کد خبر 9952
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳

درآستانه انتخابات ميان دوره اي کنگره آمريکا درحالي که نظرسنجي ها از افت حمايت افکار عمومي راي دهندگان آمريکايي از دموکرات ها نشان دارد، يهوديان آمريکا نيز حمايت هاي خود را از باراک اوباما به ميزان کم سابقه اي کاهش داده اند و رهبران يهوديان آمريکايي با صرا

به گزارش مشرق، آينده به نقل از واشنگتن پست نوشت: انتخابات ميان دوره اي کنگره سه هفته ديگر برگزار مي شود. تمايل يهوديان آمريکايي به سوي راست (جناح راست سياسي) در آن کشور، امري است که کاملا غير طبيعي محسوب مي شود. يهوديان آمريکايي اصولا به طور سنتي حامي دموکرات ها بوده اند. در صد پشتيباني يهوديان آمريکا از دموکرات ها و نامزد اين حزب در انتخابات رياست جمهوري، همواره بسيار بالاتر از گروه هاي ديگر جامعه آن کشور بوده است. در بيست دوره انتخابات آمريکا، تا ?? درصد يهوديان آمريکايي از دموکرات ها حمايت کرده اند. در انتخابات رياست جمهوري نوامبر ????، ?? درصد از يهوديان آمريکايي به باراک اوباما راي دادند. از ميان ?? عضو يهودي کنگره فعلي آمريکا، تنها اريک کانتور، از ويرجينيا، جمهوريخواه است.
تازه ترين نظرسنجي ها احتمال مي دهد که ?? درصد از يهوديان آمريکايي که حامي اوباما بودند، حتي کمک مالي به او و ستادهاي دموکرات ها را قطع کرده يا شديدا کاهش داده اند. واشينگتن پست به تازگي نوشته بود که کمک هاي مالي يهوديان آمريکايي به دموکرات ها ?? درصد کمتر از هر دوره ديگري است.
رهبران يهوديان آمريکايي در نامه اي در وبسايت «هافينگتون پست» هشدار داده اند که حمايت مالي يهوديان از حزب دموکرات ممکن است که بيش از اين کاهش يابد. يک نظرسنجي شش ماه پيش اين تمايل را روشن کرد که درصد حمايت يهوديان از اوباما از ?? درصد به ?? درصد کاهش يافته است. اگر در انتخابات پيش رو به راستي درصد پاييني از يهوديان به سود دموکرات ها راي دهند، اين امر باراک اوباما را کاملا غافلگير نمي کند. ولي مساله غير عادي، انتقادهاي شديد و صريحي است که رهبران و شخصيت هاي يهودي آمريکا از اوباما مي کنند. ناظران مي گويند اين رفتار رهبران يهوديان آمريکا پاسخي به سياست هاي آمريکا در ?? ماه اخير در قبال اسرائيل است، که يهوديان آمريکا آنرا «سخت گيرانه» و «غيرعادي» مي دانند.
مالکوم هونلاين، رييس کميته روساي سازمان هاي يهودي آمريکا در مقاله اي نوشته است که تا يک سوم از يهوديان آمريکا از حمايت ازاوباما دور شده اند. مارتين پرتس، سردبير «نيو ريپابليک» نوشته است که درنتيجه «خشم» يهوديان آمريکايي از اوباما، آنها «جيب خود را بسته و کمک مالي به دموکرات ها را قطع کرده يا شديدا کاهش داده اند.» مارتين پرتس نوشته بود که يهوديان بسياري از اين که راي خود را به اوباما داده اند، متاسف هستند، و افزوده که روند دورشدن يهوديان بارز از اوباما از ده ماه پيش اوج گرفت. پرتس نوشته است که «مي دانم که احساس پشيماني در بسياري از يهوديان در ساحل غربي (منظوربه ويژه کاليفرنيا) آنها را به خود مشغول داشته است.»
به نوشته پرتس، مشکل اصلي يهوديان آمريکا با اوباما، مساله «اسرائيل» است. حييم سابان، ميلياردر يهودي آمريکايي مقيم لس آنجلس (که مرکز مطالعات مهم خاورميانه او همآيش هاي ساليانه با حضور رييس جمهوري و ساير بلند پايگان آمريکايي برگزار مي کند)، در مقاله اي اذعان کرده است که از «بودن يک رييس جمهوري چپگرا (جناح چپ سياسي) در کاخ سفيد، بر خود مي لرزد.» آوراهام فوکسمن، رييس «ليگ (گروه هم پيمان) مقابله با افترا» در حضور اوباما به شدت از او انتقاد کرد. فوکسمن در مورد اين ديدار دو نفره گفته بود «به او گفتم که روياي شما براي صلح در خاورميانه عالي است اما اينکه تنها اسرائيل را زير فشار مي گذاريد و نه عرب ها را قابل قبول نيست و اگر مي خواهيد که اسرائيل مخاطرات صلح را بپذيرد، بهترين راه اين است که به اسرائيل اين حس را بدهيد که همچنان دوست با صلابت او مانده ايد.» فوکسمن مي گويد که اوباما اين نظر او را رد کرد و گفت: «شما کاملا اشتباه مي کنيد زيرا هشت سال قبل از من، آمريکا شديدا از اسرائيل حمايت کرد اما صلحي در پي نداشت.»
فوکسمن گفته است آن ديدار را با اين حس به پايان برد که استراتژي اين رييس جمهوري برخلاف دولت هاي پيشين آمريکا، «خطرناک» است. فوکسمن مي گويد که همه مشاوران اوباما به او رهنمود مي دهند که «بايد به اعراب و مسلمانان دنيا ثابت کند که با اسلاف خود در کاخ سفيد فرق دارد و مي تواند از اسرائيل برائت جويد.» دست کم سه نفر ديگر از اهدا کنندگان کمک هاي مالي کلان به دموکرات ها در پايان ديدارهاي خود با اوباما گفته اند که در ملاقات در تنگنا قرار گرفته بودند؛ فاني پريتسکر، لستر کارون و لي روزنبرگ که رييس «آيپک» (لابي قدرتمند يهوديان) است. اد کوچ، شهردار يهودي اسبق نيويورک نيز گفته است «در آغاز مي خواستم به اوباما اعتماد کنم، خودم را مجبور کردم، ولي او به اين اعتماد لطمه زد و وقتي اعتماد شکسته شود، ديگر نمي توان آن را بازسازي کرد.»
ناظران امور مناسبات آمريکا و اسرائيل مي گويند که اوباما به اين مسائل واقف است و براي همين است که بارها حمايت خود را از اسرائيل تکرار کرده اما مشکل در اظهارات نيست؛ در عملکرد اوست، که يهوديان آمريکايي آنرا بر خلاف سخنان تسکين دهنده اش، تلقي مي کنند و مي گويند اسرائيل را که هم پيمان ترجيحي هميشگي آمريکا بود، «کوچک» کرده است.
اين افراد، چکيده «خطاهاي اوباما» در قبال اسرائيل را اينگونه مي شمارند: در نخستين سفر خاورميانه اي خود، از فراز اسرائيل گذشت؛ ترکيه، عربستان و مصر را ترجيح داد. در سخنراني مشهورش در دانشگاه الازهر قاهره هنگامي که خواست از حق يهوديان براي زندگي در اين سرزمين دفاع کند آن را به دردي که از هولوکاست تحمل کرده اند، ربط داد که کمابيش با نظرات عرب ها همخواني دارد که براي يهوديان، حق اجدادي در اين سرزمين قائل نيستند. بنيامين نتانياهو را در سفر اول خود به واشينگتن تحقير کرد و حتي حاضر به عکس گرفتن با او نشد و همه پروتکل هاي شناخته شده را زير پا گذاشت. (هرچند که در ديدار آخر، برخلاف همه پروتکل ها، تا دم در اتومبيل او را بدرقه کرد.)
الي ويزل، برنده يهودي جايزه صلح نوبل و بازمانده اردوگاه آشويتس در نامه اي در روزنامه هاي آمريکا سياست دولت جديد آمريکا را «ناديده گرفتن حق اسرائيل بر اورشليم (بيت المقدس)» ناميد. اوباما چنان از اين انتقاد نگران شد که الي ويزل را به ناهار دو نفره دعوت کرد و ساعت ها نظرات او را شنيد. با وجود همه انتقادهاي سران يهوديان از اوباما و دستگاه ديپلماسي او، مشاوران اوباما اميدوارند که يهوديان آمريکايي که بيشتر ليبرال هستند، به سود جمهوريخواهان راي ندهند. در همين حال، برخي ناظران مي گويند که در پي انتخابات ميان دوره اي کنگره، و با وجود کاهش احتمالي قدرت دولت اوباما و افت شديد دموکرات ها در کنگره، اين احتمال جدي است که حتي فشار اوباما بر دولت نتانياهو براي پذيرش شرايط جهت پيشرفت مذاکرات با فلسطيني ها نه تنها کم نشده، که بيشتر هم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس