یمن

دو عملیات بزرگ هوایی و زمینی یمن در واقع تثبیت آرایش دفاعی به تهاجمی در مواجه با عربستان است.

به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: 

عملیات «نصر من الله» که از آن به عنوان بزرگترین عملیات زمینی یمن علیه عربستان در پنج سال اخیر یاد می شود، آثار راهبردی خود را خیلی زود نشان داده است. در اینباره مشخصا می توان به دستاوردهای نظامی و سیاسی مشخصی ذیل اشاره کرد:

دستاوردهای نظامی
1. دو عملیات بزرگ هوایی و زمینی یمن در واقع تثبیت آرایش دفاعی به تهاجمی در مواجه با عربستان است. زین پس بیش از اخبار تهاجمی عربستان باید پیگیر تهاجمات یمنی‌ها بود. ضمن اینکه وقتی این تغییر استراتژی جنگی جواب داده، دلیلی برای عوض کردن استراتژی نیست. از همه مهمتر اینکه یمنی‌ها نشان دادند که عربستان تا چه میزان ظرفیت آسیب‌پذیری دارد و طعمه‌ای نه چندان سخت در جنگ محسوب می‌شود.

2. ترکیب عملیات پهپادی در آرامکو با عملیات بزرگ زمینی در نجران، پذیرفتن تغیر موازنه نظامی را حتی در جبهه حامیان بین المللی سعودی هم قطعی و تثبیت کرده است. جالب آنکه پذیرفتن این موازنه دقیقا از پوسته سخت آن یعنی سران امارات و آل سعود اتفاق افتاده است. پشتوانه دیگر این ادعا علاوه بر دو عملیات اخیر، تثبیت این فرضیه است که ارتقا توانایی‌های موشکی و هوایی و همچنین تجهیزات نظامی در یمن یک اتفاق دنباله‌دار و با عقبه واقعی است. ضمن اینکه عملیات نجران نوید عینی برای آغاز تغییر برتری در حوزه زمینی برای یمنی‌ها محسوب می‌شود.

3. مشخصه بزرگ دو عملیات اخیر هوایی و زمینی یمنی‌ها ترکیب آن با عملیات اطلاعاتی بوده است. به همین دلیل تثبیت ترکیب اقدامات اطلاعاتی با عملیات بزرگ نظامی، مشخصه مهم ادامه جنگ با ائتلاف عربستان خواهد بود. همچنین مهارت و کم نقص بودن دو عملیات اخیر یمن نشان می‌دهد که نهایتا سال پنجم جنگ با عربستان را باید سال تثبیت عملیات های موفق نظامی برای یمن نامید.

دستاوردهای سیاسی
1. تغییر موازنه عملیات روانی در افکار عمومی نیز در جنگ عربستان و یمن اتفاق افتاده است. برتری‌های روانی در میدان جنگ پس از این اصلی‌ترین عنصر تعیین کننده خواهد بود. زیرا باید این نکته مهم را یادآوری کرد که پس از کنار کشیدن امارات، و حمله موفق یمنی به عمق خاک عربستان، نیروهای نظامی ائتلاف سعودی به لحاظ روحی و انگیزه در بدترین شراط ممکن هستند. بنابراین معنای دقیق تغییر موازنه عملیات روانی در جنگ یمن، این است که شاهد دورانی خواهیم بود که عربستانی‌ها حتی به دروغ هم دیگر نمی‌توانند خود را پیروز نبرد نشان بدهند.

2. بعد از پنج سال، جنگ به مرحله نهایی خود در حال نزدیک شدن است و علائمی از شروع دوران مذاکرات سیاسی دیده می شود. این در حالیست که اینک  علائم تسلیم شدن به مواضع رسمی مقامات سعودی هم کشیده شده است. این در حالیست که سعودی‌های توانایی نیز برای  بدست آوردن دستاورد خاص نظامی هم برای آغاز گفتگوهای سیاسی ندارند. از سوی دیگر عملیات اخیر مشخصا یک پیام سیاسی مهم داشت و آن اینکه اگر آل سعود بخواهد از میز مذاکره با یمنی‌ها فرار کند با تنبیه و ضربات سنگین نظامی مواجه خواهد شد.

3. نهایتا عربستان در بحران کم سابقه‌ای قرار دارد. زیرساخت‌های دوران جدیدی از اثر گذاری یمن با محوریت انصارالله در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال رقم خوردن هست. دلیل اصلی آن نیز این است که دوران تحمیل اراده سیاسی انصارالله به بزرگان عربی منطقه فرا رسیده است. این دوران یک ضلع دیگر هم دارد و آن ضربات کم سابقه به هژمونی آل سعود در میان کشورهای عربی و به خصوص حوزه جنوب خلیج فارس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    105 6
    دوسیلی دیگر تا تسلیم شدن آل سعود.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    6 1
    دمشون گرم
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    8 2
    بله فرا رسیده همانطور که حضرت آقا فرمودند حجاز به دست مجاهدان خواهد افتاد.
  • jalali IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    5 1
    به امیدپیروزی مستضعفان بر مستکبران۹۵۵۹

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس