کد خبر 991678
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
11 گزینه مطرح برای جانشینی بولتون

«نیویورک تایمز» طی یک گزارش و «لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه در مصاحبه با «فاکس نیوز» از ۱۱ گزینه مطرح برای جانشینی «جان بولتون» در مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید سخن گفتند.

به گزارش مشرق، «نیویورک تایمز» در گزارش خود درباره گزینه‌های احتمالی جانشینی جان بولتون در مجموع به ۱۰ نفر اشاره کرده و عضو ارشد جمهوری‌خواه کنگره هم از سه نفر نام برده است که دو تای آنها در گزارش نیویورک تایمز به آنها اشاره شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه استعفای «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید را اعلام کرد و در توئیتر نوشت: «شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر در کاخ سفید به خدمات او نیاز نیست. من و همین‌طور برخی از افراد دیگر در دولت با بعضی از پیشنهادهای او به شدت مخالف بودیم، بنابراین از جان خواستم استعفایش را تقدیم کند که او صبح امروز این کار را کرد. از جان بابت خدماتش بسیار متشکرم. هفته آینده مشاور امنیت ملی جدیدی معرفی خواهم کرد».

بیشتر بخوانید:

سپس کاخ سفید اعلام کرد، «چارلز کوپرمن» معاون جان بولتون به عنوان جایگزین موقت او منصوب شده است.

نیویورک تایمز در این باره نوشت: «رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ روز سه شنبه خروج جان بولتون از منصب مشاور امنیت ملی را اعلام کرد؛ کسی که سومین مشاور امنیت ملی از زمان شروع دولت ترامپ بود».

این رسانه ابتدا اسامی تعدادی از افراد که امیدوار هستند به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید  تعیین شوند را ذکر کرده و سپس توضیحاتی درباره پنج نفر که بیشتر از دیگران شانس دارند، ارائه کرده است.

در گزارش این روزنامه، ابتدا به اسامی زیر به عنوان «لیست گسترده نامزدهای احتمالی» اشاره شده است:

«فِرِد فلایتز رئیس دفتر پیشین جان بولتون، «کِیت کلاگ» ژنرال بازنشسته، «جَک کِین» قائم مقام پیشین رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، «رابرت بلر» مشاور رئیس موقت کارکنان کاخ سفید، «رابرت اوبراین» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه مسائل مرتبط با گروگانگیری».

سپس به لیست پنج نفره از نامزدهایی اشاره شده که شانس بیشتری برای جایگزینی جان بولتون دارند: چارلز ام. کوپرمن، استفان بیگان، برایان هوک، داگلاس مک‌گرگور و ریچارد گرنل.

چارلز ام. کوپرمن

به نوشته نیویورک تایمز، کوپرمن ۶۸ ساله، در دولت «رونالد ریگان» حضور داشته و مدیر پیشین یک شرکت دفاعی در آمریکا بوده و دستیار قدیمی بولتون بوده و در ژانویه ۲۰۱۹ بولتون او را قائم مقام خود کرده بود.

چارلز کوپرمن


طبق گزارش این روزنامه، «به گفته یک منبع آگاه، رئیس‌جمهور (آمریکا) از شیوه و روش کوپرمن در اتکای صرف به واقعیت‌ها استقبال کرده بود در حالی که بولتون اغلب رویکرد ایدئولوژیکی را ترجیح داده است. آقای ترامپ در صورت نیاز داشتن به یک جلسه توجیهی در زمینه برنامه‌ریزی بلندمدت، ترجیح می‌داد آقای کوپرمن این جلسه را برای او برگزار کند و نه آقای بولتون».

استفان بیگان

نیویورک تایمز در توصیف «استفان بیگان» نوشته است: «آقای بیگان که نماینده ویژه ایالات متحده در امور کره شمالی است، شخصا شاهد برخوردها بین آقای بولتون و رئیس‌جمهور درباره کره شمالی بوده است. بولتون هرگز موضع تند خود درباره کره شمالی را رها نکرد اما رئیس‌جمهور تلاش کرده است که با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از در دوستی وارد شده و او را به خلع سلاح اتمی قانع کند».

استفان بیگان


از نظر این رسانه آمریکایی، «برخلاف بولتون، بیگان یک فن سالار توانمند و فاقد ایده‌های بزرگ است اما بولتون ایده‌های ایدئولوژیکی سرسختانه‌ای دارد که مواضع و خط‌ مشی او را شکل داده است».

طبق این گزارش، تابستان امسال نام بیگان به عنوان سفیر جدید آمریکا در روسیه مطرح شده بود اما در نهایت «جان سولیوان» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا برای این منصب در نظر گرفته شده است. بیگان در دولت «جورج بوش» مدتی را به عنوان دبیر اجرایی شورای امنیت ملی فعالیت کرده بود.

برایان هوک

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، یکی دیگر از نامزدهایی است که از او به عنوان گزینه محتمل جایگزنی بولتون نام برده می‌شود.

برایان هوک


طبق گزارش نیویورک تایمز، هوک ۵۱ ساله که در زمان «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا به وزارت خارجه آمده است، «جزو یکی از بازماندگان» دوره تیلرسون است.

یک مقام دولت ترامپ به این روزنامه خبر داد، هوک با ترامپ در رابطه با مسائل ایران تعامل دارد و «رئیس‌جمهور از مسیری که استراتژی دولت در قبال ایران در حال پیش رفتن است، خوشحال است».

طبق گزارش نیویورک تایمز، برایان هوک «احتمالا از حمایت جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور (برای سمت مشاور امنیت ملی) برخوردار است».

داگلاس مک گرگور

«داگلاس مک گرگور» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و کارشناس شبکه فاکس نیوز، از دیگر گزینه‌های جانشینی بولتون است.

داگلاس مک گرگور


 

نیویورک تایمز درباره او نوشت: «تقریبا به طور قطع و یقین باید گفت که آقای ترامپ آقای مک گرگور که یک ژنرال بازنشسته ارتش و نویسنده کتاب‌های مختلف درباره سازماندهی مجدد ارتش است را می‌شناسد اما موضوع مهم‌تر برای آقای ترامپ این است که او مکرر (به عنوان کارشناس) در برنامه "امشب تاکر کارلسون" که یکی از برنامه‌های مورد علاقه‌اش در شبکه فاکس نیوز است، حضور می‌یابد».

طبق این گزارش، «آقای ترامپ در ماه ژوئن و زمانی که در لحظه آخر از تصمیم خود برای انجام یک سری از حملات به ایران  (در پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران) برگشت، او به ادعای کارلسون (مجری فاکس نیوز) در برنامه‌اش گوش کرد که گفته بود، چنین حمله‌ی از نظر سیاسی برای ترامپ کشنده خواهد بود».

ریچارد گرنل

«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان، یکی دیگر از گزینه‌ها است. طبق گزارش نیویورک تایمز، رئیس‌جمهور آمریکا شخصا گرنل را دوست دارد؛ کسی که «مدت کوتاهی» بعد از آغاز به کارش در برلین، به شرکت‌های آلمانی درباره انجام هرگونه مراوده اقتصادی با ایران هشدار داد.

ریچارد گرنل


گرنل ۵۲ ساله در ماه‌های اخیر بارها به دوستان و نزدیکانش گفته است که وی گزینه محتمل برای مناصب مهم در دولت آمریکا از قبیل «نمایندگی آمریکا در سازمان ملل»  بوده اما در نهایت «کِلی نایت کرافت» به عنوان گزینه ترامپ برای این سمت تعیین شد.

با این وجود، «یک منبع مطلع آمریکایی» به نیویورک تایمز گفت: «احتمال این موضوع که ریچارد گرنل برای شغل بولتون مورد مصاحبه قرار گیرد، وجود دارد».

ریک وادال

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکایی، از سه نفر به عنوان «گزینه‌های» جانشینی بولتون نام برده است.

«ریک وادال»

از نظر او، کِیت کلاگ، برایان هوک و ریک وادال (قائم مقام مشاور امنیت ملی سابق آمریکا) سه گزینه محتمل جانشینی بولتون هستند.

گراهام به فاکس نیوز گفت: «کِیت کلاگ که یک ژنرال بازنشسته است، شایسته، توانا و با اعتماد به نفس است و مورد اعتماد رئیس‌جمهور است و من او را خیلی دوست دارم. برایان هوک، یک مرد جوان و پویا است که در وزارت خارجه در تیم وزارت خارجه درباره ایران کار می‌کند و به (مایک) پامپئو نزدیک است. همچنین ریک وادال هست که برای مک مستر (مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ) کار کرده و شورای امنیت ملی را به خوبی می‌شناسد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 0
    یکی از یکی بدتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس