به گزارش مشرق، حجتالاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابیفرد امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز جمعه امروز تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: چهل سال است که انقلاب اسلامی با کشتی عاشورا فتوحات ماندگاری به دست آورده است. این منظومه فکری با تمام ارزشها یک جریان عظیم و قدرتمند سیاسی و اجتماعی است که با مرواریدهای غلتان اشک جرعه جرعه معرفت، بصیرت، شجاعت و معنویت را در کام جان و روان انسان میریزد و مهمترین منبع حیات امت اسلامی در طول تاریخ بوده و خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: منظومه فکری که هم راه را مینمایاند و هم بستر حرکت پرشتاب انسان و جامعه را هموار میکند و مخاطب شایسته خود را تربیت نموده و به مقصد میرساند. عاشورا جنگ بین دو اسلام است؛ اسلام یزیدی و اسلام دینمدار، اخلاقمدار، عزتمدار و در یک کلمه اسلام ناب محمدی و انقلابی. مدرسه عاشورا با درس استقامت، ایستادگی و بصیرت، فرهنگ مسلط امروز جوامع بشری را به فرهنگ انقلابی، مقاوم و پیروز تبدیل کرده است.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: اگر مدرسه عاشورا نبود، انقلاب اسلامی متولد نمیشد، از گردنه سخت دفاع مقدس با قدرت عبور نمیکردیم و امروز سوریه پیروز، عراق مقتدر، لبنان مقاوم و خطشکن، بحرین ایستاده و صبور و یمن افتخارآفرین تولد نمییافت. با برافراشتن پرچم سرخ عاشورا جنگ تمام عیار اقتصادی غرب نردبان رشد و جهش اقتصادی ایران اسلامی خواهد بود.
وی افزود: عاشورا رمز حیات دین در عصر جدید است. این پدیده مولد هر سال با درخششی نو ظهور میکند و انوار فروزانش را بر جوامع انسانی میتابد. عاشورا بزرگترین پیروزی تاریخ اسلام است. مورخ و اندیشمند اسکاتلندی مینویسد که حسین و یارانش ثابت کردند که تفوق عددی اهمیتی ندارد و پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی من است. پیروز صحنه عاشورا حسین بن علی بن ابیطالب است.
حجتالاسلام ابوترابیفرد بیان کرد: تمدن اسلامی که رهبر معظم انقلاب جوانان را به آراستگی علمی، اخلاقی و رفتاری برای فراهم آوردن زمینه ظهور این تمدن در گام دوم انقلاب دعوت کردند، بدون تردید جان مایه خود را از عاشورای حسینی گرفته است. در عاشورا شاخصهای تمدن اسلامی و نظم نوین جهانی تبلور یافته است. عاشورا تبلور انسان، جامعه و حاکمیت در تراز اسلام است و ما تفکر عاشورا و اندیشه عاشورا را در بستر خلق و تربیت انسان در تراز دین و جامعه در تراز قرآن و شکلگیری نظام دینی مبتنی بر اسلام و وحی میدانیم. موضوع عاشورا تربیت انسان است و با تربیت انسان، جامعه انسانی ساخته میشود و نظام سیاسی با محوریت شخصیتی همچون امام حسین (ع) است.
وی در ادامه با اشاره به سخنان یکی از نویسندگان و مورخان آلمانی در خصوص قیام امام حسین (ع) بیان کرد: امام حسین (ع) به مردم نشان داد که ظلم و ستمگری پایدار نیست. اگر مدرسه عاشورا نبود، یمن نمیتوانست استقامت کند و برگ درخشان و زرینی خلق کند. بنای ستم هرچند ظاهراً عظیم و استوار باشد در برابر حقیقت همچون پر کاهی است. آمریکا و استکبار جهانی و متحدان منطقهای و فرامنطقهای بدانند که نگاه ما به مستکبران برگرفته از نگاه امام حسین (ع) است.
امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: یک نویسنده فرانسوی معاصر میگوید که عزاداران میدانند که استعمار و استثمار را نباید قبول کرد. سیاه پوشان در عزای امام حسین (ع) که عظمت عاشورا را در سوگواریها فریاد کردند، منطق عاشورا را فریاد نمودند. این منطق دنیای اسلام را به جبهه پیروز تبدیل کرده است. مسیر خلق قدرت و رسیدن به عزت، مدرسه عاشوراست. مدرسه عاشورا مدرسه اخلاق، معرفت، ایستادگی و عبادت است. جامعه عاشورایی ما باید در تمامی عرصهها نماد و مظهر عاشورا باشد.
امام جمعه موقت تهران در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران یاد و خاطره آیت الله طالقانی را گرامی داشت و گفت: از دستگاه قضایی کشور تشکر دارم که با تکریم خانواده آسیبدیده در حادثه اخیر (خودسوزی سحر خدایاری) فصل جدیدی در حل معضلات اجتماعی گشود. امیدوارم که با اتخاذ روشهای مناسب در جهت حل چالشها گام برداریم که سید آزادگان در دوران اسارت طولانی خود با الهام از این روشهای تربیتی و انسانساز بسیاری از چالشها را به فرصت تبدیل کردند. از اقدامات اخیر قوه قضائیه در مبارزه با پدیده فساد و ارتقای سلامت دستگاه قضا تشکر میکنم.
وی در ادامه به نگاه تربیتی عاشورا که در چهره 3 شخصیت برجسته عاشورایی تبلور یافته است (حضرت عباس (ع)، زهیر بن قین و حضرت زینب کبری (س)) پرداخت و بیان کرد: عاشورا را این انسانها ساختند. انسانهایی که تربیت یافته مدرسه قرآن و پیامبر اعظم (ص) هستند. پیام عاشورا برای جامعه انسانی، خلق چنین انسانهایی است. امام صادق (ع) در خصوص حضرت عباس (ع) به دو ویژگی برجسته اشاره کردند. نخست بصیرت است. جوانان انقلابی و ملت عزیز باید همچون حضرت عباس در قله بصیرت باشند و اگر بصیرت نبود، پیروزیهای بزرگ در دستان ما نبود و اگر این بصیرت ارتقا یابد، چالشهایی که با آن روبرو هستیم، از بین خواهد رفت.
حجتالاسلام ابوترابیفرد افزود: ایمان سخت و استوار دومین ویژگی است که امام صادق به آن اشاره کردند. شهید حججیها، مدافعان حرم و مقاومان ایستاده در شرایط سخت اقتصادی نماد این اندیشه هستند. بصیرت و ایمان مرز نمیشناسد. ما باید در مرز بصیرت، ایمان و معرفت حرکت کنیم. ثمره این تفکر و اندیشه در حضرت عباس (ع) تجلی یافت و از او مجاهد امامشناس ساخت. مجاهدت آنگاه اثرگذار است که در رکاب رهبر و امام صالح تحقق یابد؛ این مجاهدت میتواند افتخارآفرین باشد و عاشورا را مبدل به یک منظومه فرهنگی مولد بنماید.
وی خاطرنشان کرد: حضرت عباس (ع) جان خود را تقدیم امام خود کرد و این اندیشه قدرت آفرین و خالق عزت است. اگر عنصر مقاومت و وفاداری به امام نبود، امروز جبهه مقاومت اسلامی شکل نمیگرفت.
امام جمعه موقت تهران در خصوص زهیر بن قین هم گفت: زهیر بن قین تا چند روز پیش از عاشورا از امام حسین (ع) فاصله داشت، اما منطق عاشورا او را زهیری ساخت که در رکاب امام به شهادت رسید. جامعه دوقطبی نمیتواند اقتدار خلق کند و همه باید در کنار هم بایستیم و در کنار رهبر صالح، شجاع و مقتدر بایستیم. آنان که فاصله دارند، دستشان را بفشاریم و به قلهها نزدیک کنیم. نباید خود را برتر از دیگران ببینیم.
وی افزود: حسینی که عاشورا ساخته است، زهیر تربیت میکند. زهیر با چهره نگران وارد خیمه اباعبدالله شد و با چهره درخشان، اراده مصمم و قلبی نورانی به محبت حسین (ع) خیمه را ترک کرد. این مکتب دغدغه هدایت انسان را دارد. عاشورا یعنی اینکه با اخلاق، رفتار و منطق حسینی، انسان تربیت کنید. منطقه اباعبدالله حر ساخت و عدهای از یاران حر نیز به جبهه اباعبدالله بازگشتند.
حجتالاسلام ابوترابیفرد با تاکید بر اینکه حق و باطل را باید شناخت و در کنار حق قرار گرفت، عنوان کرد: ملتهای مسلمان باید یزیدشناس باشند. روی سخن رهبری در برابر استکبار برگرفته از کلام امام حسین (ع) است. یزید زمان نظام سلطه و آمریکایی است که صحنهگردان است. هرچند به قول برژینسکی این قدرت رنگ باخته است اما همین آمریکا امروز نگران مقاومت و پیروزی جبهه عاشورایی حق است. بن سلمان هویتی ندارد و حتی نقش عروسک را هم از دست داده است. این نظام سلطه و مزدوران او هستند که در یمن ظلم میکنند. این که جبهه مقاومت پیش میرود به این دلیل است که قلب فساد را نشانه رفته است. امام حسین (ع) یک کلمه از ابنزیاد نمیگوید و مخاطبش یزید است.
وی بیان کرد: ما نیازمند انقلاب روحی، فکری و اعتقادی زهیر هستیم. ایشان خطاب به امام قسم خوردند که اگر همیشه در دنیا باقی باشیم، جدایی از دنیا را به خاطر یاری تو برمیگزینیم.
امام جمعه موقت تهران در پایان خطبه دوم نماز جمعه در خصوص حضرت زینب کبری (س) گفت: از امام سجاد (ع) نقل شده است که این بانوی بزرگ نمازشب خود را در شام عاشورا نشسته خواندند. نمازشب ایشان و مجاهدتشان هیچگاه ترک نشد. بانوان عاشورایی آیا این مساله جامعه اسلامی است که خانمها در فلان حوزه بیایند یا نیایند؟ حضرت زینب (س) بانوی شجاع و حجابنشین است که در برابر یزید ایستادند. ایشان محصول مدرسه طهارت هستند و در برابر اینزیاد فریادشان بلند است و میگویند من در کربلا چیزی جز زیبایی ندیدم. تاریخ خواهند دانست که حادثه انقلابی مولد کربلا، منظومه پیروز تاریخ است.