کد خبر 992722
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
سناریوهای نتایج احتمالی انتخابات رژیم صهیونیستی براساس آخرین نظرسنجی‌ها

چینش احزاب رژیم صهیونیستی براساس آخرین نظرسنجی‌ها به گونه‌ای است که یک تغییر کوچک می‌تواند آن را تغییر دهد، اما محتمل ترین گزینه موفقیت نتانیاهو و تکرار سناریوی عدم موفقیت در تشکیل ائتلاف دولت است.

به گزارش مشرق، روز جمعه آخرین فرصت ارائه نتایج نظرسنجی در سرزمین های اشغالی بود و آخرین نظرسنجی های ارائه شده وضعیت چینش احزاب را قبل از انتخابات این رژیم مشخص کرد. براساس این نظرسنجی ها، وضعیت نتانیاهو و رقبای او با وجود نزدیکی به وضعیت انتخابات آوریل 2019، اما به دلیل نزدیکی آراء دو طرف یک تغییر می‌تواند به ناگاه نتایج نهایی را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:

وضعیت راستگرایان

براساس نتایج آخرین نظرسنجی های روز جمعه جناح حامی راستگرایان و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت، بین 56 تا 63 کرسی را از آن خود خواهند کرد. این در حالی است که برای تشکیل دولت آنها نیاز به کسب دست کم 61 کرسی دارند. تا نصف به اضافه 1 کرسی را به دست آورند.

این احزاب عبارتند از: حزب لیکود به ریاست، بنیامین نتانیاهو که در آخرین نظرسنجی ها بین 30 تا 32 کرسی را به دست آورده است. اتحاد راستگرایان به ریاست آیلد شاکید که در این نظرسنجی ها 9 تا 11 کرسی کسب کرده است. حزب «یهودوت هتورات» به ریاست لیتسمن که بین 7 تا 8 کرسی به دست آورده است. حزب «شاس» به ریاست آریه درعی که پیش بینی می شود بین 6 تا 8 کرسی کسب کند. در کنار این احزاب، حزب «عوتصما» به ریاست، «بن گِفِر» نیز- که یک حزب  دینی افراطی محسوب می شود- در آخرین نظرسنجی ها 4 کرسی کسب کرده است و در صورتی که این تعداد کرسی را کسب کرده، به کنست وارد شود به جناح راستگرایان و ائتلاف نتانیاهو اضافه خواهد شد.

وضعیت چپگرایان و میانه ها

در مقابل راستگرایان، اپوزیسیون دولت نتانیاهو- که همان چپگرایان و میانه رو هستند- براساس آخرین نظرسنجی ها، پیش بینی می شود بین 48 تا 58 کرسی به دست آورند.

احزابی که در این چینش قرار می گیرند عبارتند از: ائتلاف آبی- سفید که از با حضور بنی گانتز، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش، موشه یعلون، وزیر جنگ اسبق، گابی اشکنازی، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش و حزب «یش عاتید» به ریاست یائر لاپید، وزیر اسبق دارایی تشکیل شده بین 30 تا 32 کرسی به دست خواهد آورد. ائتلاف حزب کار به ریاست عمیر پرز و حزب جشر به ریاست اورلی لِوی که مجموعاً 4 تا 6 کرسی به دست خواهد آورد. اتحاد دموکراتیک به ریاست هورو ویچ که از احزاب مِرِتز و اسرائیل دموکراتیک به ریاست ایهود باراک تشکیل شده و پیش بینی می شود بین 5 تا 8 کرسی به دست آورند.

در کنار اینها فهرست مشترک عربی که مربوط به فلسطینی های کنست است نیز در این بخش به حساب می آیند و پیش بینی می شود بین 9 تا 12 کرسی به دست آورند. این فهرست- که مجموع 4 جریان سیاسی عربی است- جزء اپوزیسیون به حساب می آید ولی در دولت حضور نخواهد داشت.

وضعیت ائتلاف

در کنار این احزاب آویگدور لیبرمن که مخالف تشکیل ائتلاف اقلیت توسط هر یک از دو جریان فوق است و خواستار تشکیل دولت وحدت است براساس آخرین نظرسنجی ها پیش بینی می شود بین 9 تا 11 کرسی به دست آورد.

سناریوهای محتمل

پیروزی راستگرایان و تشکیل ائتلاف دولت

براساس نتایج آخرین نظرسنجی ها که در فوق به آنها اشاره شد. اگر بالاترین نتایجی که در نظرسنجی ها برای راستگرایان محتمل است به دست آید راستگرایان به ریاست نتانیاهو هم در انتخابات پیروز خواهند شد و هم اینکه خواهند توانست ائتلاف دولت را با 64 کرسی تشکیل دهند. این منوط به این است که حزب «عوتصما» بتواند 4 کرسی کسب کرده، وارد کنست شود.

پیروزی چپگرایان و عدم موفقیت در تشکیل ائتلاف دولت

اما اگر راستگرایان پایین نتایج محتمل را به دست آورند و در مقابل چپگرایان در این حالت به بالاترین آراء به دست آمده در نظرسنجی ها برسند آنگاه این چپگرایان هستند که پیروز انتخابات خواهند بود اما به دلیل آنکه فهرست مشترک عربی بخشی از ائتلاف دولت آنها نخواهد شد بعید به نظر می رسد بتوانند ائتلاف دولت را به وجود آورند.

پیروزی راستگرایان و عدم موفقیت در تشکیل ائتلاف دولت

اما اگر راستگرایان و چپگرایان هر دو پایین ترین آراء پیش بینی شده در نظرسنجی ها را به دست آورند وضعیت همانند انتخابات آوریل 2019 خواهد شد و نتانیاهو در تشکیل ائتلاف دولت با مشکل مواجه خواهد شد و آنگاه دوباره همچون این دوره باید منتظر انتخابات جدید برای سومین بار در یک سال باشند.

موفقیت لیبرمن در تشکیل دولت وحدت

اینکه نتانیاهو و چپگرایان نتوانند کرسی های لازم را به دست آورند محتمل است، اما این احتمال وجود دارد که در این شرایط لیبرمن بتواند آنها را برای تشکیل دولت وحدت مجاب کند. چرا که در چنین حالتی آنها باز باید منتظر انتخابات دیگری باشند.

ائتلاف لیبرمن با یکی از دو حزب رقیب

سناریوی دیگر این است که لیبرمن با گرایش به یکی از دو طرف رقابت، کفه ترازوی آن طرف را سنگین کند و ائتلاف دولت را تشکیل دهد. اما این گرایش لیبرمن در جهت پیروزی چپگرایان در صورتی عملی خواهد شد که آنها حداقل کرسی های نظرسنجی ها را به دست نیاورند و تعداد کرسی های آنهابیش از 50 کرسی باشد.

محتمل ترین سناریو

در وضعیت کنونی احتمال پیروزی نتانیاهو و موفقیتش در تشکیل ائتلاف کابینه، محتمل ترین گزینه است. به ویژه که «عوتصما» در این نظرسنجی ها می تواند وارد کنست شود و با 4 کرسی به کمک نتانیاهو بیاید. لذا در صورتی که «عوتصما» وارد کنست شود احتمال عملی شدن این سناریو قوی خواهد شد.

سناریوی محتمل دوم، پیروزی راستگرایان و عدم توفیق نتانیاهو در تشکیل ائتلاف دولت و برگزاری یک انتخابات مجدد است . این گزینه بدین جهت قوی است و کار به تشکیل ائتلاف وحدت از جانب لیبرمن نخواهد رسید که زاویه احزاب چپگرا و خود لیبرمن با نتانیاهو در حال تشدید شدن است و این امر احتمال توافق برای دولت وحدت را بسیار تضعیف کرده است. اما در صورتی که کار به یک انتخابات دیگر بکشد احتمال این توافق برای تشکیل دولت وحدت  تقویت خواهد شد.

جمع بندی

براساس آخرین نظرسنجی ها باز هم در انتخابات سپتامبر 2019 این نتانیاهو است که بیشترین اقبال برای پیروزی در انتخابات را دارد اما اینکه بتواند ائتلاف دولت را تشکیل دهد به تغییراتی بسیار حساس از جمله پیروزی حزب «عوتصما» و ورودش به کنست و یا همراهی لیبرمن با نتانیاهو یا رقبای او بستگی دارد. اما با توجه زاویه ای که بین نتانیاهو و لیبرمن هر روز در حال تشدید شدن است محتمل ترین گزینه این است که در صورتی که «عوتصما» وارد کنست نشود، نتانیاهو موفق به تشکیل ائتلاف دولت نخواهد شد و برگزاری انتخابات سوم در یک سال بسیار محتمل خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    0 0
    سلام سگ زردبرادرشغاله؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس