ماکرون جزئیات طرح خود درباره ایران را در اختیار ترامپ گذاشت

یک نشریه آمریکایی ادعا کرده که طرح رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای فروش نفت ایران، شامل تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده می‌شود.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی دیلی‌بیست مدعی‌ است طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری تضمین شده با نفت ایران، شامل تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده است.

در شرایطی که پیش از این، «برایان هوک» رئیس کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و از افراد نزدیک به وزیر خارجه آمریکا گفته بود که فرانسوی‌ها طرح ملموسی را به آمریکا ارائه نکرده‌اند و معافیتی برای فروش نفت ایران در کار نیست، دیلی‌بیست به نقل از چهار منبع آگاه ادعا کرده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده چندان با این طرح مخالف نبوده و در حال ارزیابی آن هستند.

بیشتر بخوانید:

دیلی‌بیست در توصیف طرح ماکرون می‌نویسد: «در برابر پول (اعتبار 15 میلیارد دلاری)، ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که در سال 2015 منعقد شد (برجام) بازگردد. تهران همچنین باید با عدم تهدید امنیت خلیج فارس و عدم ممانعت از دریانوردی در این منطقه موافقت کند. در نهایت، تهران باید متعهد به گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای در آینده شود.»

منظور منابع دیلی‌بیست از بازگشت ایران به پایبندی به برجام، احتمالا لغو گام‌هایی است که ایران یک‌سال پس از خروج واشنگتن از برجام برداشته است. ایران تاکنون در سه گام برخی تعهدات هسته‌ای خود را بر اساس بندهای 26 و 36 برجام کاهش داده که آخرین آنها لغو محدودیت‌های تحقیق و توسعه در صنعت هسته‌ای بود.

تحقق طرح رئیس‌جمهور فرانسه در صورتی ممکن است که واشنگتن برای خط اعتباری مدنظر او «معافیت از تحریم» صادر کند. در اظهارات رسمی، تاکنون مقامات آمریکایی نسبت به صدور چنین معافیتی ابراز آمادگی نکرده‌اند.

دیلی‌بیست در ادامه ادعاهایش می‌نویسد: «منابع متعددی به دیلی‌بیست گفته‌اند که مقامات خارجی پیش‌بینی می‌کنند ترامپ یا با همکاری با طرح ماکرون موافقت می‌کند یا اینکه برخی تحریم‌ها علیه تهران را تسهیل می‌کند. در همین حال، ترامپ دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان مل مدنظر دارد.»

تکرار ادعای تمایل ترامپ به دیدار با رئیس‌جمهور ایران در شرایطی طی روزهای اخیر صورت گرفته که تهران تاکید دارد با چنین دیداری موافق نیست.

روز چهارشنبه، رئیس‌جمهور فرانسه برای چندمین بار در هفته‌های اخیر با رئیس‌جمهور ایران تلفنی گفت‌وگو کرد. حسن روحانی در این گفت‌وگو بار دیگر تاکید کرد که «از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم‌ها باقی باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.»

دیلی‌بیست توضیح بیشتری در خصوص آنچه لزوم تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای ذیل طرح رئیس‌جمهور فرانسه خوانده، ارائه نکرده است. این نشریه همچنین می‌گوید سخنگویان وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری و کاخ سفید در خصوص آنچه منابع آن گفته‌اند، اظهار نظری نکرده‌اند.

امانوئل ماکرون در شرایطی برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا تلاش می‌کند که فرانسه در گذشته و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، به‌عنوان دارنده نقش پلیس بد شناخته شده بود. تحلیل‌گران، آینده طرح ماکرون و امکان موفقیت آن را مبهم ارزیابی می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    8 2
    میخوان سر ایران کلاه بزارن این دولت هم دقیقا همون کارا میکنه
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
      5 3
      می خواهند یعنی هنوز این کار را نکرده اند کلاه را که گذاشته اند حسابی هم گذاشته اند
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    15 1
    اعتبار 15میلیارد دلاری در ازای تعهدات یازده گانه اروپا و تعهد ایران به برجام این دیوانگی است که کاهش موفق گام به گام تعهدات خود را بدهیم و تن به محدودیت گام به گام اروپا و آمریکا بدهیم
  • مسعود IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    10 0
    دقت کنید .که ترامپ فقط جنگ تجاری می کند ...اما اوباما جنگ نیابتی .انقلاب مخملی یا رنگی .بهار عربی و....رو انجام داد. بین دو موجود خطرناک بهتر هست کم خطر را انتخاب کنید . نکته بعدی رسانه های دنیا علاقهای به ترامپ ندارن که این رد پای جورج سوروس را نشان میدهد
  • محمد IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    3 8
    همه برای صلح تلاش کنیم جهان به یاری خداوند متعال به طرف خیر و خوبی پیش میرود خداوندا به ما کمک کن تا خوبی های جهان را بیشتر کنیم خداوندا به دولتمردان جهان کمک کن تا به طرف صلح قدم بردارند
    • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
      0 0
      اکثریت اروپایی ها و آمریکا هر کشوری مخصوصا کشورهای اسلامی پا گذاشتند جز غارت منابع و استعمارگری کاری نکردند اول اینها باید آدم شوند تا به صلح برسیم
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    3 0
    نقش فرنگستونی ها این دفعه عوض شده مصداق همان پلیس خوب و بد است - فرانسه اراده سیاسی ندارد کشورشان بعد از رژیم هیتلری در اشغال آمریکا است نقش آنهارا آمریکا تعیین می کند.این دفعه در این نقش ظاهر شده اند سرکارشان بگذارند ولی اعتماد نکنند
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    7 3
    ماکرون نماینده ترامپ است دارد خواسته های ترامپ را اجرایی می کند
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
      4 1
      آفرین.همین طور است. ماکرون بازیگر نقشه. های ترامپ است.ودرآن شکی نیست
  • هموطن IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    1 2
    آمریکا که موافقت کرده مطمئنا کاسه ای زیر نیمکاسه هست.آمریکا خیلی بیشتر از اینها به ما بدهکاره. برگرده به برجام،تحریم ها رو برداره مثل ی بچه سربراه . هیچ مذاکره هم باهاش نداریم.مرگ بر اسراییل آمریکا انگلیس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس