کد خبر 996800
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹
یادداشت نمایه

خباثت اروپایی‌ها در زوال سیاستمداران زبده نشانگر ناتوانی آن‌ها برای حل‌وفصل مشکلات ریز ‌و ‌درشت خویش است.

به گزارش مشرق، روزنامه «صبح نو» در سرمقاله خود نوشت:

همان‌گونه که از ماه‌ها پیش هم حدس زده می‌شد، اروپا توان، امکان و عزم حل مناقشه هسته‌ای ایران را ندارد. این ‌را سال‌ها قبل سولانا گفته بود که مشکل اصلی آمریکاست و نه اروپا.

بااین‌حال، این‌بار اتفاق دیگری هم افتاد. اروپا با دو بازی پیش آمد:

۱. طرحی برای متوقف‌کردن ایران و تحریم‌ها؛

۲. شرط‌گذاری برای عکس یادگاری با ترامپ. هرچه توافق اولی پررنگ‌تر می‌شد، درخواست دومی هم افزایش می‌یافت و وقتی همه سوالات و ابهامات توافق چهار یا پنج ماهه به پایان رسیده بود، این اروپایی‌ها بودند که رفتاری خیانت‌بار از خود نشان دادند تا آمریکا نگوید نمی‌شود.

خباثت اروپایی‌ها در زوال سیاستمداران زبده نشانگر ناتوانی آن‌ها برای حل‌وفصل مشکلات ریز ‌و ‌درشت خویش است و همان نکته‌ای است که بسیاری از رهبران جهان در مجمع عمومی بدان اشاره کردند: «زوال تمدن غرب فرارسیده است».

با این اوصاف، آیا مسیر مناقشه هسته‌ای به‌سمت تنش بیشتر پیش می‌رود؟ برای این دو سوال گونه تحلیل وجود دارد که بخشی‌ از آن مرتبط با مسائل داخلی آمریکا، انتخابات این کشور و استیضاح ترامپ است. بااین‌همه، روشن است راه اروپا بسته شده و راه‌های دیگر گشوده خواهد شد؛ راه‌هایی که ممکن است بیش از آنکه ریشه غربی داشته باشد، به همین قاره آسیا محدود شود؛ هرچند نباید در هر صورتی، کشور را بدین شرایط شرطی کرد و اقتصاد را معلق.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس