کد خبر 992720
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
کدام استان‌ها بیشترین چک برگشتی را دارند؟

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که تعداد چک‌های مبادله‌ای وصول شده در استان‌ گیلان بیش از سایر استان‌هاست. همچنین بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی در استان‌های چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان بوده است.

به گزارش مشرق، بر اساس آمار بانک مرکزی در تعداد کل چک‌های مبادله‌شده در تیرماه سال جاری بیش از هفت میلیون و 800 هزار فقره چک بوده که ارزش آن به بیش از 100 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

چک‌های مبادله‌ای از نظر تعداد نسبت به ماه پیش از آن یعنی خردادماه سال جاری از نظر تعداد 18.5 و از نظر ارزش 19.5 درصد افزایش داشته است.

سهم استان تهران از چک‌های مبادله‌ای در این ماه دو میلیون و 700 هزار فقره به ارزش حدود 52 هزار میلیارد تومان بوده است.

بیشتر بخوانید:

این در حالی است که بر اساس آمار بانک مرکزی بیش از نیمی از چک‌های مبادله‌شده در این ماه مربوط به سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بوده است.

در تیرماه سال جاری در کل کشور حدود هفت میلیون چک به ارزش 89 هزار میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه پیش از آن 18.7 درصد از نظر تعداد و 19.5 درصد از نظر ارزش افزایش داشته است.

به این ترتیب بیش از 90 درصد از کل چک‌های صادره و حدود 89 درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی چهار محال بختیاری با 98.4 درصد بیشترین و سیستان و بلوچستان با 71.2 درصد کمترین میزان چک برگشتی را به خوداختصاص دادند.

این در حالی است که در بین استان‌های مختلف کشور، استان گیلان با 93.1 درصد، البرز با 92.2 درصد و یزد با 91.8 درصد بیشترین سهم از چک‌های وصولی نسبت به کل چک‌های صادرشده را داشته‌اند.

از نظر ارزش نیز این رتبه‌ها به ترتیب در اختیار کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و گیلان است.

همچنین در تیر ماه سال جاری در کل کشور بالغ بر 688 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است که در واقع در کل کشور از نظر تعداد 96 درصد و از نظر ارزش 93.6 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در ماه مورد بررسی، در استان تهران حدود 210 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 5100 میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد 94.2 درصد و از نظر ارزش 91.9 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری با فقدان موجودی بوده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک‌های برگشتی در استان به ترتیب به استان‌های چهار محال و بختیاری 98.4 درصد، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان (هر کدام 98.2 درصد) و خراسان جنوبی ( 98.1 درصد) اختصاص یافته است.

استان های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و ایلام کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک‌های برگشتی در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس