتی مبنای حذف یارانه

مواردی داریم که افراد در بالا شهر زندگی می‌کنند اما مثلا پژو 206 سوار می‌شوند. این افراد طبق بانک‌های اطلاعاتی دیگر بررسی شده‌اند. بنابراین افراد برای اعتراض به حذف از دریافت یارانه، باید کتبا اجازه دسترسی به حساب‌های بانکی از ایشان دریافت و بررسی می‌کنیم که در این مرحله صرفا تراکنش‌های خرید که از طریق دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی مبنای بررسی خواهند بود.

* مدیر دولتی که دنبال اعتراض به حذف یارانه خود بود

یک موردی داشتیم که به طور خاص بررسی کردیم که مجموع حقوق آنها بالای 15 میلیون تومان بود (از مدیران دولتی) 3 خودرو و 2 خانه به نامش ثبت شده بود. توضیحاتی در مورد اطلاعات مبنا به او دادیم. خود ایشان اذعان کرد سال گذشته یک میلیارد تومان گردش مالی داشته و ماهیانه 15 تا 20 میلیون خرید کرده است که پس از وضعیت بانکی از سوی خود ایشان، اعلام کردیم که در صورت اعتراض هم شما حذف خواهید شد. اما باز هم مطرح کردند که من اعتراض خواهم کرد!

سوال: اگر بخواهید املاک و منازل مسکونی را ملاک حذف یارانه قرار دهید وضعیت چگونه است؟

میرزایی: در خصوص وضعیت تملک منازل خانوارها، افرادی که در مناطق بالای شهر تهران سکونت دارند، مبتنی بر ضریب اهمیت در فرمول آزمون وسع ایفا ترتیب اثر داده شده است. اینکه چند درصد افرادی که مشمول یارانه نیستند ملک‌شان کجاست و چه میزان ارزش دارد به دلیل آنکه یکسری منازل در بانک ثبت اسناد و املاک ثبت نشده و بخشی وکالتی و قولنامه است و لزوماً‌ در سیستم ثبت نشده که کد رهگیری بگیرد نمی‌توان اطلاعات داد. اما در سطح قابل قبولی در آزمون وسع پوشش داده شد.

* معترضین چه اطلاعاتی باید بدهند

سوال: فرایند اعتراض به حذف یارنه را توضیح دهید؟

میرزایی: سرپرست خانوارهای حذف شده، با ارائه کارت ملی و پیامک، احراز هویت شده و اجازه‌نامه کتبی را امضاء می‌کنند و در اسکن رضایت‌نامه دسترسی به حساب‌های بانکی در سامانه قرار می‌گیرد. کد رهگیری برای صاحب پیامک ارسال می‌شود. 48 ساعت بعد از دریافت کد رهگیری، افراد به سامانه «yaraneh10.mcls.gov.ir» مراجعه و تراکنش بانکی خود را مشاهده کنند.

*یارانه افرادی که نیازمند باشند، ماه بعد واریز می‌شود

اجازه دسترسی که می‌دهند تمامی اطلاعات مالی، بانکی، تسهیلاتی، معدل گردش حساب، مانده حساب، سودی که دریافت کردند را می‌گیریم. اگر متوسط مبلغ هزینه‌کرد اعضای خانوار از ابتدای سال 98 از عددی که مبنا قرار گرفته کمتر باشد یارانه آنها قطع نخواهد شد و حتی در ماهی که یارانه نگرفتند، ماه بعد یارانه واریز می‌شود.

این مباحث دستورالعمل مشخص دارد، نکته حائز اهمیت این است که افرادی که در این مرحله یارانه آن‌ها واریز نشده است، حذف نشده بلکه در حالت تعلیق است. اگر از سطح درآمدی تعیین شده بالاتر باشد به طور حتم، قطع خواهد شد و به اطلاع فرد می‌رسد و اگر اعتراض صحیح باشد، یارانه برقرار خواهد شد. ظرف 2 ماه نیز مهلت بررسی اعتراض‌ها است تا به مرحله بعدی برویم.

سوال: برخی افراد ملک ندارند و معمولاً اجاره‌نشین هستند و با پول خود کار می‌کنند؟ بر مبنای چه شاخصی شناسایی و بررسی می شوند؟

میرزایی: اجاره بها در مبنای حذف یارانه افراد لحاظ نمی‌شود و به طور سیستمی و میدانی وضعیت درآمدی افراد بررسی می‌شود. اگر فرد مدارک آورد که اجاره‌بها می‌دهد آن را کسر می‌کنیم اما بقیه تراکنش‌های خرید، جزء هزینه ‌کرد خانوار به حساب می‌آید.

سوال: الان متوسط هزینه‌کرد خانوار را دارید؟

میرزایی: برای احصاء متوسط هزینه‌کرد خانوار، مجموع تراکنش‌های خرید اعضای خانوار را مبنا قرار دادیم که اگر خانوارهای معترض اجازه دسترسی بدهند، تمامی اطلاعات بانکی سرپرست و اعضای خانوار یارانه‌بگیر به صورت سیستمی از بانک مرکزی ارسال می‌شود.

سؤال: متوسط هزینه‌کرد برای سرپرست خانوار لحاظ می‌شود یا کل اعضای خانواده؟

میرزایی: «آقای رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رسانه‌ها مطرح کرد اگر درآمد فرد در یک خانوار 4 نفره بر مبنای اطلاعات بانک مرکزی در سال 96، 5 میلیون تومان باشد این فرد مشمول حذف از یارانه است. یعنی توان مالی دارد و نیاز به یارانه ندارد اگر برمبنای سال 98 در نظر بگیریم این مبلغ 6 تا 7 میلیون تومان است.»

گفتیم درآمد را کاری نداریم، روی هزینه‌ها متمرکز هستیم. امکان دارد درآمد پس‌انداز شود و به هر نحوی، هزینه نشود. امکان دارد قسط، کارت به کارت و کارهای دیگری انجام دهید که برای ما مهم نیست. پرداخت‌هایی که از طریق دستگاه‌های کارتخوان (پوز) و درگاه‌های پرداخت اینترنتی وجود دارد را مبنا قرار می‌دهیم.

سوال: اقساط یک فرد را چگونه مبنا قرار می‌دهید؟

میرزایی: اقساط اگر اثبات شود مثلا برای مسکن در حد متعارف است قابل پذیرش خواهد بود. روی یکسری مناطق تمرکز داریم. اجاره‌نشینی بالاشهر را جز  هزینه‌ به حساب می‌آوریم. یک فرد در کامرانیه 20 میلیون اجاره‌بهای ماهیانه می‌دهد که برایش به عنوان هزینه لحاظ شده و دال بر توان مالی بالای این خانوار است.

* وسع مالی همه اعضای خانوار ملاک حذف یارانه

سوال: در یک خانوار 4 نفر درآمد سرپرست ملاک است یا هر 4 نفر؟

میرزایی: در بررسی وُسع مالی خانوار، وضعیت تمامی اعضای خانوار بررسی خواهد شد. چرا که ممکن است املاک و خودرو و یا سایر اموال به نام فرزند 3 ساله آن خانوار باشد. بنابراین مبنا اطلاعات تمامی اعضای خانوار است. موردی وجود داشت که فرد گفته بود بچه‌های خود را از حساب یارانه جدا نکرده است. خودش 7 میلیون و خانمش 4 میلیون و بچه‌ها هر کدام 4 میلیون حقوق می‌گیرند. از نظر سیستم مجموع درآمد این خانوار بالاتر از میزان استحقاق برای دریافت یارانه است. باید پس از زمان ازدواج فرزندان، خانوار خود را جدا می‌کردند.

* تلاش خانوارها برای جدا کردن یارانه خود از فرزندان

شاید برای شما جالب باشد که تعداد قابل توجهی از افرادی که تا به حال به پلیس +10 مراجعه نکرده بودند و خانوار خود را جدا نکرده بودند؛ اما در حال حاضر پیگیر هستند تا خانوار خود را به صورت یک خانوار مجزا ثبت کنند و این از دستاوردهای مثبت اجرای حذف یارانه دهک‌های درآمدی بالاست که بانک‌های اطلاعاتی دقیق خواهند شد.

* معلم بازنشسته‌ای که گردش مالی 4 میلیاردی داشت

یک خانم معلم بازنشسته‌ای بود که مراجعه کرد که پیامک دریافت کرده بود. گفته بود ماهیانه 50 میلیون قسط می‌دهد و سال گذشته، 4 میلیارد تومان گردش مالی دارد. اما ایشان درخواست داشت که اگر می‌شود بواسطه اینکه معلم و بازنشسته هستم، یارانه مرا برقرار کنید!

*ماجرای حذف خانوارهای تحت پوشش که مشمول حذف بودند

طبق آمارها 427 خانوار عضو بهزیستی و 167 خانوار عضو کمیته امداد داشتیم که مشمول حذف هستند چرا؟ در برخی موارد، پدر و مادر مددجو و تحت پوشش سازمان حمایتی بوده اما بچه آنها در بازار فعالیت نموده و توان مالی بالایی دارد اما هنوز سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد است. براین اساس توان مالی خانوار بالا رفته و سیستم آن را به عنوان پردرآمد شناسایی کرده است.

مورد دیگری داشتیم که فردی عضو کمیته امداد بود اما به هر دلیلی توانمند شده بود که اطلاعات خود را به کمیته اظهار نکرده و دسترسی هم به اطلاعات وجود نداشت که این فرد را براساس بانک‌های اطلاعاتی شناسایی کردیم.

آقای دلخوش نماینده مجلس در مصاحبه‌ای عنوان کرد که «حرف شما مبنی بر اینکه یک کمیته امدادی وضع مالی خوبی دارد درست نیست و شما دارید می‌گویید مردم اطلاعات صحیح به حاکمیت اظهار نمی‌کنند!» ما نمی‌گوییم مردم اطلاعات نادرست می‌دهند. می‌گوییم وظیفه حاکمیت این است ابزارهای شناسایی خود را با دقت بسیار بالا ایجاد و بروزرسانی کند.

اگر اینطور باشد، با گرفتن گواهینامه باید فرض کنیم که دیگر راننده تخلف نمی‌کند و با این فرض، دیگر هیچ پلیس و دوربین کنترل ترافیک و کنترل سرعت نباید وجود داشته باشد. اما می‌بینید که با این وجود سالانه میلیاردها تومان جرایم رانندگی توسط مردم پرداخت می‌شود. بنابراین باید در کنار اعتماد به مردم، پایگاه‌های اطلاعاتی موجود در کشور را تقویت نمود.

سیستم و سامانه افرادی را شناسایی می‌کنند و پس از بررسی نهایی با اظهار فرد و راستی‌آزمایی برای اخذ یا قطع یارانه تصمیم گیری می‌شود. فردی بازنشسته دولت بوده اما در بانک اطلاعات ثبت شرکت‌ها، شرکتی دارد که درآمد و دارایی بالایی دارد. امیدواریم درآمد همه مردم بالا برود. ولی دیگر این فرد یک بازنشسته با حقوق پایه‌ای نیست! بلکه یک فرد کارآفرین و با وضع مالی خوب است و در این شرایط، نباید یارانه نقدی را دریافت کند.

* برآورد هزینه‌های خانوار در سال 98 

بنا به اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار، حداقل‌های هزینه خانوار برای ورودبه فرآیند حذف یارانه خانوارهای مختلف مشخص شده است. طبق اطلاعات بانک مرکزی که ما بر مبنای اطلاعات سال 96 برای سال 98 پردازش کردیم حداقل هزینه برای ورود به لیست افرادی که متمول مالی برای خانوار یک نفره 2 میلیون و 700 هزار تومان است ما رقم 4 میلیون تومان را در نظر گرفتیم.

خانواده 2 نفره از سوی بانک مرکزی 4 میلیون و 600  هزار تومان ثبت شد ما 5 میلیون تومان در نظر گرفتیم. خانوار 3 نفره 6 میلیون تومان ما 6 میلیون و 500 هزار تومان، خانوار 4 نفره 6 میلیون و 600 هزار تومان ما 7 میلیون و 700 هزار تومان، خانوار 5 نفره 7 میلیون تومان ما 8 میلیون و 500 هزار تومان، خانوار 6 نفره و بیشتر به ازای هر نفر 500 هزار تومان در نظر گرفتیم.

* ماجرای افرادی که حذف نشدند اما یارانه هم نگرفتند

در حال حاضر اتفاقی افتاد که در رسانه‌ها بیان شد که در این مرحله به جای پردرآمدها، افراد کم درآمد نیز حذف شدند!  تا روز 31 شهریور 98 به افرادی که مشمول عدم تخصیص بودند و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی شدند، از طریق پیامک اطلاع رسانی کردیم. با این وجود برخی افراد ضمن عدم دریافت یارانه، پیامک حذف را نیز دریافت نکردند. این افراد بیشتر در 2 استان گیلان و ایلام بودند.

بیش از 83 درصد از تماس‌ها طی یک روز با سامانه 6369، مربوط به افرادی بود که ما اصلا آن‌ها را شناسایی نکرده بودیم و بدلیل بروز مشکل فنی در سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه آن‌ها واریز نشده بود که ظرف یک روز برای این افراد و از سوی خود سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پیامک ارسال شد که باید به بانک مراجعه کنند و حساب بانکی خود را برای واریز یارانه اعلام نمایند. به جرات می‌توانیم اعلام کنیم که یارانه هیچ فردی از کم درآمدها در این مرحله حذف نشده است.

در ادامه اطلاعات دقیقی از میزان معترضین را برای مردم اعلام خواهیم کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    31 0
    ملت همه ثروتمندند فقط دولته که زیر خط فقره و باید همه یارانه رو بهش داد
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    9 1
    ۴میلیاردرا ازش بگیرید یارانه بهش بدید اگر خیلی اصرار داره-فوری
  • 00989132721327 IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    16 0
    4ساله یارانه من کارگر را قطع کردند و هیچ پاسخی ندادند
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    2 6
    این هم نتیجه تلاش های آقای فتاح بوده
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    2 1
    اگر بررسی شود. یک سرمایه دار حرام...با سو استفاده از شماره حساب یک بدبخت پول جابجا می کرده تا از مالیات فرار کند و ان بد بختی که بخاطر ماهانه ی کمی شماره حسابش را در اختیار گذاشته یارانه را نیاز دارد. پس هر چه سریعتر متقلب را دستگیر کنید
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    1 2
    ماهی یک میلیون خانوار را تعلیق و سپس بررسی کنید
  • علی IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    14 0
    تو هم گشتی گشتی یه معلم ازاینهمه کارمند انتخاب کردی که 4ملیاردگردش مالی داشته باشه بعدتوبوق وکرنا کنی که معلم ها4ملیاردگردش مالی دارن.مثل ارباب دروغگو ریاکار فریبکارت که می گفت حقوق معلم ها را4برابرکردم.ظاهراعددمقدس شماجماعت هم 4 است.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    9 1
    ما دونفر بازنشسته با 4 فرزند بزرگ و بیکار اولین گروه ثروتمندی بودیم که یارانه مون قطع شد اینها همش حرفه پولا تو. جیب خودشون میره و بس ملتو مسخره نکنن
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    3 1
    چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را از سال 94 تاکنون قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
    • زارعی IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
      4 0
      معلم بازنشسته هستم ۲تا جوان بیکار دارم مستاجرم یارانه ام مهر حذف شده.
  • علی IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    2 0
    این قدر آسمون و ریسمون کردن برای حذف یارانه . عجب پشتکاری ایول داری حذف کن ملت شرمنده شد
  • داود IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    2 0
    بازنشسته فرهنگی هستم وسال۹۴ یارانه ام روقطع کردند واعتراض اینترنتی کردم وایام تبلیغات ریاست جمهوری پیامک آمد شما مستحق دریافت یارانه تشخیص داده شدید وازین ماه یارانه شما واریز میشود ولی متاسفانه بعد از انتخابات همه چی فراموش ویارانه ای واریز نشد
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    2 0
    4ساله یارانه من بازنشسته رو بی خبر قطع کردن و هیچ پاسخی هم ندادن تازه میبینیم به مرفهین و پر در آمدها هنوز دارن یارانه میدن . عجب عدالتی
  • میرزایی IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    2 0
    قبل از برقراریه یارانه نقدی ،دولت بصورت غیر نقدی و پنهان با در اختیار قراردادن اقلام ضروری شامل نان و... و حاملان انرژی اعم از بنزین و...با قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده بین اقشار مختلف جامعه توزیع میکرد و کل افراد اعم از نیازمند و غیر نیازمند از یارانه غیر نقدی که سهم مردم از درآمد کشور هست بهره مند میشدند . پس قطع کردن یارانه غیرنیازمندان عین بی عدالتیه ،حل مشکل یارانه با قطع کردن درست نمیشود بهتر بود با شناسایی افرادی که از درآمدهای بالا برخوردار و با روش های مختلف از پرداخت مالیات فرار میکنند و بصورت کلی اصلاح سیستم مالیاتی در کشور قابل حل میباشد. شخصی که مطابق قانون مشمول مالیات هست و به موقع مالیات خود را پرداخت میکند هر چند با درآمد بالا باید یارانه دریافت کند.
  • ابراهیم IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    5 0
    چیری که بیش از هرچیز انسان را می آزارد بی عدالتی است. یارانه من رو قطع کردند در حالی که همکارم که دو برابر من حقوق می گیرد و خانمش هم کارمند است .هم یارانه می گیرد هم کمک معیشتی
  • ن . م IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    اولین گروهی که با قطع یارانه روبرو شدندظاهرا کارکنان دولتی و عمومی ناشی از شفافیت دریافت حقوق می باشد حیرت انگیز است افراد با تمکن مالی و بازاری که با ترفندهای مختلف به رغم داشتن چندین خانه و باغ ویلا و خودروی خارجی همچنان مشمول برقراری یارانه می باشند !!؟؟
  • ن . م IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    اولین گروهی که با قطع یارانه روبرو شدندظاهرا کارکنان دولتی و عمومی ناشی از شفافیت دریافت حقوق می باشد حیرت انگیز است افراد با تمکن مالی و بازاری که با ترفندهای مختلف به رغم داشتن چندین خانه و باغ ویلا و خودروی خارجی همچنان مشمول برقراری یارانه می باشند !!؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس