یارانه فردا واریز می‌شود/آخرین یارانه نقدی اقشار پردرآمد

شهریورماه یارانه نقدی عده‌ای خانوارهای مشمول قطع شد و مسئولان عنوان کردند که با تایید حساب بانکی، یارانه‌ آنها واریز می‌شود اما با وجود واریز یارانه مهرماه، این خانوارها همچنان بدون یارانه مانده‌اند.

به گزارش مشرق، حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی بر اساس قانون در ماه‌های اخیر مجددا کلید خورد. این موضوع یک مطالبه عمومی و قانونی بوده که طی سال‌های اخیر نیز وجود داشت اما بنا به ملاحظاتی از سوی متولیان و مسئولان متوقف ماند.

بیشتر بخوانید:

یارانه نقدی ۴۰۰ هزار نفر از دیروز قطع شد

مسئولیت حذف غیر نیازمندان بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸ با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است. طبق این قانون و دستورالعمل اجرایی، سه دهک بالای درآمدی مشمول حذف از یارانه نقدی هستند.

در حال حاضر براساس بانک‌های اطلاعاتی مختلف، وضعیت دارایی غیرنیازمندان، پالایش و غربال شده و در صورت احراز از شمول یارانه بگیران خارج می‌شوند. البته برای اینکه ریسک و خطای حذف یارانه بگیران کاهش یابد و اجحافی در حق افراد به وجود نیاید، مراحل راستی آزمایی مجدد نیز پیش بینی شده است.

افراد در مرحله اعتراض با پرکردن پرسشنامه و فرم مربوطه اطلاعات حساب‌های بانکی خود را در اختیار وزارت رفاه قرار می‌دهند تا در صورت محرز شدن، به زمره یارانه بگیران بازگردند.

در شهریور ماه از سوی مسئولان وزارت رفاه اعلام شد که حذف یارانه حدود ۲۰۰ هزار خانواری که مشمول حذف هستند با پیامک به آنها اطلاع رسانی شده است.

اینکه یارانه غیرنیازمندان حذف شود قطعا امری ضروری و اجتناب ناپذیر است اما با این وصف در ماه‌های اخیر برخی نارسایی‌ها و نواقص موجب شده تا اتفاقات جالب و نادری رقم بخورد. چنانکه به عنوان مثال بعضی خانوارها اطلاع داده‌اند که پیامک حذف یارانه برای آنها نیامده اما یارانه شهریور آنها نیز قطع شده است.

* نه پیامک قطع یارانه آمد نه خود یارانه!

در همین راستا حسین حیدری تبار گفت: بازنشسته آموزش و پرورش هستم و در خانه استیجاری ساکنم. تا مردادماه یارانه دریافت کردم اما یارانه شهریور واریز نشد. پیامک حذف نیز ارسال نشده است. از وزارت رفاه که پیگیر شدم گفتند شما در لیست حذف یارانه قرار ندارید.

این معلم بازنشسته تاکید کرد: پس از آن پیامکی با سرشماره «۵۰۰۰۴۳۸۹۰۰» از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها دریافت کردم که نوشته بود«سرپرست محترم به کد ملی...لطفاً جهت تایید حساب به شعبه بانک خود مراجعه نموده تا یارانه‌های نقدی شما ماه جاری برقرار گردد./ سازمان هدفمند سازی یارانه ها». پس از آن به بانک مراجعه کردم و با ارائه دوباره اطلاعات، حساب بانکی تایید شد.

* یارانه مهرماه واریز نشد

وی ادامه داد: یارانه مهرماه برای همه واریز شده و قرار بود این ماه یارانه ما نیز پرداخت شود اما حساب خود را بررسی کردم و یارانه واریز نشده است. دسترسی هم به سازمان هدفمندسازی نداریم که پیگیری کنیم. یک تلفن گویا وجود دارد که آن هم بوق اشغال می‌زند. مسئولان با مردم صادق باشند.

موارد متعددی از این نمونه وجود دارد که اطلاعات آن در خبرگزاری محفوظ است.این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مسئولان سازمان هدفمند سازی یارانه عنوان کردند یارانه افرادی که مشکل حساب بانکی دارند در مهرماه واریز می‌شود.

نکته دیگر این است که قرار بود یارانه افرادی که مشمول دریافت هستند و شهریور واریز نشده بود، همراه با یارانه مهرماه واریز شود اما اطلاعات و مستندات نشان می‌دهد فقط یارانه مهرماه را دریافت کرده‌اند.

* مشکل حساب بانکی ۷۳۰۰ یارانه بگیر

در همین باره سید جلال الدین عارفیان معاون یارانه سازمان هدفمندی سازی یارانه‌ها گفت:‌ در کل کشور ۷۳۰۰ نفر بودند که یارانه آنها به دلیل مشکل حساب بانکی واریز نشده بود که در زمره مشمولان حذف یارانه مرحله یکصد و سوم نبودند. 

معاون یارانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با تاکید بر اینکه مشکل حساب‌های بانکی این افراد حل شده است، عنوان کرد:‌ هر کسی که می‌خواهد یارانه بگیرد باید شماره حساب بانکی معتبر داشته باشد مگر آنکه مشمول حذف باشد و یا با دستور قضایی یارانه به آن تعلق نگیرد. 

* خانوارهایی که حذف نشده یارانه‌شان قطع شد

چند روز پیش حسین میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ گفته بود:‌ ماه قبل (شهریور) ۹۱ هزار خانوار از سوی سازمان هدفمندی یارانه نگرفتند که حساب‌های آنها مشکل داشت که سازمان متولی در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند.

در طرف مقابل، عارفیان معاون سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها عدم واریز یارانه ۹۱ هزار خانوار را رد کرده و آنها را یک ادعا دانسته و گفته بود: از تاریخ یک فروردین سال ۹۴ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هیچ فرد یا خانواری را از یارانه حذف نکرده است و اگر ادعا شده که ۹۱ هزار خانوار چنین اتفاقی برایشان رخ داده به ما بگویند. تعداد افرادی که حذف شدند براساس اطلاعات وزارت رفاه ۷۳۰۰ نفر است که ماه بعد برای آنها پرداخت می شود.

مسئولان وزارت رفاه معتقدند که فقط لیست افرادی که مشمول حذف هستند به این سازمان ارائه می‌شود و علت اینکه برخی افراد خارج از لیست این وزاتخانه حذف شده‌اند را نمی‌دانند. در این تایید و تکذیب‌ها مسئولیت پاسخگویی به خانوارهایی که یارانه‌یشان قطع شده با کیست؟

* چرا حساب‌های بانکی نیاز به تایید مجدد دارد؟

این سوال مطرح است چرا فردی که تا مرداد ماه یارانه دریافت کرده به یک باره باید حساب بانکی خود را مجددا تایید کند و پس از آن نیز یارانه دریافت نکند؟ و از همه مهم‌تر اگر وزارت رفاه به عنوان متولی وی مسئول قانونی پالایش و حذف یارانه ثروتمندان معتقد است که یارانه ۹۱ هزار خانوار را حذف نکرده، کدام ارگان با چه مجوزی دست به این اقدام زده است؟

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • عفت شبان آزاد IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    4 1
    بازنشسته آموزش وپرورشم پیامکی برایم نیامده اما یارانه مهرماه را واریز نکرده اند
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    1 0
    حقوق بگیرهاوبیمه دارهای دایمی حکومت+خودرودارهای بالای ۵۰میلیون +خانه دارهاواموال ودارایی بالای ۵۰۰میلیون باید یارانه شان قطع شود
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    0 1
    هدفشان فقط عصبانی کردن مردم است
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    5 1
    45تومان یارانه میدی اینقدر منت سر ما مردم میزاری چاره ندارید بجای بنزین داخل باک خودرو ما آب بریزید بابا داغون ما کردید بخدا داخل تاریخ 2500 ساله کشور مثل شماها نیست داخل گینس باید ثبت بشه آیندگان هم برای ما گریه خواهند کرد عمو سواد نداری باپارتی وزیر ووزرا آوردید سر کار هرکس هم یک راه کار درست میده فورا میگید منافقی اگر این کلمه منافق نداشتید چی میگفتید وای وای وای بروید داخل کشورهای اطراف چه زندگی برای مردمانشان درست کردن یاد بگیرید
  • عیدمحمد رستمی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    4 1
    من یک جانباز جنگ تحمیلی می باشم یارانه من مدت یک سال است قطع شد و دارای فرزند عقب افتاده ذهنی معلول دارم و۷نفر عاعله دارم من چندین بار رفتم ولی نتیجه نگرفتم
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      1 1
      با این دولت یقینا نتیجه خواهی گرفت.!
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    1 1
    یک ماه یارانه من را ندادن حقوق من هفتصد هزار امسال چهارصدهزار اضافه شد است یارانه پس از دادن دوباره حساب دادن ولی ماه قبل را ندادن
  • NL ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    1 1
    نزديك انتخاباته دولت تدبير و اميد نياز به هزينه براي انتخابات داره شرايط اختلاس هم محدود شده و از ترس رئيسي فعلا"‌بابش تا حدودي بسته است لذا بهترين جا همين يارانه هاست كه حساب كتابي توش نيست و دست در جيب مردم مي كنند.
  • مهرداد IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    1 0
    يارانه شهريور من واريز نشد به علت اختلال سيستم سازمان هدفمندي. بانك مراجعه كردم و شماره حساب دادم دوباره. يارانه مهر واريز شده ولي متاسفانه مال شهريور نه.... لطفا پيگيري كنيد ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس