بوریس جانسون نمایه

نخست وزیر انگلیس تهدید کرد در صورتی که پارلمان این کشور طرحی را تصویب کند که مانع از اجرای برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا شود، در ماه اکتبر انتخابات زودهنگام برگزار خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا تهدید کرد اگر پارلمان قانونی را در راستای ممانعت از اجرای برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا تصویب کند، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

واکنش جانسون به شکست دربرابر پارلمان


به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جانسون، رئیس حزب محافظه‌کار انگلیس که روز چهارشنبه در جلسه مجلس عوام پارلمان این کشور شرکت داشت تهدید کرد در تاریخ ۱۵ اکتبر انتخاباتی زودهنگام را برگزار خواهد کرد.


جانسون گفت: «این دولت این کشور را در تاریخ ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌کند و تنها یک چیز بر سر راه ما قرار دارد و آن "لایحه تسلیم" است که در حال حاضر توسط رهبر مخالفان مورد پیشنهاد قرار گرفته است».


جانسون ادامه داد: «آیا می‌توانم از رهبر مخالفان بخواهم که تأیید کند اگر این لایحه تسلیم تصویب شد اجازه خواهد داد مردم این کشور دیدگاه خودشان را نسبت به آنچه به اسم آن‌ها انجام می‌دهد از طریق انتخاباتی در تاریخ ۱۵ اکتبر اعلام کنند؟»


سه‌شنبه شب، نمایندگان پارلمان انگلیس در راستای تلاش در جهت محدود کردن اختیارات  جانسون برای خارج کردن بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به طرحی رأی‌ دادند که خواستار واگذاری کنترل روند «برگزیت» به نهاد قانونگذار در انگلیس است.


رأی مثبت به این طرح به منزله شکستی برای نخست‌وزیر انگلیس محسوب می‌شود که اعلام کرده قصد دارد به هر قیمتی ۳۱ اکتبر کشورش را از اتحادیه اروپا خارج کند. دولت او دوشنبه درباره تصویب این طرح هشدار داده بود.


طرحی که سه‌شنبه شب به تصویب رسید نخستین مرحله از طرحی است که جانسون را ملزم می‌کند که یا با اتحادیه اروپا در مورد نحوه خروج به توافقی مدون برسد یا بار دیگر ضرب‌الاجل خروج را به تعویق بیاندازد. در صورتی که نمایندگان پارلمان روز چهارشنبه دومین مرحله این طرح را تصویب کنند، جانسون قادر به خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق با این اتحادیه نخواهد بود.  


یک مقام دولت انگلیس دوشنبه گفته بود در صورتی که نمایندگان پارلمان طرح ممانعت از خروج بدون توافق را تصویب کنند، جانسون روز ۱۴ اکتبر انتخابات سراسری برگزار خواهد کرد.


روز چهارشنبه دفتر «جرمی کوربین» رهبر حرب مخالف کارگر در پاسخ  به او گفت گرچه این حزب از برگزاری انتخابات همگانی استقبال می‌کند، فریب «حقه بوریس جانوسن» برای برگزاری انتخابات زودهنگام را نخواهد خورد.


دفتر کوربین اعلام کرد تا زمانی که وی مطمئن نشود خطر برگزیت بدون توافق رفع نشده است با برگزاری انتخابات موافقت نخواهد کرد.


مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.


در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی مواجه خواهد شد. با این حال جانسون بارها اعلام کرده است با توافق یا بدون توافق با بروکسل، در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) کشورش را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    0 0
    اهمیت توافق و مذاکره رو از انگلیس یاد بگیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس