جمعیت ایران

این بازی اگر از سوی مسئولان کشور جدی تلقی شود، حتما بازی خطرناکی خواهد بود. مسئولانی که تاکنون برای جمعیت اقدامی از پیش نبرده اند و متعاقبا نباید انتظار داشته باشند بدون کشت، محصولی درو کنند.

سرویس سیاست مشرق - سازمان ملل در طول دهه هفتاد و هشتاد شمسی متوجه تنزل نرخ باروری ایران به زیر حد استاندارد بوده، اما ضمن سکوت با تداوم ارائه خدمات به ایران برای کنترل جمعیت بیشتر بر بحران جمعیت کشور دام زد. اما اکنون شرایط تغییر کرده است ...

دفتر جمعیت سازمان ملل متحد هر دو سال یکبار به مرور شاخص‌های جمعیتی کل کشورهای جهان می‌پردازد. این شاخص ها نشان دهنده وضعیت کلان جمعیت کشورها از نظر شکل ساختار سنی، درصد جمعیت پیر و جوان، مهاجرت و وضعیت فرزندآوری و همچنین مرگ و میر است. از این بین مهم ترین شاخصی که بر اساس آن می توان آینده یک کشور را از نظرگاه شمار و شکل جمعیت ترسیم کرد وضعیت فرزندآوری است.

شاخص های پیش بینی فرزندآوری نشان می‌دهد هر زن به طور بالفعل یا بالقوه چند فرزند به دنیا آورده و احتمال در آینده چند فرزند به دنیا خواهد آورد. اصلی ترین این شاخص ها، نرخ باروری (TFR) کل نام دارد.

این شاخص نشان می‌دهد زنان به جمعیت آینده چند نفر اضافه می‌کنند. از آنجا که هر پدر و مادری اگر بخواهند به اندازه خود، به این جمعیت بیافزایند تا پس از مرگ، شمار جمعیت ثابت بماند، پس باید حداقل ۲ فرزند به دنیا بیاید. به علاوه به این دلیل که همیشه به حکم طبیعت، موالید پسر بیشتر از دختر هستند، برای تشکیل یک زوج در نسل بعد، ۲.۱ فرزند از هر زوج لازم خواهد بود. به رقم ۲.۱ اصطلاحا نرخ جایگزین شدن جمعیت اطلاق می‌شود.

در ایران پس از سختگیری های سیاستی دهه هفتاد و تبلیغات فراوان برای کاهش فرزندآوری و شعار معروف «دو فرزند کافی است» نرخ باروری ۲۰ سال است که زیر حد جایگزینی سقوط کرده و به دلیل نبود هیچ سیاست تشویقی و حمایتی، امکان بالاآمدن آن به بالاتر از سطح جایگزین شدن جمعیت وجود نداشته است. اهمیت این موضوع آنجاست که پس از عبور چند نسل از سن فرزندآوری و تداوم کم‌فرزندی، جمعیت جدیدی جایگزین نسل‌های پیرشده نمی‌گردد و بنابراین در حدود ۳ دهه آتی، جمعیت ایران شروع به کاهش می‌کند.

بیشتر بخوانید

زنگ خطر تجرد قطعی در کشور +آمار

فرزندآوری ظرف ۳۰ سال از ۶.۵ به ۲ نفر رسید

علت این رویداد، یک فریب آماری است که در دهه هفتاد شمسی در کشور اتفاق افتاد و برخی کارشناسان و مسئولان وقت (که بعضا هنوز هم مشغول به فعالیت های مختلف هستند) به دروغ نرخ باروری کشور را ۶.۵ فرزند محاسبه و اعلام کردند؛ حال آنکه نرخ باروری واقعی در ایران ۴ بود. رویکردی که سبب شد به محض اعلام این آمار، قانونی با عنوان «کنترل جمعیت و تنظیم خانواده» در مجلس تصویب شده و انبوهی از بودجه عمومی که قرار بود خرج سازندگی پس از جنگ شود در کنار استقراض از بانک جهانی در راه «پروژه ملی عقیم‌سازی ایرانیان» و تهیه و توزیع رایگان اقلام پیشگیری از بارداری و نازاکننده از سوی وزارت بهداشت هزینه شد. بدین ترتیب پول‌های حاصل از فروش نفت که قرار بود صرف باسوادی کودکان در سیستان‌وبلوچستان، ایلام، هرمزگان، خوزستان و حاشیه شهرهای بزرگ و روستاها گردد، صرف عقیم‌کردن مادران و پدرانشان شد.

این سیاستگذاری منسجم و هماهنگ که سابقه و تجربه ای بدیل خود در ایران ندارد، با مدیریت کردن نامحسوس مسئولان کشور در وزارت بهداشت و مراکز تصمیم گیری کشور از سوی سازمان ملل رقم خورد، طوری که با ارائه چند جایزه و تجلیل از آنان، عملا مدیریت وزارت بهداشت در اختیار بیگانگان بود. طوری که با تغییر چند دولت با چند رویکرد متفاوت، در بر پاشنه دهه هفتاد چرخید و چرخید تا اینکه مصیبت تنزل نرخ باروری به زیر حد جایگزینی حاصل شد و در همین حد تا کنون باقی ماند.

بازخوانی این تاریخچه نمایان می‌سازد سازمان ملل در همه این سال‌ها متوجه تنزل نرخ باروری به زیر حد استاندارد بوده، اما در سکوت خود و ارائه خدمات به ایران برای کنترل جمعیت بیشتر بر بحران جمعیت کشور دام زد. اکنون اما شرایط دگرگون شده و با پیگیری برخی کارشناسان و فرمان رهبری برای تغییر سیاست های جمعیتی، از بار کنترل جمعیت در وزارت بهداشت کاسته شد؛ اما هنوز مسئولانی که محور تحدید نسل در سابق بودند، نسبت به تغییر عینی و عملیاتی سیاست ها مقاومت کردند. این در شرایطی بود که همواره آنان با یک علامت سوال مواجه می‌شدند: نرخ باروری پایین در ایران!

نرخ باروری در ایران به گواه آمارهای دفتر جمعیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ کمتر از نرخ جایگزینی بود؛ به طوری که در این سال الگوی فرزندآوری را در ایران ۱.۶ فرزند به ازای هر زن اعلام کرد. همزمان با این آمار، شبکه تحدید نسل در کشور با برگزاری یک همایش در یک مرکز راهبردی در سطح کلان، اعلام کردند نرخ باروری در ایران به بالای جایگزینی جمعیت رسید. آماری که بلافاصله از سوی مرکز آمار ایران رد شد.

پیامد این رفتار برای جمعیت‌شناسان خاطی انبوه انتقادات نسبت به دستکاری آماری و اقدام برای گمراهی مردم و مسئولان گردید. یکی از سوالات مهمی که مطرح شد تفاوت این خبر (افزایش نرخ باروری به بالاتر از سطح جایگزینی) با آمار اعلامی سازمان ملل بود. اما اکنون سازمان ملل برای دلجویی از دوستان خود در ایران اقدام به افزایش شاخص نرخ باروری برای ایران در سال ۲۰۱۹ کرده است؛ اقدامی که آنقدر ناشیانه صورت گرفته که با گزارش قبلی این سازمان در تضاد است.

مطابق این گزارش نرخ باروری در ایران در سال‌های کنونی (۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰) به ۲.۲ افزایش یافته، حال آنکه تا سال گذشته نرخ باروری ۱.۶ اعلام شده بود. در واقع اگر میانگین نرخ باروری در این ۵ سال ۲.۱۵ شده باشد، باید در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ۲.۵ یا بالاتر برسد که میانگین آن ۲.۲ شود! تغییری که با وجود نبود هیچ سیاست حمایتی برای فرزندآوری در ایران بر خلاف کل جهان، به یک رویا می‌نماید. به علاوه اینکه در ۳ سال گذشته همواره از تعداد موالید ایرانی کاسته شده و از ۱.۵ میلیون فرزند به ۱.۳ میلیون تنزل یافته؛ یعنی هم فرزندآوری کم شده هم هر مادر ایرانی بیش تر از قبل فرزند به دنیا آورده؛ بازی خنده داری که سازمان ملل برای دلجویی از دوستان ایرانی به راه انداخته است.

این بازی اگر از سوی مسئولان کشور جدی تلقی شود، حتما بازی خطرناکی خواهد بود. مسئولانی که تاکنون برای جمعیت اقدامی از پیش نبرده اند و متعاقبا نباید انتظار داشته باشند بدون کشت، محصولی درو کنند.

محمدصالح داوری‌ثانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    با این وضعیتی که دولت بنفش برای اقتصاد و معیشت مردم درست کرده اصلا دشمنان به این طرحها نیازی ندارند
    • مهدی IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      28 59
      اگه مشکلات و عوارض جمعیت زیاد رو رفع کنیم دیگه برامون مشکل نخواهد بود بلکه نعمت میشه ولی باچنین دولتهای پیر و خسته و غرب پرست، نشدنی است!
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      14 14
      اگه اینطور بود که باید در اقتصاد و معیشت زمان جنگ نسل ایرانیها منقرض میشد!
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      2 92
      رهبر فرمودن با هم درگیر نشین . حالا شما میفرمایید دولت تدبیر و امید نسل ایرانی رو با هزینه های سنگین و غیر مم ن کردن ازدواج برای اقشار زیر خط فقر ( زیر در آمد ماهیانه ۰۱ تا ۱۴ میلیون ) از بین میبره ؟
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      36 11
      منصفانه بگید این جمعیت قبل از دولت بنفش چرا ازدواج نکردند؟همشون دهه شصتیان که موندن
    • ناشناس IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      46 74
      ۱۸:۱۶ رهبری فرمودند اختلاف سلیقه نه به چاه انداختن کشور و همچنین نقد منصفانه که ایشون تاکید بر این دارن باید همیشه باشه. دولت هم در ایجاد مشکلات حتما سهیم هست با انتخاب وزرای غیر انقلابی و غرب زده و ...
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
      7 4
      منصفانه بگید...کاملا مربوطه.
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    ای بابا،کو کار که جوونا ازدواج کنن
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      48 10
      اتفاقا اونایی کمتر دنبال تشکیل زندگی و بچه دار شدنن که هم کار دارن هم سرمایه
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    50 58
    انشاءالله سازمان ملل وباعث وبانی این تفکر پلید عقیم بشه.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      82 21
      جر بزه هیچ کاری رو نداریم و فقط بلدیم مثل پیر زن ها ناله و نفرین کنیم.
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      12 66
      جربزه داریم .ونفرین به ظالم مستحب نمی دانستی بدان.
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      جربزه...خیلی این نفرین دلت رو سوزاند که اینطور عکس العمل نشان دادی.معلومه خودی نیستی والا می دانستی نفرین به ظالم مستحب.
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      11 97
      جربزه....پیر زن خودتی.
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      4 52
      جربزه .توجربزه نداری وخود کم بین هستی به پای دیگران ننویس مردم لیاقتشان خیلی زیاده.ونفرین به ظالم هم مستحب نمی دانستی بدان.
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      5 73
      جربزه.چقدر بی غیرتی عوض دفاع از صحبت بنده از نفرین به ظالم ناراحت شدی.نفرین پیر و جوان نداره همه باید ظالم را نفرین کنند.
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      4 78
      دعای امام سجاد (ع)در صحیفه سجادیه را جناب جربزه در باره دفع دشمن بخوان وبدان که نفرین بر دشمن باید باشد واین شیوه پیر زنها نیست.اشداء علی الکفار ورحماء بینهم کلام نورانی خداست.ودر بخشی از زیارت عاشورا آمده .انی سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم.همه اینها یعنی نفرین به ظالم.که بدترین ظلم عقیم کردن مسلمانان است.چرا خودشان ده پانزده تا بچه بیارند وچشم دیدن بچه مسلمانها را نداشته باشند.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    61 11
    اونوقت که شعار برابری جنسیتی میدادید,اونوقتی که از اشتغال زنان قلم فرسایی میکردید,اونوقتی که از توجه وسازندگی پسران سرباز زدید وگرفتار سربازی وشهوت واعتیاد کردید,اونوقتی که پسرارو به خاطر مهریه کذایی,کردید تو زندان وعدم تکلیف زنان رو درزندگی پیش کشیدید,باید فکرشو میکردید!!ا؟حالاهم قطعا مجردی وآسیبهای اجتماعی ودرگیریهای اجتماعی وزندگی اسفناک رو خواهید داشت تا پیری ومرگ,باخفت وذلت!
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      21 42
      منظور؟؟؟!!!
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      8 0
      درود
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
      12 0
      منظور,یعنی درد بی درمان!یعنی تا وقتی که در برپاشنه خریت بچرخه ,آش همینه کاسه از این بدتر.
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      2 0
      منظور بنده از گفتن منظور این بود که منظور گوینده مطلب بالا چه کسانی هستند .دوست یا دشمن.واضح نگفته چه کسانی را مورد خطاب قرار داده.حرفهاش غامض.
  • CN ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    اصلاً تمام مشکلات مملکت زیر سر خارجیه، ازدواج نکردن و فرزندآوری هم زیر سر سازمان ملله مسئولین و مدیران بی لیاقت و فاسد ثروت اندوز هیچ تقصیری ندارند، البته جوانان ایرانی بشدت باهوش هستند و ظرفیت مملکت را برای جمعیت کاملا میدونند و جوابشون هم به شما اینه، خر خودتون هستید، تا چشتون درآد جوانان را در جایگاهی که حقشون هست قرار دهید و آلزایمریها و پیران را مرخص کنید.
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      3 53
      تو که ایران نیستی دردت چیه، مزدور باهوش
    • US ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      3 0
      به سلامتی به دلیل تصمیم های بی نقص مسئولین گرامی بخوای از اینترنت استفاده درست کنی باید با آی پی خارج وارد بشی ...
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    22 49
    لعنت بر مسببان تحدید نسل شیعیان امام زمان در ایران
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    دهه60 در مدرسه 4نفر روی یک میز مینشست دهه 60در دانشگاه مجبور شد سهمیه ای از هر4نفر یک نفر قبول بشه بره چون زیاد بودیم دهه60 با بیکاری مواجه شد چون جمعیت زیادی بودیم دهه60 در جنگ به دنیا اومد دهه60 محدودیتها دید دهه60 کلا زجر کشید برای همین شعورشون میرسه که اولا ازدواج نکنن و اگر متاهل شدن یه بچه رو مثل خودشان بدبخت نکنن برای کدوم آینده؟کدوم کار؟کدوم اقتصاد؟کدام آزادی بچه دار شویم؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      50 4
      خدا بهت عمر با عزت بده بغض گلوی منو گفتی.
    • ببم جان IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      11 36
      ببم دهه 60 کجا جنگ دید؟اینا تهش کلاس اول و دوم بودن که جنگ تموم شد بعدشم به خاطر جمعیت نبود که ۴تایی رو یه میز بودن واسه این بود که مدرسه کمتر بود:)) والبته طبق منطق خنده دار شما چون الان وضعیت اقتصادی بده دیگه نباید بچه آورد تا با پیر شدن جمعیت وضعیت بعدا چندین برابر بدتر بشه ببم؟:))
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      44 36
      شما اگه مقر ض نبودی اول یه مقایسه ای بین نسل دهه شصت و نسل دهه هفتاد و هشتاد و نود میکردی هر چی بیشتر میگذره و بچه ها با رفاه بیشتری بزرگ میشن کمتر انگیزه ای برای تلاش و کسب موفقیت و ترقی دارن و منتظرن همه چی رو در بشقاب طلا تحویل بگیرن
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    سازمان ملل نه بلکه سازمان نفاق که پوششی برای اجرای فرامین دولت پنهان جهانی مستکبرین و زرسالاران
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    بهتره بگید که این اصولگرایان بودن که تحدید نسل رو شروع کردن آفایونی که عضو جمنا هم هستن
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      منظور شما دولت محترم هاشمی و شرکا هست دیگه!؟
    • ایرانی IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      مرگ بر منافق مرگ بر منافق مرگ بر آلبانی
    • CA ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      6 7
      تهدید درست هست نه تحدید
    • IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
      3 17
      تحدید یعنی محدود کردن. تهدید یعنی ترساندن.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
      2 66
      همان تحدید درست است به معنای محدودسازی
  • رضا GB ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    26 1
    بزرگوار شغل که نیست وقتی هم شاغل میشن جوانها امنیت شغلی ندارن و هیچ جور نمیتونن روی شغلشون واسه آینده حساب کنن تازه حقوق‌ها اینقدر کم هستش که کفاف اینهمه گرانی و تورم و مسکن و هزار خرج دیگه رو نمیکنه پس ازدواج و بچه دار شدن رو بیخیال
  • US ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    123 3
    مشرق جان پروژه عقیم سازی از درون مملکت شروع شده تا وقتی وضعیت کار و اقتصاد مملکت این باشه مگه ادم دیوونست که چند نفر دیگه رو هم به جمع بدبخت ها اضافه کنه!!!!! مردم به سختی روزگار میگذرونن بعد شما فکر رشد جمعیتی؟؟؟ والا همه جا اول چاهو میکنن بعد منارو میدزدن اینجا برعکسه
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      5 8
      خدا لعنت کنه کسانی رو که در داخل این پروژه رو پیاده کردند.علی رغم این باید بفکر فرزند آوری بود.دشمن همین رو میخواد فرزند کمتر .آنکس که دندان دهد نان دهد.
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      4 8
      صحبت شما درسته ولی هرآنکس که دندان دهد نان دهد‌.خدا لعنت کنه کسانی را که در داخل این پروژه را ایجاد کردند‌.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    7 1
    معلومه زاد ولد کم میشه خانوادهای با دو سه فرزند تحصیل کرده بیکار مواجه می شوند دولت در حال چپاول ودزدها براحتی از کشور جیم می شند جه لوزومی دارد زاد ولد بیشتر وسربار جامعه وخانواده بشن حتی بعصی از خانواده از بیکاری جوانان خودشان دارن دق میکنند کسی نیست به داد ملت برسد
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    83 5
    هر وقت من استخدام رسمی دولت شدم اونوقت ازدواج میکنم و فرزنددار میشم و گر نه من با ارشد دانشگاه دولتی نباید کارگری 12 ساعت شیفت در گردش کنم، جنگ هم شد از فرزندان خارج و داخل مسئولین و اون اشخاصی که سفارش شده استخدام میشن استفاده کنید.
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
      4 58
      این تفکر عقب مونده استخدام دولتی و پشت میز نشینی از زمان عملگی ایرانیها برای انگلیس در ذهنشون حک شده و پاک شدنی هم نیست
  • دکترا IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    66 5
    فقط بلدین بگین تولید مثل کنین و بچه بیارین.دیگه پیگیری نمیکنین که هزینه ی آزمایش سل فری دومیلیون و چهارصده...دیگه پیگیری نمیکنین ک پدر خانواده چطور نون سر سفره بیاره تا شرمنده خانواده اش نشه.آره کل جهان برعلیه ماست...غیر از این حرفی ندارین که بزنین
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
      6 70
      پول بچه دار شدن نداریم ،ولی پول داریم که هر ماه یکی دو میلیون خانم موهاشو رنگ کنه،ناخن بکاره و مرتب تریمش کنه،دهها هزار بدیم واسه آرایش سگ و گربه،ماهی یکی دو میلیون غذای سگ و گربه بگیریم،میلیونها بدیم واسه آخرین مدل گوشی ودهها هزار واسه مکالمه، دهها هزار تومن بدیم واسه سیگار و ...
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    6 40
    بانیه عقیم سازی ایرانیان یکی رفسنجانی بود یکی خاتمی ویکی روحانی وکاری که روحانی برای عقیم سازی ایرانیاکردآمریکا با تمام ایل وتبارش نمیتونست بکنه
  • بختیاری SE ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    3 1
    از همون زمان به این شعار و حرکت مشکوک بودم.. مسئولینی که چنین خیانتی کردن چه وقت وتوسط چه کسی بازخواست ومحاکمه میشن؟؟؟ اصلا قراره چنین اتفاقی بیوفته؟؟؟ واقعا عجیبه مگر میشه کسی تااین حد به کشور ومردم خودش خیانت کنه؟؟وعجیب تر اینکه واقعا طی این همه سال حتی یکنفر پیدا نشد که جلوی اینهارو بگیره؟؟ خدایا خودت به ما رحم وکمک کن
  • مالكي IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    2 47
    مرگ بر امریکا
  • علی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    52 0
    آقای مشرق نیوز اینهمه سازمان ملل و زمین و زمان رو متهم میکنی، الان که مسئولین ما در تمامی رده ها متوجه این قضیه شدن چرا هیچ حمایتی از خانواده ها جهت فرزندآودی نمیکنن. خرجها خیلی گرون شده.
  • رضا IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    3 4
    یه چیزی رو از ته دل و اعتقاد میگم کار کار سازمان ملل نیست کار کار ابتکارها و مولاوردی هاست.
  • حسن IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    44 0
    خوش به حالتون چه دل خجسته ای دارید.جوانان و مردم ایران همه دارند از کشور فرار می کنند شما میگید بچه بیارید.شرایط را برای همین باقی مانده ها کمی راحتتر کنید بقیش پیش کش.
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    54 0
    من الان چندجا رفتم خواستگاری.دخترا واقعا تو توهمات سیر میکنن.دختر 25 ساله تو توهمات 15 سالگیش مونده.فک میکنن زندگی خاله خاله بازیه و همه چی باید باب میلشون باشه
  • حسین IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    3 1
    تا اون دو استاد خائن در دانشگاه تهران هستن وضعیت همینه.
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    64 0
    پول که نباشه کسی نمیتونه زن بگیره و ازدواج کنه.خودم همش منتظرم دختر مردمم منتظر منه اونمز بدبختش کردم طفلی
  • هم آشنا IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    13 0
    احتیاج به پروژه عقیم سازی نداشتند تا زمانی که پراید و تیبا و ... هست اگر تو تصادف نکشه ، سرنشین فلج یا عقیم میشه...
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    1 1
    یکی بود که مبدع و حامی اصلی این برنامه جاسوسی بود بزرگترها یادشونه خیلی معروف بود بعدا غرق شد ... مشرق نشر بده یه ذکری این شب جمعه ازش بشه
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    50 2
    به این نمیگن عقیم سازی عزیزم !
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    43 0
    عزیزان گرونی و بیکاری عقیم کرده ملتو کاری نداره بچه درست کردن
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    2 1
    خیلی فرزند آوری زیاده که یه عده جهنمی پروژه عقیم سازی را توکشور پیاده کردند.خدا لعنتشون کنه.
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    68 2
    من اصلا این داستان‌ها را قبول ندارم چون ما یاد گرفتیم هر مشکلی پیش بیاد به دیگران وصلش کنیم مگر مسولین عرضه ندارند مدیریت کنند یا بی عرضه هستند یا دروغ است
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    52 3
    این شرو ور ها رو از جانب من نگید. من 36 سالمه نتونستم ازدواج کنم به خاطر مسکن. نه میخوام مراسم بگیرم و نه چیز دیگه اما نمیخوام اجاره نشین بشم. یک میلیارد ندارم یه واحد بخرم. چون نور چشمی های شما همشون کیلومتر مربع زمین دارن.
  • US ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    27 2
    عوضش ایرانیان خارج از کشور بچه های زیادی دارن من خودم 4 تا فرزند دارم امیدوارم خدا یکی دیگه هم بهم بده
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
      5 24
      تو که حتما راست میگی!
  • SE ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    20 5
    جمعیت زیاد میخواهی ؟ از چین و هند بخر .
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      1 1
      خیلی توهین بدی کردی .بچه مگه گوسفند از کشور دیگه خریداری بشه.بچه دنیا وآخرت دارد .تربیت میخواد‌‌‌...
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      0 1
      خدا شفات بده . اینجوری که نسل ایرانی ها منقرض میشه ابله
  • فرید IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    69 0
    جالبه اولین چیزی که تو کشور گرون کردن پوشک بچه نبود. به خدا دلم میخواد بچه داشته باشم ولی پول پوشک ندارم فکر نکنم تقصیر سازمان ملل باشه.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    1 0
    18:16 رهبری همیشه بر لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولین و نقد ان تاکید می کنند. اگر نقد نباشد دولت ها منحرف می شوند
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    0 0
    این همه رهبری میگه جمعیت ما باید زیادبشه چون جامعممون داره به سمت پیری میره اما دریغ از یک طرح حمایتی از سوی دولت در جهت فرزنداوری تو این گرونی
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    0 0
    بدون کشت، محصولی درو کنند...کشت یعنی چی اگه میشه با جزئیات توضیح بدید!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس