استیو منوشین

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه گفت که ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه به ایران بدون موافقت واشنگتن امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش مشرق، «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری گفت که فرانسه بدون موافقت آمریکا قادر نخواهد بود به ایران خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری بدهد.

وی پیشتر و روز پنجشنبه نیز گفته بود که واشنگتن همچنان به سیاست فشار حداکثری علیه ایران پایبند بوده و تا کنون هیچگونه برنامه‌ای برای دیدار میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

هدف ماکرون از راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری با ایران چیست؟

بر اساس گفته «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران میزان خط اعتباری فرانسه حدود ۱۵ میلیارد دلار برای مدت چهار ماه یعنی تا پایان آخر سال میلادی عنوان شده است که بدین ترتیب در صورت حصول توافق ایران در چهار ماه آینده معادل صد در صد نفت خود را یا خواهد فروخت یا به صورت خط اعتباری دریافت و پیش فروش می کند.

اما بر اساس گزارش‌ها،  پاریس برای همراه کردن واشنگتن با طرح خود برای اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به تهران ناکام مانده است.

آمریکا یکسال پیش علی‌رغم مخالفت‌های کشورهای طرف برجام و پایبندی ایران به تعهداتش، به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و به امید وادار کردن ایران به مذاکره مجدد بر سر توافقی جدید فشارها علیه تهران را افزایش داد.

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد. تهران در این مدت به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند، مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت بیش از یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست و ایران تا کنون سه گام را در کاهش تعهدات خود برداشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس