کد خبر 993959
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مذاکره نمایه

گرچه سعودی‌ها ادعای زیادی مبنی بر نقش‌آفرینی و الهام بخشی منطقه‌ای دارند، اما عجز و ناتوانی آن‌ها در تأمین امنیت خود نیز به وضوح اثبات شده و آن را به بهایی گزاف از آمریکایی‌ها گدایی می‌کنند.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین درباره مذاکره با آمریکا نوشت:

مقام معظم رهبری در جلسه خارج فقه خود بار دیگر از ممنوعیت مذاکره با آمریکا سخن گفتند و با توصیف مدل جاه‌طلبانه، یکسویه و فریب‌کارانه آمریکایی‌ها در مذاکرات که همواره در راستای تسلیم و تحمیل خواسته‌های خود بر طرف مذاکره گام برمی‌دارند، پیشنهاد کردند که آمریکایی‌ها بهتر است با همان گاو شیرده‌شان(عربستان) مذاکره کنند.

مذاکرات آمریکایی‌ها با عربستان به عنوان یک متحد نزدیک و منطقه‌ای واشنگتن، نمونه‌ی مناسبی جهت فهم بهتر خصوصیات‌ مذاکراتی آمریکا است:

آمریکا همواره از دلارهای نفتی عربستان در راستای برون رفت از بحران اقتصادی و تأمین هزینه‌ی حضور و اقدامات نظامی خود در غرب آسیا سود برده، اما این امر نه تنها رعایت ادب سیاسی و دیپلماتیک در دیدار با سعودی‌ها را سبب نشده، بلکه به نوعی بر بی‌ادبی وقیحانه، کاربرد اصطلاحات تحقیر آمیز و زیاده‌خواهی مقامات کاخ سفید در قبال عربستان افزوده و شاید بتوان تنها دستاورد عربستان در قبال حاتم بخشی بی‌سابقه به دولت ترامپ را عنوان تحقیر آمیز «گاو شیرده» دانست.

حقیقت مذاکره در عرف سیاسی بر مقوله «داد و ستد» استوار است، اما آمریکایی‌ها همواره به پشتوانه قدرت سیاسی، تبلیغاتی و نظامی خود از مذاکره به عنوان ابزاری در راستای درهم کوبیدن اعتماد به نفس، سلب توانایی و خود اتکایی طرف مقابل بهره‌ می‌برند.

گرچه سعودی‌ها ادعای زیادی مبنی بر نقش‌آفرینی و الهام بخشی منطقه‌ای دارند، اما عجز و ناتوانی آن‌ها در تأمین امنیت خود نیز به وضوح اثبات شده و آن را به بهایی گزاف از آمریکایی‌ها گدایی می‌کنند. این وابستگی به گونه‌ایست که حتی با اثبات نقش دروغین آمریکا در امنیت‌آفرینی باز هم سعودی‌ها جرأت اعتراض و مطالبه‌گری نداشته و آمریکایی‌ها نیز به جای پاسخگویی در قبال تهدیدات امنیتی عربستان، فاکتورهای جدیدی را برای چپاول دلارهای بیشتر تنظیم می‌کنند.

سران سعودی به به جای بازگشت به خوداتکائی بر مبنای مبانی عزت‌آفرین اسلامی و تدبیر عقلائی جهت خروج از باتلاق خود ساخته‌ی منطقه‌ای، همچنان به وعده‌های دروغین کدخدا امید واهی بسته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
    11 61
    آل سعود و خوداتکائی و عقلانیت ؟؟!!! اینها فقط" ماما "کردن بلدند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس