کد خبر 995839
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
طعنه لاوروف به آمریکا: شانس آوردم برای من روادید صادر شد

خودداری دولت آمریکا از صدور روادید برای ۱۰ تن از اعضای هیئت نمایندگی روسیه برخلاف تعهدات این کشور در قبال سازمان ملل، جنجال جدیدی در روابط واشنگتن و مسکو بوجود آورده و باعث واکنش شدیداللحن مقامات مسکو به این اقدام شد.

به گزارش مشرق، روزنامه روزنامه «راسیسکایا گازیتا» نوشت: روز سه‌شنبه جنجال جدیدی در روابط روسیه و آمریکا به وجود آمد. سفارت آمریکا از صدور روادید برای 10 تن از اعضای هیئت نمایندگی روسیه برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که می‌بایست "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه را در سفر به نیویورک همراهی می کردند خودداری کرد.

واکنش مقامات مسکو به این اقدام واشنگتن بسیار شدیداللحن بود. کاخ کرملین اعلام کرد که این اقدام غیرقابل قبول و نقض تعهدات بین المللی دولت ایالات متحده است.

بیشتر بخوانید:

واشنگتن آزادی تردد روحانی در نیویورک را محدود کرد

وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تأکید کرد، عدم صدور روادید برای برخی اعضای هیئت نمایندگی ین کشور یک اقدام خجالت آور واقعی برای آمریکاست که تلاش می کند تا واقعیت مربوط به این ابتکارعمل را پنهان کند.

لاوروف در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تفسیر وضعیت به وجود آمده گفت: «من فکر نمی کنم که این مسئله تفسیر زیادی لازم داشته باشد. تنها می توان گفت که این اقدامی شرم آور برای کشوری است که سعی دارد واقعیت پشت این ابتکار عمل را پنهان کند. این مسئله واقعاً خجالت آور است.»

وی به طعنه یادآور شد که از دولت آمریکا تشکر می کند که به وی روادید ورود برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را داده است، در حالی که برخی اعضای هیئت نمایندگی روسیه آنقدر خوش شانس نبودند.

"واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در این باره یادآور شد که روادید ورود به خاک ایالات متحده نه تنها برای برخی اعضای هیئت نمایندگی روسیه، بلکه برای بخشی از متخصصان روسی شرکت کننده در کنفرانس مربوط به پیمان ممنوعیت جامع آزمایشات هسته‌ای نیز صادر نشده است. به گفته وی، اتفاق رخ داده، حادثه‌ای بسیار زشت برای کشوری است که میزبان مقر دائمی سازمان ملل بوده و تعهداتی در قبال این سازمان برعهده گرفته است.

روز گذشته (سه شنبه) اعلام شد که 10 تن است از اعضای هیئت نمایندگی روسیه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، از جمله چند سناتور بلندپایه، نتوانستند از دولت آمریکا روادید ورود به خاک این کشور را دریافت کنند تا بتوانند در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کنند.

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز گذشته اعلام کرد که خودداری آمریکا از صدور روادید برای هیئت نمایندگی روسیه، وضعیتی بسیار نگران کننده و غیرقابل قبول است و مقامات واشنگتن عملاً تعهدات بین المللی خود را نقض کرده‌اند. وی گفت: «دولت آمریکا حق ندارد از ورود هیئت‌های نمایندگی رسمی کشورها برای شرکت در رویدادهای سازمان ملل جلوگیری کند، برای اینکه صحبت بر سر روابط دوجانبه نبوده و مسئله بر سر تعهدات آمریکا در قبال سازمان ملل است.»

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه صبح امروز، پس از اظهارات سرگئی لاوروف، با دیدگاه وی در باره شرم آور بودن اقدام طرف آمریکایی موافقت کرده و در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «دولت آمریکا واقعاً به طور جدی تعهدات خویش در چارچوب توافقات صورت گرفته با سازمان ملل را نقض کرده که درخواست‌های روادید ورود را به "صورت جداگانه" بررسی و اطلاعات مربوط به آن را محرمانه نگه می‌دارد.»

زاخارووا یادآور شد که طرف روسی در زمان سفر مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده به سوچی، برای اعضای هیئت نماندیگی آمریکایی بیشتر از 200 روادید صادر کرده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز به وضعیت بوجود آمده واکنش نشان داده و در تفسیر وضعیت عدم صدور روادید برای برخی اعضای هیئت نمایندگی روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که ایالات متحده نسبت به تعهدات بین المللی خود در رابطه با اعطای روادید ورود به خارجیان شرکت کننده در نشست‌های سازمان ملل کاملاً جدی برخورد می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما هر درخواست روادیدی را به صورت مجزا و مطابق با قوانین موجود  و تعهداتمان بررسی و ارزیابی می‌کنیم. ما اجرای تعهدات خویش در قبال سازمان ملل را بسیار جدی می گیریم. ضمن اینکه، اطلاعات مربوط به اسناد روادیدی کاملاً محرمانه و بر اساس قوانین داخلی ایالات متحده است به همین دلیل قابل بررسی عمومی نیستند.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس